نمایش نوار ابزار

معرفی مراکز دینی و فرهنگی تشیع افغانستان

پنجشنبه ۲۳ اسد ۱۳۹۳

(2)  تکیه خانه عمومی چنداول

 تکيه‌خانه عمومی چنداول از قديمی‌ترين مرکز تبلیغی و فرهنگی پیروان تشیع در کابل به بیش از 80 سال قدامت دارد. اين تكيه توسط مرحوم حضرت آیت الله میرعلی احمد حجت کابلی(ره) در دوره نادرخان، پادشاه وقت افغانستان ساخته شده است.

حضر آیت الله حجت(ره) پس از بازگشت از حوزه علمیه کهن نجف اشرف و مناطق مرکزی هزاره جات، تکیه خانه عمومی را که زمینش مربوط مرحوم غلام حسین شهاب زاده می شد خریداری و پس از ساخت ساز آن شروع به فعالیت های دینی و مذهبی نمودند که در رشد و گسترش مذهب تشیع خدمات ارزنده ای را انجام دادند.

حضرت آیت الله حجت کابلی(ره) پس از تأسیس بنای تکیه خانه عمومی، به اعمار و ترميم مساجد متعددی در شهر کابل و از جمله تعمیر و فعال‌ سازی مسجد قاضی شهاب، ساخت مسجد العلی در صحن زیارت سخی، تبدیل زیارتگاه سخی به یک پایگاه مذهبی کارآمد، تعمیر غسالخانه، احداث و وقف قبرستان عمومی، تأسیس صندوق تعاون، ترویج پرداخت وجوهات شرعیه و صدقات و تبرعات و تشویق بازاریان و متمکنان به دستگیری مستمندان و آوارگان، از کارهای است که می‌توان در عداد خدمات اجتماعی آن بزرگوار برشمرد.

مرحوم آیت الله حجت(ره) در کنار فعالیت های تبلیغی و خدماتی درس هایی حوزوی، تفسیر، حدیث و بیان احکام می پردازد و شخصیت های زیادی از علمای شیعه و سنی در محضر معظم له تحصیل نمودند.

 در دهه هشتاد با بازگشت حضرت آیت الله سید محسن حجت یکی از فرزندان آن مرحوم، با ساخت مسجد بزرگ در سمت غربی تکیه خانه و بازسازی مسجد قاضی شهاب این مجموعه را توسعه می بخشد و هم اکنون یکی از پر جمعیت ترین مساجد شهرکابل در موقع نماز جماعت و برگزاری جلسات دینی به مدیریت آیت الله سید محسن حجت و دیگر فرزندان آن مرحوم می باشد.

تهیه کننده: سید جعفرعادلی«حسینی»

مطالب مشابه