نمایش نوار ابزار

وجود محروميت ها و نبود صلاحيت ها در شهرداري كابل

پنجشنبه ۲۲ میزان ۱۳۸۹

  در مسافرتی آموزشی که هیئتی از شهرداری کابل به شهرداری تهران در جمهوری اسلامی ایران داشته محترم سید جعفر عادلی «حسینی» رئیس نشرات شهرداری کابل نیز اشتراک داشتند ما جهت آشنایی خواننده گان با نحوه مسافرت هیئت به کشور ایران، مصاحبه ای را با محترم آقای عادلی «حسینی» داشتیم که تقدیم می گردد.

سفر شما در کشور جمهوری اسلامی ایران به چه مناسبت بود؟

چند سال قبل که احمدی نژاد رئیس جمهور فعلی ایران، شهر دار تهران بود، با شهر دار وقت کابل جناب داکتر نور زاد به توافق رسیدند که حدود یکصد تن از مسئولین بلند رتبه و مدیران و کارکنان شهرداری کابل به جمهوری اسلامی ایران سفرنمایند و در بخش های خدمات شهری، ساختمانی و شهرسازی، اداری و مالی توسط متخصصین و کارشناسان شهرداری تهران آموزش دیده و از تجربیات آنها بهره مند گردند.  مساعدت کننده  و زمینه ساز گروههاي آموزشي شهرداري جمهوري اسلامي افغانستان به جمهوري اسلامي ايران جناب مهندس آقای محمد داود تاجران مشاور ارشد شهرداری کابل و شهردار پیشین شهر ری مي باشد.

   سومین دوره آموزشی 26 تن، شامل برخی از رؤسا، مدیران و کار کنان شهر داری کابل بود كه  مسئولیت این افراد را جناب عبدالستار امینی رئیس عمومی تفتیش داخلی شهرداری کابل به عهده داشت. با  اين هیئت   در  تاریخ 27 سرطان  وارد تهران شدیم  و از 28 سرطان  تا 3 اسد به مدت 50 ساعت تئوري وعملي  از بخش های مختلف شهرداری تهران آموزش و بازديد نموديم .

شما در کدام بخش تشریف داشته و چه پروگرام هایی را ملاحظه نمودید؟

من در بخش خدمات شهری بودم  و گروپ خدمات شهری از بخش ها و سازمان های مربوط معاونت خدمات شهری شهرداری تهران همانند: سازمان آتش نشانی،  اداره ذخیره و بازیافت زباله، اداره خدمات موتوری، اداره فضای سبز،  سازمان زیبا سازی،  سازمان بهشت زهرا(س) و ادره ترافیک  شهر تهران باز دید و از طرف استادان و متخصصین در بخش های مربوط توضیحات و معلومات لازم را  دادند، چنانچه در مورد  برنامه‌هاي بخش های ذکر شده  یاد آوری نمایم زمان مناسبی را می طلبد.

وضعیت شهرداری تهران را نسبت به شهرداری کابل چه گونه دیدید؟

شهر تهران از بزرگترین و یکی از پرجمعیت ترین و تأثیرگذار ترین شهرهای دنیاست که در دامنه جنوبی رشته کوههای البرز قرار گرفته است. تهران در قالب 22 منطقه و 122 ناحیه شهری، جمعیتی در حدود 8 تا 12 میلیون نفر را در خود جای داده است .

 در چنین شرایطی شهرداری تهران رابطه عهده دار بودن مسئولیت حفظ ونگهداری و نیز سلامت شهر و ایجاد شرایط مناسب برای زندگی مردم چالشهای زیست محیطی از جمله آلودگی هوا، معابر، مدیریت زباله های شهری، تنظیف جوی ها و مدیریت فضای سبز شهر روبرو است.

 شهرداری تهران در تسریع و ارائه خدمات شهری ضمن ارتقا خدمات زیست محیطی، حفظ بهداشت عمومی و زیبا سازی منظر شهری وفرهنگ سازی در مردم با ارائه الگوی جدید و با موفقيت هاي چشمگيري دست يافتند.

وظایف شهرداری ها در جهان به عنوان نهاد مهم خدماتی قابل توجه بوده و حوزه کار شهرداری ها صرف در تنظیف شهر و سرسبزی نیست، بلكه خدمات حفظ صحه محیطی، تدوین برنامه های عمرانی و انکشافی، نظارت بر ساختمان ها، تأمین مسکن، اداره قبرستانها، ساخت سرک ها، سیستم فاضلاب، تأمین آب مصرفی و آشامیدنی، تنظیم سیستم برق، حمل و نقل مسافرین در داخل شهر، خدمات اطفائیه، وظایف مربوط به امنیت و نظم اجتماعی، اداره کتابخانه های شهر، ايجاد فرهنگسراها، تشویق پیش رفت اقتصادی و دهها وظایف دیگر مربوط به شهرداری ها می باشد؛ با کمال تأسف که  «شهرداری کابل» در شرايط فعلي از تمامی صلاحیت های که سایر «شهرداری های جهان» دارند، بدور مانده است و تا زمانیکه «شهرداری کابل»  منحیث یک بخش بزرگ جامعه ای مدنی اظهار وجود نکند، صلاحيت هاي قانوني به اين  اداره واگذار نگردد، بطور قطع بايد گفت كه  دشواری های  پس از تخريب سه دهه جنگ که اين شهر زيبا را به مخروبه تبديل نموده  راه  حل عادلانه ای دیگری را نخواهد داشت.

چه تعهدات و قول های داده شد؟

همانطور که شما آگاهی دارید،  سفر ما آموزشی و بازدید از بخش های خدمات شهری شهرداری تهران بوده اما  در بخش آموزش تخصصی قرار است،  از میان سه گروه اعزام شده  افرادی انتخاب گردد  و در آینده نزدیک به تهران عزيمت  نمایند. در این مورد  وعده سپرده شد تا کارشناسان و متخصصین شهرداری تهران  در بخش های مختلف  با این گروه ويژه  همکاری اختصاصي و فوق العاده داشته باشند.

در زمینه فعالیت های مطبوعاتی چه کارهایی انجام صورت گرفته است؟

من در بخش خدمات شهری بودم و فقط در روزهای اخیر  باز ديد از دفاتر برخي نشريه هاي داخلي شهرداري و سايت هاي سازمان فرهنگي هنري شهر داري تهران داشتم و پس از صحبت با مسئولين بخش های فرهنگی  قرار شد در آينده از همكاران رياست نشرات و هفته نامه پامير نیز دعوت گردد.

نشریات مهم شهرداری تهران چگونه فعالیت می نمایند؟

شهرداري تهران در امورات فرهنگي توجه خاصي داشته و دارد،  روز نامه همشهري اولين روزنامه كاملا رنگه و پرتيراژ ترين روزنامه هاي جمهوري اسلامي ايران محسوب مي شود و از روزنامه هاي معروف در رسانه هاي جهان مطرح است، نشريات داخلي معروف می باشد که همانند مجله همگامان كه هفته وار به چاپ مي رسد و همچنين سايت هاي خبري از جمله سايت سماء .

همین طور امور فرهنگی و برگزاری سمینارها و ارائه مقالات علمی و تخصصی را می توان از زمره فعالیت های امور فرهنگی شهرداری تهران نام برد.

مصاحبه کننده : کاوه

منبع:

پامیر نشریه  شهر کابل – شماره 237 سه شنبه 23 اسد 1386

مطالب مشابه