نمایش نوار ابزار

همایش نقش شهداء‌ در استقلال افغانستان در کابل برگزار شد

شنبه ۹ میزان ۱۳۹۰

      همایش نقش شهداء در استقلال افغانستان، قبل از ظهر جمعه مورخ 8 میزان 1390 ازسوی بنیاد فرهنگی، تبلیغی پیامبراعظم(ص)‌ در حوزه علمیه خاتم الانبیاء(ص) مربوط مرحوم حضرت آیت الله فاضل(ره) برپا گردید، در این همایش عده ای کثیری از علماء، فرهنگیان و شخصیت سیاسی و ملی، رهبران و نمایندگان احزاب سیاسی کشور شرکت کرده بودند سخنرانان پیرامون نقش شهداء در استقلال و آزادی افغانستان از تهاجمات قدرت های غرب وشرق و نیز شخصیت استاد برهان الدین ربانی صحبت نمودند.

همایش نقش شهداء در استقلال افغانستان، قبل از ظهر جمعه مورخ 8 میزان 1390 ازسوی بنیاد فرهنگی، تبلیغی پیامبراعظم(ص)‌ در حوزه علمیه خاتم الانبیاء(ص) مربوط مرحوم حضرت آیت الله فاضل(ره) برپا گردید، در این همایش عده ای از علماء، فرهنگیان و شخصیت سیاسی و ملی، رهبران و نمایندگان احزاب سیاسی کشور شرکت کرده بودند سخنرانان پیرامون نقش شهداء در استقلال و آزادی افغانستان از تهاجمات قدرت های غرب وشرق و نیز شخصیت استاد برهان الدین ربانی صحبت نمودند.

حجت الاسلام والمسلمین آقای هادی ضمن خیر مقدم از حضور شخصیت های علمی و سیاسی و آحاد ملت مسلمان در همایش «نقش شهداء در استقلال افغانستان» گفت: قرار بود همایش امروزی یک ماه قبل با حضور شهید ربانی برگزار شود، اما این برنامه با شهادت استاد ربانی به تأخیر افتاد.

آقای هادی ملت مسلمان افغانستان را مردم شجاع، قهرمان، شهید پرور وظلم ستیز در برابر تجاوزات بیگانگان خواند و استقلال کشور را مدیون و مرهون خون شهداء دانسته و اظهار نمود: اگرخون بیش از یک میلیون شهید در راه آزادی افغانستان و حاکمیت دین مبین اسلام نبود، ما ذلیل و ذبون شده بودیم. وی در ادامه به طرح پایگاههای نظامی توسط غربی ها اشاره نموده و گفت: افغانستان در سال 1879 (حدود یک صد و سی سال پیش) آخرین لشکرکشی نیروهای بریتانیایی بر افغانستان تقریبا بدون نتیجه از قبل پیش بینی شده خاتمه یافت و در قرن نوزده، روسیه تزاری به عنوان یگانه رقیب بریتانیا، علی رغم اشتیاق فروکش ناپذیر برای گشودن راه به سوی ثروت افسانه ای هندوستان از طریق اشغال افغانستان، هیچگاه بر افغانستان حمله ور نشد و بارها شاهد تجارب ناکام انگلیس در این کشور بود؛ اما شاید موقعیت جغرافیایی افغانستان چنان است که برنامه های سیاسی کشورها را دیر یا زود در منطقه برهم می زند؛ اینک که امریکا می خواهد به بهانه ای مبارزه با تروریزم پایگاه نظامی در این کشور ایجاد نماید هرگز مورد قبول ملت مسلمان افغانستان نخواهد بود، چنانچه درماه مبارک رمضان امسال 700 تن از علمای مشهور کشور طی همایشی با امضاء شان  ایجاد پایگاه نظامی امریکا را مخالفت ارزشهای دینی و استقلال کشور دانستند.

رئیس کمیسیون تبلیغات شورای علمای شیعه افغانستان اضافه کرد:  بيش از 10 سال است که  نيروهاي استعمارگر غربي در افغانستان حكمراني می کند و تا کنون جامعه جهانی موفقیت های در ایجاد امنیت و صلح نداشته و هرروز ما شاهد نا امنی و ترور رهبران جهادی، مخصوصا در این اواخر شاهد ترور استاد ربانی بودیم، لذا مردم افغانستان پایگاه نظامی امریکا و هرگونه معاهدات ننگین با غرب را به ضرر ملت مسلمان خویش دانسته و ايجاد پايگاه هاي نظامي امريكا را نقض حاكميت ملي و مقابله با ارزشهای دینی خود می دانیم.

این عضو شورای اخوت اسلامی در مورد شخصیت استاد ربانی اظهار داشت: استاد شهید، پنجاه سال با دشمنان اسلام مبارزه کرد، ایشان مبارزه را از میان دانشگاهیان و قشرفرهنگی آغاز و تا پایان زندگی ادامه داد و سرانجام در راه صلح و دفاع از اسلام و جهاد به شهادت رسید.

یکی دیگر از سخنرانان این همایش وحید مژده آگاه مسائل سیاسی و سخنگوی جبهه وحدت ملی بود. مژده نویسنده و تحلیل گرمسایل سیاسی که در این محفل صحبت می کرد، گفت: نقش علماء و شهداء دراستقلال افغانستان چیزی نیست، که ازآن چشم پوشی کرد، همانطوریکه شهدا دراستقلال و مبارزه علیه دشمنان افغانستان نقش برازنده دارند، علما نیز دردفاع از آزادی کشور نقش برجسته داشته اند.

این تحلیل گرمسایل سیاسی تصریح کرد، اگر نگاهی به تاریخ کشور داشته باشیم متوجه می شویم که علماء درمقابل استعمارخارجی و داخلی کمر همت بسته ومردم را درجهاد و مبارزه تشویق کرده و خود رهبری این جهاد و مقاومت را بدست گرفته اند که ازجمله می توان شهید آیت الله سید سرور واعظ و شهید سید اسماعیل بلخی را می توان نام برد.
به گفته آقای مژده، وجود علماء دین به عنوان رهبر و را هنمای جامعه، ناشی از خصلت دین اسلام می باشد، چرا که دین ما یک مکتب است و هیچ بخش آن از بخش دیگرش جدا نیست، همانطوریکه دین ازسیاست جدا نبوده به همین لحاظ رهبران دینی ما برعلاوه یک رهبرسیاسی می باشد.

اوگفت: استعمارگران و دشمنان اسلام همیشه خواسته اند که چهره علماء را نزد مردم زشت جلوه داده و آنان را تحقیر کنند، زیرا آنها می دانند که علماء درمقابل استبداد و استعمار مبارزه خواهند کرد، چرا که مردم افغانستان دوران جهاد خود شاهد کشتار علما توسط رژیم کمونیستی بوده اند.

وی افزود: بعد از شکست شوروی سابق استعمارگران یکبار دیگر متوجه شدند که شکست ابر قدرت جهان، حاصل کار علماء دین وکسانی اند که آنها به اسلام اعتقاد دارند، بنائاً علماء نقش موثر درجهاد مردم افغانستان داشته اند.

وی اظهار داشت: دست اندر کاران غربی درتلاش اند تا دین اسلام را  به عنوان یک دین که جز خوشونت هیچ گونه پیام ندارد درجامعه معرفی نمایند.

وی با اشاره به سخنان آیت الله خامنه ای در کنفرانس بین المللی بیداری اسلامی که تهران برگزار شده بود گفت: در این کنفرانس رهبر جمهوری اسلامی ایران، یک مطلب بسیار جالب را مطرح کرده و گفتند که امکان دارد دربعضی از کشور های اسلامی حرکت هایی بوجود آید که ازحمایت مردمی برخوردارباشند، اما ممکن است، این نوع حرکت ها زمانی بر علیه خود شان به کار برود و درفکر به قدرت رسیدن یک گروه خاص باشند، اما قیامی استوار خواهد ماند، که برخواسته از متن مردم باشد وتصمیم گیرنده خود مردم باشند، که ما امروز درجهان عرب شاهدش هستیم و چنین تجربه را ما نیز درکشور خود داریم.

آقای مژده اضافه کرد: پروفیسوراستاد شهید برهان الدین ربانی درکنفرانس بین المللی بیداری اسلامی در آخرین سخنانش گفت: درجهان اسلام گروه های بوجود آمده که مسلمانان را تکفیر می کنند، به همین لحاظ رهبر شهید درکنفرانس مذکور ازعلما اسلام خواست تا درمقابل آنها ایستاد شوند وجلو آنها را از طریق مبارزه تفکر عمیق و سنجیده شده گرفته شود.
وی در مورد تقاضای استاد ربانی از علمای جهان اسلام در کنفرانس بین المللی بیداری اسلامی اظهار داشت: استاد ربانی با صلح می اندیشید و به این باور بود که این استعمارگران هست که بنام اسلام و طالب می خواهند چهره دین را مخدوش و علما را خشونت طلب معرفی کند.

استاد عنایت الله شاداب سیدعنایت الله شاداب، استاد دانشکده شرعیات دانشگاه کابل و از موسسین جمعیت اسلامی افغانستان، نیز سخنرانی نمود و ایشان به نمایندگی از صلاح الدین ربانی از بانیان این همایش، مخصوصا از حجت الاسلام آقای هادی قدردانی نموده و از عدم حضور فرزند ارشد استاد ربانی در این همایش عذرخواهی نموده و در بخش از صحبت هایش از استاد ربانی بعنوان چهره ملی یاد آوری نموده و گفت: استاد ربانی را که وزنه‌ی سنگین سیاسی و اجتماعی خارج از قبیله محسوب می‌شد رابطه بسیار خوب و حسنه با اقوام مختلف در افغانستان،  داشت، او از لحاظ فکری به نهضت اصولگرای اسلامی در جهان تعلق داشت و متأثر از جنبش اخوان‌المسلمین بود که با گروه‌های سلفی وهابی و نیز سلطه‌ی غرب و شرق بر جهان اسلام و سلطه‌ی بیگانه بر افغانستان سازگاری نداشت.

وی گفت: در طول تاریخ مردم افغانستان برای مبارزات آزادی خواهانه خویش در کنارعلماء سهم فعال داشته به همین لحاظ است که جهاد اسلامی مردم افغانستان درحقیقت یگ الگو واسوه مقاوت دربرابر ابرقدرت ها می باشد.

او  با اشاره با شهادت استاد برهان الدین ربانی گفت: پروفیسور استاد برهان الدین ربانی بنیانگزار یک روش جدید درمبارزه برعلیه استعمار و استبداد بود و حضور ایشان درجامعه اسلامی درحقیقت مانند یک نقطه وصل بین مردم افغانستان بوده است همچنین رهبر شهید، نه تنها درافغانستان بلکه درکشورهای اسلامی چهره خود را به این نقش به نمایش گذاشته است.
اوافزود: درشرایط کنونی شهادت استاد یک ضایعه بزرگ می باشد و تداوم راه استاد ربانی ایجاد وحدت و همبستگی و یکپارچگی دربین مردم افغانستان است،بنائاً باید همه مردم افغانستان درراه آوردن صلح وثبات وآبادانی گام برداشته وراه شهداء را ادامه دهیم.

شاداب آقای ربانی را بنیان گذار صلح خوانده و گفت: امروزه قرائت های مختلف از دین صورت گرفته که استاد ربانی روش اعتدال دین را در پیش گرفته بود و از این رو در راه صلح شهید شد. همچنین آقای شاداب نقش استاد ربانی را در تقریب مذاهب اسلامی بسیار مهم و ارزنده خواند و از خدمات ایشان و دیگر شخصیت های جهان اسلام همانند؛ سید قطب، امام خمینی، شهید میرعلی اصغرشعاع، علامه بلخی و …  یاد آوری نمود.

سید نورالله عماد وزیر اسبق زراعت و معاون حزب جمعیت اسلامی افغانستان یکی دیگر از سخنرانان این همایش بود، ایشان ضمن قدردانی از تلاش های حجت الاسلام والمسلمین آقای هادی  که وی را مرد آهنین جهاد و مبارزه خواند و گفت: از زحمات طاقت فرسای جناب آقای هادی که علی رغم مشقت و دردهای جسمی که در راه جهاد افغانستان برایش بوجود آمده همیشه در جلسات حضور داشته و حامی مجاهدین بوده و امروز این مراسم را برگزار نموده اند، من از آقای هادی تشکری می کنم که ایشان علاوه بر همبستگی پیروان مذاهب تشیع و تسنن در راستای احیای هویت جهاد و شهدا تلاش های فراوانی داشته است.

سید نورالله عماد وزیر اسبق وزارت زراعت در رابطه به شهادت استاد برهان الدین ربانی گفت: استاد برهان الدین ربانی ازچشم هیچ کس دورنبود، او با تاریخ وطن ما افغانستان و تاریخ دنیا آشنائی کامل داشت، ایشان مرد دل سوز برنسل بشر بود. وزیر اسبق وزارت زراعت افزود: استاد شهید دردوران جهاد با اسیران روسی با مهربانی برخورد نموده می گفت اینها مجبورهستند و به زور به جنگ آورده شده و کشته می شوند، بار ها این شخصیت دینی کشور می گفت ارتباط را آنها ازهرطریق ممکن با فامیل های شان فراهم کنید، به همین خاطر،تعداد اسیران روسی به دین اسلام مشرف شدند.
به گفته سید نورالله عماد، استاد ربانی همواره تلاش می کرد تا اسیران هرچه زوتر به کشورشان برگردد به همین لحاظ ایشان تنها کسی بود که دواطلبانه با هیئات به کشور روسیه سفر و درقصرکرملین باگفتن اذان به ادای نماز و شکرگزاری خداوند یکتا پرداخت که این خود یک پیروزی جهانی و یک پیروزی دعوت است که تا هنوزهیچ یک ازهیئات اسلامی درقصرکرملین این کار را نکرده است.

عماد درموردجایگاه شهداء وتلاش های استاد ربانی اشاره نمود و گفت: همانگونه که امام خمینی(ره) با ارسال نامه به گرباچف، رئیس جمهور شوروی سابق را به اسلام دعوت نمود، استاد ربانی نیز اولین بار نماز را در کاخ کرملین اقامه نموده و کاخ نیشینان کرملین را به اسلام دعوت نمود، ایشان در دوران جهاد خدمات شایسته ای نموده و با اقوام مختلف در این کشور روابط حسنه داشت.

همایش نقش شهداء در استقلال افغانستان با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین آقای فاضل حسینی پیرامون نقش شهدا در استقلال افغانتسان و تلاش های دلسوزانه ای استاد ربانی و دعائیه ایشان و مجرگری و قرائت قطعنامه توسط سید جعفرعادلی  پایان یافت. دربخش این قطعنامه آمده است، ایجاد پایگاه نظامی امریکا با هرنامی که باشد، برخلاف منافع و مصالح ملت مسلمان و آرمان شهداء می باشد، ملت مسلمان افغانستان طرح ایجاد پایگاهها و هرنوع معاهدات را مغایر استقلال، تمامیت ارضی، جهاد و ارزشهای ملت مسلمان و کرامت ملی خویش دانسته و با تبعیت از فتوای صریح علمای کشور طی همایش تاریخی درهوتل انصاف شهر کابل که آن را حرام عنوان نمودند.
قابل تذکر است که شورای علمای شیعه افغانستان نیز درنهمین مجمع عمومی سالانه اش درحوزه علمیه خاتم النبین(ص) و با تصویب قطعنامه ای ایجاد پایگاه های نظامی امریکا را نقض حاکمیت ملی کشور دانسته و مخالفت شان را مبنی بر تاسیس چنین پایگاههایی دراین کشوراعلام کردند.
شرکت کنندگان این محفل نیز براساس فتوای علمای مشهور افغانستان و شورای علمای شیعه، ایجاد پایگاه نظامی، امضای پیمان راهبردی میان افغانستان و امریکا را به سود کشور ندانسته و گفته اند که حضور نیروهای خارجی در ده سال اخیر کمک به تامین امنیت درکشور نبوده بلکه با گذشت هرروز دامنه نا امنی ها گسترش یافته ، لذا حضور نیروهای خارجی به هرنام و عنوان درافغانستان مورد قبول مردم افغانستان نخواهد بود.

قطعنامه همایش نقش شهداء در استقلال افغانستان

«بسمه تعالی»

قال الله تعالی فی کتابه: «مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا الله عَلَيْهِ فَمِنْهُم مَّن قَضَى نَحْبَهُ وَمِنْهُم مَّن يَنتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِيلاً »( احزاب/23)

در طول تاریخ هرزمانی که سرزمین افغانستان مورد تجاوز استعمارگران غرب و شرق قرارگرفت، مردم مسلمان و آزاده این کشور به دفاع و مقابله برخواستند و اين اشغالگران را از سرزمين خويش بيرون راندند و روحيه ستيزه جويي در مردم مسلمان افغانستان، باعث ايجاد خيزش های عمومي، جهاد و مقاومت اقشار مختلف در برابر اشغالگران بوجود آمدکه این ملت مسلمان  با اهداء خون شهداء بر ضد اشغالگران باعث حفظ استقلال و آزادی سرزمین شان گردیدند. اگرشهدا خونهای پاک ومقدس خود را در راه آزادی افغانستان و حاکمیت ارزشهای دین مبین اسلام نمی دادند، یقینا امروز ما  شاهد استقلال و حاکمیت نظام جمهوری اسلامی درافغانستان نمی بودیم، ملت مسلمان افغانستان باید تلاش کند تا ارزش هایی را که یک و نیم میلیون انسان جان خود را برای آن فدا کرده اند، زنده نگه دارند تا ارتباط بین نسل های آینده ونسل های جهادگر که برای استقلال افغانستان تلاش کرده اند، قطع نشود، بدین منظور همایش نقش شهداء در استقلال افغانستان دایرگردیده و موارد ذیل را به تصویب می رسانند:

1. ما شرکت کنندگان از اقشار مختلف جامعه، مخصوصا علماء و فرهنگیان كشور مي خواهيم تا به خاطر استحكام وحدت امت اسلامي،  حفظ استقلال ارضی و ارج گذاری به مقام عالی شهداء  همچو همایش ها سالانه در كشور راه اندازي  گردد.

2. فرهنگ شهادت دربین مردم، علماء،  روشنفکران و آحاد ملت مسلمان باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد تا اینکه باورهای مردم نسبت به اهمیت جهاد و قداست خون شهداء و احترام به خانواده های آن عزیزان حفظ شود و از دولت جمهوری اسلامی افغانستان می خواهیم که در نصاب تعلیمی معارف عناوین شهادت، ایثار و جهاد را اضافه نمایند.

3. ملت مسلمان افغانستان برای آزادی و زنده نگه داشتن اعتقادات دینی شان بیش از یک و نیم میلیون شهید داده و نباید به بهانه ای آزادی بیان و مطبوعات تهاجم فرهنگی بیگانگان در رسانه ها برجسته شده و ارزشها مورد تعدی قرار گیرد، ما از علماء فرهنگیان و رهبران جهادی می خواهیم در برابر این پدیده که امروز به نام آزادی بیان، ارزشهای دینی را نشانه گرفته غافل نمانند و از هيچ اقدامي معقول در جلوگيري اين تهاجم فرهنگی كوتاهي ننمايند.

4. ایجاد پایگاه نظامی امریکا با هر نامی که باشد، برخلاف منافع و مصالح ملت مسلمان و آرمان شهداء می باشد، ملت مسلمان افغانستان طرح ایجاد پایگاهها و هرنوع معاهدات را، منافی با استقلال، تمامیت ارضی، جهاد و ارزشهای ملت مسلمان و کرامت ملی خویش دانسته و با تبعیت از  فتوای صریح علمای کشور طی همایش تاریخی 25/5/1390 در هوتل انصاف شهر کابل که آن را حرام خواندند و همچنین شورای علمای شیعه افغانستان در نهمین مجمع عمومی سالانه اش مورخ 3/7/1390 در حوزه علمیه خاتم النبیین(ص) و با تصويب ماده 14 قطعنامه اي خود با توجه به ضرورت حفظ استقلال و تماميت ارضي افغانستان ايجاد پايگاه هاي نظامي امريكا را نقض حاكميت ملي دانسته و مخالفت شان را مبني بر تاسيس چنين پايگاههايي در اين كشور اعلام كردند، ما شرکت کنندگان نیز براساس فتوای علمای مشهور افغانستان و شورای علمای شیعه، پایگانظامی، امضای پیمان راهبردی میان افغانستان و امریکا را به سود کشور ندانسته و حضور نیروهای خارجی در ده سال اخیر کمکی به تامین امنیت در کشور نبوده بلکه با گذشت هر روز دامنه نا امنی ها گسترش یافته، لذا حضور نیروهای خارجی به هر نام و عنوان در افغانستان مورد قبول ما نخواهد بود.

5.  تداوم و تشدید نا امنی، اختلاف و بحران در قوای ثلاثه که اوضاع پیش آمده اخیر در کشور به شدت نگران کننده  است و این وضعیت را برای مردم مظلوم و آینده ملی بسیار خطرناک می دانیم، لذا از ارکان قوه سه گانه دولت می خواهیم که بیش از این بربحران آفرینی ادامه نداده و با احساس دینی و ملی قانون اساسی را که خون بها و و ثیقه ملی و دینی مردم ماست محترم شمارند  وگرنه در پیشگاه خدا ی بزرگ و هم در نزد ملت سرافراز خود محکوم خواهند بود.

6. قتل های زنجیره ای و ترور علماء‌، رهبران و فرماندهان جهادی، مخصوصا قتل منادی صلح، رئیس جمهور اولین دولت اسلامی افغانستان و رئیس شورای عالی صلح اکادمیسین شهید استاد برهان‌الدین ربانی، از جامعه جهانی و دولت افغانستان می خواهیم تا عاملین قتل استاد ربانی شناسایی و محاکمه شود.

7. ملت مسلمان افغانستان از موج بیداری و خیزش های اسلامی که اخیرا جهان اسلام را فراگرفته با تمام وجود پشتیبانی نموده و آن را برخواسته از ارزشهای دینی و ضد استبدادی می داند و معتقد است که این خیزیش ها سرنوشت جهان اسلام را عوض خواهد نمود.

8. طرح برگزاری لوی‌جرگه‌ عنعنوی توسط حکومت، حکم قانونی نداشته و مخالف قانون اساسی کشور می باشد و درقانون اساسی افغانستان جرگه تحت نام جرگه عنعنوی وجود نداشته، پس مبنی بر آن هر جرگه که بنیاد قانونی نداشته باشد قابل قبول مردم افغانستان نمی باشد.

9. در این روزها طرح  تدویر اجلاس بن دوم، درمحافل سیاسی افغانستان مطرح می باشد تا بار دیگر اوضاع افغانستان، چگونگی روند کمکهای بین المللی مورد بررسی قرار گیرد. با توجه به اینکه اجلاس بن اول و حضور جامعه جهانی تا کنون کدام دست آوردی نداشته، لذا بر این باوریم که مشکلات افغانستان باید در داخل کشور بررسی و راه حل برای آن پیدا نماییم.

10. ما از مجمع عمومی ملل متحد می خواهیم که به رسمیت شناختن کشور فلسطین به نسل کشی نیم قرنه ای این ملت مسلمان پایان دهد و از حامیان رژیم غاصب اسرائیل می خواهیم که با پافشاری بر موضع ظالمانه ای شان بیش از این موجب گسترش خشم مسلمانان و وجدان های بیدار عالم نگردد.

11. ملت مسلمان افغانستان رژیم اسرائیل را یک رژیم کاملا جعلی و جنایت کار می داند و کشوری  به نام اسرائیل را قبول ندارد، بدین رو نقشه جعلی را که اخیرا بنام اسرائیل در جغرافیای صنف هفت در افغانستان چاپ شده است محکوم نموده و خواهان حذف سریع آن از سوی نهاد مربوطه می باشیم.

افغانستان- کابل

حوزه علمیه خاتم الانبیاء(ص)

8 میزان 1390

مطالب مشابه