نمایش نوار ابزار

پیروان راستین فاطمه زهرا(س) از آتش دوزخ در امان است

جمعه ۲۲ حمل ۱۳۹۳

 در پایان فاطمیه دوم مجمع فرهنگی بقیۀ الله(عج) همزمان با برنامه دعای نُدبه،  مراسم  سوگواری شهادت حضرت زهرا(س) را با ذکر مصیبت توسط مداح اهل بیت(ع) حاج سیدکاظم هاشمی و سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمد سجادی با حضور جمعی از علما و اعضای مجمع برگزار نمودند.

این مراسم صبح جمعه 22 حمل 1393 خورشیدی در منزل سیدعبدالعظیم هاشمی در غرب کابل برگزار گردید، در پایان دعای ندبه پس از  مداحی جناب آقای هاشمی حاج آقای سجادی در مورد جایگاه حضرت زهرا(س) نزد خداوند و رابطه آن بانوی مکرم  با پدر بزرگوارش پیامبررحمت للعالمین(ص) را  مورد بحث قرار داده و با استناد به روایات گفت: پیروان واقعی، فرزندان و دوست داران حضرت زهرا(س) و فرزندانش از آتش جهم در امان است.

این عالم دینی در مورد نامگذاری آن حضرت به فاطمه اظهار نمود: روایات گوناگونی در مورد نامگذاری آن حضرت به این نام مبارک نقل شده که ما پیش از ترسیم این روایات خاطر نشان می‌سازیم که؛ نام مقدّس فاطمه از واژه «فطم» که به معنای بریدن و جدا کردن است، برگرفته شده، فَطَمَ در لغت وقتى طفل از شیر گرفته مى‏شود، مى‏گویند: فَطَمَ الولدَ. «فاطمه وصفى است از مصدر فطم. و فطم در لغت عرب به معنى بریدن، قطع کردن و جدا شدن آمدن است. این صیغه که بر وزن فاعل معنى مفعولى مى‏دهد، به معنى بریده و جدا شده است.

سجادی اضافه کرد که در این مورد روایاتی نقل شده که به یکی از آن اشاره می کنم:

حضرت امام جعفرصادق(ع) از پدران گرانمایه‌اش و آنان از پیامبر گرامی اسلام(ص) آورده‌اند که فرمود:

ان جبرئیل قال له: … سُمّیت فاطمة، فی الارض، [لانها] فطمت شیعتها من النار. (1) فرشته وحی برای او پیام آورد که: این دخت گرانمایه در زمین، «فاطمه» نامگذاری شد، چرا که پیروان راستین او از آتش دوزخ در امان داشته شده‌‌اند.

همچنین امام رضا(ع) به نقل از پدرانشان از پیامبر اکرم(ص) روایت می­نمایند که ایشان فرمودند: به این دلیل اسم دخترم را «فاطمه» انتخاب نمودم، چون خداوند او و دوستانش را از آتش جهنم جدا نموده­است.(2)

امام رضا(ع) از پدران گرانقدرش و آنان از پیامبربزرگوار اسلام(ص) آورده‌‌اند که فرمود:

یا فاطمة أتدرین لمَ سُمّیتِ فاطمة؟ فاطمه جان! می‌دانی چرا به این نام، نامگذاری شده‌ای؟

انّما سمّیت ابنتی فاطمة، لان الله فطمها و ذرّیتها و محبّیها عن النار(3)؛ دخترم فاطمه تنها بدین جهت به این نام مقدّس نامیده شد که خدا او و نسل پاک و دوستداران واقعی‌اش را از آتش دوزخ در امان داشت.

و نیز از امام محمد باقر(ع) آورده‌اند که فرمود: در روز رستاخیز فاطمه(س) بر نزدیک در دوزخ می‌ایستد و نیایش‌گرانه رو به آسمان می‌گوید: الهی و سیدی، سمّیتنی فاطمة، … (4)  خدای من! سالار من! شما نام مرا فاطمه برگزیدی و به مهر خویش مرا و دوستداران نسل مرا از آتش در امان داشتی. بار خدایا! وعده تو حقّ است و تویی که در وعده‌هایت تخلّف نمی‌ورزی.

از جانب خدا ندا می‌رسد که: هان ای فاطمه! درست گفتی، من تو را بدین نام نامگذاری کردم و تو و دوستداران تو و نسل تو را که ولایت تو و نسل تو را داشته باشند، همه را از آتش دوزخ در امان داشته‌ام. درست می‌گویی، وعده‌ام حقّ است و من در وعده‌های خویش تخلّف نمی‌ورزم …

به گفته حجت الاسلام آقای سجادی، شیرین‏ترین تفسیر از علت نامگذارى فاطمه‏ى زهرا(س) روایاتى است که مى‏گوید «فاطمه‏ى زهراء(س)» «فاطمه» نامیده شد، که پیروان، فرزندان و دوستان فرزندان آن حضرت، از آتش جهنم بازگرفته شده‏اند.

لذا شفاعت زهرا(س) شامل نسل پاک و امت پدرش می گردد، در روز رستاخیز که تمام انسان ها در محضر دادگاه عدل خداوند می ایستند و از شدت ترس جان ها به لب می رسد، حضور شکوهمند فاطمه زهرا(س) را خواهیم دید که دستان کرامت و احسانش را بر سر دوستداران ولایت و فرزندانش می کشاند و به شفاعت می ایستد و از محضر بخشنده بخشایشگر ـ که رحمت و مهرش از حد بیان خارج است ـ درخواست می کند که از امت پدرش درگذرد.

به گفته آقای سجادی، مبادا نسل فاطمه زهرا(س) بعنوان سادات برخلاف خواسته های آن بانوی بزرگوار اسلام عمل نمایند، سید به کارهای ناشایسته و خلاف دست نمی زنند، دزدی، قمار، خیانت و… ذریه فاطمه زهرا(س) انجام نمی دهند، ما نباید کار را بجای نرسانیم که پیامبر اسلام(ص)  و حضرت فاطمه زهرا(س) از ما ناراضی باشد، در آن صورت مشمول شفاعت آن حضرت نمی شویم.

حاج آقای سجادی در بخش دیگر از سخنانش اضافه کرد که دعاى آن حضرت در روز قيامت براى بر طرف شدن عذاب از دوستانش با این عبارات از امام محمد باقر(ع) نقل شده است:

روى عن محمد بن مسلم الثقفي انه قال: سمعت اباجعفر(ع) يقول: لفاطمة(س) وقفة على باب جهنّم، فاذا كان يوم القيامة كتب بين عيني كل رجل مؤمن او كافر، فيؤمر بمحبّ قد كثرت ذنوبه الى النار، فتقرء فاطمة(س) بين عينيه محبّاً، فتقول:

اِلهي وَ سَيِّدى سَمَّيْتَني فاطِمَةَ، وَ فَطَمْتَ بي مَنْ تَوَلاَّني وَ تَوَلّي ذُرِّيَّتي مِنَ النَّارِ، وَ وَعْدُكَ الْحَقُّ، وَ اَنْتَ لا تُخْلِفُ الْميعادَ.

فيقول الله عز و جل: صدقت يا فاطمة، انى سميتك فاطمة و فطمت بك من احبك و تولاك و احب ذريتك و تولاهم من النار، و وعدى الحق، و انا لا اخلف الميعاد- الى ان قال:- فمن قرأت بين عينيه مؤمناً، فخذى بيده و ادخليه الجنة.(5)

از امام محمد باقر(ع) روايت شده كه فرمود: حضرت فاطمه(س) لحظه‏اى در كنار جهنم توقف مى‏كند- در آن روز در پيشانى هر كس ايمان و كفر او نقش بسته است- فرمان داده مى‏شود كه مؤمنى كه بسيار گناه كرده را به جهنم بيندازند، آن حضرت در پيشانى او محبت و دلبستگى او را بخاندان پيامبر مى‏بيند، و مى‏گويد:

اى پروردگار من و اى مولايم! مرا فاطمه ناميدى، و دوستدارانم و دوستداران فرزندانم را بوسيله من از آتش رهانيدى، و وعده تو حق است و تو خلف وعده نمى‏كنى.

آنگاه خداوند مى‏فرمايد: اى فاطمه راست گفتى، من تو را فاطمه ناميدم، و هر كه تو را دوست داشته باشد و از تو پيروى كند، و فرزندانت را دوست داشته و از آنان پيروى نمايد، را از آتش جهنم بازداشته‏ام، و وعده من حق است، ومن خلف وعده نمى‏كنم- تا آنجا كه فرمايد:- پس روى چهره هر كه ايمان را ديدى، دست او را گرفته و داخل بهشت گردان.

بی تردید، به نقل روایاتی که درمنابع مختلف آمده همه مردم، اولیا و انبیا همه به عنایت زهرا نیاز دارند…

منابع:

1. سید جعفر شهیدى، زندگانى فاطمه‏ى زهرا(س)، ص 34.
2.  مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، ج 43،  ص 12، روایت 4.

4. ینابیع المودة، ص 397، چاپ استامبول/ نور الابصار، ص 41، چاپ مصر .

5. بحارالانوار، ج 8، ص 50، ر 58 از علل‏الشرایع.

تهیه و تنظیم گزارش: سیدرضا احسانی و سیدعباس حسینی