نمایش نوار ابزار

پنجمین سمینار اندیشه و سیره عملی امام صادق علیه السلام در کابل برگزار شد

شنبه ۳۱ سرطان ۱۳۹۶

پنجمین سمینار اندیشه و سیره عملی امام صادق علیه السلام به مناسبت  سالروز شهادت آن حضرت (۲۵شوال ۱۴۳۸ هجری قمری، برابر با ۲۹ سرطان ۱۳۹۶ خورشیدی) با حضور شماری از مقامات حکومتی، نمایندگان مردم در شورای ملی، نمایندگان مراجع تقلید، علما و اساتید حوزه و دانشگاه، روحانیون، جوانان و دانشجویان کشور در سالن موسسه نما رسانه  مربوط  مجتمع خاتم الانبیاء صلی الله علیه و آله واقع غرب کابل ازسوی  نهاد مجمع همبستگی راه نبوی(مِهر) و نهاد های همسو برگزار و این نشست با قرائت کلام الله مجید توسط قاری بین المللی شیخ عبدالکبیر حیدری آغاز شد.

ابتداء حجت الاسلام و المسلمین سید جعفرعادلی «حسینی»؛ دبیر اجرایی این سمینار گفت: هدف محوری این سمینار بررسی مقام معنوی و حیات سیاسی امام جعفر صادق علیه السلام و بازخوانی وحدت اسلامی می باشد.

وی بابیان اینکه امام جعفرصادق علیه السلام سیاست ناب اسلامی را در زندگی خود پیاده کرده گفت: پیروان مذاهب اسلامی می توانند سیره آن حضرت را چراغ راه هدایت خویش قرار دهند.

وی افزود: هدفِ محوری این سمینار، بررسی مقام معنوی، حیات علمی و سیاسی امام صادق علیه السلام، تقریب و هم اندیشی مسلمانان، باز خوانی وحدت امت اسلامی و تأکید بر مشی وحدت طلبانه پیشگامان وحدت جهانی اسلام، اعتدالگرایی و مقابله با جریان های تکفیری عنوان شد.

دبیر اجرایی پنجمین سمینار اندیشه و سیره عملی امام صادق علیه السلام در رابطه با فلسفه برگزاری این سمینار اظهار داشت: حدود هشت سال قبل(۲۱ تا ۲۳ میزان ۱۳۸۸ خورشیدی) به پیشنهاد پروفیسور عبدالباری راشد، سابق رئیس اکادمی علوم افغانستان به جناب آقای حامد کرزی، سابق رئیس جمهور، جمهوری اسلامی افغانستان اولین سمینار بین المللی تحت عنوان: «بررسی مقام معنوی و علمی امام جعفر صادق علیه السلام»  با حضور ده ها تن از علماء، پژوهشگران، متخصصین علوم اسلامی و شخصیت های برجسته فرهنگی وسیاسی داخلی و خارجی در تالار رادیو تلویزیون ملی افغانستان از سوی اکادمی علوم و همکاری نهادهای علمی و فرهنگی کشور برگزار  و از دومین سمینار تا هم اکنون که پنجمین سمینار است  از سوی برخی مراکز علمی و فرهنگی همسو در کابل دایر گردیده  است.

حضرت آیت الله محمد نقی افشار امام جمعه شرق کابل یکی از سخنرانان این سمینار پیرامون مقام علمی و عملی امام صادق علیه السلام گفت: مقام علمی و عملی امام جعفرصادق علیه السلام زبانزد عام و خاص در  زمانش و امروز است.

آیت الله افشار افزود: علوم امروز با تمام پیشرفت خود نتوانسته به زره ازعلم و دانش امام جعفر صادق علیه السلام برسد.

امام جمعه شرق کابل اضافه کرد: امام جعفرصادق علیه السلام در زمان اش گفته بود که نور انتقال دهنده امراض گوناگون است و این یک نظریه امام را به سختی اکادمی علوم روسیه ثابت کرد.

این عالم برجسته کشور افزود: که اکادمی علوم روسیه بعد ازچندین سال تلاش و تحقیق فراوان یک نظریه ساده امام جعفر صادق علیه السلام درباره طبیعت را ثابت ساخته و بقیه نظریه های آن حضرت سری جایش باشد.

آیت الله افشاربیان داشت زمانی که مذاهب اربعه این شخصیت بزرگ جهان اسلام را رئیس مذهب  خود می دانند و رئیس رسمی مذهب ما هم است، پس چرا اختلاف داشته باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین داکتر محمد حسین جعفری معاون اول و سرپرست شورای اخوت اسلامی ضمن خیر مقدم از حضور شرکت کننده گان به اهمیت و ضرورت این سمینار اشاره ونموده و گفت: امید وارم از این گونه محافل بهره برداری و استفاده خوبی داشته باشیم و  این نوع برنامه ها مورد حمایت شخصیت های علمی و نهادهای دینی  قرار گیرد تا در آینده نیز محافلی در شأن امام صادق علیه السلام و امثال آن بزرگوار برگزار گردد.

موسس حوزه علمیه حضرت نرگس(س) در بخش دیگر از صحبت های خویش، سلام و احترامات رئیس شورای علمای شیعه را به شرکت کنندگان این سمینار رسانیده و افزود:  بر اساس دستور حضرت آیت الله  العظمی محسنی رئیس شورای علمای شیعه افغانستان مامور به قرائت پیام ایشان گردیدم.

آیت الله محسنی در پیام خویش آورده که من شخصیت آن حضرت را از زبان خودش معرفی می کنم و اشعار منسوب به آن حضرت شرح داده و از قول امام جعفر صادق علیه السلام افزود: این اشعار از امام صادق علیه السلام در منابع مختلف و از جمله علامه مجلسی در بحارالانوار آورده  که در آن حضرت از گذشته و آینده خود و اهل بیت علیهم السلام چنین فرموده است:

ما در اصل، ستارگانی بودیم که ملکوتیان به وسیله ما طلب روشنایی می کردند و ما امروز هم از برای آفریدگان دلیل و برهان هستیم. ما همان دریاهایی هستیم که در میان آنان، شناوران شما دُرهای گرانبها و گوهر و یاقوت و مرجان بدست می آورند.

ما جایگاه قدس و بهشت برین را مالک می شویم؛ و خزانه داران آن جایگاه قدسی و بهشت برین ما هستیم.

هر که از ما رو گرداند، برهوت جایگاه اوست و کسی که به سوی ما بیاید بهشت و ولدان  برای اوست.

رئیس شورای علمای شیعه افغانستان با تقدیر از برگزار کنندگان این سمینار افزود: با تقدیم سپاس به همه‌ی عزیزانی که این فضای روحانی را پدیده آورده و «پنجمین سمینار اندیشه و سیره عملی امام صادق علیه السلام»  را برگزار  و از دست اندکاران سلسله نشست های علمی و پژوهشی و بررسی مقام معنوی و علمی آن حضرت، مخصوصا مسئولین محترم شورای اخوت اسلامی و نهادهای همسو با این نهاد دینی قدر  دانی می نمایم.

درپیام آیت الله محسنی آمده که اگر مسلمانان اختلافات  فرعی را کنار بگذارند هیچ مشکلی درجهان اسلام پدید نخواهد آمد.

درپیام آیت الله محسنی گفته شده بود که به قوت الهی اختلافات شیعه و سنی درافغانستان فعلا تحت کنترول بوده و برگزاری چنین سمینار های می توانند بروز اختلافات مذهبی را کنترول بیشتر نمایند.

مولوی عبدالقادر ابراهیمی معاون دوم شورای اخوت اسلامی افغانستان پیام رئیس این شورا، مولوی حبیب الله حسام را قرائت کرده گفت: کشور ما دراین شرایط بیش ازهمه چیز به وحدت نیاز دارد.

درپیام مولوی حسام آمده بود که علما می توانند نقش اساسی در تأمین وحدت اسلامی بازی کرده وعزت از دست رفته مسلمین جهان را بدست آورند.

در پیام مولوی حسام آمده: امام جعفر صادق علیه السلام استاد همه بزرگان مذاهب اسلامی یا مستقم یا هم غیر مستقم بوده است که خود درس وحدت اند.

رئیس شورای اخوت اسلامی افغانستان درپیام خویش افزوده است: که امروز دشمن می خواهد همین وحدت اسلامی که تضمین کننده عزت ما است را ازبین ببرند.

رئیس شورای اخوت اسلامی درپیام خود به مسلمانان جهان تاکید کرد: ازامام جعفر صادق علیه السلام درس گرفته و دیگر بازیچه دشمنان اسلام قرارنگیریم.

حاجی محمد عبده نماینده مردم ولایت بلخ  با قرائت پیام عبدالرئوف ابراهیمی رئیس مجلس نمایندگان به مقام معنوی و ابعاد مختلف شخصیت امام صادق علیه السلام افزوده و در آن امام جعفر صادق علیه السلام را از نوابغ عصراش خوانده گفت: امام جعفر خدمت بزرگ به جهان اسلام انجام داد و دانشمندان بزرگ را به اسلام تقدیم کرده اند.

رئیس شورای ملی در بخش دیگر پیام خویش در رابطه با این سمینار نوشت: تجلیل از چنین شخصیتی و تحقیق بر زوایای علمی و معنوی آن بدون شک گام ارزشمندی است که مجمع همبستگی راه نبوی(مِهر)،  شورای اخوت اسلامی و دیگر نهادهای علمی و فرهنگی افتخار راه اندازی سلسله نشست های بررسی مقام معنوی و علمی امام صادق(رح) و اکنون پنچمین دوره آن را بر عهده گرفته و با تدویر سمینار امروزی این امکان را میسر گردانیده است تا ابعاد علمی و معنوی این شخصیت بزرگ هر چه بیشتر روشن گردد که یقینا تدویر چنین سیمینار های علمی و تحقیقی در آگاهی دهی به مردم و جامعه نقش اساسی و ارزنده دارد.

ابراهیمی در پیوند با افزایش نا امنی گفت: این نشست با شکوه در شرایطی برگزار می گردد که کشور و مردم ما گرفتار چالش های فراوان سیاسی، امنیتی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی می باشد که ریشه های آن بر میگردد به نبود وحدت ملی و حاکمیت قانون، سیطره فرقه گرایی های سیاسی و قومی، که هرکدام از این فاکتورهای یاد شده بخشی از مشکلات مردم را به وجود آورده است.

در ادامه، حضرت آیت الله سید محسن حجت از علمای جید و استاد حوزه علمیه کابل با قرائت حدیثی از امام جعفرصادق علیه السلام مبنی بر اینکه نمازشش هزار باب و چهارهزارحد یا آداب دارند گفت: اساس بندگی خدا نمازاست.

این استاد حوزه های علمیه اساس زندگی بشر را بندگی خدا خوانده و گفت: امام صادق علیه السلام  میفرماید اساس زندگی بشر بندگی است. اصل و اساس زندگی بشر بندگیست و اساس بندگی نماز است. اگر بندگی نباشد هیچ چیز نیست، تمام بدبختی های امروز جوامع بشر بخاطر عدم بندگی است، اگر جنایت است بندگی نیست، اگر فساد است بندگی نیست اگر قتل و کشتار است بندگی نیست، اگر افراط و تفریط است بندگی نیست، انسان زمانی انسان است که بنده خدا باشد.

آیت الله حجت با بیان اینکه تمام بدبختی امروزجهان بشریت ازعدم بندگی خداوند می باشند گفت: فساد، افراط و تفریط، ظهور گروه های تکفیری، گفتن الله اکبر توسط قاتل و مقتول ازعدم بندگی خداوند است.

حضرت آیت الله حجت نماز را نا بود کننده کبر(غرور)، جا طلبی و قدرت طلب عنوان کرده گفت: انسان که عزت الهی را درک کنند تن به هیچ ذلتی نمی دهد.

این عالم برجسته کشور گفت: امروز در افغانستان تمام جهان حکومت می کنند جز خداوند جل جلاله، پول زیاد شده تجاوز به حق دیگران بیداد می کنند همه خدا نشناس اند ولی آرامش و بندگی ازدست رفته است، آرامشی به کسی باقی نمانده است.

وی افزود: اگر انسانیت را کنار بگذاریم فرق بنده با پلنگ و گرگ در چیست؟

اگر بندگی کنار رفت انسان پست تر از گرگ و پلنگ و حیوانات موزی می شود. در گذشته به انسانیت توجه می شد و اما امروز آسایش و آرامش نداریم، امروز به لائیک ها فرصت داده می شود که به مقدسات اهانت شود و نسبت به دین  بی اعتنایی صورت می گیرد، جامعه ای امروز ما نیاز مبرم به اصلاح دارد که رسالت علماء در چنین شرایط خیلی سنگین است.

مفتی عبدالرحمن رحمانی عضو مجلس نمایندگان، رهبر حزب عصر ما و موسس دانشگاه ام القرای نیز در این سمینار سخنرانی کرد و گفت: امام جعفرصادق علیه السلام دو فضلیت اصلی دارند یکی اینکه سادات اهلبیت اند دیگر اینکه عالم تمام علوم است.

وی افزود: این دو ویژه گی مقام و شخصیت امام جعفر صادق علیه السلام  را برجسته ساخته و امام جعفر صادق علیه السلام یکی از سادات معصوم اهل البیت بود. امام جعفر صادق دارای دو فضلیت بزرگ بود، فضل طهارت و شرافت نسب و فضل فقه، علم و تقوا.

مولوی رحمانی با استناد ازحدیثی از نزدیکان امام مالک گفت: هرگاه حدیثی از طرف امام جعفر صادق علیه السلام می آمد امام مالک میگفت: این حدیث معصوم اند چون صاحب این حدیث معصوم است.

وی خطاب به برادران اهل سنت و جماعت گفت: اگرکسی به اهلبیت ایمان و محبت نداشته باشند نزد خداوند ایمان ندارد.

مولوی رحمانی گفت: من از برادران اهل سنت خود گلایه دارم او اینکه ما درحق اهلبیت چشم پوشی های داریم و این هم از نداشتن معرفت ما است؛ امیدوارم که معرفت خود را نسبت به اهلبیت بیشتر کنند.

مولوی رحمانی درباره شخصیت امام صادق علیه السلام افزود: امام ابوحنیفه، امام مالک ابن انس، امام شافعی، امام احمدحنبل و هر چهار امام و پیشوایان اهل سنت از شخصیت بزرگ در باب فقاهت، علمیت، شجاعت، و سخاوت امام جعفر صادق به عنوان تلامذه (شاگردان) به آن اعتراف داشتند.

در ادامه استاد ضیاء الحق حافظی رئیس شورای سرتاسری مردم مسلمان افغانستان گفت: امام جعفر صادق علیه السلام تنها مربوط مذهب تشیع نبود و نیست، بلکه آن بزرگوار با تاسیس مکتب خود، انقلابی را در عرصه علم دین به انجام رسانید.

استاد حافظی با تاکید بر اینکه پیوند در گفتار و عمل مهم است افزود: دوستان می دانند که من به عنوان یک حنفی مذهب، در زمان ریاست جمهوری شهید استاد ربانی، در مورد مسوده قانون اساسی که تذکر داده شده بود که در افغانستان، فقه حنفی رسمیت دارد، من اولین کسی  بودم که این ماده مسوده قانون اساسی را نپذیرفتم و اعتراض نموده و با استاد ربانی صحبت کردم که این حرکت را نه  اسلام و نه مسائل حقوقی و نه انسانیت و نه مصالح و منافع علیای کشور می پذیرد و دقیقا در همین جا بود که مرحوم آیت الله فاضل در همان شورای مسوده قانون اساسی حضور یافتند و من این جمله را یاد آوری نمودم که در مسوده افزوده شود که در مناطق شیعه نشین فقه جعفری رسمیت دارد و پس از آن در باره رسمیت مذهب جعفری نیز بحث ها صورت گرفت و همان موضوع مقدمه رسمی شدن مذهب جعفری در افغانستان گردید.

حجت الاسلام والمسلمین شیخ اسدالله اکبری امام جمعه فرانکفورت آلمان، به امنیت کشورهای اسلامی از دیدگاه امام جعفرصادق علیه السلام  اشاره کرده به حاضرین گفت: شما در افغانستان امنیت اقتصادی و سیاسی و جانی ندارید ولی در آلمان امنیت فرهنگی وجود ندارد.

وی افزود: من درباره کسی که عمق اش عین ساحل و ساحل اش عین عمق است( امام جعفرصادق علیه السلام صحبت کرده نمی توانم.

اکبری  اتحاد را نعمت بزرگ الهی عنوان کرده گفت: یک چیزی که امروز افغانستان را تهدید می کند مسله قومیت و سمت وگروه است در حال که امام جعفر صادق علیه السلام رئیس مذهب ما به همه احترام داشت به هم دست می دادند.

وی با بیان اینکه معیاری و مقام  انسانیت دانایی و تقوا است نه قوم و سمت و زیان گفت: قوت غرب امروز ازعلم و دانش است نه چیز دیگری.

امام جمعه فرانکفورت در بخش دیگر سخنان خویش گفت: نعمت وحدت راحفظ کنید که تضمین کننده عزت و وقار جامعه افغانی و اسلامی است.

استاد تاج محمد مجاهد، سابق نماینده مردم کابل در شورای ملی، والی کابل و موسس بنیاد علما و دانشگاه استقامت از برگزار کنندگان پنجمین سمینار اندیشه و سیره عملی امام صادق علیه السلام تشکر نمودند  و نیز تاکید داشتند با صدها دلیل موثق  تقریب مذاهب و تقویت مشترکات دینی در جوامع اسلامی توسط دشمنان اسلام و استخبارات خارجی سرکوپ می گردد، اگر چنین برنامه ها در جامعه اسلامی حمایت شود و به تاریخ بزرگان و گذشتگان مان مرور نماییم، بدون شک د رجوامع اسلامی صلح و امنیت و سلامت ماندن و زمینه طریق خدمت در کشورهای اسلامی فراهم می گردد و این روش و میتود پیامبران الهی و بزرگان دینی مان است که باید علمای شیعه و سنی به آن توجه داشته باشند و بحمدالله در افغانستان فضای خوبی برای این گونه برنامه ها آماده هست.

حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالله ذکی عضو شورای اخوت و علمای شیعه افغانستان قطعنامه ۱۵ ماده ای را قرائت و حاضرین با تکبیرهای شان محتوای قطعنامه را تائید نمودند.

گفتنی است که در پایان سمینار نامبرده از آن عده محققین و پژوهشگران که مقاله ارائه نمودند تقدیر بعمل آمد و همچنان حجت الاسلام والمسلمین سید جعفرعادلی«حسینی» مدیر اجرایی پنجمین سمینار اندیشه و سیره عملی امام صادق علیه السلام از دبیر علمی سمینار، جناب داکتر سید حسین واعظ زاده و اعضای اجرایی آن؛ حجت الاسلام والمسلمین محمد حسین جعفری، مولوی عبدالقادر ابراهیمی، حجت الاسلام والمسلمین سید حسن فاضل زاده، مولوی سعید احمد شریفی، حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالله ذکی، مولوی عبدالله سدید، حجت الاسلام والمسلمین شیخ غلام عباس مصباح، مولوی عبدالماجد وفی، حجت الاسلام والمسلمین اسدالله اکبری، مولوی شرف الدین رئیس اسبق شورای اخوت اسلامی ولایت بامیان و حجت الاسلام والمسلمین آقای معتمدی امام جمعه ولایت غزنی تشکری نمودند.

منابع:

خبرگزاری صدای افغان(آوا)

http://www.avapress.com/vdcb50b8arhbazp.uiur.html

خبرگزاری رشد

http://www.roushd.com/%d8%b3%d8%ae%d9%86%d8%b1%d8%a7%d9%86%d8%a7%d9%86-%d8%b9%d9%84%d9%88%d9%85-%d8%a7%d9%85%d8%b1%d9%88%d8%b2-%d8%a8%d8%a7-%d9%87%d9%85%d9%87-%d9%be%db%8c%d8%b4%d8%b1%d9%81%d8%aa-%d8%ae%d9%88%d8%af%d8%8c/

گزارشگر:

سید رضا احسانی

 

دیدگاه ها