نمایش نوار ابزار

معرفی مراکز دینی و فرهنگی تشیع افغانستان

پنجشنبه ۲۳ اسد ۱۳۹۳

(2)  مدرسه علمیه مهدیه و حسینیه عمومی

 این مجموعه بزرگ علمی و فرهنگی(مدرسه دینی، حسینیه و زینبیه) سالهای 1343 تا 1344 خورشیدی توسط شهید حضرت آیت الله شیخ محمدامین افشار(ره) در شرق کابل، منطقه قلعه فتح الله خان بنیان نهاده شد.

مدرسه علمیه مهدیه، اولین حوزه علمی شیعی در کابل  با مساحت زیر بنای هزار متر مربع  با 12حجره و دو مَدرَس‌ بزرگ جهت تدریس  و یک کتابخانه حاوى صدها جلد كتاب درعلوم حوزوى و اطلاعات عمومی براى  طلاب و علاقمندان مطالعه ایجاد و براى نخستين بار شيوه درسى حوزه علميه كابل به صورت كلاسيك اداره وبرای طلاب شهریه  پرداخته می شد.

همچنین کنار مدرسه دینی، حسینیه عمومی با زیر بنای یکهزار و پانصد متر مربع در دو قسمت تابستانی و زمستانی با بهترین مصالح، در دو طبقه با ارتفاع مناسب و هفت گند و دو منار بنیان گذاشته شده و نیز در کنار حسینیه و مدرسه يك واحد غسالخانه مردانه و زنانه با كاشى كارى وآب گرم و سرد براى تغسيل اموات و همچنین یک سالن مجلل و با شکوه بنام زینبیه برای کلاس های قرآنی، بیان احکام و برپایی مجالس ختم و عزاداری و فاتحه خوانی زنانه تخصیص داده شده است.

هم اکنون این مرکز دینی، جهت پرورش طلاب حوزوی و محل برگزاری نماز جمعه در شرق کابل به امامت و مدیریت حضرت آیت الله شیخ محمد نقی افشار، فرزند شهید حضرت آیت الله افشار  اداره می شود.

تهیه کننده: سید جعفرعادلی«حسینی»

مطالب مشابه