نمایش نوار ابزار

فطعنامه پایانی دومین سمینار رسالت علما، وحدت امت اسلامی

چهارشنبه ۱۷ جدی ۱۳۹۳

بسم الله الرحمن الرحیم

وَمَا أَرْسَلْنَاكَ إِلا رَحْمَةً لِّلْعَالَمِينَ

 قطعنامه دومین سمينار «رسالت علماء، وحدت امت اسلامي»

افغانستان – كابل 14 ربیع الاول 1436 هجری قمری- 15 جدی 1393 خورشیدی

دومین سمینار یک روزه، تحت عنوان رسالت علماء، وحدت امت اسلامي كه به همت شورای اخوت اسلامی  بتاريخ 14 ربیع الاول 1436 هجری قمری، برابر 15 جدی 1393 خورشیدی به اشتراك علماء و دانشمندان كشور، رهبران جهادي و سياستمداران در هوتل صدف كابل(افغانستان) برگزار شد.

اين سيمينار با تلاوت آيات متبركه قرآن كريم ساعت 9 قبل از ظهر روز دوشنبه آغاز و 12 ظهر پایان يافت. در اين سمينار یک  روزه دانشمندان و علماء ديدگاه هاي شان را پيرامون موضوع سمينار  بيان نمودند.

هدف محوري اين سمينار، تقريب، اخوت، همبستگی و هم انديشي مسلمانان و باز خواني وحدت امت اسلامي و تأكيد بر موضوعات كليدي و بنيادي پيرامون مسائل اساسي سمینار، مورد بحث و ارزيابي قرار گرفته و جهت جلوگيري از دسايس تفرقه انگيز دشمنان اسلام موارد ذيل توسط شرکت کنندگان در این سمینار تایید می گردد:

1. 12 تا 17 ماه ربیع الاول میلاد پیامبر رحمت(ص) و به فرموده قرآن کریم: «وَمَا أَرْسَلْنَاكَ إِلا رَحْمَةً لِّلْعَالَمِينَ» وحدت، رحمت و اخوت اسلامی بعنوان مشترکات مذهبی، بنام هفته وحدت و یا اخوت اسلامی در کشور نام گذاری گردد.

2. از همه مسلمانان رجامنديم كه آيه شريفه «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَيْنَ أَخَوَيْكُمْ» را نصب العين خويش قرار داده و در جهت اصلاح و توحيد امت اسلامي سعي و تلاش نمايند.

3. ما اشتراك كنندگان اين سمينار از تمام كشور هاي اسلامي مي خواهيم تا به خاطر استحكام وحدت امت اسلامي همچو سمينار ها را سالانه در كشورهاي شان راه اندازي و در راستای وحدت امت اسلامی  اداي تكليف نمايند.

4. از تمام علما، مراکز دینی و فرهنگی مصرانه می خواهیم که در جهت تحکیم اخوت اسلامی میان مسلمانان مجدانه سعی و کوشش نمایند تا در مشتركات با همديگر تعاون و همكاري داشته و آن را برجسته نمايند و در مسائل اجتهادي همديگر را معذر بدارند و مسائل اختلافي را در جمع عوام مطرح نكنند و آن را به حلقات علمي محصور بدارند.

5. از تمام پيروان مذاهب اسلامي ميخواهيم كه در برابر توطئه هاي دشمنان اسلام موضع و موقف واحد اتخاذ نموده و راه هاي نفوذ آن را در بين مسلمانان مسدود نمايند.

6. از آنجايي كه تهاجم فرهنگي، عقايد و اتحاد و همبستگي مسلمانان  را نشانه گرفته است، از دولت هاي كشور هاي اسلامي، رسانه ها، علماء، مبلغين، دانشجويان و همه مسلمانان ميخواهيم كه اين موضوع را جدي بگيرند و در اين كارزار از به كار بستن اسباب فكري و فرهنگي غافل نمانند و از هيچ اقدامي معقول در جلوگيري از اين تهاجم كوتاهي ننمايند.

7. از سران كشور هاي اسلامي ميخواهيم تا در جهت تحكيم صلح و ايجاد امنيت در افغانستان كه سالهاي متمادي قرباني جنگ و نا امني بوده است احساس مسؤوليت نمايند و قدمهايي استوار و موثر در اين راستا بردارند .

8. از همه مردم عزيز و تمدن ساز افغانستان خواهشمنديم مجد و عظمت گذشته را بياد بياورند و در جهت شگوفائي علمي، همزيستي مسالمت آميز، محبت و برادري، اتكاء به خويش، صلح پايدار، كار در جهت اعمار و آبادي كشور، بهداشت، محيط زيست و مبارزه با مواد مخدر تلاش مضاعف نمايند.

9. ما با ایجاد هرگونه اختلافات مذهبی، قومی، سمتی، زبانی و گروهی مخالف بوده و بارومندیم که اختلاف فقهی عامل پویایی فقه اسلامی بوده ونباید  وسیله طعن و توهین یکدیگر گردد.

10. ما باور داریم که محبت با خاندان پیامبراکرم(ص) و احترام به یاران او جزئی از باورهای مشترک مذاهب اسلامی بوده  و هرگونه اختلافات فرقه ای در برخی کشورهای اسلامی تحت عناوین فوق را محکوم می نماییم.

11. قضایای مهم و غم انگیزی در جهان اسلام، اخصا مصر، سوریه، عراق و … هدف محوري اين سمينار، تقريب و هم انديشي مسلمانان و باز خواني وحدت امت اسلامي و تأكيد بر مشي وحدت طلبانه پيشگامان وحدت جهاني اسلام است.

12. ما از دولت جمهوری اسلامی افغانستان می خواهیم که جهت پایان دادن به تفرقه و تأمین امنیت و حفظ کرامت و حرمت شهروندان افغانستان گام های جدی و عملی بردارد.

13. از دولت و مسئولین امر جدا می خواهیم تا خون شهیدان پاک دوران جهاد و مقاومت، خصوصا شهدای مظلوم سالهای 1357 و 1358 که توسط سازمان استخباراتی وقت( اکسا) قتل عام نموده، آن  را پایمال ننموده  و عاملان این جنایت را شناسایی و  هرچه زود تر به پنچه قانون سپرده و به اشد مجازات برسانند.

14. روحانیت معظم که از پیشگامان مبارزه با اشغال و جهاد گران بی ادعای این سرزمین بوده اند، از دولت می خواهیم روزی را بمناسبت روز شهدای روحانیت در جنتری رسمی کشور گنجانده و نیز یکی از نهادهای معتبر علمی و رسمی کشور بنام شهدای روحانیت و قربانیان جنایات اگسا نا مگذاری گردد و از مقام شامخ آنان و سایر شهدای راه آزادی تجلیل شایسته به عمل آورند.

والسلام علیکم و رحمۀ الله و برکاته

شورای اخوت اسلامی- افغانستان- کابل

14 ربیع الاول 1436 هجری قمری، برابر 15 جدی 1393 خورشیدی

مطالب مشابه