نمایش نوار ابزار

معارف اهل بیت(ع) احیای هویت مسلمانها

شنبه ۱۷ سرطان ۱۳۹۱

 پانزدهم شعبان مصادف است با میلاد با سعادت دوازدهیمن اختر تابناک آسمان امامت و ولایت حضرت مهدی موعود(عج) میلاد امام زمان حضرت مهدی موعود(عج) سالیان متمادی از این روز در کابل و ولایات مختلف افغانستان همانند؛ بامیان، دایکندی، هرات، مزارشریف،‌ پروان، وردک، ‌غور ودیگر مناطق این کشور با حضور در مساجد،‌ مدارس علوم دینی و اماکن مذهبی به گونه های متفاوتی از سوی مسلمانان تجلیل  و جشن گرفته می شود.

در افغانستان به خصوص در شهر کابل از سوی شهروندان متدین این دیار از زمانهای دور از شب نیمه شعبان که به شب برات هم معروف است تجلیلی ویژه با مداحی، سرودن اشعار مذهبی و رفتن به زیارتگاه ها صورت می گیرد. همچنین یک عده ای از مردم در شب برات(شب نیمه شعبان) از این شب با پختن غداهای متنوع انواع میوه های تازه و خشک و نیز روشن کردن شمع به تعداد اعضای خانواده و یا هم چراغانی کردن سر بامهای منازل شان از این شب پر برکت(شب برات) تجلیل می نمایند. اما دلیل اصلی تجلیل از زاد روز میلاد با سعادت امام مهدی(عج) این است که آن بزرگوار در قید حیات بوده و به اراده خداوند(ج) روزی ظهور کرده جهان را که بی عدالتی، ظلم، فساد، برادر کشی و… فراگرفته پر از عدالت و داد خواهی کرده و حق مظلوم را از ظالم می گیرد. همچنین  در سالهای اخیر با فرا رسیدن نیمه شعبان در نقاط مختلف کابل ایستگاههای صلواتی برای پخش شیرینی و شربت در مناطق مختلف شهر کابل بر پا می گردد.

یکی از برگزار کننده گان این گونه محافل مجمع فرهنگی بقیة الله(عج) بود که امسال نیز چون سالهای قبل مراسمی را در منزل کربلایی سید نظام حسینی یکی از اعضای این مجمع برگزار نمود.

این مراسم با مداحی و مناقب آقایان؛ سیدجان آقا احسانی، سیدرضاجوادی، سیدرضا احسانی، سیدعباس حسینی، سیدحمید علوی، سید محمدحسینی و سیدنورآقا احسانی همراه بود، در پایان این محفل حجت الاسلام والمسلمین آقای سیدجعفرعادلی«حسینی» رئیس مجمع فرهنگی بقیة الله(عج) نیز سخنرانی مفصل نموده و در قسمتی از سخنان خویش آشنایی با برنامه های قرآن کریم و معارف اهل بیت(ع) را احیای هویت مسلمانها خواند.

در این قسمت توجه خوانندگان محترم را به فرازهای از صحبت جناب آقای عادلی«حسینی» جلب می نمایم.

در آغاز خجسته سالروز میلاد حضرت مهدي موعود(عج) به همه تشنه گان عدالت و شفتگان امامت و ولايت مبارک باد!

ختم قرآن کریم و محفل جشن و سرور با مناقب خوانی و مداحی به دو مناسبت یکی  نیمه شعبان، سالروز میلاد حضرت امام مهدی (عج) و دیگری به شکرانه قدم نورسیده سید محسن حسینی فرزند سید مهدی حسینی و نوه سید نظام کربلایی که از سوی عموی بزرگوارم کربلایی محبوب شاه  برگزار گردیده است. قرآن كريم و روايات پيامبر اكرم(ص) نسبت به اهل بيت(ع) و ‌محبت به خاندان رسالت سفارش اكيد نموده، چنانچه قرآن کریم محبت به اهل بيت(ع) را اجر و مزد رسالت قرار داده و می فرماید: «قُل لا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْرًا إِلا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبَى» (سوره شوری، آیه23) یعنی پیامبراسلام(ص) هیچ پاداشی از رسالت و پیامبری خویش درخواست نمی‌کند جز دوست داشتن اهل بیتش.

و ا ینکه قرآن کریم می فرماید: خداوند فقط می خواهد که پلیدی و گناه را از اهل بیت(ع)  دور نموده  و آنها را پاک سازد که آیه تطهیر در باره اهل بیت(ع) نازگردید: «إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيراً»(سوره احزاب آیه 33)

برگزاري جشن ولادت اهل بيت(ع) ريشه در قرآن و سنت دارد و يكي از مواردی هست كه خداوند مهر و محبت آنها را بر همه واجب كرده است. این محفل با حضور جمعی  از مومنین با ختم قرآن کریم و مداحی برگزارگردیده، در این فرصت می خواهم به سه مطلب اشاره نمایم:

الف)  احیای مکتب اهل بیت(ع)

بالاترین شرافت یک مسلمان واقعی تمسک به قرآن کریم، معارف اهل بیت(ع) و آموزه های دینی مکتب حیات بخش اسلام می باشد که موجب افزایش موفقیت و سعادت انسان و احیای هویت مسلمان می شود.

بنا براین محفل امروز، جهت زنده نگه داشتن شعائر اسلامی تشكيل يافته و در روايتي امام على‏بن موسى‏الرّضا(ع) در مورد احياى مكتب اهل بيت(ع) مي فرمايد: «مَنْ جَلَسَ مَجْلِسا يُحْيى فيهِ اَمْرُنا لَمْ يَمُتْ قَلْبُهُ يَوْمَ تَمُوت الْقُلُوبُ» هر كس در مجلسى بنشيند كه احياى مكتب ما، در آن مى‏شود دلش نمى‏ميردآن روز كه دلهامى‏ميرند!

از اين جمله بخوبى روشن مى‏شود كه وظيفه حتمى پيروان اهل بيت(ع) اين است كه در جلسات خود برنامه هاى آنها را احياء كنند، مكتب شان را بشناسند، روح سخنان شان را دريابند، به تعليمات آنان آشنا شوند و مجلس آنها مجلس سازندگى و آمادگى و حيات زندگى باشد نه جلسه سرگرمى و تنها حاجت طلبى و به دردها و خواستهاى شخصى انديشيدن، و مسائل انسانى و اجتماعى و عقيدتى را ناديده گرفتن، چنين مجلسى موجب زنده شدن دلها و بيدارى افكار است.

که در این راستا علمای بزرگوار گذشته ما زحمات فراوانی را کشیده اند و نباید نسل امروز با اندیشه و خدمات آن بزرگان بیگانه باشند.

در افغانستان ظلم و ستمی را که عبدالرحمن خان به مردم تشیع روا داشت و این مردم در بقیه بسرمی بردند و از جمله کسانی که توسط عبدالرحمن خان به شهادت رسید، پدر وعموی حضرت آیت الله العظمی حجت کابلی(ره) بود و ایشان همراه برادرانش جهت تحصیل به حوزات علمیه مشهد و نجف اشرف مشرف و پس از بازگشت مصدر خدمات فراون دینی در این کشور گردید و همین طور آیات عظام؛ شهید سیدمحمدسرور واعظ(ره) شهید شیخ محمدامین افشار(ره) علامه شهید بلخی(ره)، علامه شهیدناصر(ره)، علامه شهیدعلامه عالم(ره) علامه شهید مصباح(ره) که … هرکدام درجامعه تاریک و نابسامان این کشور علم قیام و مبارزه را به دوش گرفته و امروز ما با برگزاری چنین محافلی مدیون و مرهون خدمات آن بزرگواران هستیم.

ب)  سیمای حضرت مهدی(عج) در قرآن کریم

دوازدهمین پیشواى معصوم، حضرت امام مهدی(عج) که در 15 شعبان سال 255 هجرى قمري در شهر «سامرأ» دیده به جهان گشود. او همنام و هم كنیه پیامبراسلام(ص) می باشد، پدرش حضرت امام حسن عسكرى(ع)و مادرش، حضرت نرجس(س) است.

حضرت مهدى دو دوره غیبت داشت: یكى كوتاه مدّت (غیبت صغرى) و دیگرى دراز مدّت (غیبت كبرى). اولى، از هنگام تولد تا پایان دوران نیابت خاصّه ادامه داشته و دومى، با پایان دوره نخست آغاز شد و تا هنگام ظهور و قیام آن حضرت طول خواهد كشید.

قرآن کریم، چشمه زلال ناب ترین معارف الهی و کتابی است سراسر راستی و درستی که خبرهای گذشته و آینده جهان را بیان نموده و هیچ حقیقتی را فروگذار نکرده  و درآیات بسیاری از قرآن کریم درباره حضرت مهدى(عج) و قیام جهانى او نازل گردیده که من در این فرصت کوتا به سه نمودنه آن اشاره می کنم:

1. حضرت مهدی(عج) از بندگان صالح و وارثان زمین

«وَلَقَدْ كَتَبْنَا فِي الزَّبُورِ مِن بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُهَا عِبَادِيَ الصَّالِحُونَ» (سوره انبیاء، آیه 105) و ما در زبور پس از تورات نوشتيم كه زمين را بندگان صالح ما به ارث مي برند.

2. نوید ظهور حضرت مهدی(عج)

خدوند درآيات مختلف مي­فرمايد: روزي خواهد رسيد که من به ياري مستضعفان اقدام وآنهارا خليفه وجانشين خويش درکره زمين قرار خواهم داد. «وَنُرِيدُ أَن نَّمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِينَ»(سوره قصص، آیه 5) می فرماید: ما اراده مي كنيم بر كساني كه در زمين ضعيف گرديده اند منت گذاريم.

3. حضرت مهدی حجت خدا در روی زمین

«بقیه» از بقای ضد فنا و نیستی و در لغت به معنای ثبات و دوام آمده و «بقیة الله» یعنی باقی مانده ی خدا که در روی زمین ثابت است و یکی از القاب مشهور حضرت ولی عصر(عج)بقیه الله است. «بَقِیةُ اللّهِ خَیرٌ لَکُمْ اِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنِینَ»(سوره هود، آیه 86) «بقیة الله برای شما بهتر است اگر مؤمن باشید.»

ج)  تولّد کودک و رعايت سنّت ها در اسلام

خانواده نخستين كانون تربيت كودك و معمار اوليه شخصيت اوست . در همين مدرسه بزرگ تربيتى است كه فرزندان بتدريج از رفتارهاى پدر و مادر الگوبردارى مى كنند. كودكان تا چند سالى مقلدند و مطابق اصل «همانند سازى»  تلاش مى كنند كه كارهاى خود را «همانند» و «شبيه» آنان سازند. از آنجا كه كودكان مطابق فطرت الهى ، خداپرست و درست كردار به دنيا آمده اند. چنانچه در محيط تربيتى آنان رفتارهاى مطابق آيين توحيد باشد، و والدين به وظايف خويش ‍ آشنا باشند، آنان نيز موحد و متقى خواهند شد وگرنه منحرف مى شوند؛ چنان كه پيامبر خدا(ص) فرمود:

«كُلُّ مَولُودٍ يُولَدُ عَلَي الفِطْرةِ وَ ابَواهُ يَهَوِدانه و يُنَصِرانه و يُمَجِسانه» نبي مکرم اسلام(ص) فرمودند: همه مولودها بر فطرت (توحيدي) به دنيا مي آيند، و اين پدر و مادرها هستند كه آنها را يهودي، مسيحي يا مجوسي بار مي آورند.(بحار الانوار، ج 58، ص 187)

لذا مسؤ وليت خانواده و پدر و مادر تنها تاءمين غذا و لباس و بهداشت فرزندان نيست بلكه بايد آنان را بر فطرت توحيدى و الهى ، تربيت كنند و بر رفتار، گفتار، دوست و عبادت و… كودكانشان نظارت كامل داشته باشند.

اسلام جامع ترین ادیان الهی است؛ لذا برای تمام لحظات زندگی و دوران عمر، دستورات خاص و مقرّرات ویژه ای دارد؛ از جمله برای پس از تولد نوزاد، آداب بسیاری را توصیه می‌کند که به بعضی از آنها اشاره می‌شود:

1. اولین کلامی که باید در گوش نوزاد گفته شود و از جمله آداب بسیار مؤکد اسلامی هنگام تولد نوزاد می باشد، گفتن اذان در گوش راست و اقامه در گوش چپ آن هست. البته غیر از اذان و اقامه گفتن، اذکار دیگری هم سفارش شده است.

رسول خدا(ص) پس از تولد حسنین(ع) در گوش راست آنان اذان، و در گوش چپ آنها اقامه خواند وبعد ‌فرمودند: «در گوش راست نوزاد اذان و در گوش چپش اقامه بگویید؛ چرا که بچه را از شیطان حفظ می‌کند.

2.  برداشتن کام نوزاد (اولین چیزی که به او خورانیده می شود). از جمله مستحباتى که در برخی از روایات وارد شده و ائمه(ع) به آن فرمان داده‏اند و در کتاب‏هاى فقهى نیز به آن اشاره شده، باز کردن کام نوزاد می باشد و مستحب است در آغاز زندگى نوزاد، کام او با تربت سیدالشهدا(ع) برداشته و متبرک نمایند.

3. انتخاب نام خوب برای نوزاد بسیار مهمّ است. رسول خدا(ص) آن را از حقوق فرزند بر گردن پدر می‌داند و می‌فرمود: «بهترین نام‌ها، نامی است که در آن نشان عبودیت خداوند باشد؛ مانند عبد الله». پیامبر اکرم(ص) خود، نام آخرین فرزند فاطمه زهرا(س) را قبل از تولّدش، محسن گذاشت.

4. عقیقه (ذبح شتر،  گاو یا گوسفندی) و تراشیدن موی سر برای سلامتی نوزاد و دادن ولیمه (مهمانی) است.

5.  یکی از مستحباتی که در هنگام ولادت نوزاد در اسلام برآن تأکید شده، تبریک گفتن ولادت نوزاد است.

خدایا به حقیقت امام عصر، ظهورش را نزدیک بفرما به ما توفیق خدمت به آن حضرت را مرحمت بفرما!

خداوند این نو زاد را عمر با برکت و در راه راست هدایت و برای پدر و مادرش توفیق تربیت صحیح آن را عنایت فرماید!

تهیه کننده: سیدرضا احسانی

مطالب مشابه