نمایش نوار ابزار

مهمترين عبرتهاي عاشورا و اربعین براي جامعه امروز ما

شنبه ۲۲ قوس ۱۳۹۳

 شناخت عبرت های عاشورا و اربعین برای جامعه امروز ما نیاز مبرم تا ما از مبتلا شدن به يزيدیان زمانه دوری و معیار حق و باطل را تشخیص دهیم.

محفل سوگواری بمناسبت اربعین حسینی روز جمعه ۲۱ قوس ۱۳۹۳ از سوی مجمع فرهنگی بقیة الله(عج)، با حضور علما، روحانیون، فرهنگیان و اقشار مختلف مردم در غرب کابل دایرشد.

حجت  الاسلام والمسلمین سید جعفرعادلی«حسینی» در رابطه با اربعین و بازگشت اهل امام حسین(ع) گفت: سفر طولانی اهل بیت(ع) که از مدینه (در 28 رجب سال 60 هجری) آغاز شد و سرانجام در بیستم ماه صفر همان سال به مدینه خاتمه یافت و اهل بیت امام حسین(ع) پس از واقعه کربلا به عنوان اسیر به شام فرستاده و سرانجام به دستور یزید راهی مدینه شدند و در بیستم ماه صفر سال 61 هجری به مدینه بازگشتند.

در بیست صفر، مردم با گریه و زاری به استقبال اسرا شتافتند. امام سجاد(ع) در بین مردم به سخنرانی پرداخت و خبر شهادت امام حسین(ع) و یاران و اسارت اهل بیتش در کربلا، شام وکوفه به مردم گفتند.

امام سجاد(ع) که تا 34 سال پس از واقعه کربلا زنده ماند، همواره تلاش می کرد یاد و خاطره شهدای کربلا را زنده نگه دارد. هرگاه آب می نوشید به یاد پدر بود و بر مصایب امام حسین(ع)گریه می کرد و اشک می ریخت و در روایتی آن حضرت به عنوان یکی از «بکائون»(بسیار گریه کنندگان) ذکر شده و بدین جهت قرار نيست که عاشوراي سال 61 در سال 61 هجري قمری باقي بماند، عاشورا و اربعین بايد هر سال بجوشد و هر روز در رگ هاي ما جاري شود، عاشورا و اربعین است كه ما را از مبتلا شدن به يزيد زمانه حفظ مي كند، عاشوراست كه معيار مي دهد يزيد زمانه كيست؟

رئیس مجمع فرهنگی بقیۀ الله(عج)  مهم ترین عبرتهای عاشورا و اربعین را برای جوامع اسلامی و نسل امروز،  نجات جامعه اسلامی، احیای تمدن اسلامی  و زیبایی های اخلاقی و عرفانی را با یاد آوری سه عبرت مهم در عاشورا و اربعین چنین اظهار داشت:

1. عاشورا و اربعین، نجات جامعه اسلامی و این مناسبت ها ما را متوجه میکند که پنجاه سال بعد از درگذشت پیامبراسلام(ص) جامعه اسلامی به آن حدّی رسید که همانند، امام حسین(ع) ناچار می شود که برای نجات جامعه اسلامی، چنین فداکاری کند که بعد از هزار سال و اندی از صدراسلام، ملتهای مسلمان امام حسین(ع) را سرمشق قرار میدهند و با معاندین اسلام به مخالفت بر می خیزند.

چنانچه امام حسین(ع) در وصیت نامه به برادرش محمد حنفیه(ره) و یا در مجلس ولید بن عُتبه هدف از قیامش را بیان می فرماید.

2. عاشورا و  اربعین عامل احیای تمدن اسلامی گردیده،  حوادث زيادی در طول تاريخ بشر اتفاق افتاده، ولی هيچ حادثه‌ای در تاريخ مثل كربلا و عاشورا ماندگار و عبرت‌آموز نبوده است، حادثه‌ای كه در تمام فِرق اسلامی و حتی در میان غیر مسلمانان از  جایگاه بالا برخور دارند و این نهضت ماندگار، محدود به زمان و مکان خاصی نیست، بلکه به همه انسانهای آزاده و بشریت متعلق می باشد و در حقیقت عاشورا و اربعین باعث پیشرفت تمدن اسلامی و بقای تمدن های کنونی گردیده و تمدن های کنونی مرهون و مدیون تمدن اسلامی و تمدن اسلامی مرهون نهضت امام حسین(ع) است.

3. عاشورا و اربعین درسهای آموزنده اخلاقی به تشنگان حقیقت وره پویان سعادت می دهند، عاشورا و اربعین غنای معرفت اخلاقی ورفتاری را به انسان می دهند و بدین گونه می توان ماه محرم را ماه تهذيب وجهش هاي معنوي واخلاقی قلمداد کرد، عبادت، ذکرخدا و… و نیز نماز ظهر روز عاشورا زیبایهایی بود در شب و روز عاشورا بود، همچنین در مجلس ابن زیاد وقتی او به حضرت زینب(س) گفت: کیف رایت صنع الله باخیک و اهل بیتک؟ دیدی خداوند با برادرت چه کرد؟ حضرت زینب فرمود: ما رایت الا جمیلا؛ ما جز زیبایی ندیدم.

هرچند مستکبران عالم تلاش نمودند تا فرهنگ عاشورایی را از میان برداشته و کمرنگ نمایند، اما حقانیت این خانداند، حتی مراسم سوگواری را در افغانسان از ترس حکام مستبد و ظالم به زیر زمینی ها برگزار می گردید و اما در سده های اخیر کشور مرحوم آیت الله حجت تلاش فراوانی نمود تا عاشورا درست شناسانده و از زیر زمینی ها بیرون و بصورت علنی برگزار و امروز ما بحمدالله روز به روز شاهد برگزاری هرچه با شکوهتر آن هستیم.

لذا جریان عاشورا و اربعین  برای جوامع اسلامی سرمایه ی تاریخی گردیده که باید از آن تجلیل  بعمل آید، سیره ائمه معصومین(ع) گواه این امر است که با شروع محرم اقامه عزا انجام می شد و احادیث بسیاری در مورد ثواب های اشک بر امام حسین(ع) وجود دارد که دلالت بر ترغیب مسلمانان برای اقامه عزا و توجه به این حوادث دارد. به فرموده امام صادق(ع) کُلُّ یومٍ عاشُورا وَ کلُّ أرْضٍ کَربَلا و یا بفرموده پیامبر گرامی اسلام(ص) إنَّ الحسینَ مِصباحُ الهُدی و سَفینۀُ النَّجاۀ.

قابل یاد آوری اینکه؛ محفل محفل سوگواری با خواندن زیارت اربعین، ذکر مصیبت و نوحه سرایی توسط حجت الاسلام سید رضا جوادی، سید عباس حسینی، سید هادی میرزایی، سید رضا احسانی و سید ابوالقاسم جوادی و نیز اجرای تواشح توسط گروه تواشح مجمع فرهنگی بقیۀ الله(عج) با مسئولیت بمناسبت اربعین حسینی و بازگشت اهل بیت امام حسین(ع) در کربلا و مدینه همراه بود و در پایان محفل با دعائیه ثقۀ الاسلام آقای سید سلیمان حیدری پایان یافت.

گزارشگر: سید عباس حسینی

مطالب مشابه