نمایش نوار ابزار

مسجد الاقصی در تاریخ

دوشنبه ۵ اسد ۱۳۹۴

در آستانه آخرین جمعه از ماه مبارک رمضان و برپایی مراسم روز جهانی قدس، کتاب «مسجد الاقصی درتاریخ» توسط دارالانشاء شورای اخوت اسلامی افغانستان منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری فارس، به نقل از اداره کل روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، این کتاب که در شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و در ۱۰ فصل تألیف شده به صورت تحلیلی به بیان تاریخچه پیدایش قدس و مسجد الاقصی و نیز اشغال این مکان مقدس توسط رژیم غاصب صهیونیستی پرداخته است.
“سید جعفر عادلی حسینی “، منشی اول شورای اخوت اسلامی افغانستان در مقدمه این کتاب هدف از انتشار آن را آگاهی بخشی بیشتربه مردم افغانستان از علت برگزاری بزرگداشت روز جهانی قدس نام برده و می نویسد: “گرچه افغانستان اسلامی در شرایط کنونی با بحران های متعددی دست و پنجه نرم می کند و مردم زجر دیده هر روز در حملات انتحاری و بمب گذاریها قربانی می دهند، اما این مردم با پیروی از دستورات اسلام و با تمسک به ارزش های والای آن، وظیفه خود می دانند تا در این روز با حمایت از مردم مظلوم فلسطین، بر ضرورت وحدت میان امت مسلمان و ریشه کن کردن تمام مشکلات و بحران های جوامع اسلامی، تأکید کنند ”
این کتاب در فصل نخست خود مروری کوتاه دارد به تاریخچه قدس ، سپس سیر تحولات بیت المقدس را در طول تاریخ به مخاطبان خود ارائه میکند که در ادامه با ارائه احادیث و مسنداتی مبنی بر چرایی تقدس حرم شرف و مسجد الاقصی و حرم شریف همراه شده است.در ادامه به ارائه تاریخچه ای از تجاوزات رژیم اشغالگر قدس به مسجد الاقصی می پردازد که شرح وقایعی مانند به آتش کشیدن این مسجد در سال ۱۹۶۹، تلاش برای انفجار بخشی از این مسجد در سال های ۱۹۸۰ و ۱۹۸۳ میلادی، تیراندازی به نمازگزاران مسلمان مسجد الاقصی در سالهای ۱۹۸۲ و ۱۹۹۰و حفاری های انجام گرفته در این مسجد را شامل می شود.
کتاب “مسجد الاقصی در تاریخ ” به معرفی اساس نامه و پروتکل بیست و چهار گانه صهیون می پردازد و مضامین موجود در آن را به طور کامل تشریح می کند. فصل بعدی این کتاب نیز در ادامه به تشریح مواضع تاریخی حضرت امام خمینی(ره) در ارتباط با مساله فلسطین پرداخته است که متن پیام های صادر شده ازسوی ایشان در ارتباط با روز جهانی قدس نیز به همراه آن است.
مراسم روز جهانی قدس از سه سال پیش تا کنون درشهرهای بزرگ کشور افغانستان با برگزاری مراسم هایی مانند همایش،گردهم آیی و خطبه های نماز جمعه موردتجلیل قرار گرفته است .
کمیسیون اخوت اسلامی افغانستان به همراه دیگر تشکل ها در سال ۱۳۸۸ در این روز تجمعی اعتراض آمیزنسبت اشغالگران را همزمان با آخرین جمعه ماه مبارک رمضان در چند نقطه شهر کابل از جمله ده پوری و باغ بالابرگزار کردند . در این مراسم ها برخی از شخصیت های حکومتی نیز حضور داشتند .

منبع:

خبرگزاری فارس

مطالب مشابه