نمایش نوار ابزار

چهارمین سمینار تبیین اندیشه های امام خمینی(ره) در کابل برگزار شد

سه شنبه ۱۷ جوزا ۱۳۹۰

   مراسم تجلیل از بیست و دومین سالگرد رحلت حضرت امام خمینی(ره) با حضور تعداد زیاد از علما، دانشمندان، فرهنگیان، اساتید دانشگاه ها و نمایندگان مجلس قبل از ظهر روز شنبه 14 جوزا 1390در کابل برگزار شد و این سمینار با تلاوت کلام الله مجید توسط قاری بین المللی سیدحمیدالله هاشمی و سخنرانی شخصیت های برجسته کشور و اجرای نیایش توسط استاد دانش پایان یافت.

حجت الاسلام والمسلمین سید جعفرعادلی«حسینی»، معاون بنیاد فرهنگی، تبلیغی پیامبراعظم(ص)، مجری این محفل، نیز با قرائت متن های ادبی پیرامون شخصیت امام خمینی(ره) و کلمات آن بزرگوار در مورد جهان اسلام، بر شکوه معنوی این محفل افزود.

ایشان در شروع محفل گفت: در تحليل شخصيت امام خميني رضوان الله علیه با نگاهي عميق به روح ملكوتي وافكار بلند و ويژگي‌‌‌‌‌هاي منحصر به فرد روحي ومعنوي ايشان در عصر حاضر و آثار و بركات فراوان حيات طيبة ايشان بايد گفت: نام امام خمینی(قدس)  به حق، با عزت نفس و شکوه شخصیت وثبات قدم وقاطعیت داشتن وانقلابی بودن واستوار ماندن مترادف است و در یک کلام؛  سلوك معنوي وافكار متعالي وتقيد بي چون و چراي ايشان به دستور‌‌‌‌ات شرع  وتعاليم اهل بيت عصمت و طهارت(ع) هر مسلمان منصفي را بر اين باور استوار مي‌سازد.

هرچند امام خميني(ره) تجلي منحصر به فرد مبارزه طلبي اسلام در قبال استيلاي سياسي واقتصادي و فرهنگي شرق و غرب بود؛ اما پيام او درميان مسلمانان درهمة منطقه و جهان طنين افكند وشخصيت الهي و پيام‌‌‌‌‌هاي معنوي حضرت امام (ره) بسياري از پيروان ساير اديان و مذاهي را به شدت تحت تأثير خود قرار داد.

برای تجلیل و تبیین اندیشه های اسلام ناب محمدی(ص) از آن روح الهی برآن شد تا بنیاد فرهنگی، تبلیغی پیامبر اعظم(ص) و نهاد های همسو همانند؛ اکادمی علوم، بنیاد فرهنگی، اجتماعی راه امین، مرکز علمی فرهنگی نرگس(س) و موسسه فرهنگی خدماتی ثقلین بمناسبت  بیست و دومین سالگرد عروج ملکوتی سلاله رسول الله(ص)  حضرت امام خمینی(ره)،  سمیناری را تحت عنوان «سمینار تبیین اندیشه های امام خمینی(قدس)»  برپا نمایند.

در این مراسم سخنرانان هر کدام به نوبه خویش پیرامون شخصیت علمی، سیاسی و اجتماعی حضرت امام خمینی(ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران صحبت نموده و تعقیب راه امام خمینی(ره) را بهترین راه رسیدن به اهداف اسلامی و دینی جهان اسلام دانستند.

این مراسم تحت عنوان چهارمین سمینار تبیین اندیشه های امام خمینی(ره) از سوی بنیاد فرهنگی، تبلیغی پیامبراعظم(ص)، اکادمی علوم افغانستان، بنیاد فرهنگی راه امین،  مدرسه حضرت نرگس(س) و موسسه فرهنگی، خدماتی ثقلین در هوتل کابل دبی برگزار شده بود.

حجت الاسلام والمسلمین سید محمدهادی«هادی» رئیس بنیاد فرهنگی، تبلیغی پیامبر اعظم(ص)، اولین سخنران این مجلس بود، وی برگزاری سمینار تحت عنوان «چهارمین سمینار تبیین اندیشه های امام خمینی(ره)» را میثاق بستن با حضرت امام خمینی(ره)، بنیانگذار انقلاب جمهوری اسلامی ایران خواند.

آقای هادی گفت: حضرت امام خمینی(ره)، پس از امام حسین(ع) و عاشورای حسینی، اولین فردی بود که در جامعه بشریت قد برافراشته و مردم را به سوی حکومت اسلامی دعوت کرد و در این راستا با تلاش زیاد توانست که یک نظام اسلامی را تحت عنوان جمهوری اسلامی ایران را به پیروزی برساند.

وی تاکید نمود: حضرت امام راحل، در آن زمان گورباچف را به دین اسلام دعوت کرد و گفت این اسلام است که جامعه را از فساد و بدبختی نجات می دهد وبه سوی خیر وصلاح و راستگاری یاری می نماید.

در همین حال استاد محمد اعظم طاروق عضو اکادمی علوم افغانستان گفت: حضرت امام خمینی(ره) بزرگترین طلسم آن وقت یعنی کمونیزم را درهم شکست، و با حرکت خدایی اش حقیقت را به اثبات رسانید و پرده از چهره ی پنهان و شیطانی غرب برداشت.

آقای طاروق افزود: مهمترین پیام پیامبر بزرگوار اسلام استحکام و وحدت اسلامی بود و این راه را حضرت امام خمینی(ره) ادامه داد و به عنوان الگو انقلاب اسلامی جمهوری اسلامی ایران را بنیانگذاری کرد و به پیروزی رسانید.

وی تصریح کرد: حرکت حضرت امام خمینی(ره) الگویی است برای امت اسلامی و باید از آن الگو برداری کرد و بخصوص برای ملت مسلمان افغانستان لازم و ضروری است که از بزرگان اسلام الگو بگیرند و و براساس آن حرکت نمایند.

وی تصریح کرد: برخی از اختلافات باعث شگوفایی مسلمانان می شود، اما نباید اختلافات به حدی برسد که در منجر به از بین بردن و نابودی آنها شود، چنانچه حضرت امام خمینی(ره) در جهان اسلام روشنگری کرد که اسلام دارای شاخصه های مختلف اما دارای یک نظام اسلامی است.

سید ظریف حسینی دانشجوی حقوق و علوم سیاسی دانشگاه کابل، از دیگر سخنرانان این گردهمایی بود، وی گفت: پیروزی مجاهدین افغانستان و انقلاب جمهوری اسلامی ایران به رهبری حضرت امام راحل، ساده و آسان نبود، بلکه نتیجه زحمات بی دریغ با ریختاندن خون هزاران تن از مردم بوده است.

آقای حسینی خاطرنشان ساخت: حضرت امام خمینی، تفرقه افگنی میان تشیع و تسنن را مردود می دانست و می گفت که ایجاد تفرقه در میان مسلمانان، از سوی دشمنان نقاب پوش صورت می گیرد.

به باور وی، حضرت امام خمینی(ره) شخصیت بارزی بود که هرآنچه در رابطه شخصیت و بزرگواری آن صحبت کنیم کم است و ایشان مربوط به ایران و ایرانیان نیست، بلکه مربوط به همه ی مسلمانان آزادیخواه می باشد، با این وجود باید روابط و پیوند های جمهوری اسلامی ایران با افغانستان گسترش پیدا کند.

حجت الاسلام والمسلمین فاضل حسینی رئیس بنیاد فرهنگی امین، تجلیل از رحلت حضرت امام(ره) را تجلیل از امت اسلامی، آرمان و خواسته های جهان اسلام دانست و گفت: اسلام با تمدن و پیشرفت مخالف نیست بلکه با فساد مخالف است، حضرت امام راحل در مبارزه علیه فساد هیچ ترس وهراس نداشت.

وی افزود: فعالیت حضرت امام خمینی(ره) الهی بود و خدا هم او را کمک و یاری کرد تا در برابر ابرقدرت شرق و غرب ایستاد و آنچه پیشبینی می کرد به آن، به صدق و نیت پاک می رسید.

آقای فاضل حسینی تصریح کرد: حضرت امام راحل، بیشتر تاکید روی اخوت و وحدت میان مسلمانان داشت و باید از اندیشه های امام راحل استفاده کرد و آن را الگو قرارداد. و در صورت الگو قرار دادن، بی شک که کامیاب خواهیم بود، چرا که امروز در کشور های عربی شاهد بیداری مسلمانان و مبارزه آنها علیه حکام ظالم هستیم و همه این حرکات در جهان اسلام، از حرکت حضرت امام راحل نشأت می گیرد.

وی اظهار داشت: امروز ملت مسلمان افغانستان مورد تهاجم فرهنگی غرب قرار گرفته، پس وظیفه ما این است تا در برابر فرهنگ بیگانه مبارزه کنیم، و تمام رفتار و کردار ما باید در این مسیر اسلامی باشد.

داکتر محمدعثمان روحانی استاد دانشگاه تعلیم و تربیه و سلام  از شخصیت های فرهنگی و دینی کشور می گوید: امروز تفکر جهاد متاسفانه در ذهن ما نیست و نصاب تعلیمی و دینی که قبلا در مکاتب تدریس می شد، هم اکنون حذف شده و از دختران 6 ساله به بالا، روی شان کار می شود تا از اسلام فاصله بگیرند.

آقای روحانی وظیفه علمای دین را در این زمینه مهم خواند و گفت: در صورتی که علمای دین راه و روش حضرت امام خمینی(ره) را الگو قرار دهند، و هر فرد، 5 تن از جوانان را به راه راست هدایت کند و از مسایل اسلامی آن را آگاه سازد در تمام عرصه ها موفق خواهیم بود.

وی گفت: حضرت امام خمینی(ره) به تنهایی یک حکومت مقتدر اسلامی را رهبری و پایه گذاری کرد و ثمره آن در حال رشد است، اما ثمره خون شهدا و جهاد مردم افغانستان رو به نابودی است و هم اکنون 46 کشور غربی با فرهنگ های مختلف این کشور را مورد هجوم فرهنگی دارند.

وی تاکید نمود: در افغانستان خون هزاران شهید دوران جهاد و مقاومت پایمال شده و اختلافات فکری، ذهنی و جهادی در این کشور وجود دارد و هیچ کار بنیادی اسلامی در افغانستان صورت نگرفته و ما فقط دنبال سیاست و گرفتن قدرت بوده ایم.

وی خاطرنشان ساخت: در افغانستان امروز با اینکه حکومت اسلامی داریم، ولی کارکرد اسلامی نداریم، با وجود اینکه علما و روحانیون و شخصیت خوب جهادی داریم، ولی عملکرد اسلامی نداریم.

آقای روحانی افزود: تازمانی که از آرمانهای شهدای دوران جهاد و مقاومت مردم مسلمان افغانستان پاسداری نشود، صلح و ثبات دراین کشور ناممکن است، چرا که گفتار ما اسلامی، اما کردار ما شیطانی است.

اکادمیسین برهان الدین ربانی رئیس شورای عالی صلح و از رهبران جهادی مردم افغانستان، نیز در این مراسم گفت: حضرت امام خمینی(ره) در جهان اسلام تحول بزرگ را در دفاع از اسلام به وجود آورد و طلسم بزرگ نظام کمونیستی را شکست. شکست کمونیزم توسط امام راحل، تنها افتخار ایران و ایرانیان نیست، بلکه افتخار جهان اسلام است.

آقای ربانی تصریح کرد: خیزش ها در کشورهای عربی برگرفته از خیزش های جهان اسلام است و جنبش های اسلامی روز بروز روحیه می گیرند و در معادلات جهان اسلام تغییرات خوبی به وجود آمده است و زنجیرهای که قبلا در کشورهای عربی گره خورده بود در حال از هم پاشیدن است.

وی تاکید کرد: پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری حضرت امام خمینی(ره) برای همه ی امت اسلامی، الهام بخش است، امام الگویی است برای امت اسلامی، چرا که ساده زندگی کرد.

به باوی وی، امام وقتی از فرانسه به تهران آمد یک حکومت دیکتاتور در ایران پا برجا بود، اما هیچ ترس وهراسی از کسی نداشت در حالیکه دیگران منتظر برخورد طرفداران شاه علیه حضرت امام بودند.

به عقیده آقای ربانی، جمهوری اسلامی ایران با وجودی که از سوی کشورهای غربی در یک تحریم جدی قرار دارد با آن هم یک قدرت بزرگ در سطح جهان است واز لحاظ اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی حرفی برای گفتن دارد و امروز جمهوری اسلامی ایران متکی به خود است و جایگاه خویش را در معادلات جهانی پیدا کرده است.

حجت الاسلام والمسلمین محمد عارف محقق کوشا، حجت الاسلام و المسلمین سیدرحمت الله مرتضوی رئیس مجمع اهلبیت(ع) در افغانستان از دیگر سخنرانان این مراسم بود که در رابط با شهامت و ایستادگی حضرت امام راحل، خمینی بزرگ در برابر ابرقدرت های جهان صحبت نمودند و در پایان قطعنامه 10 ماده توسط حجت الاسلام والمسلمین شیخ محمدحسین جعفری قرائت شد.

قطعنامه پایانی «چهارمین سمینار تبیین انديشه هاي امام خميني»

بمناسبت بيست و دومین سالگرد ارتحال ملکوتی  حضرت امام خميني(ره)

اعتقاد راسخ ما این است که مصلحان دینی جهان وطن اند و به متقتضای رفعت اندیشه و تعالی وجودی شان قلمرو به گستره جغرافیای انسانی را پوشش می دهند، دردها، دغدها، آرمانها و حرمان های جهان انسانی درد، دغدغه آرمان و حرمان آنان است .

بدون تردید امام خمینی(ره) بزرگ مرجع دینی و شخصیت بی بدیلی از جنس مصلحان الهی بود که جز دین جغرافیایی را به رسمیت نمی شناخت و جز اسلام و آموزهای حیات بخش آن درمانی برای مشکلات دنیای اسلام نمی دید.

ابرمردی که تحقق آرمانها و رفع حرمان های مستضعفان جهان را رسالت خود و انقلاب بزرگ اسلامی اش می دانیست، او حلاج وار به استقبال دار استعمار می رفت، اما لحظه ای دست از حمایت همکیشان مسلمان خویش از لبنان تا افغانستان و از فلسطین تا چین بر نداشت.

اکنون پس از بیست و دو سال از عروج  روح ملکوتی آن بیدارگر اقلیم شرق، انقلاب شکوهمند  او تنومند شده و «تؤتی اکلها کل حین باذن ربها» اندیشه سیاسی و گفتمان معنویت محور والهی او الگوی مستضعفان جهان شده و استعمار را سخت به چالش کشیده  و مایه امید و افتخار همه محرومان گردیده است.

ما شرکت کنندگان «چهارمین سمینار تبیین اندیشه های امام خمینی(ره)» آن پیر پارسا و مصلح متأله و رهبر روشن ضمیر دنیای اسلام، قطعنامه پایانی این سمینار را تصویب و به پیشگاه ملت مومن و مجاهد افغانستان و سایر ملت های مسلمان جهان تقدیم می نماییم:

1. امام خمینی(ره) مرجع دینی، مصلح و بیدارگر امت اسلامی است، آرمانها و اندیشه های او را چراغ راه همه ملت های مسلمان به ویژه ملت عزت مند افغانستان می دانیم.

2. از علماء،  اندیشمندان و روشنفکران متعهد می خواهیم به منظور بهره گیری شایسته از رهنمودها و راهکارهای او برای حل معضلات و چالش های فرا روی دنیای اسلام در مجامع اکادمیک، کرسی شناخت اندیشه های سیاسی او را دایر نمایند.

3. ما مسلمانان جهان را ید واحده دانسته، خط کشی های ناسیونالیستی مبتنی برجغرافیای سیاسی را طرح استعماری می دانیم.

4. از آنجاییکه مشکلات امروزین جهان اسلام، ناشی از حاکمیت های خود کامه مسلط برکشورهای اسلامی است، از موج بیداری و خیزش های اسلامی ملت های مسلمان مصر، تونس، یمن، بحرین، لیبی و سایر کشورهای اسلامی حمایت می کنیم.

5. افغانستان دارالاسلام و سرزمین جهاد، شهادت و عزت است، استقلال سیاسی و عدالت اجتماعی از ارزشهای بنیادین مردم مسلمان بوده و هرگونه تلاش عیان و نهان برخلاف آن را کارگردانی ابرقدرت ها و عمال شان می دانیم.

6. پذیرش پایگاه نظامی دائمی برای امریکا و هر کشور بیگانه دیگر در تضاد آشکار با آموزه های دینی  و اعتقادی ماست و آن را سنگ بنای جنگ دائمی و تیره روزی بیشتر مردم خویش می دانیم.

7. روحانیت معظم که از پیشگامان مبارزه با اشغال و جهاد گران بی ادعای این سرزمین بوده اند، از دولت می خواهیم روزی را بمناسبت روز شهدای روحانیت در تقویم رسمی کشور گنجانده و از مقام شامخ آنان و سایر شهدای راه آزادی تجلیل شایسته به عمل آورد.

8. اسرائیل غده سرطانی و قدس پاره تن جهان اسلام است، از تمامی دلسوزان امت اسلامی که به وحدت و آشتی میان مبارزان فلسطینی کمک کرده اند حمایت و قدردانی می نماییم و از همه کشورهای اسلامی می خواهیم با وحدت و تمام توان خویش برای آزادی قدس شریف اقدام عاجل کنند.

9. ملت مسلمان افغانستان امروز در معرض توطئه های گوناگون قرار دارد و هر روز از فرزندان این سرزمین قربانی می گیرد، ما بخاک و خون کشیده شدن هموطنان مظلوم خویش را توسط هرنیرویی و تحت هر نامی محکوم می کنیم.

10. تردیدی نیست که پس مانده های کمونیسم زخم خورده و سایر دشمنان جهادگران این سرزمین در کمین نشسته اند و هر از گاهی مردی از قبیله جهاد را از ما می گیرند، لذا از همه رهبران جهاد و جهادگران این دیار می خواهیم تا با وحدت در مقابل توطئه ها و ترورها بایستند.

در پایان عزت و سربلندی ملت های مسلمان  و علو درجات روح حضرت آیت الله العظمی امام خمینی(ره) را از خالق متعال استدعا می نماییم.

والسلام علیکم ورحمت الله و برکاته

بنیاد فرهنگی، تبلیغی پیامبراعظم(ص)، اکادمی علوم افغانستان، بنیاد فرهنگی، اجتماعی راه امین، مرکز علمی، فرهنگی نرگس(س) موسسه فرهنگی، خدماتی ثقلین

گزارشگر: سید عباس حسینی

مطالب مشابه