نمایش نوار ابزار

کتاب راویان عشق «درنگی به قیام چنداول» در کابل رونمایی شد

شنبه ۷ اسد ۱۳۹۶

کتاب روایان عشق «درنگی به قیام چنداول» اثرحجت‌الاسلام‌والمسلمین سید جعفرعادلی حسینی که در رابطه با جهاد مردم افغانستان بخصوص قیام چنداول نوشته شده، این کتاب روز سه‌شنبه ۳ اسد در تالار نمارسانه در کابل، با حضور، شخصیت‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی، اساتید دانشگاه، محصلین و فرهنگیان رونمایی شد.

این کتاب دارای ۴ فصل است و محتویاتش از طریق تحقیقات میدانی و خاطرات شاهدان عینی، مجاهدین، پژوهشگران و آگاهان جهاد افغانستان تهیه و تنظیم گردیده است.

بعد از ظهر سه شنبه ۳ اسد ۱۳۹۶ خورشیدی با حضور شخصیت های علمی، فرهنگی، سیاسی، روحانیون و دانشجویان در سالن موسسه نما رسانه  مربوط  مجتمع خاتم الانبیاء صلی الله علیه و آله واقع غرب کابل ازسوی  سازمان جهاد فرهنگی برگزار و این محفل با گردانندگی حجت الاسلام سید جاوید شکیب زاده همراه و با قرائت کلام الله مجید توسط سید ابوالقاسم جوادی آغاز شد.

حجت الاسلام و المسلمین سید جعفرعادلی «حسینی»؛ رییس سازمان جهاد فرهنگی افغانستان و نویسنده کتاب «راویان عشق» هنگام رونمایی این کتاب، گفت: کتاب «راویان عشق» در چهار فصل، نوشته شده‌است.

او با تاکید بر اهمیت کتاب هایی که یاد آور جهاد مقدس مردم افغانستان است، گفت: مردم افغانستان در برابر متجاوزین برای دفاع از ارزش های دینی و تمامیت ارضی جهاد کردند و وظیفه نویسندگان است تا از ارزش های جهاد مردم افغانستان بنویسند.

وی افزود: متاسفانه معنی جهاد برای نسل جوان درست معرفی نشده است، در حالی که جهاد مقدس مردم افغانستان به مثابه سنگر جهان اسلام بود اما امروز از جهاد یک چهره وحشتناک به نمایش گذاشته اند.

عادلی تاکید کرد: اگر جهاد افغانستان به دست فراموشی سپرده شود دیگر هیچ چیزی برای ما باقی نخواهد ماند.

نویسنده کتاب راویان عشق، افزود: در این اثر تقریظ، حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین سیدمحمدعلی جاوید و استاد وحید مژده هست که از دو محقق و پژوهشگر کشور قدر دانی می نمایم.

حجت‌الاسلام‌عادلی حسینی، انگیزه نوشتن کتاب راویان عشق را حفظ ارزش‌های جهاد مردم افغانستان و جلوگیری از تحریف کلمه جهاد و قیام ها، عنوان کرد.

به باور نویسنده کتاب راویان عشق، کلمه «جهاد» برای نسل جدید درست معرفی نشده‌است و در این عرصه غفلت صورت گرفته و گاهی هم جهاد مردم افغانستان، تحریف شده‌است.

عادلی‌حسینی، گفت: باید میان کلمه «جهاد» و «خشونت» فرق گذاشته شود، ما نمی‌توانیم کلمه «جهاد» را با «خشونت» تلفیق کنیم.

در همین حال وحید مژده آگاه سیاسی با تقدیر از نویسنده این کتاب، گفت: قیام چنداول در دوم سرطان، خونین ترین حماسه در کابل بود که عده ای از مسلمانان پاکباز قیام کردند تا به کمونیست ها بفهمانند که نظام شما قابل قبول نیست.

وی در ادامه در خصوص اوضاع کنونی کشور گفت: امروز شاهد ریخته شدن خون فرزندان این وطن هستیم و هیچ چاره ای نداریم جز این که همه ما دست به دست هم بدهیم.

به گفته وی ، امروز دست هایی پشت پرده در حال کار هستند که به تفرقه مذهبی میان مذاهب افغانستان دامن بزنند و دست هایی هم از داخل نظام همکاری می کنند.

داکتردانش بختیاری یکی از شاهدان عینی قیام افتخار آفرین چنداول؛ ضمن تقدیر از نویسنده کتاب راوایان عشق گفت: نویسنده کتاب راویان عشق برای جلوگیری از تحریف مبنا و حرکت های انقلاب و خیزش های اسلامی در افغانستان اقدام نیک و شایسته ی را اساس گذاری نمودند.

این محقق و پژوهشگر با یاد آوری خاطرات از احساسات پاک جوانان در قیام چنداول تاکید داشت که باید انسان عاقل  اول بیاندیشند و بعد مسیر را انتخاب نمایند و وظیفه رهبران نیز این است که عقلانیت را در جامعه ترویج نمایند و مردم بر اساس شعور وارد حرکت های سیاسی شوند.

استاد وحید مژده کار شناس امور سیاسی و پژوهشگر در رابطه با رو نمایی کتاب راویان عشق کار میدانی و فوق العاده موثر خوانده و گفت: دوست گرامی ام جناب عادلی در این کتاب به خاطرات کسانی مراجعه نمودند که شاهدان عینی قیام چنداول و حضور در جهاد را داشتند و این تلاش نویسنده جهت جلوگیری از تحریف که تحریف و فراموش شدن برنامه های جهاد یک برنامه دقیق و حساب شده دشمنان اسلام بوده که ما در چند دهه شاهد آن هستیم.

این کارشناس مسائل سیاسی، گفت: کتابی که منبع و اسناد کافی نداشته باشد؛ نوشتن آن کار آسانی نیست، به این علت، اکثر مطالب این کتاب، خاطرات می‌باشند.

وی، این کار سید جعفرعادلی، را ستود و افزود: این کتاب، یک حماسه  را از زاویه‌های مختلف بررسی و تقدیم نسل جدید کرده‌است.

مژده با تاکید حفظ دستاورد های جهاد با یاد آوری از خاطرات قیام ها و جهاد مردم افغانستان گفت: دوران جهاد که به دفاع از ارزشهای اسلامی صورت گرفت می طلبد که این افتخارات را که دفاع از دین و تمامیت ارضی بود به نسل جوان منتقل، اهداف تاریخ قیام ها و جهاد مردم مسلمان افغانستان ثبت تاریخ گردد.

یکی دیگر از سخنرانان سید خلیل الله انوری رئیس شورای رهبری حزب حرکت اسلامی مردم افغانستان بود، وی باقدر دانی از نویسنده راویان عشق گفت: در این تحقیقات میدانی که نویسنده انجام داده و ثمره خوبی بجا گذاشته و اثر مهمی است بخاطر تدوین تاریخ جهاد اسلامی مردم افغانستان.

رئیس شورای رهبری حزب حرکت  اسلامی مردم افغانستان، گفت: حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید جعفرعادلی، با تحقیق میدانی خود کار بسیار مفید را انجام داده‌است که می‌تواند نسل جدید را از ارزش‌های جهاد آگاه سازد.

او، افزود: ما نتوانستیم در راستای نهادینه‌شدن ارزش‌های جهاد، گام‌های عملی و ارزش‌مند برداریم.

وی با یاد آوری از شکل گیری سازمان جهاد فرهنگی افزود: بدون شک این سازمان، یک نهاد ضروری در کشور است و با کمال تاسف که در این موضوع به عنوان یک کار ارزشی توجه نشده و یکی از آفات که امروز ما با آن مواجه هستیم این است که سیر متعالی در نشر فرهنگ جهاد صورت نگرفته و ما به گفتمان و گستره تحقیقات این چنینی امری ضروری است.

سید محمدتقی حیدری، رئیس موسسه فرهنگی- هنری نمارسانه، گفت: این کار  حجت الاسلام والمسلمین سید جعفرعادلی، کار بسیار ارزشمندی است که به نحوی تاریخ شفاهی فراموش شده افغانستان را زنده می‌کند.

حیدری، با بیان این‌که نیازاست تا ارزش‌های جهاد را به نسل جدید انتقال دهیم، افزود: آقای عادلی، به این ظرافت کار توجه کرده‌است.

رئیس موسسه نمارسانه، می‌گوید: کسانی‌در دوران جهاد، سینه سپر کردند تا از ارزش‌های دینی دفاع کنند و  نیز جامعه ما، به افرادی چون آقای عادلی نیاز دارد تا سینه سپر کنند برای نوشتن ارزش‌های جهاد.

در اخیر حجت الاسلام والمسلمین داکتر سید محمد علی جاوید از رهبران جهادی و مشاور رئیس جمهور گفت: جغرافیای افغانستان از عظمت بالایی برخوردار است که متاسفانه آن عظمت در نوشته های نویسندگان دیده نمی شود. یکی از واقعه های با عظمت در تاریخ افغانستان جهاد مردم افغانستان علیه شوروی سابق است که نویسندگان کشور کمتر به این واقعه پرداخته اند.

حجت الاسلام‌و‌المسلمین سید محمدعلی جاوید، با بیان این‌که تاریخ افغانستان مظلوم واقع شده، گفت: دشمنان جهاد مردم افغانستان، تلاش دارند تا کلمه جهاد را به‌سوی جهل سوق داده وآن‌را به فراموشی بسپارند.

وی افزود: قیام چنداول، نخستین قیام مردم در پایتخت افغانستان بود؛ از این جهت، کتاب «راویان عشق» خیلی ارزش‌مند است.

آقای جاوید می‌گوید: من بخش‌های این کتاب را مطالعه کردم. نویسنده، تا حدودی حق مطلب را ادا کرده‌است و کار بسیار ارزش‌مند را انجام داده‌اند؛ من، به این علت، این کتاب را نقد نمی‌کنم.

وی کتاب راویان عشق را اثری ارزشمند خواند و از زحمات سید جعفر عادلی حسینی نویسنده کتاب تقدیر کرد و افزود: کار و ابتکار حجت الاسلام سید جعفر عادلى حسینى را تقدیر مى کنیم که انقلاب و خیزش مردمى چنداول را تحقیق، پژوهش و به رشته ى تحریر در آورده است.

این مورخ معروف کشور گفت:  تاریخ افغانستان مظلوم واقع شده و جعل و تحریف زیادى در آن راه یافته است. تاریخ نگاران پیشین همه دربارى بودند و طبق میل دربار آن را مى نوشتند. حال که فضا تا حدودى باز شده، بر اهل قلم است تا واقعیت هاى تاریخ را انگونه که رخ داده است بنویسند. در زمان معاصر، تحول بزرگى به دست شیر مردان و مجاهدان افغانستان به وقوع پیوست که مى توان معجزه ى قرن نامید و آن شکست دادن ارتش سرخ و تا به دندان مسلح اتحاد شوروى بود. شوروى نه تنها از افغانستان که از اروپاى شرقى شکست خورد و کشورهاى مسلمان نشین آسیاى میانه از تسلط شوروى آزاد شده، استقلال خود را به دست آوردند و کمونیزم در مسکو از بیخ برچیده شد. ولایت به ولایت و دره به دره ى افغانستان مى طلبد در باره ى جهاد آنجاها کتاب نوشته شود و این امر تألیف صدها جلد کتاب را مى طلبد که از عهده ى یک نفر خارج است.

منابع:

خبرگزاری فرهنگ:

http://af4u.xyz/5H8lva

خبرگزاری صدای افغان(آوا):

http://www.avapress.com/vdcdk50fnyt0oz6.2a2y.html

پایگاه اطلاع رسانی پیام آفتاب:

http://www.payam-aftab.com/fa/doc/news/70551/%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D8%B1%D8%A7%D9%88%DB%8C%D8%A7%D9%86-%D8%B9%D8%B4%D9%82-%D8%AF%D8%B1%D9%86%DA%AF%DB%8C-%D9%82%DB%8C%D8%A7%D9%85-%DA%86%D9%86%D8%AF%D8%A7%D9%88%D9%84-%D9%85%D9%86%D8%AA%D8%B4%D8%B1-%DA%AF%D8%B1%D8%AF%DB%8C%D8%AF

سایت خبری شفقنا:

http://af.shafaqna.com/FA/0153025

http://af.shafaqna.com/FA/0157786

گزارش از: سید رضا احسانی

مطالب مشابه