نمایش نوار ابزار

معرفی مراکز دینی و فرهنگی تشیع افغانستان

جمعه ۲۴ اسد ۱۳۹۳

(4)  امامزاده خواجه سید حسن گردیزی

 خواجه سيّدحسن از «سادات موسوى» او از اولاده سید ابراهیم مرتضی بن امام موسی کاظم(ع) مى باشد وبارگاهش در گرديز زايران و ارادت مندان زيادى اعم از تشيّع و تسنن را دارد.

سید حسن آقای گردیزی شخصیت علمی و روحانی بوده  و او مورد احترام تمام فرق و طوایف هست و او از نیشابور ایران به افغانستان آمده و در شهر گردیز ساکن گردید و براساس نقل برخی محققین اجداد سادات گردیز در جنبش سربداران نقش برجسته  داشته، وقتی که جنبش سربداران شکست می خورد این سادات به سوی شرق خراسان مهاجرت می کند،  اینها در نقاط مختلف از جمله هندوستان، کشمیر و گردیز سکونت دارند، اقوام گردیزی که در لاهور ساکن هستند و مقبره یکی از بزرگان آن منطقه بنام سید یوسف گردیزی در ملتان زیارتگاه مومنین می باشد و پیروان شیعه اثنی عشری و اهل سنت و جماعت نیز به آن احترام خاص دارند.

فرزندان سید حسن آقای گردیزی در  ایران، هندوستان، لاهور، پاراچنار،  کابل، غزنی، سنگلاخ، ولایات شمال نیز ساکن هستند، و نیز گفته می شود، حضرت آیت الله العظمی، امام سید روح الله خمینی(ره) نیز از اعقاب امام زاده سید حسن آقای گردیزی می باشد، زیرا اجداد امام خمینی(ره) از گردیز به هند و از آنجا به ایران و نجف اشرف عزیمت نمودند، در این مورد باید به شجره نامه و منابع معتبر مراجعه گردد و چنانچه کسانی در این زمینه معلوماتی داشته باشند به آدرس اینجانب نیز ارسال فرمایند.

همچنین سادات گردیز، متشكل از سه شاخه‏ى  فيض اللّه خيل، قنبرخيل وقاضى خيل اند. واكثرا در گرديز و حوالى آن حدود يك هزار خانواده‏ پراكنده‏اند که آن‏ها به زبان‏هاى فارسى وپشتو سخن مى‏گويند.

تهیه کننده: سید جعفرعادلی«حسینی»

مطالب مشابه