نمایش نوار ابزار

نشست علمي پیرامون غدير خم در كابل

دوشنبه ۸ قوس ۱۳۸۹

  بعد از ظهر روز سه شنبه 2 قوس 1389 بنیاد فرهنگی، تبلیغی پیامبراعظم(ص) بار دیگر بمناسبت فرا رسیدن هجدهم ذی الحجه نشست علمی پیرامون غدیرخم را با حضور شخصیت های علمی و فرهنگی در مرکز آن بنیاد برگزار نمودند، در اين نشست علمی كه علما و كارشناسان ديني، فرهنگیان، نمايندگان مردم در پارلمان، دانشجويان ومتنفذين حضور داشتند و از عيد بزرگ امامت و ولايت تجليل گردید.

در این نشست علمی ابتداء حجت الاسلام سید جعفرعادلی«حسینی» معاون بنیاد فرهنگی، تبلیغی پیامبر اعظم(ص) با خوش آمد و خیرمقدم از حضور مهمانان به معرفی موضوعات این نشست علمی پرداخت و گفت:

 امامت و غدیر، غدیر در قرآن و غدیر در منابع اهل سنت به ترتیب توسط حجج اسلام: استاد واعظ زاده بهسودی از خطباء و علمای کابل و حاج آقای وحیدی از اساتید جامعه المصطفی العالمیه و حضرت آیت الله سید محسن حجت کابلی از علمای بزرگ افغانستان به بحث و بررسی گرفته می شود، دراين محفل علما و كارشناسان ديني پيرامون امامت و غدير، غدير در قرآن و غدير در منابع اهل سنت، به بحث و بررسي پرداختند.

حضرت آيت الله حجت كابلي گفت: پيامبر بزرگوار اسلام مردم را درغديرخم به سوي عقل ارشاد كرد تا افضل و غير افضل، قوي از ضعيف و توانا را از ناتوان تميز دهند.

به باور ايشان، در اصل مسئله غدير اختلافي بين مذاهب و فرق اسلامي وجود ندارد، زيرا در بازگشت از حج‍ه الوداع، پيامبر خدا(ص) در بين جمعيتي در حدود 90 تا  120 هزار در غدير  خم، اميرمومنان علي(ع) را خليفه انتخاب كردند. دراين مورد بحثي وجود ندارد وكسي آن را انكار نميتواند، ولي بحث اساسي اهميت آن قضيه است كه بعضي از علما شبه هاي بي موردي را مطرح ميكنند.

حجت الاسلام والمسلمین استاد واعظ زاده بهسودي: غدير را مسئله اي بسيار مهم واساسي در  دين اسلام  خواند.

به باور وي، در حالي كه اين روز از عظمت، افتخار بزرگي براي مسلمان جهان برخوردار است،متاسفانه عده ي مي خواهند تا با شبهات بي مورد، در واقع پرده ي جلوي آفتاب بگيرند.

واعظ زاده افزود: پيامبر بزرگوار اسلام مي دانست كه در زماني مردم شبه هاتي را در مورد غدير خم وارد مي كنند لذا آن بزرگوار، دليل مستحكمي آورد تا مردم بدانند زعامت و امامت از آن علي(ع) است.  به همين منظور دست مبارك آن حضرت را به دست خود گرفت و فرمود: هر كه را من مولاي اويم، علي مولاي اوست.

حجت الاسلام والمسلمين سيدمحمدهادي «هادي»، رييس بنياد فرهنگي، تبليغي پيامبراعظم(ص) ضمن قدر دانی از حضور شخصیت ها خاطرنشان كرد: عصمت شرط امامت و امامت اكمال دين است، اسلام دين حكومت و سياست است و كوچك ترين تخلف در آن خطر آفرين است. زيرا امامت نه انتخابي، بلكه انتسابي است.

حجت الاسلام والسلمين وحيدي ديگر سخنران اين محفل نيز گفت: غدير يك بحث مذهبي نيست، بلكه بحث ديني ماست، چون قرآن كريم خطاب به پيامبرش مي فرمايد: امروز اكمال دين و اتمام نعمت برمردم است. اگر آن را به مردم نرساني رسالت را تكميل نكرده اي.

آقاي وحيدي افزود: سه مورد از آيات قرآن كريم كه درباره موضوع غدير است كه با مفسرين اهل سنت و متفق هستيم و نيز دوازده آيه قرآن كريم نظر به روايات معصومين(ع) درباره غدير شأن نزول دارد.

عید غدیر خم بزرگترین عید در نزد ائمه(ع) و شیعیان آنان بوده است و در طول تاریخ همواره آن را گرامی داشته‌اند.

عید غدیرخم یکی از با شکوه ترین اعیاد مسلمین به شمار می‎رود که هر ساله مسلمانان با برپایی جشن هایی به استقبال این روز مبارک می‏روند چرا که غدیر تجلی ولایت و رکن حیات معنوی اسلام است.

كارشناسان مسايل ديني معتقدند، مسئله ولایت که در این روز تاریخی مطرح شد، ادامه خط رسالت بعثت پیامبر گرامی اسلام است و همانگونه که بعثت پیغمبر مایه وحدت تمامی انسانها گشت، غدیر نیز تداوم راه نبوت و رسالت است، لذا این خط میتواند مایه وحدت شیعه و سنی باشد.

 گزارشگر:

سید عباس حسینی، مدیر مسئول نشریه عصر انتظار

مطالب مشابه