نمایش نوار ابزار

همایش؛ سالروز شکست و اخراج اتحاد جماهیر شوری سابق از افغانستان

پنجشنبه ۶ حوت ۱۳۹۴

قبل از ظهر دوشنبه ۲۶ دلو ۱۳۹۴ خورشیدی از پیروزی مجاهدین افغانستان در برابر ارتش سرخ شوروی سابق و اخراج ذلت‌بار این ارتش از افغانستان با حضور علما، فرهنگیان و شهروندان کابل تحت نام «سال‌روز شکست و اخراج اتحاد جماهیر شوروی» از سوی شورای اخوت اسلامی افغانستان برگزار و در این همایش که بمناسبت ۲۶ دلو سالروز شکست و اخراج اتحاد جماهیر شوروی سابق برپا گردیده بود، تأکید شد افزایش گرایش به اسلام نتیجه جهاد، اشغال کشور بواسطه بیگانه عامل میلیونها شهید و معلول و مهاجرت ۵ میلیون در افغانستان گردیده است.

بدین مناسبت سخنرانان همایش «سالروز شکست و اخراج اتحاد جماهیر شوروی» انقلاب مجاهدین افغانستان را پدیده استثنایی در تاریخ جهان عنوان کرده و تأکید کردند که پس از پیروزی مجاهدین افغانستان ۱۰۰ میلیون نفر در جهان به دین اسلام مشرف شدند.

سخنرانان همایش «سال‌روز شکست و اخراج اتحاد جماهیر شوروی» انقلاب مجاهدین افغان را پدیده استثنایی در تاریخ جهان عنوان کرده و تأکید کردند که پس از پیروزی مجاهدین افغان ۱۰۰ میلیون نفر در جهان به دین اسلام مشرف شدند.

حجت الاسلام سید محمد هادی«هادی» عضو شورای اخوت اسلامی با بیان اینکه پیروزی مجاهدین به کمک غربی‌ها صورت نگرفت، گفت: مجاهدین افغانستان با عزم و اراده راسخ در برابر بزرگترین قدرت آن زمان به جهاد پرداخت و آنها را به ذلت و خواری از کشور بیرون کردند.

هادی افزود: با پیروزی انقلاب اسلامی افغانستان ۱۰۰ میلیون نفر در جهان به اسلام پیوستند و پس از آن بود که نقشه سیاسی جهان تغییر کرد.

وی با اشاره به عملکرد‌ها پس از جهاد تصریح کرد: رهبران جهادی پس از جهاد و پیروزی، تسلیم غرب شدند.

حجت الاسلام هادی تصریح کرد: تجاوز شوروی در افغانستان در ۲۶ جدی، کشورهای منطقه و جهان به خصوص امریکا را بهت زده کرده بود و احتمال حضور نیروهای روسی در کشورهای شان بعید نبود، اما این خطر جهانی توسط مجاهد مردان افغانی رفع شد.

این عالم دینی یاد آور شد: با شکست روسها از افغانستان، یکصد میلیون انسان در روی زمین مسلمان شدند و دیوار برلین شکست و جهان از خطر کمونیزم نجات پیدا کرد.

رئیس بنیاد فرهنگی تبلیغی پیامبر اعظم(ص) خاطر نشان ساخت: جهاد مردم افغانستان در برابر ابر قدرت شرق با شکوه و عظمت بوده اما پس از پیروزی جهاد، مردم افغانستان نتوانستند طعم شرین این دست آوردها را بچشند و تنها دلیل آن اتکای برخی از رهبران سیاسی به غرب ، دوری از خدا و دست به اختلافات داخلی زدن بوده که هنوز هم از قتل و غارت و جنایت خود پشیمان نیستند و امروز کار بجایی رسیده است که دین، ایمان، جان، مال و همه چیز، حتی انسانیت درخطر افتاده است.

در همین حال حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمد محقق‌زاده، رئیس کمیسیون مالی شورای اخوت اسلامی، انقلاب اسلامی افغانستان را یک پدیده استثنایی در تاریخ مبارزه علیه استکبار و ظلم خواند و گفت: مجاهدان افغانستان با ضعیف‌ترین اقتصاد و با دستان خالی در برابر قشون استکبار جنگیده و آنها را از کشور بیرون کردند.

محقق‌زاده افزود: مجاهدین افغانستانی با سلاح ایمان به جنگ دشمنان اسلام و افغانستان رفتند و پیروز میدان شدند.

وی از تمام مردم افغانستان و ادامه دهندگان راه جهاد خواست تا از ارزش‌های جهاد دفاع کرده و اجازه ندهند این ارزش به باد فراموشی سپرده شود.

حجت الاسلام محقق زاده در ادامه ابراز داشت: انقلاب مردم افغانستان دربرابر متجاوزین، یک خیزش استثنایی بود، زیرا این مردم پا برهنه با ابتدایی ترین امکانات دربرابر بزرگترین قدرت تسلیحاتی جهان مقاومت کردند.

وی ادامه داد: پیروزی جهادی مردم افغانستان در سیاستهای جهانی تغییر ایجاد کرد، زمانی به پیروزی رسید که تمام دنیا فکر می کردند که دراین جنگ نا برابر، شکست از آن مردم افغانستان خواهدبود، زیرا ارتش روسها درهرجای دنیا که قدم گذاشته بود، دیگر کسی نتوانسته بود آنها را بیرون کنند.

محقق زاده، اذعان کرد: تنها چیزی را که دنیا به آن توجه نداشت ایمان داری مردم افغانستان بود، زیرا باورهای اعتقادی و تفکر اسلامی مجاهدین سبب شد که در برابر ابر قدرت شرق ایستادگی کنند و در نتیجه فرشته پیروزی را به دوش بگیرند.

عضو شورای اخوت اسلامی افزود: پیش از پیروزی جهاد مردم افغانستان، سابقه نداشت که ارتش سرخ شکست خورده باشد، اما رشادت های مردم افغانستان این طلسم را شکست و نه تنها خاطر مردم دنیا را از خطر کمونیزم آسوده ساخت، بلکه درسیاست های جهانی تغییر ایجاد کردند.

مولوی حبیب‌الله حسام رئیس شورای اخوت اسلامی گفت: مجاهدین افغانستان با سلاح ایمان و تقوا و با قدرت ایمان و حمایت اللهی پیروز شدند و اشغالگران را از خاک خود بیرون کردند.

حسام افزود: انقلاب اسلامی افغانستان مظلومین و درماندگان را در سراسر ۴ قاره جهان نجات و از زیر سیطره اشغالگران رهایی بخشید.

به گفته وی در زمان جهاد ۶۵ هزار نفر مفقود شدند که البته بعدها تعدادی از آنها در قبر‌‌های دسته جمعی شناسایی شدند.

وی با اشاره به خیانت‌های نظام کمونیستی تصریح کرد: کمونیست‌ها در زمان اشغال افغانستان در یک روز ۲۵ هزار نفر را در ولایت هرات قتل عام کرد.

حسام با بیان اینکه کارکرد‌های جهاد باید به نسل جوان انتقال یابد ابراز کرد: اشغال کمونیست‌ها سبب شد تا ۵ میلیون افغانستانی مهاجر و بیش از ۲٫۵ میلیون نفر دیگر شهید و مجروح شوند.

رئیس شورای اخوت اسلامی غرب را دشمن افغانستان خواند.

حبیب‌الله حسام آمریکا را عامل توطئه‌های مختلف در کشور‌های اسلامی دانست و گفت: مسلمانان و مردم افغانستان باید از خواب غفلت بیدار شوند، زیرا غربی‌ها از طریق رسانه‌ها نفاق قومی و مذهبی راه‌اندازی می‌کنند.

مولوی حبیب الله حسام؛ ضمن گرامیداشت سالروز خروج ارتش سرخ ار افغانستان گفت: در ۲۶ دلو بزرگترین استعمارگر شرق، در تقابل با اسلام و ایمان شکست خورد و حق برباطل پیروز شد در واقع بعد از جنگ خیبر و خندق در صدر اسلام، شکست روسها در افغانستان یک رویداد بی سابقه بوده است.

حسام ادامه داد: انگیزه اساسی جهاد از نگاه قرآن، اعلای کلمۀ الله و برچیدن نظام های غیر انسانی و همچنین رونق پیدا کردن اخلاق پیامبری است.

رئیس شورای اخوت اسلامی افغانستان اظهار داشت: جهاد پدیده ای نیست که فقط به صفحات تاریخ سپرده شود بلکه به عنوان یک فریضه الهی تا دامنه قیامت ادامه دارد چرا که هدف عمده دیگر جهاد دفع مظالم و نصرت محرومین و مظلومین و همچنین دفع عدوان، تجاوز و حفظ اسلام است.

آیت الله سید حسین ساجدی از علمای مطرح کشور و عضو شورای علمای شیعه افغانستان، در ادامه این همایش گفت: خداوند در قرآن کریم تاکید کرده است که پس از رسیدن به قدرت و پیروزی در برابر باطل به سایر احکام الهی توجه داشته باشید، زکات بدهید و اقامه نماز کنید و همچنین امر به معروف و نهی از منکر داشته باشید.

وی اظهار داشت: هرچند جهاد مردم افغانستان موفقانه به پیروزی رسید، اما پس از آن احکام الهی آنگونه که باید در کشور تطبیق نشد و اسلام واقعی به جهان شناسایی نشد.

آیت الله ساجدی در پایان گفت: مجاهدین این پیروزی بزرگ را به دست آوردند و در جهاد اصغر موفق شدند، اما در جهاد اکبر و مبارزه با نفس نا کام ماندند، زیرا کشمکش ها و زیاده طلبی های برخی از سران مجاهدین، برای قدرت و چوکی و همچنین بی توجهی نسبت به مداخلات بیگانگان، امروز مردم افغانستان را به این روز کشانده است.

حضرت آیت الله سید امین مجاهد استاد حوزه علمیه، به مناسبت فرا رسیدن ۲۶ دلو سالروز پیروزی مجاهدین برارتش سرخ شوروی، با بیان مطلب فوق افزود: خداوند درقرآن میگوید«فضل المجاهدین علی القاعدین اجراً عظیماً» خداوند برای مجاهدین نسبت به نشسته گان برتری داده است.

به گفته آقای مجاهد، بنا به گفته قرآن، هرکس به هر بهانه که جنگید نمی شود که اورا مجاهد گفت بلکه «الذین جاهدو فینا لنهدینهم سبلنا» قید فینا دارد، هرکه در راه من جهاد کرد من اورا هدایت می کنم.

به باور او، هرچند یک عده بیایند و لباس حق را برباطل بپوشاند و افراد و اشخاص را تعریف کرده و اوصاف شهادت را بر او جاری کند کار بیهوده خواهد بود، زیرا در قرآن جهاد قید شده است هرکه برای دین و حفظ ناموس و مملکت خود جنگید مجاهد است.

مجاهد تصریح کرد: قبل از اخراج ارتش سرخ جنایت کار شوروی سابق، هرکس جنگیدند مجاهد هستند اما بعد از آن هرکس افراد و اشخاصی را مجاهد بداند و سید الشهدا نام کند نه تنها فایده ندارد، بلکه با گفتار خود حقیقت خود را نشان می دهد زیرا با لفظ کسی بجای نمی رسد و اسم مسمی می خواهد که فقط مجاهدین در راه خدا ارزش دارد.

به گفته این عالم دینی، دومین دسته ی که در قرآن به آن برتری داده شده است، شهدا است که این دسته هم در قرآن قید خورده است و هرکسی نمی تواند این مقام را کسب کند «لاتقول لمن یقتل فی سبیل الله امواتا» آنانکه در راه خدا کشته شدند زنده است و«عند ربهم یرزقون» تا خدا است و دنیا دنیا است و شهدا نامش زنده است.

مجاهد تاکید کرد: هرکس وهرچه نام خدا در او باشد فنا پذیر نیست، شهدا نیز چون در راه خدا جان داده اند همیشه زنده است.

این شورا با صدور قطعنامه‌ای که توسط «عبدالقادر ابراهیمی» معاون شورای اخوت اسلامی خوانده شد از علمای افغانستان خواست تا اهداف جهاد و اهداف شهدا را بیشتر از پیش تبلیغ و ترویج کنند.

همچنین در این قطعنامه آمده است که علما باید چهره اصلی اسلام را به درستی به جهانیان نشان دهند، زیرا تعدادی افراطی به نام اسلام عملکرد‌های نادرستی را انجام می‌دهند.

این شورا از دولت خواست تا ضمن تأمین امنیت مردم افغانستان، از پخش مبتذل رسانه‌ها جلوگیری کنند، زیرا پخش برنامه در تقابل با دین اسلام قرار دارد.

گفتنی است که قشون سرخ شوروی پس از ۹ سال اشغال کشور و ایجاد جنگ در افغانستان سرانجام در ۲۶ دلو ۱۳۶۷ در برابر ایستادگی مردم متحد کشور تاب نیاورده و در این روز مجبور به خروج از کشور شد و از آن زمان بدینسو، همه ساله از این روز به عنوان روز پیروزی ملت افغانستان در برابر شوروی سابق تجلیل می شود.

مطالب مشابه