نمایش نوار ابزار

مراسم تجلیل و یاد بود از چهارمین سالروز ارتحال مرحوم آیت تقدسی(ره) با حضور صدها نفر در کابل

چهارشنبه ۲۷ جوزا ۱۳۹۴

قبل از ظهر پنچ شنبه 21 جوزا 1394 خورشیدی  مراسم یاد بود چهارمین سال ارتحال آیت الله نورمحمدتقدسی در کابل برگزار شد و در این مراسم صد ها نفر از اقشار مختلف دولتی و ملکی، علمای حوزه علمیه، اساتید دانشگاه، دانشجویان و متنفذین کابل شرکت کردند. حضرت آیت الله سید حسین ساجدی  با جمعی از اعضای دفتر خویش از جمله اشتراک کننده ها بودند. قرائت قرآنکریم، قرائت مقاله، سخنرانی برخی شخصیت ها و قرائت پیامهای تسلیت از برنامه هایی بود که در این مراسم اجرا گردید.

آیت الله مقدسی از شخصیت های برجسته علمی و سیاسی بود که در دوران جهاد حضور فعال داشت. وی از اعضای ارشد پاسداران جهاد اسلامی بود و پس از تشکیل حزب وحدت از مخالفین آن بود و به همین لحاظ در پاکستان همراه با آیت الله محسنی، شهید سیدعلی اکبرمصباح و حجت الاسلام والمسلمین نادر علی مهدوی شورای ایتلاف چهارگروه شیعه را در پاکستان تاسیس کرد. وی پس از روی کار آمدن دولت مجاهدین در کابل و در عرصه های مختلف علمی حضور داشت و سپس در زمان طالبان نیز همراهی مردم خود را رها نکرد و در ایام پس از سقوط طالبان با پیگیری فعالیت های علمی و فرهنگی مصدر خدمات بزرگی در کابل بود. تاسیس و اداره مدرسه علمیه، نماز جمعه، شورای ائمه مساجد و خطبای حسینیه های کابل و تلویزیون کوثر از دست آوردهای کاری این شخصیت فرهیخته علمی است.

سخنرانان  پیرامون ابعاد شخصیتی آیت الله تقدسی و خدمات او در راه نشر معارف اهل بیت(ع) در نیم قرن اخیر صحبت کرده و صبر و استقامت وی را در شرایط گوناگون، فضای خفقان و هجمه های فرهنگی به خصوص در سه دهه اخیر کشور مورد ستایش قرار دادند.

حضرت آیت الله ساجدی یکتن از علمای برجسته کشور که در این محفل صحبت می کرد، به فضیلت عالم و اهمیت علم از دیدگاه آیات و روایت اشاره کرد و گفت: خداوند در آیات متعدد قرآن کریم، از اهمیت علم و دانش یاد کرده و از فضیلت عالم نامبرده است.

به گفته این استاد حوزه علیمه، پس از خلقت انسان، تعلیم و تعلم امر مهمی است که خداوند(ج) در اولین سوره که در غار حرا به قلب نازنین پیامبر(ص) نازل می کند بیان کرده و می فرماید” وعلم الانسان ما لم یعلم” تعلیم دادم ، به انسان آنچه را نمی دانست.

آیت الله ساجدی، در این زمینه به احادیث از معصوم(ع) نیز اشاره کرد و گفت: از پیامبر گرامی اسلام(ص) روایت شده است که عالم برعابد هشتاد هزار درجه برتری دارد، زیرا عابد در فکر نجات خود است و شب روز خدا را برای خود عبادت می کند، درحالی که عالم نه تنها در فکر نجات خویش است بلکه دغدغه خیالش نجات مردم می باشد.

به گفته آیت الله ساجدی، از حضرت امام جعفر صادق(ع) نیز روایت شده است که گفت: با رفتن یک عالم ازدنیا، زمین ناقص می شود و شیطان و اتباعش خوشحال می شوند.

او همچنان گفت: حضرت آیت الله تقدسی درشرایط بسیار حساس کشور سرپرستی حوزه های علوم دینی و همچنین مردم را به عهده داشت و بدون شک با رفتن او ثلمه بزرگی در اسلام وارد شد.

مطالب مشابه