نمایش نوار ابزار

مناظره پیرامون تغییر نام مصلی خاتم الانبیاء(ص)

دوشنبه ۲۷ سرطان ۱۳۹۰

  روز سه شنبه مورخ 27 ثور 1390 تلویزیون نورین با اعلان و ذکر اسامی؛ سید حسن فاضل زاده متولی و مسئول پروژه خاتم الانبیاء(ص)، سید جعفرعادلی«حسینی» منشی شورای اخوت اسلامی و از علمای تشیع، حاجی رمضان حسین زاده، محمدی نماینده آقای خلیلی، حاجی خلیل نماینده آقای محقق، مولوی ضمیر خالقیار از علمای اهل سنت و عباس براتی مدیر اجرائی پروژه خاتم الانبیاء(ص) به تلویزیون نورین دعوت نموده بود تا  ساعت شش و نیم در بحث جنجالی پروژه خاتم الانبیاء(ص) شرکت نمایند

و در ضمن مجری تلویزیون نورین اضافه  نمود که  این بحث برای چند شب آینده دنبال خواهد شد، در این مناظره کسانی که علاقمند است می تواند شرکت کنند. من این مباحث را دنبال می کردم، وقتیکه سه شنبه شب زمان موعود آن فرا رسید، تصاویر شرکت کننده گان اولین مناظره  پیرامون تغییر نام مصلی خاتم الانبیاء(ص) را در صفحه تلویزیون نورین مشاهده کردم، آقایان: سید حسن فاضل زاده، سید جعفرعادلی«حسینی»، مولوی ضمیر خالقیار و عباس براتی بود، اما حاجی رمضان و نمایندگان خلیلی و محقق در این مناظره شرکت نکرده بودند.

قبل از آنکه به محتوای دومین مناظره پرداخته شود، مرور کوتا به مناظره  شب اول می نماییم:

نستوه نادری مجری برنامه:

دوستان اینک در این برنامه ویژه« سرزمین من» آقای سید حسن فاضل زاده، متولی و مسئول پروژه خاتم الانبیا(ص)، سید جعفرعادلی«حسینی» منشی شورای اخوت اسلامی از علمای تشیع، مولوی ضمیرخالقیار، عضو شورای اخوت اسلامی و استاد پوهنتون تعلیم و تربیه و از علمای اهل سنت و عباس براتی مدیر اجرایی پروژه خاتم الانبیاء(ص) در ستیدیوم تلویزیون نورین و برنامه «سرزمین من» را با خود داریم.

اولین پرسش را از جناب آقای فاضل زاده این طوری آغاز می کنیم که چرا در پروژه خاتم الانبیاء(ص) تنش های میان سید و هزاره می باشد.

حاج سید حسن فاضل زاده:

من اولا این نکته را اصلاح کنم که در پروژه خاتم الانبیاء(ص) هیچگاه بحث سید وهزاره نبوده، این حرفها شایعات است و این مسائل از اساس دروغ می باشد و ما تابع شریعت دین مبین اسلام هستیم و اصل قرآنی داریم که «إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِندَ الله أَتْقَاكُمْ» لذا عده ای خاص می خواهند این مسائل را دامن بزند و  از این گونه موارد نفع شخصی ببرند.

دوما خلاصه از تاریخچه این پروژه را بیان کنم؛ این پروژه در زمان مرحوم حضرت آیت الله فاضل(ره) سال 1371 راه اندازی  شد و دو مراسم جداگانه در محل مذکور برگزار شد:  اولین مراسم آن تحت عنوان کلنگ زنی زمین بود که شیرینی تهیه و توزیع شد و از شخصیت های علمی و جهادی، آقایان: آیت الله صادقی پروانی، استاد حسن یار رئیس دانشگاه کابل در آن زمان و جناب حجة الاسلام والمسلمین حاج آقای هادی وزیر زراعت دولت آن وقت  حضور داشتند. در ادامة مراسم مرحوم حضرت آیت الله فاضل(ره) نکاتی را در مورد اهداف پروژه و… بیان می دارند. مراسم با دعای آیت الله صادقی پروانی که در سی دی نشان می دهد که ایشان یاد آور می شود که خداوند این دستگاه را به آیت الله فاضل مبارک گرداند. به پایان می رسد که نوار ویدیویی این مراسم موجود است.

این پروژه شامل چهار بخش می باشد:

1. مسجد، حوزه علمیه، دفاتر مراجع تقلید و مراکز فرهنگی و …
2. دانشگاه که بیشترین متراژ زمین را به خود اختصاص داده و شامل هفت دانشکده و کتابخانه و مرکز تحقیقات و… می شود.
3. بخش خدمات و خیریه ای که شامل دار الایتام، درمانگاه و…
4. مجموعه ورزشی که شامل ستیدیوم با چمن مصنوعی، باشگاه های مهندسی و کلپ پهلوانی و… می شود.
سید جعفرعادلی «حسینی»:

چنانچه قرآن کریم  می فرماید: «والذین التخذوا مسجداً ضِراراً و کفراً و تفریقاً بینَ المؤمنین و اِرصاداً لِمَن حارَبَ اللهَ و رسولَهُ مِن قبل و لَتَحْلفُنَّ إن ارَدْنا إلا الحسنی و الله یشهدُ إنَّهم لَکاذبون» کلام الهی در این آیات اهداف منافقان را از احداث مسجد ضرار در چهار قسمت خلاصه می کند:

۱. آنان برخلاف ادعايشان، درصدد ضرر رساندن و  نابودى اسلام، پيامبر(ص) و مسلمانان بودند.

۲. آنان می خواستند میان صفوف مسلمانان تفرقه ایجاد نمایند.

۳. آنان خواستند مبانی کفر را تقویت کنند.

در نتیجه اگر این حرکت ضد دینی را مردم مسلمان ما دفع نکنند، عواقب خطرناکی را در پی خواهد داشت و به باور من پشت این قضیه افراد بی دین و لائیک قرار دارد که با تغییر نام پیامبر اسلام(ص) می خواهند  اسلام  راضربه بزنند و نام مزاری را در تقابل با نام مبارک پیامبر اسلام(ص) قرار دهند و ارزشها را کم رنگ سازند.

مولوی ضمیرخالقیار:

 باید هر مسلمان از حضرت پیامبراسلام(ص) پیروی کنند، وقتی حضرت پیامبر اسلام(ص) جای مسجد را خریداری می کنند و مانیز بعنوان پیرو آن حضرت  نباید مکان مسجد را غصب کنیم، باید با رضایت مالک زمین، مسجد ساخته شود، از دیدگاه فقه اسلامی وقتی مسجد وقف و نام گذاری شد، بعد از آن هیچ کس حق تصرف و تغییر نام آن را ندارد.

اما در باره مجسمه چنانچه آوازه هست که در مکان مسجد خاتم الانبیاء(ص) مجسمه کسی را می سازند، از نگاه فقه اسلامی حرام است، لذا ساختن مجسمه در اسلام حرام و قطعا جواز ندارد. وقتی که پیامبر اسلام(ص) مکه را فتح کرد، داخل بیت الله شریف می شود آنجا تصاویری از حضرت ابراهیم، اسماعیل و دیگر پیغمبران را می بیند حضرت همه آنها را می شکند و بر سازندگان آن لعنت می فرستد.

دومین مناظره پیرامون تغییر نام مصلی خاتم الانبیاء(ص)

یاد آوری:

این پروژه از همان آغاز  به نام مسجد و حوزه علمیه خاتم الانبیاء(ص) عنوان شده و توسط شخص مرحوم حضرت آیت الله سید ابوالحسن فاضل(ره) (مؤسس این پروژه) نیز همین عنوان و نام یعنی مسجد و حوزه علمیه خاتم الانبیاء(ص) نام  و اعلام شده  بود، حدود  دو سال قبل مصلی خاتم الانبیاء(ص) بنام مصلی شهید مزاری تغییر نام یافته و لوحه که بنام مبارک پیامبر اسلام(ص) بود با اهانت(لگد مال نمودن) برداشته می شود و نام مزاری جایگزین آن می گردد.

بنا بر این روز چهار شنبه مورخ 28 ثور 1390 ساعت شش و نیم مغرب مجددا دومین مناظره پیرامون تغییر نام مصلی خاتم الانبیاء(ص) با حضور حجت الاسلام والمسلمین حاج سید حسن فاضل زاده متولی و مسئول پروژه خاتم الانبیاء(ص) و مولوی ضمیر خالقیار از علمای اهل سنت و عضو شورای اخوت اسلامی برپا گردیده بود و به گفته نستوه نادری با حاجی رمضان حسین زاده، محمدی نماینده آقای خلیلی، حاجی خلیل نماینده آقای محقق نیز تماس گرفته شده بود ولی آنان در این مناظره شرکت نکردند.

در آغاز  نستوه نادری مجری برنامه «سرزمین من» اولین سئوال را این گونه از آقای فاضل زاده داشت که چرا مخالفین شما در این برنامه شرکت نکردند و در ضمن اظهار داشت که پیام گیر در اختیار «امان جواد» در استدیوم  می باشد و بینندگان می توانند پرسش های شان را از آقای فاضل زاده و آقای خالقیار داشته باشند.

سید حسن فاضل زاده:

  همانطوی که من دیشب عرض کردم، بحث قوم گرایی در این موضوع منتفیست، ولی امشب هم مجددا شما همان حرف را تکرار نمودید که من روی این نکته دوباره انتقاد می کنم و یاد آور می شوم که این بحث ها نیست، لذا اگر اختلاف هم باشد روی دوستان جاهل و غرض دار بر سر پروژه خاتم الانبیاء(ص) است.

اما از علت نیامدن دیگران چیزی نمی دانم و  من برای این آمدم که مسائل را با گفتمان در حضور مردم خویش طرح کنم، زیرا دوسال است که  برخی با بهانه های مختلف برای ما درد سر ایجاد نمودند.

نستوه نادری:

جناب مولوی خالقیار، راه حل این جنجال چیست؟

ضمیر خالقیار:

بدون تردید هرمسئله و مشکلی راه حل دارد، در مورد مکان که عبادتگاه می باشد، گذشته از مسائل اعتقادی و دینی آن که باید حرمتش را نگه داشت، این موضوع حقوقی هست، باید از راه قانون و نهاد های عدلی و قضایی حل و فصل شود و نباید افرادی بیاید و باعث اختلاف میان مسلمین گرددکه قطعا این کار حرام است.

امان جواد:

مدتی است که تغییر نام مصلی خاتم الانبیاء(ص) به نام مزاری نگرانی هایی را بوجود آورده شماره تماس 0700651313  روی صفحه قرار دارد، در این زمینه سئوالات شان را از آقای فاضل زاده و مولوی خالقیار داشته باشید.

پس از تماس و طرح سئوالها که بعضا تکراری بوده و موارد ذیل را  بینندگان از آقای فاضل زاده داشت:

1. زمین که خریداری شده آیا سند وجود دارد؟

2.  انتقاد شده بود که دیشب آقای فاضل زاده گفته بود که برخی از علمای حوزه علمیه قم  برای ساخت و ساز این پروژه آمده بود، این موضوع باعث دامن زدن به اختلافات مذهبی در این کشور نمی شود و باعث دخالت کشورهای عربستان سعودی، پاکستان و…. نمی گردد؟

3. انتقاد از حکومت شده بود که چرا در این قضیه بی تفاوت می باشد.

4. چرا تا کنون در اعمار این پروژه تاخیر افتاده است؟

5.  قسمتی از زمین پروژه فروخته شده است؟

حاج سید حسن فاضل زاده:

پاسخ به سئوال اول: اسناد این پروژه طی درخواستی کتبی از رئیس دولت  وقت جناب استاد برهان الدین ربانی و پس از موافقت وی طی حکم شماره 421 / 16/8/1371 ایشان حکم می دهد که به تقاضای آیت الله فاضل عضو شواری قیادی دولت اسلامی زمین برای مسجد و مدرسه واگذار گردد، لذا مالکیت زمین مذکور از دولت به حضرت آیت الله فاضل(ره) رسماً و قانوناً انتقال می یابد و ما نیز به اساس این سند طی مراحل کردیم.
فرمان مذکور از ادارة امور عنوان ریاست شهرداری کابل و بخش های مختلف شهرداری و وزارت شهرسازی و اسکیج آن صادر گردیده و به تایید ادارات مختلف مانند آب و برق و … و توسط ریاست محترم شهرداری و  وزیر شهرسازی امضاء می شود و به عنوان اولین اسکیج مورد قبول زمین مذکور، طراحی و تایید می گردد.

از سال 1380 به بعد تکمیل اسناد و مدارک این پروژه  بعد از مراجعه به اداره امور متوجه شدیم که اثری از مدارک این پروژه در دست نیست به همین دلیل دوباره فرمانی از معاون اول رئیس جمهور و وزیر دفاع تقاضا و دریافت شد و مراحل بعدی با در دست داشتن دو فرمان و حکم در بخش های مختلف وزارت دفاع مانند ریاست و ترنری، ریاست ساختمانی ـ مسکن و سپس ولایت کابل و دریافت مکتوب عنوان محکمه و سپس عقد بیع با والی محترم (وقت) کابل ملاصاحب تاج محمد مجاهد موفق به اخذ قباله شرعی محکمه چهار آسیاب گردیدیم.

سال گذشته در این زمینه از استادربانی نیز پرسیده شدکه آیا زمین این پروژه را برای آیت الله فاضل(ره) داده شده یا برای حزب وحدت؟ ایشان تاریخ 5/ 4/ 1289 در پاسخ می نویسد: نظر به درخواست مرحوم آیت الله فاضل زمین بنام شخص موصوف امر داده شده است.
لذا اکثر ثارنوال های محترم در جریانند که در این زمینه هیچ مشکل و شبهه وجود ندارد، اگر دوستان سندی غیر از این را دارند بفرمایند.

پاسخ به سئوال دوم: اولا کجایند دولت توانمندی که بیایند  در این امورات کمک کنند، امروز تمام کمک ها از خارج به افغانستان می آید، دوما من نگفتم دولت ایران، با آن هم کمک گرفتن از جمهوری اسلامی ایران که جرم  نیست و از طرف دیگر  من گفتم حضرت آیت الله العظمی سیستانی، ایشان یکی از مراجع ما هست و مراجع از وجوهات شرعیه به این گونه موارد کمک می کنند.

اما پاسخ به سئوال آن برادر دیگر؛  دامن زدن به اختلافات مذهبی و قومی درست نیست، در اینجا که موضوع قومی نیست، این نکته را هم یاد آور شوم، برای اینکه در آنجا قتل نفس و گناه کبیره صورت نگیرد، آمدم در حضور مردم حرفهایم را بزنم و بگویم پشت پرده کسانی دیگری هستند و با طرح  این موارد اختلافات قومی را دامن می زنند،  آخر دوسال است که حرف مصلای شهید مزاری می باشد، دیشب مسئله شرعی آن را من و جناب آقای عادلی و مولوی خالقیار بحث کردیم، ای کاش می گفتند که دانشگاه را بنام شهید مزاری بگذار، اگر بهانه تصرف پروژه است نباید این مسائل را دامن زد و به مقدسات اهانت کرد و در میان تمام فرق مسلمین تغییر نام پیامبر(ص) به اشخاص دیگر حرام است، آخر نام پیامبر(ص) را که نمی شود تغییر داد، از چند مرجع تقلید استفتا شده که هیچ یکی از آنان تغییر نام را جایز ندانسته، از جمله آیت الله العظمی محقق کابلی در دو استفتاء که از ایشان شده  در جواب یکی از آن نوشته: در فرض سئوال چون در سابق آن مسجد و مصلی بنام یکی از معصومین(ع) بوده، حالا هم بنام آن معصوم باقی بماند و روح شهید مزاری هم راضی به آن می باشد و اختلاف بین مردم هم واقع نمی شود.

همین طور تحت عنوان دیگری نیز از ایشان سئوال شده و ی  در پاسخ آن نیز  می نویسد: در فرض سئوال، بعد از اسماء‌خداوند متعال بهترین اسم، اسامی ائمه معصومین و فاطمه زهرا علیهم السلام است و لذا به همان اسم باقی بماند.

پاسخ به سئوال سوم: انتقاد بردولت وارد است، نهاد های عدلی و قضایی کشور در جریانند، اگر حق با بنده است باید دولت محکم پشت قضیه باشند و باید دولت براساس سند قضیه را بررسی کند، با آنکه موضوع پروژه خاتم الانبیاء(ص) حقوقی بوده 29 روز من بی جهت در نظارت خانه بسرمی بردم، دیروز هم ناگهان سی نفر از لوی ثارنوالی و ولایت وارد دفترم شدند که باید آن را تخلیه کنم، وقتی اسناد و قواله را دیدند آنها گفتند  شما که مشکلی ندارید، آخر ما حکومت اسلامی گفته به نهادهای قضایی و عدلی مراجعه می کنیم و چرا به مشکلات و معضلات ما رسیدگی نمی شود.

پاسخ به سئوال چهارم: ساخت و ساز این  پروژه به خاطر ایجاد موانع از سوی برخی افراد که غرض های سیاسی و اقتصادی دارند و دامن زدن به اختلاف به  تاخیر افتاده است.

پاسخ به آخرین سئوال یکی از بینندگان محترم:  بین زمین پروژه خاتم الانبیاء(ص) و شهرک مجاور که به همین نام است تفکیک نمی گردد و  اکثرا خلط مبحث می شود، این پروژه حدودش مشخص است و تا کنون فروخته نشده و اگر کسی سندی دارد که من آن را فروخته ام محکوم هستم.

در این شهرک برای عده ای از  مستحقین و  فرماندهان مؤمن و جهادی در زمان پدرم اقدام به درخواست و اخذ فرمان مجدد گردید و طی نقشه ای که توسط شهرداری صورت می گیرد، در اختیار فرماندهان و بعضی از فرهنگیان و علماء و مخصوصاً خانواده های محترم شهداء قرار می دهند و در این اواخر من خودم را به درد سر انداختم، گفتم اینها بعد از پدرم به من مراجعه نمودند و باید مشکل شان را حل کنم و برای آن عده سند و قواله گرفتم و بسیار جای تعجب است که حتی  بعضی از اعاظم، قدرت تشخیص تفاوت بین زمین های این دو پروژه را  ندارند و در مواردی شنیده اند که نمراتی در اختیار این و آن قرار گرفته است اما چون توان تفکیک و یا اطلاع کافی ندارند به این نتیجه می رسند که تولیت پروژه خاتم الانبیاء(ص) زمین پروژة دینی را تقسیم نموده و به این و آن فروخته و یا واگذار نموده است.

آخر برای چه این تهمت ها را می زنند، من از ثارنوال های محترم می خواهم بیاید در این مورد تحقیق کنند و برای چه این گونه شایعات را درست می کنند، امید وارم خداوند ما را از شر این بلا ها حفظ کند.
نستوه نادری:

از جناب مولوی خالقیار می خواهیم که راه بیرون رفت از این چالش را بیان کند؟

ضمیر خالقیار:

این موضوع حقوقی است، اگر کسانی اختلاف می اندازند شکی وجود ندارد که مستحق گناه می شود؛ مخصوصا مسئله مسجد باید خالی از هر نوع اختلاف باشد و مکان مسجد نباید غصبی باشد.

جایی را که مسجد نیت کرده نباید آن مکان باعث اختلاف واقع گردد و یا غصبی باشد، صدها جریب زمین را بگیرند وبخاطر خدا نباید کسانی بیایند باعث اختلاف میان مسلمانان گردد، ما باید بزرگان دینی ما را در گونه موارد الگو قرار دهیم.

تهیه کننده: سید یحیی ابوذر