نمایش نوار ابزار

کوثر به معنی خیر کثیر

شنبه ۱۴ ثور ۱۳۹۲

 بمناسبت میلاد باسعادت حضرت زهرا)س) خبرنگار هفته نامه مردم مصاحبه ای را با حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای سید محمد واعظ بهشتی عضوشورای سرتاسری علمای افغانستان و شورای تبلیغات حزب حرکت اسلامی انجام داده نخست ایشان در مورد تولد حضرت زهرا(س) گفت: حضرت زهرا(س) در روز بیستم جمادی الثانی سال پنجم بعثت دیده به جهان گشود؛ تولد این نوزاد مبارک باعث سرور و شادی حضرت پیامبر(ص) گردید.

چرا که حضرت پیامبر(ص) می دانست نسلش  به واسطه فاطمه (س) باقی می ماند و فاطمه است که در طول زمان های متمادی نور او را حفظ می کند و بشریت از این پرتو فروزان بهره می گیرد. پس بی جهت نیست که حضرت پیامبر اسلام (ص) به او ام ابیها خطاب می کند و بی نهایت به او محبت می ورزد و خشنودی او را خشنودی خود و خشم وی را خشم خودش می داند.

نوری ز خدیجه چون قمر پیدا شد

از مکه ستاره سحر پیدا شد

در بیستم ماه جمادی الثانی

گنجینه یازده گهر پیدا شد.

این عالم دینی درباره شأن نزول سوره کوثر اظهار نمود: مفسران گفته اند: این سوره مبارکه کوثر، درباره نسل پیامبر (ص) بواسطه وجود زهرا(س) نازل شده است. «انا اعطیناک الکوثر»: ای پیامبر، ما به تو خیر فراوان داده ایم. «کوثر» مشتق از «کثرت» و به معنی خیر فراوان است. مفسران، شأن نزول سوره مبارکه کوثر را چنین می گویند که: روزی، عاص ابن وائل سهمی، حضرت پیامبر (ص) را هنگام خروج از مسجد نزدیک باب بنی سهم ملاقات کرد، با او مقداری سخن گفت در حالیکه بزرگان قریش نشسته بودند، در این وقت عاص ابن وائل وارد شد پرسیدند با چی کسی سخن می گفتی؟ گفت: با ابتر، و منظورش از ابتر پیامبر خدا بود، زیرا قریش به کسی که فرزند پسر نداشت ابتر می گفتند «أبتر» از ماده «تبر» به معنی قطع است گویا کسی که پسر ندارد دنباله اش قطع شده و نامش از بین می رود، پیامبر (ص) نیز پسری از خدیجه کبری بنام عبدالله داشت که از دنیا رفته بود، حضرت پیامبر (ص) وقتی که شماتت کفار قریش را شنید، بسیار ناراحت و اندوهگین  گردید، خداوند متعال (ج) نخواست حبیبش را ناراحت ببیند، لذا روی این اصل، سوره مبارکه موصوف را برای حبیبش پیامبر اسلام (ص) نازل گردانید.

کوثر به معنی خیر کثیر است. این معنی عمومیت دارد، شامل نبوت، علم، نسل، حوض کوثر و سایر معانی ای که لفظ کوثر آنرا در بر دارد، می شود.

یکی از مصادیق کوثر حضرت فاطمه (ص) است، مفسرین میفرمایند، ما وقتی به صدر و ذیل سوره کوثر نگاه می نماییم، می فهمیم که مصداق اصلی وجود حضرت فاطمه (س) است چون که باعث کثرت نسل پیامبر اسلام (ص) گردیده است.

شأن نزول سوره کوثر هم درباره نسل پیامبرمکرم اسلام است نه غیرآن، وبه علما و خطبای امت اسلامی لازم وضروری است که سوره کوثر را در مساجد ومنابر تلاوت می کنند، محض رضای خداوند متعال، جهت خوشنودی قلب مطهر پیامبر اسلام(ص) وخوشنودی دخت گرامی اش، همانطور مفسران شأن نزول سوره کوثر را تفسیر وتشریح نموده اند، همانطور تشریح نمایند، زیرا سایرمصادیق ومعانی لفظ کوثر نمی توانند برای پیامبر نسل بیاورند.

«فصل لربک وانحر» پس ای پیامبر برای شکر این نعمت بزرگ نماز بگذار، و برای اطعام مردم، شتر قربانی کن، زیرا خداوند سبحان اطعام را دوست می دارد، و ممکن است از «وانحر» چنان که در روایت آمده باشد که دستهای خود را هنگام گفتن تکبیر، تا زیر گلو بلند کن، چون این اعمال خصوع در برابر خداوند (ج) و با شکرگزاری پروردگار در مقابل اعطای کوثر تناسب دارد.

«ان شانئک هو الابتر» به درستی که دشمن تو، که تو را به قطع نسل نسبت می دهد، از خیر و سعادت بریده می شود و گمنام می گردد، نه تو که مورد چنین نسبتی قرار گرفته ای.

این سوره با وجود اینکه کوتاه است یکی از معجزه های پیامبر بزرگ، و از ادله معجزه بودن قرآن کریم به حساب می آید.

تهیه کننده: آرین سجادی

مطالب مشابه