نمایش نوار ابزار

همايش علمي «علي(ع) نماد وحدت اسلامي» در كابل برگزار شد

سه شنبه ۱ قوس ۱۳۹۰

همايش علمي تحت عنوان “«علي(ع) نماد وحدت اسلامي» توسط سازمان فرهنگی، اجتماعي افغانستان جوان، 27 عقرب 1390 با گردانندگی آقای باران در هوتل الماس غرب پایتخت کشور برگزار شد.

جناب آقای سید جواد حسینی در آغاز همایش «علی(ع) نماد وحدت اسلامی» ضمن خیرمقدم از حضور شرکت کنندگان به دورنمای کاری سازماان افغانستان جوان و هدف از برگزاری این همایش اشاره نمود، همچنین سید مهدی موسوی نیز به تشریح برگزاری سمینار مورد نظر پرداخته و از سخنرانان تقاضا نمود که براساس موضوع تعیین شده بحث نمایند.

اين همايش علمي با حضور نماينده گان مجلس، وزيران مشاور، اساتيد حوزه و دانشگاه، دانشجويان و طلاب اعم از خواهران و برادران و صد ها تن از دوست داران اهل البيت(ع) تشكيل و سخنرانان بر ضرورت وحدت اسلامي و نقش مولا علي(ع) در بوجود آوردن وحدت اسلامي تأكيد نمودند.

گردانندگان اين برنامه تأكيد داشتند در آستانه عيد غدير خم همايش «علي نماد وحدت اسلامي» به عنوان همايش علمي، سعي در برقراري ارتباط ميان حضرت علي(ع) و نماد وحدت را دارد. با توجه به اينكه آن حضرت شخصيت ديني و علمي جهان اسلام مي باشد و از سويي ديگر از جمله ارزشهاي مشترك جامعه افغانستان نيز محسوب مي گردد، از اين رو اين همايش با تأكيد به جايگاه وحدت محور اين شخصيت بزرگ، سعي در گسترش روحيه و انديشه وحدت در جامعه افغانستان را دارد.

در ابتدا آيت الله سید محسن حجت، ضرورت جهان اسلام و بخصوص افغانستان را، توجه به وحدت اعلام نمود و افزود: در حالي كه دنياي غرب امروزه بدنبال وحدت بين خود مي باشد، كشور هاي اسلامي در ميان خود اختلاف دارند. آنها مدعي تمدن هستند در حالي كه قبل از جنگ هاي صليبي مسلمانان در اوج علم و خود آنان در توحش و كشت و كشتار بودند.

وي افزود: بياييم با بهره گيري از عوامل وحدت بخش كشورمان را به سوي رشد و تعالي ببريم.

حجت الاسلام سید روح الله جید با مداحی بسیار زیبا شور و هیجان را در محفل به نمایش گذاشت.

عبدالقيوم سجادي نماينده مردم غزني در پارلمان افغانستان و دانشگاه طي سخناني، حضرت علي(ع) و روز غدير را نقطه عطف در پيشرفت جهان اسلام و در تعالي بشريت ناميد.

وي افزود: اگر خلافت و حكومت اسلامي بعد از رحلت رسول الله(ص) در مسير خود، راه مستقيم را ادامه ميداد بشريت مشكلاتي را كه بعدها برايش بوجود آمده را تجربه نميكرد و جهان در مسيري نو و آرماني قدم ميگذاشت.

سجادي گفت:جهان امروز به وجود شخصيتي همانند مولا علي(ع) اشد ضرورت دارد تا با همه بي عدالتي ها و خيانتها مبارزه كرده و منجي براي بشريت باشد.

يكی دیگر از سخنرانان استاد ضیاالحق حافظی استاد دانشگاه و از دانشمندان اهل سنت طي سخناني با اشاره به مقام معنوی حضرت علي(ع) در روز غدير بر اين نكته تأكيد نمود كه آن حضرت با نظر داشت به وحدت بين مسلمين و نياز به انسجام  در آن زمان، براي حفظ اصل اسلام كه در دوران حساسي قرار داشت با خليفه وقت بيعت نمود و با ايشان همكاري كرد.

همایش با دعائیه حجت الاسلام والمسلمین سید رحمت الله مرتضوی، رئیس مجمع جهانی اهلبیت(ع) در افغانستان خاتمه یافت و شايان ذكر است كه در خلال اين همايش، مقالاتي پيرامون نقش مولا علي(ع) در وحدت اسلامي، اجرای تواشح  نيز قرائت گرديد و گروه سرود و تئاتر سازمان فرهنگی و اجتماعی  افغانستان جوان برنامه هاي مختلفي را به اجرا گذاشتند. اين محفل با قرائت قطعنامه توسط خانم جعفری در خصوص ضرورت توجه به وحدت در شرايط كنوني جهان اسلام بخصوص افغانستان  پايان يافت.

مطالب مشابه