نمایش نوار ابزار

نشرات تلویزیون ژوندون علیه وحدت ملی است

چهارشنبه ۲۸ حوت ۱۳۹۲

 قبل از روز سه شنبه ۲۷حوت ۱۳۹۲ مولوی حبیب الله حسام رئیس شورای اخوت اسلامی افغانستان تعرض چندمین بار نفاق افکنانه تلویزیون ژوندون به مقدسات شیعه را مخالف مواد مصرح قانون اساسی، وحدت ملی و اخوت اسلامی اعلام کرد.

در این نشست مطبوعاتی  رئیس شورای اخوت اسلامی، تعرض چندمین بار تلویزیون نفاق افکن ژوندون به مقدسات شیعه را مخالف مواد مصرح قانون اساسی، وحدت ملی و اخوت اسلامی دانست و گفت که این نوع اقدامات دیکته شده را دارای ماهیت بیرون مرزی و مستحق تقبیح و پیگیری می دانیم.

این عالم دینی امروز در یک نشست خبری در کابل به خبرنگاران گفت: بدون تردید قیام تاریخی و کبیر ۲۴حوت مردم متدین و قهرمان هرات، برگ زرینی در تاریخ قیام های دینی و ملی مردم دین‌مدار و شجاع افغانستان است.

بیانیه

وی به پاسخ خبرنگاران  در مورد قیام 24 حوت هرات گفت: قیام ۲۴حوت هرات خود نشان بزرگ از برادری و اخوت اسلامی در میان تمام پیروان مذاهب اسلامی و اقوام مختلف کشور است و طبیعتآ اخوت اسلامی جز آرمان‌های اسلامی شهیدان وطن محسوب می گردد.

او تاکید کرد: کشتار و جنگ های سازماندهی شده و فرقه گرایانه در برخی از کشورهای اسلامی مثل عراق، سوریه و پاکستان را بلای عظیم برای امت اسلامی تلقی کرده از تمام دانشمندان، سیاستمداران و نخبگان عالم اسلام می خواهیم که هرچه زودتر تدبیری برای رهایی ازاین بلا و آفت بزرگ بسنجند.

آقای حسام در پایان گفت: حرکت نابخردانه تلویزیون تفرقه افکن ژوندون را که در ایام سوگواری مردم، دستور رییس جمهور و پیشنهاد وزیر اطلاعات وفرهنگ و احساسات مردم را نادیده گرفت و به آن مرحوم و همسنگرانش اهانت روا داشته؛ منافی وحدت ملی و به نفع دشمنان مهین تلقی می نماییم.

این هم بیانیه ای مولوی حبیب الله حسام رئیس شورای اخوت اسلامی حضور خوانندگان محترم:

بسم الله الرحمن الرحیم

 لاَّ يَسْتَوِي الْقَاعِدُونَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ غَيْرُ أُوْلِي الضَّرَرِ وَالْمُجَاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللّهِ بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنفُسِهِمْ فَضَّلَ اللّهُ الْمُجَاهِدِينَ بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنفُسِهِمْ عَلَى الْقَاعِدِينَ دَرَجَةً وَكُلاًّ وَعَدَ اللّهُ الْحُسْنَى وَفَضَّلَ اللّهُ الْمُجَاهِدِينَ عَلَى الْقَاعِدِينَ أَجْرًا عَظِيمًا. ﴿نساء، 95﴾

بدون تردید قیام تاریخی و کبیر 24 حوت مردم متدین و قهرمان هرات برگ زرینی در تاریخ قیام های دینی و ملی مردم دینمدار و شجاع افغانستان است.

35  سال پیش رژیم مزدور و کودتایی، با قساوت و بی رحمی به جان مردم افتاده، حیات، کرامت، آزادی و عقاید و سنن آنها را مورد تعرض و تجاوز وسیع قرار داد؛ به گونه‌ای که دیگر هیچ کسی به جز عده معدودی اعضای حزب دموکراتیک خلق، در کشور احساس امنیت و آرامش نمی کردند. رعب و وحشت و احساس خواری و ذلت بر سراسر وطن سایه افگنده بود. دستگیری وسیع علماء، روشنفکران مسلمان، سیاستمداران برجسته و حتی دختران و زنان و مملو ساختن زندان ها از اقشار مختلف مردم و اعمال بی حد و حساب شکنجه و کشتار، مردم غیرتمند مسلمان را در هرات باستان وا داشت که دست از جان شسته برای دفاع از دین، آزادی، کرامت و عزت و استقلال وطن، قیام شکوهمندی را سامان دهند. این قیام که مرکب از تمام اقشار و اصناف مردم بود، نه تنها پایه های بی بنیاد رژیم کمونیستی را به شدت لرزاند که کاخ کرملین را نیز تکان داد؛ ‌از این رو برای سرکوب قیام به تانک ها و مسلسل‌های پیشرفته‌ی دست داشته‌ی رژیم، بسنده نگردید که مجبور شدند  از داخل خاک شوروی هواپیماهای بمب افگن را گسیل دارند تا با کشتار هر چه وسیع تر و عمومی تر قیام را سرکوب کنند.

به هر ترتیب پس از سه روز مقاومت جانانه و کم نظیر، قیام 24 حوت هرات سرکوب شد؛ اما این قیام به عنوان اولین قیام بزرگ شهری پیام عظیمی برای جهان، رژیم کمونیستی و مخصوصا شوروی داشت و آن اینکه: این مردم آزاده را نمی توان در بند کشید و مقدسات و معتقدات آنها را به سخریه گرفت.

اگرچه که در این قیام حدود 25 هزار نفر جان های عزیزشان را از دست دادند، لیکن عظمت، شجاعت و ایثارگری‌یی را به یاد گذاشتند که تاریخ وطن و آزادگان جهان هرگز فراموش نخواهد کرد.

شورای اخوت اسلامی در نشست مطبوعاتی، ضمن گرامی داشت و یاد و خاطره شهیدان و دلیر مردان و زنان این قیام تاریخی موارد ذیل را مورد تاکید قرار می دهد:

1. گرامی داشت یاد و خاطره شهیدان راه اسلام، آزادی و استقلال، وظیفه تمام آحاد ملت، مخصوصا ارگانهای ذی ربط دولتی بوده، و از این رو مصرانه می خواهیم که به این امر عظیم توجه جدی صورت پذیرد.

 2. شهیدان و آزادگان وطن، آرمانی جز حاکمیت دین خدا(ج) و تحقق مدینه‌ی طیبه‌ی نبوی(ص) و جامعه‌ی اسلامی عاری از ستم، تبعیض، فساد و فقر نداشتند؛ از این رو وظیفه کافه‌ی مردم می دانیم که در جهت تحقق این آرمان های مقدس به صورت جدی تلاش نمایند.

3. تهاجم فرهنگی که از مظاهر آشکار آن پخش صحنه ها و مطالب ضد اسلامی و ضد اخلاقی از برخی رسانه هاست، را در متضاد با اهداف و آرمان های شهیدان دانسته از ارگان های مسئول دولتی می خواهیم که به وظایف قانونی شان در این عرصه عمل کرده و قلم ها و قدم های مسئول و خداخواه را دعوت می نمائیم که در برابر این بلای خانمان‌سوز مجاهدانه و دلیرانه تلاش و فعالیت نمایند.

4. دست آوردهای مثبت فضای فعلی را حاصل خون بهای شهیدان راه آزادی و جهاد مردم مسلمان خویش دانسته از دولت جمهوری اسلامی افغانستان می خواهیم که در جهت پاسداری از آنها، (از جمله برگزاری انتخابات شفاف و اطمینان آور)، تلاش نماید و با استفاه از فرصت از ملت مسلمان افغانستان تقاضا داریم که به صورت جدی و مسئولانه در امر انتخابات سهم گرفته و نقش ایفا نمایند.

5. سال‌هاست که برای کمرنگ ساختن جهاد مقدس  مردم و تضعیف و تخریب مجاهدین، اصطلاحات وهن آوری چون جنگ سالار و تفنگ سالار و امثال آن را دشمنان سوگند خورده جهاد و عوامل غرب و استکبار ترویج نموده می خواهند آن را به یک فرهنگ تبدیل نمایند؛ ما از مردم مسلمان خاصه فرهنگیان عزیز می خواهیم که با این خیانت بزرگ به صورت جدی مقابله نمایند.

 6. قیام 24 حوت هرات خود نشان بزرگ از برادری و اخوت اسلامی در میان تمام پیروان مذاهب اسلامی و اقوام مختلف کشور است و طبیعتاً اخوت اسلامی جزء آرمان های اسلامی شهیدان وطن نیز محسوب می گردد، از این رو، و به فرمان آیات صریح قرآن کریم و سنن مقدس نبوی(ص) همگی مکلف هستیم که برادری و اخوت اسلامی را پاسداشته، جلو تفرقه،‌تشتت، فرقه گرایی و افراطی گری را با هوشیاری و درایت سد نمائیم.

7. کشتار و جنگ های سازماندهی شده فرقه گرایانه در برخی از کشورهای اسلامی، مثل عراق، سوریه و پاکستان را بلای عظیم برای امت اسلامی تلقی کرده از تمام دانشمندان، سیاستمداران و نخبگان عالم اسلام می خواهیم که هر چه زودتر تدبیری برای رهایی از این بلا و آفت بزرگ بسنجند.

 8. کشتار بیرحمانه، کوچ دادن اجباری و فشارهای عظیم روانی را بر مسلمانان در کشورهای چون میانمار و آفریقای مرکزی به شدت تقبیح نموده، از مجامع بین المللی انسان دوستانه و طرفداران حقوق بشر می خواهیم بیش از این در برابر این فجایع بزرگ انسانی آرام و ساکت ننشینند.

 9. تامین امنیت، نفی فساد، فقر و بیکاری از آرمان های دیگر شهیدان و مجاهدان مردان وطن بوده است؛ از این رو همه آحاد ملت مخصوصا ارگان های ذی ربط دولتی وظیفه دارند که در این مسیر تلاش جدی نمایند.

10. عطر خون شهیدان، طالب فضای معطر معنوی «خدامحور»،‌«حقیقت طلب» و «عدالت معیار» است؛ بنابراین فراهم سازی چنین فضای معطر معنوی وظیفه همه مسلمانان و شهروندان کشور است.

11. برای چندمین بار توجه مردم، به ویژه ارگان های مسئول دولتی را به عزت و حرمت بازماندگان و خانواده های مکرم شهدا جلب کرده، تقاضا می نمائیم که در جهت تامین نیازهای مادی و معنوی آنها گام  های جدی و عملی برداشته شود.

12. و سرانجام یادآور می شویم که قیام 24 حوت و دیگر قیام های تحول آفرین مردم ما، نشان دهنده ی این حقیقت است که این ملت در برابر حفظ اعتقادات، آزادی، کرامت و استقلال خویش، آرام ننشسته و از آنها به قیمت جان خویش پاسداری می نمایند.

13. تعرض چندمین باره ی تلویزیون نفاق افگن ژوندون به مقدسات شیعه را، مخالف مواد مصرح قانون اساسی، وحدت ملی و اخوت اسلامی دانسته، این نوع اقدامات را دیکته شده و دارای ماهیت بیرون مرزی و مستحق تقبیح و پیگیری می دانیم.

14. ضمن تسلیت گفتن ارتحال بزرگ مرد جهاد و مقاومت، مارشال محمد قسیم فهیم به تمام بستگان، یاران و همسنگران آن مرحوم، و ارج گذاری به فهم و درایت ملت رشید افغانستان که در ایام ارتحال آن بزرگ مرد، با شرکت وسیع و سرتاسری و ابراز احساسات و عواطف بسیار شکوهمند در مراسم تشییع، تدفین و سوگواری، یک بار دیگر پابندی خود را به وحدت ملی به نمایش گذاشتند، حرکت نابخردانه تلویزیون تفرقه افگن ژوندون را که در ایام سوگواری مردم، دستور رئیس جمهور محترم کشور و پیشنهاد وزیر محترم اطلاعات و فرهنگ و احساسات مردم را نادیده گرفته و به آن مرحوم و همسنگرانش اهانت روا داشته، منافی وحدت ملی و به نفع دشمنان میهن تلقی می نماییم.

 والله علی ما نقول وکیل

رئیس شورای اخوت اسلامی افغانستان

کابل 27حوت 1392


مطالب مشابه