نمایش نوار ابزار

همزمان با تجلیل میلاد حضرت امام علی(ع)از یک قهرمان جهانی در کابل قدر دانی به عمل آمد

یکشنبه ۲۷ حمل ۱۳۹۶

همزمان با میلاد حضرت امام علی(ع) مراسم تجلیل از قهرمان کیک بوکسینگ جهان، سید روح الله حسینی  در کابل برگزار شد و امروز مجمع فرهنگی بقیۀ الله(عج) برای تجلیل از میلاد حضرت علی(ع) و تقدیر قهرمان جهانی گرامی داشتند.

به گزارش آوا، محفل تجلیل از میلاد مولی الموحدین حضرت علی بن ابی طالب(ع) با حضور علماء، اساتید دانشگاه، مداحان، ورزشکاران و جوانان برگزار و با گردانندگی حجت الاسلام سید رضا جوادی و برنامه های متنوع، همانند؛ سخنرانی، مداحی، اهدای تقدیرنامه از سوی مجمع فرهنگی بقیۀ الله(عج) گرمای خاصی به این محفل بخشید.

در این محفل حجت الاسلام والمسملین سید جعفرعادلی حسینی، رئیس مجمع فرهنگی بقیۀ الله(عج) با خوش آمدگویی از حضور میهمانان و یاد آوری فضایل امام علی علیه السلام در مورد برنامه هفتگی مجمع فرهنگی بقیۀ الله(عج) افزود:

مجمع فرهنگی بقیه الله(عج)  سال ۱۳۷۵  خورشیدی در حوزه علمیه قم با اهداف؛ شناخت و نشر فرهنگ اهل بیت عصمت و طهارت(ع) و توسل به خاندان رسالت، تأسیس و از سال ۱۳۸۵ خورشیدی جمعی از جوانان، در شهرکابل تحت عنوان مجمع فرهنگی بقیه الله(عج)  مراسم دعای نُدبه را با تمرین سخنرانی، انتشار مجله عصر انتظار، تجلیل از مناسبت های مختلف دینی و مذهبی، بیان احکام و نشر معارف اسلامی هفته یکبار در یکی از منازل اعضای مجمع بر گزار و مهم ترین اهداف این مجمع در امور تربیتی و حراست از مرزهای اعتقادی و حفظ دستاوردها و تبیین ارزش های دینی که توسط علمای بزگوار گذشته مان به دست ما رسیده است.

رئیس سازمان جهاد فرهنگی در مورد حضور میهمان ویژه جناب آقای سید روح الله حسینی گفت: جناب آقای حسینی، رئیس فدراسیون ملی موتای ولایت هرات که در مسابقات جهانی۲۰۱۷ میلادی(۱۳۹۶ خورشیدی) باشکست دادن سه حریف از کشورهای تایلند، اندونزی و لاوس در کشور تایلند مقام اول قهرمان موتای و دارنده کمر بند طلایی جهان را کسب نموده و برای ملت مسلمان افغانستان افتخار آفریده و ایشان در چند رشته ای ورزشی و رزمی در مسابقات بین المللی و کشوری مقام اول را کسب نموده است.

یکی دیگر از  سخنرانان این محفل سید خلیل  الله انوری، رئیس شورای رهبری حزب حرکت اسلامی مردم افغانستان بود که او با تاکید بر الگوگیری از گفتار و رفتار امام متقیان حضرت علی(ع)، و تاکید بر نقش دین در زندگی انسان افزود:

دین عامل و ضامن حیات انسانى بشر است. بدون دین زندگى‏انسان به محدوده کمالات و زندگى حیوانات و گیاهان منحصرمى‏شود و تنها دین است که مى‏تواند انسان را از سطح کمالات‏حیوانى و گیاهى به افق زندگى و حیات لایق انسانى برساند.

بنابراین دین عامل اساسى حیات ویژه بشرى است که انسان با اجابت آن، یعنى برقرارى ارتباط صحیح روحى و عملى با همه‏بخشهاى آن به این حیات طیبه دست پیدا خواهد کرد.

این عضو مجمع فرهنگی بقیۀ الله(ع) با تاکید بر اینکه اسلام توانایی لازم و کافی پاسخگویی به نیازهای همه جانبه مادی ومعنوی ونیز دنیوی واخروی انسان را داراست گفت:

یکی از راه‏های موفقیت، داشتن روحیه خودباوری در انسان است، زیرا خودباوری، یعنی ایمان داشتن به توانایی‏ها و استعدادهای بالقوه‏ای که خداوند در ذات انسان قرار داده است.

وی اضافه کرد: کار و کوشش در سنین جوانی، پیروزی و کامیابی را در آینده به ارمغان می‏آورد. بی‏گمان یکی از آفت‏های بزرگ جوانی، تنبلی بوده، استقامت و پشتکار، عاملی است که اگر با کار و کوشش همراه شود، بی‏شک انسان به موفقیت دست می‏یابد. چه بسا افرادی که در شروع هر کاری، روحیه‏ای تلاشگر دارند، ولی با دیدن نخستین سختی‏ها و ناکامی‏ها، خود را می‏بازند و از کوشش دست برمی‏دارند. جوانان بیش از دیگران در معرض آسیب‏های ناشی از دشواری‏ها هستند، بنابراین باید روحیه بردباری و پشتکار را در خود تقویت کنند.

آقای انوری با طرح سوالی در مورد عدالت از دیدگاه ارسطو و فلاسفه مسلمان افزود: آیا بین آنها چه تفاوتی وجود دارد؟

و در این زمینه پاسخ اجمالی بیان داشت.

وی با ذکر نکاتی آموزنده در موضوع صبر از نگاه حضرت امام علی(ع) برحق ترین نظر، دیدگاه اسلام را خوانده، صبر و استقامت را به  انواع و اقسام مختلف خوانده و صبر در برابر گناه، صبر در راه اطاعت، صبر در برابر مصائب سخت و صبر در برابر مصیبت‏ها را بیان داشته و آن را یکى از شعبه‏هاى مهم استقامت خوانده و چنین صبرى را منشإ توان‏مندى و استوارى و قوت قلب شده و همین آثار درخشان، انسان را در موارد دیگر صبر، کمک مى‏کند، و سرچشمه برکات عظیم دیگر خواهد شد.

سید خلیل الله انوری، عضو مجمع فرهنگی بقیۀ الله(عج) عدالت در عصر حاضر را یک مقوله مهم خوانده و مراعاتش را مثل همیشه مشکل خوانده و خصلت عدالت و اجرایی شدن آن را گام بزرگی خوانده و افزود:

  1. صبر یعنی استقرار و پای مردی در اوقات مشکل و دشوار
  2. شجاعت در میادین که لازم
  3. رعایت عدالت در جامعه

و اگر این سه اصل را، هرچند گام کوچکتر باشد در جامعه و نسل نوین را با گذشته ای تاریخ افغانستان راهی برای سعادت خواند.

همچنین در این محفل حجت الاسلام والمسلمین محمد حسین جعفری، معاون اول شورای اخوت اسلامی با تبریک میلاد مسعود امام علی(ع) بررسی متن حدیث هام بن هیم توضیح داده و افزود: اصحاب در خدمت پیامبر گرامی اسلام(ص) نشسته بودند، اصحاب دیدند یک موجود عجیب الهیکل داخل مسجد شد، حاضرین حیرت کردند، پیامبر گرامی اسلام(ص) فرمودند کسی نترسند، این موجود با شما کاری نداره و مقصودش منم، آن موجود محضر پیامبرگرامی اسلام(ص) رسیده و گفت: یا رسول الله اصحابت از من ترسیدند، می خواهم خودم را معرفی کنم؟
رو کرد به اصحاب پیغمبر گفت: اسم من هام بن هیم بن لاقیس بن ابلیس، از طایفه ی اجنه و از دسته شیاطینم و از اول هبوط آدم آمدم تا همین الآن که خاتم الانبیا آمدند.

من برای یک سوال پیش پیامبر رسیدم، فرمودند سوالت را بپرس، گفت سوال من این است: یا نبی الله، یا رسول الله!

پدر ما ابلیس قسم خورده بود نگذارد آدم و بچه هایش بندگی خدارا بکنند ما مامور بودیم بچه های آدم را گمراه کنیم،  وقتی که سر به سر آدم ابوالبشر زدم، دیدم یک جوان نورانی هویدا گردید، نهیبی بر من زد که از ترس نهیب او جرئت نکردم نکردم که دو باره سراغ او را بگیرم و تا اینکه بعدا، انبیاء الهی همانند؛ شیث، سام، نوح، ابراهیم و… تا الآنی که شما آمدید و ایمان دارم که شما خاتم النبیین هستید و بعد از شما هم پیغمبری نخواهد آمد، اینک آمدم تا سوال کنم آن آقایی که از آدم تا خاتم را یاری کرده و تمام انبیا را داد رسی نموده است او کیست؟
پیامبر اکرم(ص) فرمود اگر او را ببینید می شناسید؟

گفت: بلی در کل عمرم وی را دیدم و الآن ببینم می شناسم.

امیر المومنین حضرت امام علی(ع) سمت راست پیغمبر نشسته بود سرش را انداخته بود پایین، حضرت دست برد زیر چانه امیر المومنین سر و آورد بالا و فرمود که نگاه کن و ببین همین آقا هست؟
تا هام بن هیم بن چشمش به سیمای امیر مومنان افتاد وگفت : ولله قسم،  حامی انبیا ، یاور مومنین، همین جوانی که کنار شما نشسته می باشد و حضرت فرمود :ذاک اخی و ابن عمی و وصیی و وارثی و موضع سری، اباالحسنین، مول الکونین، امام الثقلین، یعسوب الدین، رییس الموحدین، قائد قرالمحجرین، سید المتقین، امیر المومنین، اسدلله غالب، غالب کل غالب، مظهر العجائب، علی ابن ابی طالب است.

معاون شورای اخوت اسلامی در بخش دیگر از سخنانش با نقل روایت از منابع شیعه و سنی با استناد به کتب متعدد و معتبر روایی دلیل نامگذاری حضرت علی(ع) به عنوان «قسیم الجنه و النار» از مفضل بن عمر به نقل از امام صادق(ع) و جمال زرندی از علمای اهل سنت آمده: از مفضل بن عمر به نقل از امام صادق(ع)، عرض کردم به چه علت امیرالمومنین علی بن ابی طالب(ع)، قسیم الجنه و النار گفته شده است؟ حضرت فرمودند: به دلیل این که دوستی با حضرت، ایمان و دشمنی با ایشان، کفر است. همانا بهشت برای اهل ایمان آفریده شده است و نار(جهنم) برای اهل کفر خلق شده است.

بنابر این حضرت علی علیه السلام به این علت قسیم الجنه و النار است. پس در بهشت وارد نمی شود؛ مگر اهل محبت و دوستی با او، و وارد آتش و جهنم نمی شود؛ مگر اهل دشمنی با او .

 

امید محبت علی ابن ابی طالب علیه السلام بر ما نسل آندر نسل افزایش می دهد، معتقدم توسعه ورزش کمک به اصول و ارزشهای دینی است. ورزش می تواند به دین داری و دین مداری کمک کند، اگر بتوانیم  برای ورزشکاران و نسل جوان  برنامه و مساعد مالی نموده و اما جوانانیکه با ورزش سرو کار داشته  و دارند باید چند خصیصه را دارا می باشند:

  1. از تخلفات دور می شود.
  2. ازاعتیاد فاصله می گیرد.
  3. روح جوان مردی در انسان تقویت می شود
  4. ضریب تخلفات اخلاقی پایان است .

همانگونه که به خطیب خوب، داکتر، انجنیر، نیاز به ورزشکاران خوب و عالی داریم که بیرق سه رنگ و پرافتخار افغانستان را در جهان به اهتزاز در آورند، چون برخی رسانه ها نوعا از افغانستان گزارش، ترور، انفجار، کشتن و تخریب را به روی آنتن های ماهواره می فرستند ؛گفتنی است این محفل با برنامه های متنوع سرود و مناقب خوانی، قرائت شعر، با اهدای تقدیر نامه از سوی ریاست مجمع فرهنگی بقیۀ الله(عج) و حزب حرکت اسلامی مردم خاتمه یافت و در بخش برنامه های این محفل سید روح الله حسینی با تبریک ولادت حضرت علی(ع) اشعاری را در مدح مولا علی(ع) بصورت سرود قرائت نمود.

گزارش: سید رضا احسانی

http://www.avapress.com/vdcc0xqsm2bq0o8.ala2.html