نمایش نوار ابزار

نشر حقايق در نشريه پامير

پنجشنبه ۲۲ میزان ۱۳۸۹

  رئیس نشرات شهرداری کابل اعلان كرد:

نشر حقايق در نشريه پامير  دليل انفكاك  وي و معاونش  گردیده است

قبل ازظهر روز چهار شنبه 3 میزان آقای سید جعفر عادلی «حسینی» رئیس نشرات شهردار ی کابل و مدیر مسئول نشریه پامیر ومحمد مهدی ثاقب معاون و سکرتر مسئول آن نشریه در مرکز اتحادیه ملی ژورنالیستان افغانستان تحت عنوان «تهدید ژورنالیستان حکومتی». طی یک کنفرانس مطبوعاتی بر طرفی شان توسط شهردار کابل یک حرکت عقده مندانه خواند.

طبق اظهارات حسینی، او به دلیل اینکه نظرات شخصی شهردار را در نشریه پامیر ( ارگان نشراتی شهرداری کابل) انعکاس نداده و به نشر حقایق پرداخته، اخراج شده است.

وی همچنین  دفاع از هیات تحریرنشریه پامیر مطابق با قانون رسانه ها وقوانین نافذه کشور دلیل دیگر برکناری خود می داند.

  با این حال آقای عادلی، این عملکرد شهردار کابل را خلاف قانون عنوان می کند و می گوید: در قانون آمده است که اگر شخصی مرتکب اشتباه شود، بار اول توصیه، بار دوم اخطار و بعد اقدام به منفک فرد می شود. وی اضافه کرد که هیئت تحریر یک نشریه به کدام دلیل و قانون باید مجازات شوند، در صورتیکه تمامی فعالیت های ما براساس قانون مطبوعات و قانون کارمندان دولت صورت پذیرفته و ما تهدیدات، توهین و مجازات شهردار کابل را بخاطر یک روز تأخیر چاپ نشریه پامیر آن هم به دلیل مشکل تخنیکی عقده مندانه به این طیف با استفاده سوء و مستبدانه در راستای اهداف شخصی وی وحلقه متملق گر اطرافش می دانیم.

 به گفته وی، او پس از اینکه بر خلاف سلیقه های شخصی شهردار عمل کرده، با توطئه و برنامه ریزی از سوی حلقه ی اطراف شهردار منفک شده است.

محمد مهدی ثاقب معاون ریاست نشرات و سکرتر مسئول نشریه پامیر نیز روشنگری اذهان مردم، استقلال در نشر مطالب و حرکت نکردن مطابق سلیقه شهردار کابل را دلیل دیگر برکناری خویش می خواند.

وی اضافه نمود که حکم رئیس جمهور در مورد منظوری نمرات زمین برای خانواده شهدای حملات انتحاری، اعضای شورایعالی ستره محکمه ودهها مورد دیگر بیش از شش ماه به تأخیر می افتد وطبق یکی از ماده های قانون جزاء،  شهردار کابل به دلیل تأخیر حکم رئیس جمهور و شورای وزیران باید به حبس متوسط محکوم شود، هیچ مرجع و قانونی از وی نمی پرسد ولی خبرنگاران بخاطر یک روز تأخیر در چاپ نشریه آن هم به دلیل مشکل تخنیکی مجازات می گردد.

 رئیس و معاون برکنار شده نشریه پامیر که در محل اتحادیه ملی خبرنگاران سخن می گفتند در پایان خواستار حمایت جامعه جهانی و دولت افغانستان از خبرنگاران  کشور شدند.

همچنان اتحاديه خبرنگاران افغانستان دراین کنفرانس مطبوعاتی، خواستار اعاده حقوق خبرنگاران گردید.

این در حالیست که به گفته عبدالحميد مبارز رئيس اتحاديه خبرنگاران افغانستان، ‌در هفته گذشته دو تن از خبرنگاران هفته نامه پامير از سوی شهردار کابل اخراج شدند.

با  این حال آقاي مبارز، این موضوع را نوعی تهدید در مقابل خبرنگاران عنوان کرد و گفت: خبرنگار چه دولتي باشد وچه غير دولتي، مطيع قانون اساسي وقانون رسانه ها است.

وي گفت: اخراج دو خبرنگاری كه از آزادي رسانه ها دفاع كرده اند و به نشر حقایق پرداخته اند، قابل توجیه نیست و باید حقوق آن ها حفظ گردد.

در همین حال آقاي مبارز حمایت همه جانبه خود را از خبرنگاران اعلام کرد و تاکید کرد: ما تلاش خواهیم کرد تا از خبرنگارانی که به آن ها ناحق ظلم شده مورد اهانت قرار گرفته اند دفاع کنیم.

همچنین این مقام مسئول گفت: در خصوص اخراج رئیس ومعاون نشرات شهرداری کابل، به کمیسیون دفاع از خبرنگاران به مسئولیت آقای توحیدی وظیفه سپرده شده تا این موضوع را پیگیری نمایند.

فیصله بعمل آمد که این موضوع به ریاست جمهوری ونهاد های اجرائی وعدلی کشور ارجاع گردد و آقای مبارز تأکید نمود که ما این پروسه را با قاطعیت پیگیری می کنیم.

منبع:

کابل – خبرگزاری صدای افغان(آوا) 3 میزان 1387

مطالب مشابه