نمایش نوار ابزار

مساجد؛ چالشها و راهکارها

یکشنبه ۸ جوزا ۱۳۹۰

  اولین نشست پیرامون، مساجد، چالشها و راهکارها روز چهارشنبه 4 جوزا در حسینیه بقیت الله(عج) در برچی برگزار شد، این مراسم که با مجری گری حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای فطری پیش برده می شد، آغاز گر این نشست با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید توسط حاج سید حسن هاشمی و با سخنرانی شخصیت های علمی پیرامون میلاد با برکت حضرت فاطمه زهرا(س) و جایگاه، چالشها و راهکاهای مساجد ادامه یافت.

مجری این نشست جناب آقای فطری در قسمتی از سخنانش در آغاز این نشست گفت: امروز اکثر مساجد، آن موثریت گذشته را ندارد؛ چرا مساجد ما دچار چالشهای اساسی گردیده؟ راه حل و راهکارهای عملی برای  جایگاه اصیل مساجد، همانند گذشته که محور تمام فعالیت اجتماعی مردم، مخصوصا جوانان باشد از کدام راه باید جستجو نمود؟

  اگر سیری درسنت و سیره پیامبرگرامی اسلام(ص) و امامان معصوم(ع) داشته باشیم، به این حقیقت پی می بریم که مساجد در امور و ابعاد گوناگون دارای نقش عمده و اساسی بوده و با ترویج فرهنگ اسلام و نشر معارف دین و ابلاغ پیام و رهنمودهای حیات بخش پیامبر اسلام(ص) و ائمه مصومین(ع) باعث ترقی و پیشرفت امت اسلامی بوده و در یک کلام مساجد تا کنون در راستای تأمین سعادت و ارتقای سطح اندیشه، اخلاق و تربیت انسانها قرار داشته است.

حجت الاسلام والمسلمین آقای برهانی سرپرست موسسه فرهنگی، خدماتی ثقلین درکابل؛ ابتداء ولادت با سعادت فاطمه زهرا(س) را تبریک گفتند، ایشان در مورد مقام فاطمه زهرا(س) گفت: علت خلقت حضرت پیامبراسلام(ص)  و  امام علی(ع) و علت وجود هردو فاطمه زهرا(س) است.

برهانی در مورد مساجد گفت: پیامبر اسلام(ص) تمام مسائل علمی، آموزشی، تجهیزات نظامی و امورات اجتماعی مردم را در مسجد برنامه ریزی می نمودند، مرکز امپراطوری پیامبر و مدیریت همه عالم از مسجد بود، ما باید مسجد را از این غربت بیرون بیاوریم و آن را محل آموزش و پرورش بسازیم، امروز دشمنان اسلام با راه اندازی صدها رسانه ای صوتی، تصویری و نشرات چاپی جهت گمراه نمودن مردم و جوانان ما تلاش دارند، لذا مسجد که یک رسانه دینی است در این شب خون فرهنگی، ماباید از این مرکز بعنوان سنگر دینی استفاده کنیم و برنامه های آموزشی و تبلیغی را در آن راه اندازی نماییم.

  حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالعظیم فاضل حسینی، رئیس بنیاد فرهنگی امین با تبریک سالروز  ولادت بزرگ بانوی جهان اسلام حضرت فاطمه زهرا(س) گفت: در مورد فاطمه زهرا(س) این حدیث قدسی عظمت ایشان را می رسانند که:  لولاك لولاك لما خلقت الأفلاك، ولولا علی لما خلقتک و لولا فاطمه لما خلقتکما، معنای این حدیث این است که بعد از رحلت پیامبراسلام(ص) امام علی(ع) و امام حسن و امام حسین(ع) بودند که اسلام را نجات بخشیدند، حسن و حسین(ع)  از فاطمه(س)  است.

ایشان در قمست دیگر از سخانش در مورد نشست پیرامون چالشها و راهکارهای مساجد گفت: مساجد جایگاه خاصی در صدر اسلام دارد، در طول تاریخ معارف اسلامی از  آنجا تبیین می شد، انسانها تربیت می گردید، به شبهات پاسخ داده می شد، اما امروز اینگونه نیست، وظیفه علماء بسیار سنگین است، امروز مسلمانان و نسل جوان ما در چنگال ابردیوانگان گرفتارند، امروز علماء دچار چالشها شده اند، اگر علما به وظایف خود عمل کنند، نا هنجاری ها از بین خواهد رفت، باید مساجد پایگاه اصلی خود را پیدا کنند.

و ی در بخش دیگر از سخانش اظهار نمود: همه علماء در پیشگاه خداوند و پیامبر عظیم الشأن اسلام(ص) مسئولند، در شرایط کنونی ما  کاری برای اسلام نکردیم، باید عالم متقی و اسلام شناس در راس کشورها و جامعه باشد و بالعکس جامعه اسلام قدر علماء پرهیزگار خود را بشناسند.

 

حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالناصر یعقوبی در مورد جایگاه مسجد گفت: اولین مسجد مسجد قبا است که رسول خدا(ص) آن را ساخت، در صدر اسلام مسجد از مهم ترین سنگرها به حساب می آمد و همه امور در آنجا انجام می شد، اما در شرایط فعلی چالش و مشکل در کجاست؟ در شرایط فعلی ما هشتاد درصد برنامه های واقعی مساجد را نداریم، ائمه مساجد باید با مهربانی برخود کنند، یکی از عوامل حضور جوانان در مسجد عدم پاسخگویی به پرسش ها و برنامه هایست که جوانان به حل آن نیازمند است ولی بدان توجه صورت نمی گیرد، در اکثر مساجد بعد از نمازها صحبت کم می شود، منبرهای روز جمعه تکراریست، در بین ائمه و خطبای مساجد هماهنگی وجود ندارد.

ایشان از دیگر چالشها عدم شناسایی مساجد را عنوان کرد و گفت: ضعف دیگر این است که حدود یکصدو بیست و پنج مسجد در کابل غیر رسمی وجود  دارد که باید وزارت ارشاد، حج و اوقاف به آن توجه کنند، متأسفانه در این زمینه  شورای ائمه مساجد هم ضعیف عمل می کنند، پس چه باید کرد؟

اول، ضرورت مبرم است که هیئتی با وزیر حج و اوقاف صحبت کنند که دولت در این کشور اسلامی به مساجد بی توجهی نکند.

دوم، اینکه برنامه ریزی شود تا با همت بیناد فرهنگی، تبلیغی پیامبر اعظم(ص) و دیگر نهادهای همسو  جلسات بعدی پربار تر برگزار گردد.

  حجت الاسلام والمسلین استاد شیخ نادرعلی مهدوی وزیر مشاور در امور دینی و رئیس هیئت امنای بنیاد فرهنگی، تبلیغی پیامبراعظم(ص) در مورد میلاد فاطمه زهرا(س) گفت:  فاطمه زهرا(س) کوثر نبوت و خیرکثیر است، با آن همه قتل عام ها عدۀ کثیری از سادات را به شهادت رسانیدند، اما امروز سادات تعداد شان به چهل میلیون می رسد که این یکی از معجزات است.

ایشان در مورد عدم حضور ائمه جماعات انقاد کرد و گفت: در مورد علماء و انتقاد از بی حالی و سستی آنان پدرشهنشاه ایران به مرحوم آیت الله آشتیانی گفتند که علماء باید دو کار کنند. یکی اتحاد و دوم صحت عمل داشته باشند.

امروز زمینه کار بسیار است و فضای مناسب پیش آمده باید علماء از خواب گران برخیزند و جامعه اسلام خویش خدمت نمایند.

برای حل مشکلات مساجد و غیر رسمی بودن آن باید با حکومت صحبت شود و از راههای متعدد فشار آورده شود تا به مشکلات مساجد مناطق تشیع نشین رسیدگی شود.

  آیت الله سید محسن حجت پس از ذکر فضایل و مقام معنوی و علمی فاطمه زهرا(س) به  تشریح فلسفه وجودی این نشست تفصیلا بحث نمود که سخنان ایشان به طور فهرست وار در جمع بندی کلی به چند سطر خلاصه می شود:

1) اولین و مهم ترین چالش، عدم حضور علما در چنین نشست هاست.

2) سابقا روح مسجد روحانی و امام جماعت او بود که با بیان احکام الهی و ارشاد مردم تلاش می کردند، متأسفانه امروز جلسات و برنامه ها در مساجد کم رنگ شده است.

3) علماء باید به وظیفه دینی شان عمل کنند و دنبال این نباشد چه کسی خوشحال میشه و کی ناراحت.

4) روحانی و امام جماعت مسجد باید در مسیری حرکت کنند که سعادت دنیا و آخرت او تأمین شود.

5) ضرورت است که ائمه جماعات حدود پانزده دقیقه بعد ازاقامه  نماز جماعت در مورد اخلاق واحکام و عقاید سخن بگویند، با کمال تأسف بعضی از ائمه جماعات خودشان احکام را درست بلد نیستند.

6) علماء باید مردم را رهبری کنند، نه سرمایه داران و سیاست مداران، یکی از پادشاهان قاجار به نجف رفته بود، اکثر علماء به دیدن او رفتند به جز آیت الله میرزای شیرازی بزرگ، صاحب فتوای تحریم تنباکو که در تاریخ مرجعیت شیعه یک سند ماندگار است، او به دیدن شاه نه رفت، پادشاه در حالیکه ناراحت بود به دیدن ایشان آمده و گله کرد، شیرازی بزرگ فرمودند، هرگاه علماء را در دربار حاکمان دیدی، بگو چه بد علمایی و چه بد حکامی و هرگا حاکمان را نزد علماء دیدی، بگو چه خوب علمایی و چه خوب حکامی.

در پایان ایشان تذکرد داد: امیدوارم در جلسات بعدی به حل مشکلات مساجد بیشتر توجه شود و ائمه جماعاتی که در این نشست شرکت نکردند، در جلسات بعدی حضور داشته باشند و این جلسات جنبه سیاسی ندارد و باید به وظیفه خود مان عمل کینم.

در پایان این نشست قطعنامه توسط سید جعفرعادلی«حسینی» سرپرست بنیادفرهنگی، تبلیغی پیامبراعظم(ص) قرائت گردید.

 قطعنامه پایانی اولین نشست ائمه و خطبای مساجد شهرکابل

  مسجد خانه خدا، نیایشگاه انبیاء و اولیاء، طور سینای عرفا، نردبان صعود به ملکوت، محل پیوند زمین و آسمان، مرکز اجتماع مسلمانان، پایگاه جهاد و تحکیم توحید، کانون رفع مشکلات فردی و اجتماعی، مرکز تربیت و دانشگاه عمومی، مهد پرورش استعداد های فکری انسان، در یای غواصان حقیقت، منظومه بلند انسانیت، ضیافتگاه مومنان، میعادگاه پارسایان، مشعل هدایت، بوستان معنویت، مرکز سیاست، ستاد فرماندهی، تجلی گاه وحدت، برادری و انسجام امت اسلامی، عامل رشد و ارتقای فرهنگی و اخلاقی، مبنای شکل گیری تمدن بزرگ اسلامی و موزه هنر اسلامی، جایگاه آزادی و رهایی از قساوت های درون و بیرون، محل معراج صالحان، بیت القرآن، دارالتبلیغ، سنگر مبارزه بر ضد کفر، شرک، نفاق،  فقر،  فساد و تبعیض و مرکز خروش امت اسلامی بر ضد تهاجم فرهنگی دشمنان اسلام است.

نقش اساسی و تاثیر گذاری محوری و بی بدیل مساجد از صدر اسلام تا کنون بر تعالیم معنوی، سیاسی و اجتماعی مسلمین و در دفاع از کیان اسلام و وحدت امت اسلامی، دشمنان را بر آن داشته تا محوی همه جانبه مساجد را به عنوان هدف استراتیژیک، جزو برنامه اساسی خود قرار دهند.  چنانچه فرد هالیدی از شخصیت های امنیتی و سیاسی انگلسی و طراح براندازی خاموش یا براندازی در سکوت یکی از راه های براندازی نظام های مذهبی را محدود کردن نقش شبکه مسجد عنوان میکند. بنابر این  بر امامان جمعه و جماعات است که با آسیب شناسی و چالش یابی در ابعاد ساختاری، مدیریتی، مالی، فیزیکی، سخت افزاری، نیروی انسانی و کارگزاران و بالاخره آسیب و چالش های محتوای و برنامه ای، زمینه نفوذ دشمنان اسلام را از میان بر دارند و توطئه های آنان را خنثی سازند؛ برای این منظور از همه ای متولیان مراکز عبادی دعوت به عمل می آید که به مفاد قطعنامه پایانی این نشست توجه داشته و آن را مورد تأیید قرار دهند.

1. از علمای دینی، چهره های مذهبی و ملت مسلمان کشور می خواهیم که مساجد را به عنوان محوری ترین پایگاه فرهنگی و مذهبی، مدار توجه قراردهند.

2. با عنایت به اینکه مسجد بعنوان موثر ترین کانون جمعی و ابزار انتقال اندیشه والای اسلامی بوده، لازم است که علما و امت اسلامی در جهت ارتقای کیفی و بالا بردن کارایی آن تلاش نمایند.

3. بزرگداشت و احیاء مساجد، بعنوان وظیفه و رسالت مسلمانان به ویژه اندیشه ورزان دینی، شایسته و بجاست که همه ساله، مورد توجه قرار گیرد.

4. از متولیان و ائمه مساجد انتظار داریم تا برهمگرایی و روحیه  اخوت  اسلامی و حفظ فضای محبت و الفت کوشیده وتحکیم ارزشهای دینی را در جامعه نهادینه سازند.

5. از ائمه جماعات و خطباء خواسته می شود با شناخت راهبردها، سیاست های مساجد جهت احیاء و تقویت مراکز عبادی به نیازمندی تشکل مستقل توجه نمایند.

6. از ملت مسلمان و دولت مردان افغانستان می خواهیم که با وحدت و هماهنگی مضاعف بهانه حضور نیروهای بین المللی را –که هر روز افراد ملکی اشتباها و عمدا در اثر بمباردمانها به قتل می رسانند- از آنان سلب نمایند.

7. ازدولت جمهوری اسلامی افغانستان انتظار می رود تا از برنامه های سامان بخشی امور مساجد که در جهت بهبود وضعیت دینی و فرهنگی جامعه مفید و موثر می باشند، حمایت نمایند.

و من الله توفیق

4/3/1390

مطالب مشابه