نمایش نوار ابزار

پنجمین سمینار بررسی اندیشه های امام خمینی(ره) در کابل برگزار شد

دوشنبه ۲۲ جوزا ۱۳۹۱

 به مناسبت گراميداشت بیست سومین سالگرد ارتحال حضرت امام خميني(ره) پنجمين سمينار بررسي انديشه هاي آن امام از سوي بنياد فرهنگي، تبليغي پيامبر اعظم(ص) روز چهار شنبه در هوتل انترکانتینتال شهر کابل برگزار شد و صدها تن از عاشقان و پیروان آن امام راحل شركت كرده و یاد و خاطره ایشان را گرامی داشتند.

سخنرانان این سمینار طی سخنانی ضمن تشریح ویژگی های شخصیتی امام خمینی(ره)، شخصیت او را  همانند انقلابش بی نظیر خواند و اظهار داشتند که او توانست موجی را در جهان ایجاد نماید که امروزه نیز پس از گذشت سی سال همچنان تاثیر گذار می  باشد.

حجت الاسلام و المسلمين حاج سید هادي«هادي» رئيس بنياد فرهنگي، تبليغي پيامبر اعظم(ص) در این مراسم ضمن ياد آوري جايگاه و شخصيت والاي حضرت امام راحل گفت: برگزاري محافل ياد بود امام خميني(ره) و تجلیل از مراجع دینی مان را وظیفه شرعی و توهین به امام خمینی(ره) و سایر مراجع دینی را توهین به مذهب خود می دانیم.

وی خاطرنشان ساخت: حضرت امام خميني(ره) فردی بود كه از جهاد مردم افغانستان حمايت و با سخنان انديشمند خويش روحیه مجاهدين افغانستان را براي مبارزه عليه ابرقدرت جهان (شوروي سابق) تقويت بخشيد.

سیدجعفر عادلی حسینی گرداننده این محفل گفت که به این سمینار بیش از بیست مقاله تحقیقی راجع به ابعاد شخصیتی و اندیشه های امام خمینی از محققین رسیده است. در این سمینار که با حضور صدها نفر از اقشار مختلف مردم کابل دایر شده بود چکیده سه مقاله برتر توسط سید آقاحسین موسوی نژاد، حجت الاسلام شیخ رحمت الله ضیایی با موضوع شخصیت و اندیشه عرفانی امام خمینی، حجت الاسلام موحد بلخی با موضوع امام خمینی و نفی ملی گرایی قرائت گردید. آقای موحدبلخی با برشماری شش تلقی مختلف از وطن، و تفکر امام خمینی را در این زمینه تبیین کرد. وی گفت: امام خمینی مشکل دنیای اسلام را دولتهای اسلامی می دانست که باید این مشکل حل شود و آنانکه بین مسلمین با طرح مسائل ملیتی و … تفرقه می اندازند آنها لشکر شیطان و مخالفین قرآن کریم هستند. همچنین حجت الاسلام آقای ضیایی انقلاب اسلامی را انقلاب اندیشه ها دانست و گفت: انقلاب اسلامی در میان مسلمانان خودباوری ایجاد کرد. وی گفت امام خمینی انسان کامل بود از جمله ویژگی های عرفان امام پیوند شریعت و پیوند حقیقت است. امام شریعت و طریقت و حقیقت را باهم داشتند. وی افزود امام عرفان حماسی را به جهان عرضه نمود، تمام عرفا در طول تاریخ گوشه نشین بودند کاری به مبارزه و استکبار نداشتند اما امام آمد و عرفان را با حماسه همراه کرد. وی در پایان گفت: جهان اسلام شدیداً شناخت عرفان امام خمینی و اندیشه های اوست. الان عرفانهای کاذبی در جهان به وجود آمده و ما نیاز داریم عرفان اسلامی و عرفان امام خمینی را بشناسیم.

اين درحاليست كه مولوی عنايت الله بليغ مشاور رئيس جمهور و خطيب مسجد جامع پل خشتي نیز با تجلیل از شخصیت والای امام خمینی، مردم افغانستان را ملتی بزرگ و قهرمان دانست که توانسته است شرق و غرب را به زانو دربیاورد و اکنون خود محتاج کمکهای خارجی شده است. وی خطاب به همایگان افغانستان گفت که به جای سمپاشی ها به فکر وحدت دنیای اسلام باشند و ما بايد در مقابل دسيسه هاي دشمنان اسلام با عث ايجاد اختلاف در بين مسلمانان مي شود از قرآن پيروي كرده با آگاهي كامل در مقابل طراحان اصلي آن مبارزه كنيم.

وي سپس به امضای پیمان استراتژکی میان امریکا و افغانستان اشاره کرد و گفت: اگر كشور هاي اسلامي و همسايه هاي افغانستان مي خواهند پيمان هاي استرات‍‍ژيك با كشور غربي در كشور ما به امضا نرسد باید براي وحدت و يكپارچگي مردم افغانستان تلاش نمايند.

در همين حال صدیق افغان رئیس مرکز ریاضی فلسفی جهان گفت: امام خميني(ره) مربوط به يك كشور و يك قوم خاص نيست، بلكه ايشان متعلق به تمام جهان اسلام است که بايد از اين شخصيت انديشمند جهان اسلام ياد بود به عمل آيد.

وي افزود: امام با قيام ارزنده و انديشمندانه خويش لذت را در مقابل عزت فروخت و همين كار وي باعث شد كه راه و نام وي در جهان تا ابد با سعادت و سربلندي باقي بماند.

به باور آقاي افغان، ملت افغانستان و ايران مانند دو برادرند، ميراث مشترك آنان قرآن و سنت، دشمن مشترك شان يهود و نصارا مي باشد.

او گفت: همانطور که ملت ايران در مقابل ظلم استكبار مبارزه كرده و ابر قدرت جهان يعني امريكا را شكست داد، مردم افغانستان نيز بعد از چهارده سال ابر قدرت ديگری به نام شوروي سابق را شكست داد.

افغان امام خمینی را شخصیتی بزرگ و جاودانه دانست و به انتقاد از برنامه های مخرب غرب در افغانستان پرداخت. وی مردم افغانستان را به شیر تشبیه نمود که توانسته قدرتهای شرق و غرب را به زانو در آورد و سپس با ابراز تاسف گفت که اکنون افغانستان تحت سیطره بیگانه ها است. و سپس با لحنی احساسی گفت که اکنون متاسفانه خرها امنیت شیرها را گرفته است.

همچنین استاد قربانعلی عرفانی نماینده پارلمان، با ذکر خاطراتی از امام خمینی، وی را شخصیتی بی نظیر در قرن معاصر دانست و نگاه امام خمینی را نگاهی الهی به قضایا برشمرد. وی گفت امام خمینی هرگز حاضر نشد در زمان زندگی در عراق زیر بار فشار رژیم وقت عراق برود و فعالیت سیاسی خود را رها کند و بر همین اساس عراق را به سمت فرانسه ترک کرد.

هاشمی لولنجی مشاور رئیس جمهور گفت:  گروه هايی هستند كه با استفاده از آزادي بيان، حقوق بشر و دموكراسي مردم ما را تحريك كرده و با برگزاري تظاهرات مي خواهند نفاق را در كشور دامن زده و قصد دارند مانع برگزاري محافلي ياد بود از شخصيت ديني جهان اسلام شوند. آنان كه دست به چنين اعمال مي زنند، بدانند كه اين كار آنان توهين به يك مذهب بود و مردم ما با پيروي از قرآن در مقابل اين توطئه هاي آنان ايستادگي می کند.

حجت الااسلام والمسلین سید رحمت مرتضوي رئیس نمایندگی مجمع اهل بیت(ع) در کابل گفت: امام كسي بود كه نه تنها در بين مسلمانان جهان قدر داشت، بلكه براي جامعه‌ي بشريت هم شخص محترم و قابل اطمينانی بود.

به باور مرتضوی، امام راحل نه تنها مسلمانان را، بلكه تمام جامعه انسان ها را به آزادمنشي، سربلندي، اتحاد و همبستگي تشويق مي كرد. وي با اخلاق و منش خوب خود هيچگاه منسوبين شاه را به الفاظ بد و ركيك ياد نكرد و هميشه آنها را به آزادي و عزت نفس دعوت مي كرد.

وي تصريح كرد: دو واژه ای كه عزت و ذلت را به بار مي آورد يكي همبستگي و ديگري وابستگي است، همبستگي در بين جوامع اسلامي و غير اسلامي كار شايسته و عزت است، اما وابستگي ذلت را به بار مي آورد چنانكه كشور هاي وابسته به كشور هاي ديگر بايد ذلت را قبول نمايند و مانند غلام حلقه به گوش و دست به فرمان باشند.

رئیس نمایندگی مجمع اهل بیت(ع) درکابل تأکید نمود: ما بايد تلاش نمايیم كشور خويش را از وابستگي ها به كشورهاي ديگری همچون امريكا و انگليس نجات دهيم تا يك كشور مستقل و بي نياز داشته باشيم.

مطالب مشابه
دیدگاه ها