نمایش نوار ابزار

هجدهمین سالگرد ارتحال ملکوتی حضرت آیت ا لله العظمی سید علی بهشتی(ره) در کابل

دوشنبه ۱۴ میزان ۱۳۹۳

 از هجدهمین سالگرد رحلت حضرت آیت الله العظمی سید علی بهشتی، قبل از ظهر پنج شنبه 10 میزان 1393 در مسجد جامع الزهرا واقع غرب شهر کابل، با حضور شخصیت های علمی، سیاسی، اعضای مجلسین، اساتید و محصلین حوزه و دانشگاه  و اقشار مختلف کشور گرامیداشت به عمل آمد.
سخنرانان پیرامون شخصیت علمی و جهادی حضرت آیت الله بهشتی صحبت کردند و وی را فقیه مجاهد و خستگی ناپذیر در عرصه ی جهاد مردم افغانستان خواندند  و نقش وی را در شرایط ناگوار آن روز افغانستان ستودند و گفتند که آیت الله بهشتی با رهبری مدبرانه خود برای انسجام و وحدت مجاهدین تلاش فراوان کردند.

حجت الاسلام والمسلمین شیخ غلام عباس مصباح عضو برجسته شورای ائمه مساجد و تکایای شهر کابل از سوی کمیسیون برگزاری هجدهمین سالگرد ارتحال ملکوتی حضرت آیت الله بهشتی(ره) علاوه برخیر و مقدم از حضور شرکت کنندگان در این همایش مردمی، در مورد جایگاه علمی و نقش جهادی وی را مجاهد اکبر و  اظهار داشت:  آیت الله بهشتی از رهبران و آغاز گران جهاد و تشکیل دهنده  حکومت اسلامی در مناطق مرکزی کشور (رئیس شورای انقلابی اتفاق اسلامی) بود،  در حال هزاره جات در آن موقع از آسیب کمتر بر خور دار بود، حتی مسائل قومی  نتوانست جلو ایمان  و مسئولیت آن مردم را بگیرند و لو سلطانعلی کشمند  صدر اعظم وقت از این مردم بود، آن روز، شورای انقلابی  اتقاق اسلامی  به فرمانده  سترجنرال سیدحسن به رهبری حضرت آیت الله بهشتی عزت و افتخار در تاریخ افغانستان آفرید، آیت الله بهشتی عمر شریف و پربرکت خویش را در راه تحصیل، تدریس، تحقیق، تبلیغ و جهاد علیه متجاوزین روس و اصلاح امور مردم سپری کرد.
آیت الله بهشتی معتقد بود اگر مسلمانان وحدت را همانگونه که خدا و پیامبرش فرموده حفظ کنند و به تمام قوانین اسلام عمل نمایند، بر تمام مشکلات غلبه نموده و پیروز خواهند شد.
این عضو شورای سراسری علمای افغانستان، نیز آیت الله بهشتی(ره) را چهره شاخصی خواند که بیش از ۷ میلیون نفر از او پیروی می‌کردند.

حجت الاسلام والمسلمین استاد ناصری نماینده مردم میدان وردک در شورای ملی از حضرت آیت الله بهشتی بعنوان فقیه، اصولی و بنیانگذار حرکت آزادی بخش نظامی علیه سلطه کمونیست در مناطق مرکزی یاد نموده و در بُعد علمی او اظهار داشت: حضرت آیت الله بهشتی در جمع نُخبگان علمی کشور در رده های بالای علمای افغانستان قرار داشت.

این عالم دینی  در باره تشکیل شورای انقلابی اتفاق اسلامی و نقش رهبری آیت الله بهشتی(ره) گفت: در آغاز جهاد رهبری آیت الله بهشتی را به دلیل مقام علمی و جایگاه اجتماعی ایشان شخصیت های برجسته آن وقت مناطق مرکزی وی به رهبری خودشان انتخاب نمودند و در ظرف کمتر از شش ماه به رهبری آیت الله بهشتی تمام مناطق مرکزی آزاد شد و حکومت موقت را تشکیل دادند، و شورای اتفاق اسلامی با سایر احزاب تفاوت داشتند و در اینجا مردم و علمای کشور بدون دخالت کشورهای همسایه تصمیم در سرنوشت شان گرفتند.
حجت  الاسلام والمسلمین سید حسین عالمی بلخی یکی دیگر از سخنرانان این محفل بود. او گفت: حضرت آیت الله بهشتی از قلب مردم برخاست و با تشکیل شورای انقلابی اتفاق اسلامی رهبری جهاد را به عهده گرفت.
به گفته عضو پیشین شورای ملی، بهشتی زمانی جهاد مقدس را آغاز کرد که کمونیزم به عنوان مکتب رو به رشد هر روز فراگیرتر می‌شد و اتحاد جماهیر شوروی با اشغال افغانستان هدف رسیدن به آب های گرم هند را دنبال می کرد.

عالمی بلخی نیز گفت: «فعالیت‌های دینی و جهادی آیت الله بهشتی(ره) در زمانی که دولت دموکراتیک خلق در اوج بود و دین ستیزی به بالاترین حالت خود رسیده بود، قابل ارزش بود.»
وی گفت تشکیل دولت اسلامی ولو کوچک توسط آیت الله بهشتی(ره) در آن زمان بسیار با اهمیت بود.
به گفته او، ابر مردان جهاد و مقاومت افغانستان زمانی علم جهاد را بر افراشتند که شخصیت های علمی و ملی بر اثر ظلم نظام کمونیستی، یا از کشور فرار می کردند و یا به سیاه چال زندان انداخته می شدند.
نایب اول مجلس سنا در مراسم تجلیل از هجدهمین سالگرد شهادت آیت الله بهشتی در کابل گفت: «آیت الله بهشتی یک شخصیت علمی، فرهنگی، جهادی و اجتماعی برجسته است که در شرایط ناگوار آن روز افغانستان با رهبری مدبرانه خود برای انسجام و وحدت مجاهدین تلاش فراوان کردند.»
ایزدیار افزود آیت الله بهشتی از جمله رهبران جهادی بود که با برنامه عمل کرد و در شرایطی که از یک طرف با حملات ددمنشانه ارتش سرخ و غلامان حلقه به گوش شوروی سابق مواجه بود و از طرف دیگر از نبود امکانات لازم در مناطق مرکزی بامیان و دایکندی رنج می‌برد، هرگز اندیشه ایجاد یک حکومت اسلامی را فراموش نکرد.
وی گفت: «آیت الله بهشتی در یک خانواده علمی و خدمتگزار به دنیا آمد. نزد علمای برجسته کشور درس آموخت و سپس برای کسب تحصیلات عالی به نجف اشرف مهاجرت کرد؛ در نجف وی مصدر خدمات علمی برای طلاب بود و در بازگشت به وطن نیز در ابعاد مختلف علمی، جهادی، اجتماعی و فرهنگی به فعالیت پرداخت.»
نایب اول مجلس سنا تاکید کرد آیت الله بهشتی با تاسیس مدارس حوزه‌ای در ولسوالی‌های ولایات بامیان و دایکندی به مردم خویش خدمت کرد.
وی در ادامه از همسنگران و پیروان این چهره برجسته علمی و جهادی خواست برای تحقق آرمانهای وی تمام تلاش خویش را به کار گیرند.
ایزد یار همچنین تاکید کرد حکومت وحدت ملی کنونی باید به عدالت اجتماعی توجه ویژه داشته باشد.
حجت الاسلام والمسلمین استاد قربانعلی عرفانی رهبر حزب وحدت ملی افغاسنتان نیز تاکید کرد که آیت الله بهشتی علاوه بر مقام بلند علمی که داشت رهبری شورای اتفاق را به عهده داشت که مجموعه وسیع از سرزمین افغانستان را احتوی می کرد.
نماینده مردم کابل در شورای ملی  آیت الله بهشتی(ره) را رهبری خردمند خواند که زیر تهدیدهای شدید دولت کمونیست شانه خم نکرد.

حجت اسلام و المسلمین داکتر سید محمد علی جاوید، یک تن از علمای کشور نیز گفت: آیت الله بهشتی در میدان علم و دانش و همچنان سیاست و جهاد از ستارگان درخشان افغانستان محسوب می شود.
به گفته رهبر حزب حرکت اسلامی ، وی یکی از دانشمندان بزرگی بود که در حوزه علمیه نجف اشرف به عنوان مدرس مبرز عرض وجود کرد و حلقه درسی عظیم را تشکیل داد.
این آگاه سیاسیی خاطر نشان کرد: آیت الله بهشتی در میدان سیاست نیز در راس حزب شورای انقلابی اتفاق قرار داشت که قلمرو آن در اکثر ولایات کشور کشانده شده بود و مورد قبول اکثریت مردم قرار داشت.
به گفته ی این محقق دینی و سیاسی، مساحتی از سرزمین افغانستان که در آن زمان تحت رهبری مجاهدین به خصوص آیت الله بهشتی قرار داشت، بزرگتر از بسیاری کشورهای اروپایی بود؛ لذا این امر بیانگر این است که مردم از رهبران جهادی و مجاهدین به خوبی استقبال می کردند.

این عالم دینی در باره مظلومیت بهشتی نیز اشاره کرده و گفت: تاریخ فراموش نمی کند که این شخصیت بزرگ سخت مظلوم واقع شد، من در سال 1361 سفری در مناطق مرکزی داشتم و دو بار با ایشان تفصیلا صحبت کردم و مظلومیت های او را شاهد بودم، مهدی هاشمی رئیس واحد نهضت ها که بعدا اعدام شد، آنها گویا نتوانستند قدرت و عظمت شورای انقلابی اتفاق اسلامی را تحمل کنند و جزوه تحت عنوان شورای انقلاب در دادگاه تاریخ به قلم شخص مهدی هاشمی نوشته و منتشر شده بود، این بود که متاسفانه جنگهای داخلی آغاز شد و بهشتی مظلومانه به طرف خوات عقب نشینی کردند  و در همان سال هیئتی به مناطق مرکزی اعزام شدند و یک شخصیت بسیار محترم و متدین بنام آقای جواهری به نمایندگی از سوی آیت الله منتظر نیز در هیئت حضور داشتند، این هیئت از طرف مهدی هاشمی به جز شورای انقلابی اتفاق اسلامی با سایر گروههای درگیر مجاز بود، اما ملاقات باآبت الله بهشتی ممنوع بود، ما نتوانیسییم ایشان را بوبینم، وقتی به خوات رسیدیم و شب آنجا بود و صبح آن روز شخص آیت الله بهشتی مظلومانه به دیدن هیئت آمدند و گفتند آیا شما برای اصلاح و جلوگیری از ریختن خون آمده اید؟

یا اینکه شما آمده اید فقط افغانستان را بوبینید و برگردید، ما هزار مشکل داریم چرا با ما صحبت نمی کنید؟ همه ساکت ماندند،  قرار بود زود تر حرکت کنیم، آقای جواهری گفت کمی دیر تر حرکت می کنیم، ایشان بیرون رفت و بعد از سه ساعت برکشت و بعد معلوم شد که ایشان به تنهایی آیت الله بهشتی را ملاقات نموده و بعدا سخت او را ستود و بزگوارش خواند و و عده داده بود که من همه مسائل را خدمت حضرت امام خمینی(ره) منتقل خواهیم کرد.

درهمین حال حجت الاسلام والمسلمین استاد محمد اکبری عضو مجلس نمایندگان نیز گفت: بر آورده کردن آرمان شهدا و علمای راستین وظیفه همه افغانها است.
به گفته اکبری، کاروان وحدت ملی که به راه افتاده است هر چند خوش بینی های را بوجود آورده است، اما این حکومت زمانی موفق خواهد بود که در مبارزه با فساد که هست و بود افغانستان را طی چند سال نابود کرده است، جدی عمل کند، زیرا مبارزه با فساد کمتر از مبارزه با شوروی سابق نیست.

حجت الاسلام والمسلمین سید رحمت الله مرتضوی، رییس مجمع جهانی اهل بیت در افغانستان که در این محفل صحبت می کرد، گفت: جهاد مردم افغانستان، به زعامت شخصیت های خبیر و آگاه مانند آیت الله بهشتی و امثال او آغاز خوب داشت، اما متاسفانه به مرور زمان این جهاد مقدس به اثر ندانم کاری های سران مجاهدین به انحراف کشانده شد.
به گفته مرتضوی، در افغانستان به تجربه ثابت شده است که هر حرکتی آغاز خوب دارد، اما پایان خوب ندارد.
این عالم دینی تصریح کرد: یک نگاه به تاریخ نه چندان دور افغانستان همه چیز را ثابت می کند.
به گفته وی، نظر به قضاوت تاریخ آغاز حکومت احمدشاه ابدالی در افغانستان خوب بود، اما پس از آن هر حاکمی از هر خاندانی که بر اریکه قدرت تکیه کرد، جز استبداد، ظلم و تبعیض و بی تفاوتی در برابر ملت چیز دیگری روا نداشتند.
مرتضوی به شرایط سیاسی کنونی کشور نیز اشاره کرد و گفت: همانگونه که روشنفکران و دانشمندان و وزرای باسواد دولت آقای کرزی کشور را به فساد کشاندند، خیلی امید به دولتی که به فشار توافق کرده است نیست.
وی تاکید کرد، دولتی که با فشار جان کری بوجود آمده است، تا زمان مستحکم خواهد بود که این فشار ادامه داشته باشد؛ اما اگر این فشار کم شد دولت از هم خواهد پاشید.
به گفته ی آقای مرتضوی، در صورتی که اشرف غنی احمدزی، با سواد های غرب نشین را که اکثراً تابعیت دوگانه دارند، روی کار بیاورد امید به این دولت نخواهد بود.
گفتنی است که در پایان این محفل پیام حضرت صبغت الله مجددی، داکتر عبدالله عبدالله رییس اجرائیه دولت جدید، سترجنرال سید حسین انوری رئیس شورای رهبری حزب حرکت اسلامی وهمچنین پیام های استاد محمد محقق، و دیگر سران احزاب سیاسی و نهادهای فرهنگی و اجتماعی به مناسبت هجدهمین سالگرد رحلت حضرت آیت الله بهشتی قرائت شد.

منبع: عصر انتظار، مربوط مجمع فرهنگی بقیۀ الله(عج)

مطالب مشابه