نمایش نوار ابزار

فضائل حضرت فاطمۀ الزهرا(س) در منابع اهل سنت

شنبه ۱۶ حوت ۱۳۹۳

(به مناسبت  فرا رسیدن فاطمیه دوم)

 همانگونه فضائل اهل بیت(ع) در منابع تشیع فراوان ذکر گردیده، در منابع اهل سنت نیز به وضوح در باره فضائل روایات زیادی ذکر شده، همزمان با فرا رسیدن فاطمیه دوم، در نظر است فضایل و مقام والای حضرت فاطمه زهرا(س) در كلام و سخن و رفتار و سلوك پیامبر اكرم(ص ) روایت نقل شده است كه از آن جمله موارد ذیل در منابع اهل سنت ذکر نموده  است:

پیامبر(ص ) به دخترش فاطمه(س ) فرمود: خداوند با غضب تو غضبناك می شود و با رضایت تو خشنود می گردد.
فاطمه پاره تن من است، هركس او را غضبناك كند، مرا به غضب آورده است .
فاطمه، سیده زنان اهل بهشت است.
فاطمه، سیده زنان عالم است.

و یا اینکه عالم بزرگ اهل سنت جناب حافظ سلیمان بن ابراهیم حنفی قندوزی. صاحب کتاب ینابیع الموده حدیثی را از پیغمبر بزرگواراسلام( ص) چنین نقل نموده است:

فاطِمه بَهْجَهُ قَلْٔبی وَ بَعْلُـها نُورُ بَصَری وَابْناٰ ها ثَمَرَٔه فُـؤادی وَالٰأ ئمَـهُ مِنْ وُلْدِهـا اُمَنأ رَبی حَبْلُ مَمْـدُودُ بَیْنَهُ وَبَیْنَ الْـخَلْقِ مَنِ اعْـتَصَمَ بِهِمٰ نَجیٰ وَمَنْ تَـخَلّفَ عَنْهُمْ هَویٰ:٪ ترجمه حدیث نبوی (ص) فاطمه پاره قلب من است شوهر فاطمه نور چشـم من است دو فرزند فاطمه میوه دلم است اینها ریسمان  است بین خدا وبین خلق خدا پس هرکس به اینها چنگ زد( یعنی که به اینها اقدا وتوسل کند) نجات پیدا میکند وکسی که اینهارا رها کرد غرق می شود.

لذا درباره فضایل و عظمت بزرگ بانوی اسلام و یگانه دختر بجا مانده از نبی مکرم اسلام(ص) حضرت صدیقه اطهر فاطمه زهرا(س) چه در منابع شیعی و چه در منابع اهل سنت به فراوانی سخن گفته شده است. به قدری فضایل آن حضرت زیاد است كه جای كوچكترین تردید و یا انكاری وجود ندارد.

در این موضوع با نقل روایات در فضائل و مقام فاطمه زهرا(س) به نقل از سایت خبرگذاری صدای افغان تحت عنوان«فضائل حضرت فاطمۀ الزهرا(س) در منابع اهل سنت»  به ذكر برخی از فضایل بی شمار آن حضرت كه در منابع اهل سنت موجود است اشاره می كنیم.
آیه تطهیر و حدیث كسا
خداوند بزرگ و سبحان در قرآن مجید، اهل بیت پیامبر(ص ) را مطهر خوانده است:
انما یریدالله لیذهب عنك الرجس اهل البیت و یطهركم تطهیرا(1 )
«خداوند می خواهد كه پلیدی و گناه را از شما اهل بیت دور كند و كاملا شما را پاك سازد.»
مراد از اهل بیت كه در این آیه ذكر شده است چه كسانی هستند
پاسخ این پرسش را در روایات اهل سنت می جوییم .
واقدی در كتاب اسباب التزیل می نویسد كه آیه تطهیر درباره پنج نفر نازل شد. این پنج نفر عبارتند از : پیامبراسلام(ص ) ، علی (ع ) ، فاطمه(س ) حسن(ع ) وحسین (ع )(2 )
ابن حجر در كتاب الاصابه فی تمییزالصحابه می نویسد :
ام سلمه گفت : آیه تطهیر در خانه من نازل شد. رسول خدا(ص ) فاطمه ، علی ، حسن وحسین (علیهم السلام ) در این خانه بودند. پیامبر(ص ) فرمود : هولاء اهل بیتی ،این عده اهل بیت من هستند.
حاكم حسكانی در كتاب شواهد التزیل لقواعد التفصیل می نویسد : وقتی كه آیه وامر اهلك بالصلاه واصطبر علیها(3 ) نازل شد ، پیامبر اسلام(ص ) در هر نمازی می آمد در جلوی درب خانه علی(ع ) و فاطمه(س ) و می فرمود : الصلاه رحمكم الله انما یریدالله لیذهب عنكم الرجس اهل البیت … (4)
ابن عساكر ،در كتاب تاریخ دمشق در ترجمه امیرالمومنین علی (ع ) از ابی سعید خدری می نویسد : پیامبر(ص ) بعد از نزول آیه “و امر اهلك بالصلاه واصطبر علیها” به مدت هشت ماه در هنگام نماز صبح می آمد در جلوی درب خانه علی (ع ) و حضرت زهرا(س ) و می گفت : الصلاه، رحمكم الله انما یریدالله لیذهب عنكم الرجس اهل البیت ویطهركم تطهیرا(5 ).
لخمی طبرانی در المعجم الكبیر آورده است : زینب بنت ام سلمه می گوید كه رسول خدا(ص ) در نزد ام سلمه بود كه حسن ،حسین و فاطمه ـ علیهم السلام ـ بر حضرت وارد شدند. حسن در یك سو و حسین در سوی دیگر پیامبر(ص ) نشستند و حضرت زهرا(س ) نیز در میان این دو قرار گرفت . سپس پیامبر(ص ) فرمود : رحمه الله وبركاته علیكم اهل البیت انه حمید مجید . (6 )
حاكم نیشابوری در كتاب « مستدرك الصحیحین » ،ترمذی در كتاب « سنن » و احمد بن حنبل در كتاب « مسند » می نویسد : پیامبر(ص ) درب خانه حضرت زهرا(س ) می رفت و می فرمود : الصلاه یا اهل البیت . انما یریدالله لیذهب عنكم الرجس اهل البیت ویطهركم تطهیرا(7 )
شمس الدین ذهبی در كتاب سیر اعلام النبلا می نویسد : و صح ان النبی (ص ) جلل فاطمه وزوجها و ابنیها لكسا و قال اللهم اهل بیتی اللهم فاذهب عنهم الرجس و طهرهم تطهیرا ، درست است این خبر كه پیامبر(ص ) فاطمه (س ) و دو فرزندش را در كسایی جمع كرد و گفت خداوندا اینها اهل بیت من هستند و رجس و پلیدی را از این عده دور كن و اینها را پاكیزه گردان . (8 )
آیه مباهله
ابن سعد در كتاب طبقات الكبری در ترجمه الحسین (ع ) می نویسد : در جریان مباهله با علمای نجران پیامبر(ص ) دست فاطمه ،حسن و حسین علیهم السلام را گرفت و گفت اینها فرزندان من هستند . (9 )
حاكم نیشابوری در كتاب مستدرك الصحیحین می نویسد : وقتی كه آیه مباهله نازل شد پیامبر(ص ) علی ، فاطمه ، حسن و حسین ـ علیهم السلام ـ را خواند و گفت : (اللهم هولاء اهلی ، بارخدایا اینها اهل من هستند) . (10 )
ازدواج علی(ع ) و فاطمه )
بنا به نوشته بزرگان اهل سنت و جماعت ، خلیفه اول برای خواستگاری حضرت زهرا(س ) به نزد پیامبر(ص ) رفت و پیشنهاد خویش را بیان نمود. رسول خدا(ص ) فرمود : انتظر بهاالقضا ، من در امر ازدواج فاطمه (س ) منتظر فرمان خداوند هستم ، خلیفه اول این پاسخ را پاسخ منفی تلقی نمود.
خلیفه دوم نیز به دیگر بار و به همین منظور به نزد رسول خدا(ص) رفت و مانند خلیفه اول پاسخ منفی شنید.
سپس خانواده علی (ع ) به آن حضرت پیشنهاد كردند كه برای خواستگاری فاطمه (س ) به نزد رسول خدا(ص ) برود. حضرت رفت و پیشنهادش مورد موافقت قرار گرفت . (11 )
ابن عباس گفت : در هنگام ازدواج فاطمه (سلام الله علیها) با علی (ع ) ، پیامبر(ص ) در جلوی فاطمه (س ) و جبرئیل در سمت راست و مكائیل در سمت چپ و هفتاد هزار فرشته در پشت سر حضرت زهرا حركت می كردند و این خیل ملایك تا طلوع فجر به تسبیح و تقدیس خداوند مشغول بودند . (12 )
فاطمه (س ) محبوب ترین زنان در نزد رسول خدا(ص ) است .
حاكم نیشابوری در كتاب المستدرك آورده است : كان رسول الله (ص ) اذا رجع من غزاه او سفراتی المسجد فصلی فیه ركعتین ثم ثنی بفاطمه ثم یاتی ازواجه ، رسول خدا(ص ) وقتی كه از جنگی و یا از سفری برمی گشت به مسجد می رفت و دو ركعت نماز می خواند ، سپس به نزد دخترش فاطمه می رفت و به او ثنا می گفت و سپس به نزد زنانش می رفت . (13)
ابن حجر در كتاب استیعاب از عایشه همسر پیامبر روایت كرده است كه از او پرسیدند كه ای الناس احب الی رسول الله (ص ) چه كسی در نزد پیامبر(ص ) محبوبتر است وی در پاسخ گفت از میان زنان فاطمه (س ) و از میان مردان علی (ع ) در نزد رسول خدا محبوبترند . (14 )
غضب فاطمه(س) غضب خداست
حاكم نیشابوری می نویسد كه پیامبر به دخترش فاطمه (س ) فرمود : ان الله یغضب لغضبك و یرضی لرضاك، خداوند با غضب تو غضبناك می شود و با رضایت تو خشنود می گردد . (15 )
خانه فاطمه (ص)
حاكم حسكانی حنفی در كتاب شواهدالتنزیل می نویسد : پیامبر(ص ) آیه فی بیوت اذن الله ان ترفع و یذكر(16 ) را قرائت كرد و گفت این بیوت پیامبر(ص ) است . از آن حضرت پرسیده شد كه آیا بیت علی (ع ) و فاطمه (س ) نیز همین بیوت است ، حضرت فرمود: بیت علی (ع ) و فاطمه (س ) از بافضیلت ترین آن است . (17 )
و نیز در روایتی دیگر آورده است : پیامبر(ص ) بعد از خواندن این آیه یكی از وی پرسید : یا رسول الله مراد از این بیوت در این آیه چه خانه هایی است؟ حضرت فرمود خانه های انبیاست . ابوبكر پرسید یا رسول الله ،خانه علی و فاطمه هم از این خانه هاست حضرت فرمود : بله از بافضیلت ترین آن است (18 )
فاطمه(س ) در بهشت با رسول خداست
محب الطبری در كتاب الریاض النضره نقل می كند كه حضرت زهرا(س ) در درجه رسول خدا(ص ) در بهشت است . (19 )
حاكم نیشابوری می نویسد : علی ، فاطمه ،حسن و حسین ـ علیهم السلام ـ اولین كسانی هستند كه در بهشت وارد می شوند . (20 )
عظمت حضرت زهرا(س ) در محشر
حاكم درباره عظمت حضرت زهرا(س ) نقل می كند كه در روز قیامت منادی ندا می دهد كه ای اهل محشر چشمانتان را ببندید كه فاطمه زهرا(س ) دختر رسول خدا(ص ) وارد می شود . (21)
فاطمه (س) حورا است
خطیب بغدادی می نویسد كه رسول خدا (ص ) فرمود : فاطمه حورا انسیه كلمااشتقت الی الجنه قبلتها ،فاطمه حوریه ای است در صورت انسانی ،هر گاه من مشتاق بهشت می شوم او را می بوسم . (22)
ابن حجر در كتابش از پیامبر(ص ) نقل می كند كه آن حضرت فرمود : ابنتی فاطمه حوراآدمیه ،دخترم فاطمه حوریه ای است در شكل آدمیان . (23)
فاطمه بهترین زنان است
خطیب بغدادی در تاریخ بغداد می نویسد : خیررجالكم علی بن ابی طالب و خیرنسائكم فاطمه بنت محمد(ص ) بهترین مردان شما علی بن ابی طالب و بهترین زنان شما فاطمه دختر محمد(ص ) است . (24 )
فاطمه (س ) پاره تن رسول خدا است
بخاری نقل می كند كه پیامبر اسلام (ص ) فرمود : فاطمه بضعه منی فمن اغضبها اغضبنی ،فاطمه پاره تن من است پس هركه او را غضبناك كند مرا به غضب درآورده است . (25 )
دوستی و دشمنی با فاطمه(س) دوستی و دشمنی با پیامبر(ص ) است
بسیاری از بزرگان اهل سنت نوشته اند كه پیامبر اسلام (ص ) به علی (ع ) ، فاطمه (س ) ،حسن (ع ) و حسین (ع ) نگاه كرد و فرمود : انا حرب لمن حاربكم و سلم لمن سالمكم ،من با دشمنان شما دشمن و با دوستان شما دوستم.(26)
فاطمه(س) سیده زنان است
ابن سعد ، بخاری ، ذهبی و حاكم نیشابوری نوشته اند كه عایشه همسرپیامبر می گوید كه حضرت زهرا (س ) در هنگام رحلت پیامبر(ص ) پیش آن حضرت رفت و پیامبر(ص ) به وی چیزی گفت و فاطمه (س ) گریان شد و سپس چیزی به وی فرمود و حضرت زهرا(س ) خندان شد. عایشه می گوید از سر این كار از وی جویا شدم . فاطمه (س ) در این هنگام به عایشه گفت من سر رسول خدا(ص ) را فاش نمی كنم .
می گوید : بعد از رحلت رسول خدا(ص ) به دیگر بار از او پرسیدم ، فاطمه (س ) در پاسخ گفت كه پیامبر(ص ) فرمود : همانا جبرئیل هر سال یك بار نازل می شد تا قرآن را بر من عرضه بدارد ولی امسال دوبار نازل شده است . این دلیل بر این امر است كه مرگم نزدیك است . من از این سخن گریستم . حضرت فرمود چرا گریه می كنی اما ترضین ان تكون سید ه نسا هذه الامه ، او نسا العالمین ، آیا راضی نیستی كه سیده زنان این امت یا سیده زنان جهانیان باشی (27 )
ابن سعد نظیر همین روایت رااز ام سلمه نقل كرده است (28 )
احمدبن حنبل از ابوسعید خدری نقل می كند كه پیامبر(ص ) فرمود : حسن و حسین سرور جوانان اهل بهشتند و فاطمه سرور زنان اهل بهشت است . (29 )
عبسی كوفی می نویسد : پیامبر (ص ) فرمود : فرشته ای از جانب پروردگار بر من نازل شد و خبر داد كه فاطمه سیده زنان اهل بهشت است . (30 )
و در نقلی دیگر آمده است كه آن حضرت فرمود : فاطمه سیده زنان اهل جهانیان است . (31 )
و نیز بخاری نقل كرده است كه پیامبر(ص ) فرمود : فاطمه سیده زنان اهل بهشت است . (32 )
حذیفه می گوید : پیامبر فرمود : ملكی از آسمان نازل شد و از خداوند عالم این پیام را رساند كه فاطمه سیده زنان اهل بهشت است .
ذهبی در ذیل مستدرك حاكم وقتی كه به این روایت می رسد ، می گوید این روایت صحیح است . (33)
منابع :
1 ـ سوره احزاب ،آیه 33
2 ـ اعیان الشیعه 1 ، ص 308
3 ـ همان
3 ـ طه ،132
4 ـ شواهد التنزیل لقواعد التفضیل 1 ، ص 497 خ 526
5 ـ ابن عساكر ، تاریخ دمشق ، ترجمه الامام علی (ع ) ص 89 خ 315
6 ـ المعجم الكبیر24 ، ص 282 ،281 خ 713
7 ـ مستدرك الصحیحین 3 ، ص 158 ، سنن ترمذی خ 3206 ، مسنداحمد 3 ص 259
8 ـ سیراعلام النبلا 2 ص 122
9 ـ طبقات الكبری ، ابن سعد ، ترجمه الحسین ، موسسه آل البیت ،ص 139 و 140
10 ـ مستدرك الصحیحین 3 ، ص 150
11 ـ ابن سعد ، طبقات الكبری 8 ص 19 و 20
12 ـ تاریخ بغداد 5 ، ص 7
13 ـ اعیان الشیعه 1 ، ص 307
14 ـ همان ص 308
15 ـ مستدرك الصحیحین 3 ،ص 154
16 ـ سوره نور آیه 36
17 ـ شواهدالتنزیل لقواعد التفضیل ج 1 ص 532 ج 566
18 ـ همان ص 533 خ 567 و نیز ص 534 خ 568
19 ـ الریاض النضره 2 ص 208
20 ـ مستدرك 3 ص 151
21 ـ همان ص 153
22 ـ تاریخ بغداد 5 ص 86
23 ـ صواعق المحرقه ، ص 96
24 ـ تاریخ بغداد 3 ص 392
25 ـ صحیح بخاری 5 ، ص 92 و 105 المصنف فی الاحادیث و الاثار ، عبسی كوفی ج 7 ص 512
26 ـ مسنداحمد 2 ص 242 مستدرك حاكم 3 ص 149 ، ترمذی خ 3870 ، المصنف فی الاحادیث 7 ص 512
27 ـ طبقات 8 ، ص 248 ـ 247 ، صحیح بخاری 5 ، ص 55 ـ 54 مستدرك 3 ص 156
28 ـ طبقات همان ص 248
29 ـ مسنداحمد 3 ، ص 473 خ 11224
30 ـ المصنف 8 ص 527
31 ـ همان
32 ـ بخاری 5 ص 92
33 ـ مستدرك 3 ، ص 151

مطالب مشابه