نمایش نوار ابزار

نشست غدیر در آیینه صلح

دوشنبه ۲۰ سنبله ۱۳۹۶

۱۸ ذی الحجه ۱۴۳۸ (مطابق به ۱۸ سنبله ۱۳۹۶ ه ش) در مراسم تجلیل از عید سعید غدیر که از جانب شورای ملیت سادات به ریاست محترم سید ناصر عطایی در تالار نما رسانه واقع مجتمع بزرگ خاتم الانبیا صلی الله علیه و آله تحت عنوان: «غدیر در آینه صلح» با حضور علما ، محقیقن ، رهبران احزاب سیاسی و روسای نهاد های مدنی و اساتید دانشگاهها برگزار گردیده بود.

این محفل  با مداحی، سرود و سخنرانی شخصیت ها همراه بود؛ سخنرانان هریک: حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالناصر یعقوبی، عالم دین و استاد حوزه های علمیه؛ حجت الاسلام سید جعفرعادلی حسینی، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اخوت اسلامی، داکتر منتظری، رهبر حزب نهضت ملی گرایی افغانستان، سید ناصر عطایی رئیس شورای ملیت سادات افغانستان حجت اسلام داکتر سید محمد علی جاوید رهبر حزب حرکت اسلامی آزاد افغانستان و خانم فاطمه میرزایی از اساتید حوزه علمیه کابل سخنرانی و در پایان کسانی که علی نام داشتند در اثر قرعه کشی آثار حجت  الاسلام والمسلمین عادلی حسینی و محترمه سعیده سادات برای شان به عنوان جایزه اهداء گردید.

حجت الاسلام عادلی حسینی پاس داشت از غدیر را ارج گذاری به فرمان الهی و تداوم سنت و سیره نبوی خوانده و در رابطه با غدیر گفت:  «غدیر» در زبان عربی به معنی گودال و «خم» نام محلی نزدیک منطقه «جُحفه» و در میان راه دو شهر بزرگ دنیای اسلام، مکه و مدینه قرار دارد که آن زمان، کاروانیان حج گذار در آنجا از هم جدا می‌شدند و به طرف دیار خود می‌رفتند.

در این منطقه پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله، در ۱۸ ذی‌الحجه سال ۱۰ هجری قمری (مطابق با ۲۸ حوت سال ۱۰ خورشیدی)، در بازگشت از آخرین حج خود همه مسلمانانی که در حج شرکت داشتند را در غدیر خم جمع کرد و فرمود: «مَن کُنتُ مَولاهُ فَهذا علیٌ مَولاه…»؛ یعنی هرکه من مولای اویم پس علی مولای اوست؛ وقوع این رُخ داد و بیان سخنان آن حضرت با تفاوت‌هایی در عبارات حدیث متواتر مورد قبول بین شیعه و سنی می‌باشد. اما در تفسیر حدیث غدیر خم در بین شیعه و سنی اختلاف وجود دارد.

عید غدیر روز ولایت دو امام است.

یکی امامت و ولایت اعظم نبیّ مکرم اسلام صلی الله علیه و آله که در اوج خود به منصی ظهور رسید؛ و دیگری امامت امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام که به همه مردم اعلام شد. در حقیقت ما عید غدیر را به دو دلیل جشن می‌گیریم. یکی عالی‌ترین تجلی ولایت رسول‌الله صلی الله علیه و آله و دیگری فراگیرترین اعلام رسمی ولایت مولی الموحدین حضرت علی بن ابی طالب علیه السلام.

در چنین روز و سرزمینی فرمان الهی به رسولش نازل می شود: «یا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ وَ اللَّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لا یَهْدِی الْقَوْمَ الْکافِرین»، پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله هم فرمان خداوند را ابلاغ کرد: «مَن کُنتُ مَولاهُ فَهذا علیٌ مَولاه…» بنا بر این وقتی پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله امر خداوند متعال را به امت ابلاغ کرد: «الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دینَکُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتی وَ رَضیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دیناً» در جهان امروز، زمینه و عطش فراوان برای فهم دقیق پیام غدیر و باز تعریف آن فراهم شده  و حدیث غدیر توسط ۱۱۰ تن از صحابه که سه تن از آنان صاحبان «صحاح سته» (ششگانه) هستند.
رئیس سازمان جهاد فرهنگی پیام‌ غدیر به نسل امروز را مهم و ضروری خوانده افزود: اسلام دین کامل و جامع است و برنامه‌ای مدون برای اداره زندگی بشر در تمام عرصه‌های فردی و اجتماعی دارد و پیام غدیر به نسل امروز این است؛ سعادت و رستگاری جامعه انسانی تنها در گرو جاری شدن احکام الهی در تمامی زمینه های فردی و اجتماعی تحت زعامت و مدیریت انسان کامل و الهی می باشد.

امام علی علیه السلام الگوی عملی و تنها با شعار، بلکه با عمل خویش همه را برای خدمت به محرومان دعوت کرده بود. یتیم نوازی امام علی زبانزد خاص و عام  در حقیقت غدیر کانون وحدت امت اسلامی و مظهر وحدت و برادری در دل خود دارد.

در شرایط کنونی که دشمنان اسلام از هر سو تلاش میکنند به وحدت مسلمین خدشه وارد نماید، باید بیش از هر زمان دیگر روی وحدت و اخوت اسلامی کار شود. جنگ هایی که در کشور های اسلامی جریان دارد مولود سیاست های اسلام ستیزی دشمنان اسلام است که امروز دامن گیر جهان اسلام شده،  عید غدیر خم مایه اتحاد مسلمانان، نه عامل اختلاف آنها است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر هم باید سیره و روش حضرت علی علیه السلام از سوی ملت های مسلمان در پیش گرفته شود تا کشورهای غربی نتوانند کوچکترین آسیبی به ملت های مسلمان وارد کنند.

واقعه غدیر خم نه تنها مایه اختلاف شیعه و سنی نیست، بلکه محور وحدت است، چراکه پیام اصلی آن، اتحاد و اخوت بوده و حقیقتش پیوند همه گروه ها و جریان ها در جامعه اسلامی است. مسلمانان در غدیرخم پیوند برادری بستند و پیامبرصلی الله علیه و آله فرمودند که همه انسان های مؤمن با هم برادرند، این به آن معنا است که در جامعه اسلامی همه آحاد، همه گروه ها و جریان های مختلف باید با هم برادر باشند و نباید طرح مسأله غدیر به جدایی مسلمان ها بینجامد.
رئیس مجمع فرهنگی بقیۀ الله(عج) شکست مسلمین در اندلس، عبرتى بزرگ برای نسل امروز خوانده گفت:  افول هر حکومت و تمدنى عللى دارد و غروب آفتاب حکومت و تمدن بزرگ اسلامى در اندلس نیز از این قانون مستثنى نیست. مهمترین آسیبى که گریبان‏گیر حکومت مسلمین در اندلس شد و فرجام ناخوشى را براى آن رقم زد، تفرقه و فساد اخلاقى بود و این نکته‏اى است‏بسیار حایز اهمیت که برابر آموزه‏هاى دینى، باید از آن عبرت گرفت. بر مسلمانان زیبنده نیست که از گذشته تاریخ خود پند نگیرند و دوباره بلکه چند باره به سرنوشت گذشتگان دچار شوند . تاریخ اندلس از این جهت‏بسیار خواندنى است; چرا تمدنى با آن همه عظمت و شکوه به سُستى و اضمحلال گرایید.

امروز در افغانستان نیز بحث اکثریت و اقلیت و اختلافات قومی مطرح است که دامن زدن به مسائل قومی خلاف شرع و عرف جامعه ماست، یکی از آن اختلافات بحث هویت اقوام است؛ ای کاش افغانستان مثل بسیار از کشورهای پیشرفته ای دیگر اصلا نام اقوام در قانون اساسی ذکر نمی شد، حالا که ذکر شده به این معنی نیست که حقوق شهروندی دیگر اقوام را نادیده بگیرد و نا گزیر برای مبارزه با تبعیض و به دست آوردن حقوق شهروندی خویش تلاش نمایند؛ اولین بار در این رابطه و جلوگیری از یک سری حرکت های ناسنجیده تحت عنوان جوانان خود جوش در سال ۱۳۹۳ خورشیدی بوجود آمده بود که با تدبیر سپهسالار جهاد و مقاومت، سترجنرال مرحوم سید حسین انوری در حوت ۱۳۹۳ از یک هرج و مرج که باعث بی نظمی اجتماعی می گردید صورت گرفت، ایشان با رئیس جمهور غنی نیز صحبت نموده بود و از جانب دیگر با هماهنگی جناب آقای سید ناصر عطایی با زمری باهری رئیس توزیع تذکره های الکترونیکی  و صحبت مرحوم انوری با رئیس جمهور مشکل حل شده بود.
رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اخوت اسلامی با طرح این سئوال که آیا اسلام دین ترور و خشونت است؟ افزود: خشونت و کشتار گروه هاى تروریستى نوعى اسلام هراسى را در اذهان بشر امروزى  زنده نموده است. در حالى که چهره ى اصلى اسلام چنین نیست و از آدم کشى و ترور و خشونت بیزار است.  اما سوال هاى فوق الذکر چه بسا اذهان برخى از جوانان نا آگاه مسلمان را به خود مشغول ساخته تا جایى که عده اى از آنان دین اسلام را عامل خشونت ها و آدم کشى هاى تروریست هاى مسلمان دانسته از آن روى گردان شده و در قطار لائیک ها در آمده اند. پاسخ دقیق و مشروح به سوال هاى فوق، خود، بحث و تحقیق مفصلی را می طلبد.

چنانچه در تاریخ می خوانیم که  عاملین کشتار جنگ های جهانی اول و دوم غیر مسلمانها بودند؛  مسلمانان، تروریست نیستند و تروریست ها مسلمان نیستند و هیچ یک از سلاح های کشتار جمعی و یورشی، توسط مسلمانان اختراع نشده  و هیچ یک از گروه های نظامی که به اصطلاح، «تروریستان مسلمان» نامیده میشوند توسط سازمان های اسلامی تأسیس نشدند.

تهیه گزار توسط: سید رضا احسانی

مطالب مشابه