نمایش نوار ابزار

قیام 24 حوت؛ الگوي مبارزات مردم كشور ما در برابر متجاوزين گرديد

چهارشنبه ۳۰ حوت ۱۳۹۱

 قبل از ظهر پنج شنبه  24 حوت 1391 شورای اخوت اسلامی افغانستان طی مراسمی باشکوه در کابل، از قیام ۲۴ حوت مردم هرات با حضور شخصیت های برجسته علمی، سیاسی، دانشجویان و توده وسیع از مردم شرکت کرده بودند.

علما و اندیشمندان به ایراد سخن پرداختند و هر کدام به فلسفه و ماهیت این قیام پرداخته و آن را مورد مورد تحلیل  قرار دادند. سخنرانان در این مراسم پیرامون علل و انگیزه قیام مردم افغانستان علیه شوروی، هدف قیام آنان، عوامل و  موانع تحقق آرمانهای شهدا را برشمردند. این مراسم با قرائت قرآن کریم توسط قاری فخرالدین ضیاء آغاز و با گردانندگی حجت الاسلام والمسلمین سیدجعفرعادلی حسینی منشی اول شورای اخوت اسلامی ادامه یافت. منشی شورای اخوت اسلامی در آغاز جلسه در رابطه با قیام 24 حوت 1357 مردم هرات، نکاتی را یاد آور گردیده و اظهار نمود:

«باگرامى داشت خاطره جاويدانه شهداى اسلام و وطن وارج نهادن به سعى وتلاش چهارده سال دفاع از ارزشهاى دينى جهادگران.

قبل از هر سخنی باید گفت که حرکت مردم هرات در تاریخ 24 حوت 1357 خورشیدی، قبل از قیام سوم حوت 1358 شمسی رخ داد، در حقیقت قیام 24 حوت 1357 هرات اولين هسته هاى جهادى پى ريزى شده و این قیام درحقيقت بيدار باشى به ساير ملت مسلمان افغانستان بوده كه مى توان قيام 3 حوت كابل و قيام هاى ديگر ولايات كشور را متاثر از آن دانست.

قيام 24 حوت زمينه‌ ساز حركت‌هاى مسلحانه در سراسر افغانستان عليه دولت كمونسیت زمان بود و زمينه‌ساز تشكيل جبهات جهادى بوده و این قیام طلسم افسانه‌اى قدرت نظامى اتحاد شوروى وقت و هم پيمان ورشو را شكست و بالاخره قيام 24 حوت هرات تبلور و تفوق ايمان را بر الحاد ثابت نمود.

قیام مردم مسلمان هرات  در کلیتش محصول کارسیاسی وتدارکی هیچ گروه ویا تنظیمی و این قیام، یک حرکت خود جوش مردمی بودکه پس از کودتا 7 ثور 1357 مردم مسلمان، توهین به ارزشها و مقدسات دینی خود را توسط کمونیست ها مشاهده نمودند و با چنین وضعیتی خشم مردم را برانگیخته وآنهارا وارد میدان مبارزه ساختند. حدود ساعت نه صبح پنج شنبه تاریخ 24 حوت 1357 بود كه مردم گروه گروه و دسته دسته از غرب شهر هرات و از ولسوالي ها و قريه هاي نزديك شهر با سر دادن نعره هاي الله اكبر  در داخل شهر دست به قیام زدند، اتحاد و همبستگی مردم به يك قيام سراسري تبديل شد و در نتيجه سرآمد و سر آغاز 24 حوت والگو قرار گرفتن اين قيام مردم هرات زبان زد جهانيان و قهرماني هاي مردم كشور ما جاويدان شد، اما آن چه كه نهايت درد آور و غم انگيز است كشته شدن بیش از بيست هزار نفر در قيام 24 حوت هرات است، كه اكثر اين شهدا را کسان تشکیل می دهند كه به نان شب و روز شان محتاج بودند و كمترين توان مالي را نداشتند، قابل یاد آوری است كه جان نثاران اين رستاخيز بزرگ در طول يك هفته و هفته هاي بعد از قيام با شهادت، زنداني و مفقود الاثر جمعی از هموطنان ما كه بعد از به پيروزي رسيدن مجاهدان گورهاي دسته جمعي مردم  از دره ها و تپه هاي شمال شهر هرات كشف گردید، اما استخوان هاي فرسوده و لباسهاي پوسيده اين شهيدان هيچ كدام قابل شناخت نبود، لذا مردم هرات هرکدام، عزيزي را در اين قيام خونين از دست داده بودند.

و همچنین یکسال بعد و  پس از دو ماه از تجاوز ارتش سرخ شوروی سابق، از این قیام،  قیام شجاعانه و دلاورانه مردم کابل در 3 حوت 1358 نمونه‌اي از رشادت‌ها خودگذري‌هاي مردم افغانستان و به‌خصوص همشهريان کابل است که با دست خالي در پايتخت کشور و با فرياد تکبير از خانه‌ها و پشت بامهاي‌شان، نخستين هشدار خونين را به نيروهاي متجاوز و دست نشاندگان آنها دادند.

قیام سوم حوت کابل و قیام های مردم چارکنت، مناطق مرکزی، شرق و شمال و نقاط مختلف کشور، مخصوصا قیام سوم حوت مردم کابل، یک حرکت مردمی و خودجوش بوده که هیچ سازمان و حزبی در رهبری آن نقشی نداشتند و مردم کابل در این خیزش شجاعانه با دست خالی به پا برخاستند و این قیام ها با همه اندوه و غم انگيز بودنش روزنه ي اميدي شد براي نجات كشور از چنگ اهريمنان خارجي و سر مشقي بود براي قهرمانان راه حق و عدالت در كشور ما، ياد و خاطرات اين قهرمانان و جان نثارن جاويدان و روح پاك شان شاد باد.»

 سپس حجت الاسلام و المسلمین سید محمد هادی «هادی» رییس کمیسیون ارتباطات شورای اخوت  اسلامی حضور مهمانان را در این سمینار خوش آمد گفت؛ ایشان با اشاره به اینکه  کودتای ننگین هفت ثور سبب شد که قشر وسیعی از مردم  ما شهید معلول و آواره گردد.

رئیس بنیاد فرهنگی، تبلیغی پیامبراعظم(ص) در مورد قیام مردم هرات گفت : بعد از قیام مردم دره صوف اولین قیام، قیام مردم هرات بود که بخاطر حفظ ارزشهای اسلامی هزاران نفر در برابر دولت کمیونستی وقت به مقابله پرداختند و جانهای خود را از دست دادند پیام اینگونه حرکت ها وحدت و اخوت در بین مسلمانهاست که باید از آن پاسداری نمود.

وی در قسمت دیگر از سخنان خود گفت: چندی پیش کنفرانس تحت نام جدایی شیعه و سنیی توسط اسرائیل برگزار گردیده  بود که آنها می خواهند بین امت اسلامی تفرقه ایجاد کنند، مردم مسلمان باید آگاه باشند که این دسیسه های خاینانه دشمنان بر علیه اسلام کارگر نیفتند.

آقای  هادی اضافه نمود :  شورای اخوت اسلامی افغانستان تلاش می کند مسلمانان در کنار هم با حفظ ارزشها و اصول قرار داشته باشد و وحدت خویشرا حفظ نماید .

 مولوی حبیب الله حسام رییس شورای اخوت اسلامی، یورش نظامیان ارتش سرخ شوروی را تجاوز کامل به دین، فرهنگ، ناموس، خاک و استقلال کشور خواند و هدف مجاهدت مردم افغانستان در برابر آنان را بر پایی نظام اسلامی دانست.

آقای حسام خاطرنشان ساخت: با وجود این که از یک سو تجاوز شوروی به افغانستان یک تجاوز آشکار به ناموس و خاک کشور بوده و از سوی دیگر جهاد مردم علیه آنان جهادی بر حق بود؛ اما برخی از افراد با استفاده از فضای دموکراسی به دنبال تقدس زدایی و حرمت زدایی از جهاد افغانستان می باشند.

وی تصریح نمود: به جای این که مردم افغانستان این کمونیست ها را محاکمه نمایند؛ اما کسانی که در کشور گرایش به سوی کمونیست ها دارند مردم افغانستان را محاکمه می نمایند.

رییس شورای اخوت اسلامی در اخیر تاکید بر برادری میان مسلمانان نموده و هرگونه تلاش برای تفرقه اندازی میان مسلمان را حمایت از دشمنان اسلام خواند.

 در همین حال؛ حجت الاسلام والمسلمین شیخ محمد حسین جعفری قندوزی رئیس مالی  این شورا، قیام مردم افغانستان علیه شوروی سابق را قیامی بی نظیر و بی مثال در قرن بیستم عنوان نمود.

آقای جعفری ضمن بیان این مطلب که ایجاد حکومت اسلامی از آرمان های مجاهدین افغانستان بود اظهار داشت: خارجی ها مجاهدین را از حکومت بیرون نکرده اند؛ بلکه اهداف آنان که همانا ایجاد حکومت اسلامی بود را از حکومت بیرون کرده اند.

به باور وی؛ کشورهای غربی، ایجاد حکومت اسلامی را که متضمن استقلال و عزت کشور و مردم افغانستان می باشد را تهدیدی علیه خود و منافع شان ارزیابی می نمایند.

 سخنران دیگر این مراسم حجت الاسلام و المسلمین استاد فیاض بود ایشان با اظهار تجلیل از مقام شهیدان 24 حوت ولایت هرات گفت؛ قرآن می فرماید : اگر وضیعت برای جامعه پیش آید  که دین،  زنان، مردان و کودکان تهدید و آزار می شوند باید به جهاد و آزادی آنان پرداخت لذا قیام 24 حوت بدست مردم دلیر هرات دقیقا با چنین وضعیت آغاز شد که نظیر آن کمتر دیده می شود زیرا برای احیایی ارزشهای والای اسلام 24 هزار شهید دادند و این کمال ایثار و فدا کاری را می رساند . ایشان جهاد را یک راهکار مناسب برای مقابله با ستم خواند گفت: در جهان چند فلسفه فکری وجود دارد مارکسیزم، لیبرالزم و اسلام. مارکسیزم ادعای آزادی و دموکراسی را می کند  اما همه آن تقلبی است لیبرالزم بر اساس اندیشه آزادی محوری بوجود آمده آزادی همه جانبه دارد اما عدالت در آن وجود ندارد اسلام هم عدالت دارد و هم آزادی از این جهت کاملترین فلسفه فکری است زیرا آزادی بدون عدالت ظلم، ثروت اندوزی تمرکز قدرت بوجود می آورد چنانچه در پیروان دو مکتب دیگر مشاهده  می شود . ایشان در قسمت دیگری از سخنان خود گفت سایر مکاتب در حال شکست است زیرا توانمدی پاسخ گویی بشریت را ندارد  در  اسلام اصلی وجود دارد که اصل عزت  است یعنی تمام حرکات از قابل تاسیس دولت، جهاد ارتباطات همه و همه بر مبنای این اصل باید صورت گیرد و این اصل است که به انسان ارزش میدهد لذا اسلام در همه ابعاد خود قایل ترویج و رشد و ترقی است .

 آخرین شخنران حجت الاسلام و المسلمین سید رحمت الله مرتضوی رییس بنیاد اهل بیت(ع) بود، ایشان با وجود آن که تاکید نمود؛ حکومت باید وارث خون شهدای افغانستان باشد، نظام فعلی را دنباله رو اهداف خارجی ها خواند.

آقای مرتضوی بیان داشت که حکومت مجاهدین نتوانست از ارزش های شهدای افغانستان پاسداری نماید؛ حال ما چه انتظاری از حکومت فعلی داشته باشیم که بهای خون شهدای هرات، شبرغان، هزاره جات را پاس دارد.

وی گفت: حکومت فعلی خون بهای دو بت در بامیان و دو برج در امریکاست؛ اگر این دو توسط طالبان زده نمی شد دیگر این حکومت نبود.

 در اخیر مولوی محمد ضمیر خالقیار  قطع نامه  شورای اخوت اسلامی را قرائت نمود و حضرت آیت الله مجاهد با دعاییه شان مراسم  را خاتمه داد.

گفتنی است که قیام ۲۴ حوت سال ۱۳۵۷ مردم هرات، اولین قیام مردمی علیه ارتش سرخ شوروی در کشور بود که در این قیام  بیش از ۲۰ هزار شهروند هراتی به شهادت رسیدند.

قطعنامه پایانی سمینار

بسم الله الرحمن الرحیم

وَلاَ تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُواْ فِي سَبِيلِ الله أَمْوَاتًا بَلْ أَحْيَاء عِندَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ(سوره آل عمران، آیه 169)

حمد و ثنا و ستایش ذاتی را که انسان ها را از شرکسانی که اهداف شان آوردن فساد در جامعه بود، ذریعه جهاد مقدس اسلامی نجات داد؛ درود و رحمت پروردگار نازل باد به روح پاک شهدای ملت مسلمان و غیور افغانستان.

شورای اخوت اسلامی در این سمینار که جهت یاد بود و گرامی داشت از شهدای قیام 24 حوت هرات و سایر شهدای مظلوم افغانستان برگزار گردیده بود، موارد ذیل را به عنوان قطعنامه این سیمینار اعلام می دارد:

1. شورای اخوت اسلامی به تأمین و تحکیم پایه های اخوت اسلامی در سراسر جهان به ویژه افغانستان یک اصل خلل ناپذیر و مهم ترین هدف خویش می داند.

2. شورای اخوت اسلامی پیرو سلسله محافل و مجالس خویش در این سیمینار نیز ادامه راه شهدای عزیز افغانستان را مسئولیت دینی و انسانی خویش دانسته و در برگزاری و تقویت چنین جلسات تأکید می دارد.

3. شورای اخوت اسلامی دامن زدن به هرگونه اختلافات مذهبی، قومی و سمتی را کار دشمنان و دسیسه علیه امت اسلامی دانسته، و آن را  محکوم نموده و ملت مسلمان افغانستان را نسبت به این گونه توطئه ها خبر بیدار باشی می دهد.

4. شورای اخوت اسلامی، زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدای که دوران اختناق جان های عزیز خود را فدای احیای ارزشهای دینی و اسلامی و آزادی ملت مسلمان افغانستان نموده اند، بعنوان وجیبه دینی و ملی از آن پاسداری می نماید.

5. شورای اخوت اسلامی با ارج گذاری به حرکت های اسلامی مردم هرات، امت اسلامی را دعوت می نماید که با الگو گرفتن از این گونه قیام ها، بیداری اسلامی و آزادی خواهی خود را ادامه دهند.

6. شورای اخوت اسلامی، تلاش در امر بیداری اسلامی را جزء وظایف مهم خویش دانسته و از مسلمانان می خواهد که نباید در این راستا غفلت نمایند.

شورای اخوت اسلامی

24 حوت 1391 خورشیدی

تهیه و تنظیم گزارش توسط: سید محمدحسینی

مطالب مشابه