نمایش نوار ابزار

پروژه عاشورا هراسی در شرق کابل ناکام ماند

یکشنبه ۲۶ میزان ۱۳۹۴

جمعه مورخ ۲۴/۷/۱۳۹۴ خورشیدی بر اثر انفجار بمب چسپی همزمان با خاتمه یافتن نماز عبادی وسیاسی جمعه به در وازه وردی و خروجی محل برگزاری نماز جمعه شرق کابل به وقوع پیوست.

این رویداد حوالى ۱ :٣٠ ظهر انفجار و به نماز گزاران آسیب نرسانیده و چند خودرو که در سرک مقابل حسینیه پارک نموده بودند آسیب دیدند و بحمدالله از نمازگزاران و عابرین زخمی و تلفات ندیده و چند موتر که در کنار تکیه خانه پارک بوده آسیب دیده که پس از انفجار به معیت حجج اسلام؛ فاضل زاده و حیدری در محل حادثه رفته و خبر جناب حاج آقای افشار را نیز گرفتیم.

به گفته شاهدان عینی با آمدن مسئولین حوزه دهم ارگانهای امنیتی و پولیس در محل انفجار، موبایل و اثرات باقی مانده آن را محو و به گفته شاهدان عینی بمب قوی تر از بمب چسپی و جاگذاری شده در جوی مقابل حسینیه عمل نکرده و ممکن خسارات جانی و مالی بیشتری را بجا می گذاشت، اما تاکنون فرد یا گروهی مسئولیت این رویداد را بر عهده نگرفته است.

تقارن زمانی انفجار، کشته و زخمی شدن در تکیه خانه عمومی چنداول و انفجار در حسینیه عمومی قلعه فتح الله، این دو رویداد تروریستی، مناطقی که مورد هدف قرار گرفته اند و نیز زمان وقوع آنها در آستانه و آغاز دهه اول ماه محرم و برپایی گسترده مراسم عزاداری به مناسبت شهادت امام حسین علیه السلام، نواده گرامی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و اولاد و اصحاب آن حضرت، از دید کارشناسان، بسیار نگران کننده و خطرناک به نظر می رسد و در این شکی نیست که اقدام تروریستان در این دو رویداد می تواند نوعی هشدار نسبت به خطراتی باشد که احتمالا در کمین جمعیت عزاداران حسینی در ایام عاشورا خواهد بود.

قابل یاد آوری اینکه؛ محل برگزاری نماز جمعه شرق کابل به امامت حضرت آیت الله شیخ محمد نقی افشار، فرزند حضرت آیت الله العظمی شهید شیخ محمد امین افشار موسس مدرسه، حسینیه و زینبه قلعه فتح الله واقع شرق کابل که این مجموعه بزرگ علمی و فرهنگی(مدرسه دینی، حسینیه و زینبیه) سال ۱۳۴۳ خورشیدی توسط حضرت آیت الله العظمی شهید شیخ محمدامین افشار(ره) در شرق کابل، منطقه قلعه فتح الله خان بنیان نهاده شد.

مدرسه علمیه مهدیه با مساحت زیر بنای ۱۰۰۰ متر مربع با ۱۲حجره و دو مَدرَس‌ بزرگ جهت تدریس و یک کتابخانه حاوى صدها جلد کتاب درعلوم حوزوى و اطلاعات عمومی براى طلاب و علاقمندان مطالعه ایجاد و براى نخستین بار شیوه درسى حوزه علمیه کابل به صورت کلاسیک اداره و برای طلاب شهریه پرداخته می شد.

همچنین کنار مدرسه دینی مهدیه، حسینیه عمومی با زیر بنای ۱۵۰۰ متر مربع در دو قسمت تابستانی و زمستانی با بهترین مصالح، در دو طبقه با ارتفاع مناسب و ۷ کنبد و دو منار بنیان گذاشته شده و نیز در کنار حسینیه و مدرسه یک واحد غسالخانه مردانه و زنانه با کاشى کارى وآب گرم و سرد براى تغسیل اموات و همچنین یک سالن مجلل و با شکوه بنام زینبیه سلام الله علیها برای کلاس های قرآنی، بیان احکام و برپایی مجالس ختم و عزاداری و فاتحه خوانی زنانه تخصیص داده شده است.

هم اکنون این مرکز دینی، جهت پرورش طلاب حوزوی و محل برگزاری نماز جمعه در شرق کابل به امامت و مدیریت حضرت آیت الله شیخ محمد نقی افشار، اداره و پیش برده می شود.

مطالب مشابه