نمایش نوار ابزار

گفتمان تقویت اشتراک اقشار محروم جامعه در انتخابات 1393 خورشیدی افغانستان

پنجشنبه ۱۸ میزان ۱۳۹۲

 انتخابات و یا رای گرفتن و رای دادن وسیله و ابزارمشروع بخشیدن به نظام،  وجیبه اخلاقی و مسئولیت ملی هست، انتخابات در حقیقت عمل سیاسی و حقوق شهروندان یک کشور بوده که از این طریق، رئیس جمهور و تیم  وی، اعضای شورای ملی، شوراهای ولایتی و ولسوالی ها و مسئولین سایر ارگانها را که در قانون اساسی آمده، توسط مردم انتخاب می شوند، اشخاص واجد شرایط رای دهی با اشتراک در انتخابات مذکور به نظام، اقتدار، قدرت و مشروعیت سیاسی و اجتماعی می بخشد و انتخابات آزا د یکی از خوبترین شیوه های گزینش اداره و نظام های موثر دنیای معاصر بوده که مردم هرکشور از این طریق به سرنوشت کشور خویش سهم می گیرند.

زمانی که ضرورت به داشتن یک نظام سیاسی را درک نمودیم، مسئولیت خویش را باید در قبال مسئولین و زعمای کشور، با معیارهای تعریف شده در قانون اساسی  انجام دهیم. بدین جهت موسسه رفاه برای انکشاف افغانستان، گفتمانی را تحت عنوان «گفتمان تقویت اشتراک زنان و اقشار محروم جامعه در انتخابات 1393 خورشیدی» روزهای یکشنبه و دوشنبه مورخ 14 و 15، 1392 خورشیدی، برابر 5 و 6 اکتوبر 2013 میلادی در هوتل بین المللی کانتی نینتال کابل برگزار و کارشناسان پیرامون انتخابات از  دیدگاه اسلام، شورا و بیعت دراسلام با مراجعه به آیات و فرمایشات پیامبرگرامی اسلام(ص) و دیگر بزرگان دینی، همچنین سهم گیری زنان در انتخابات و فعالیت های سیاسی و اجتماعی آنان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

این گفتمان که با گردانندگی مولوی ایاز ترنگ، مسئول زون مرکزی و معرفی هدف و برنامه های گفتمان توسط مولوی شمس الحق هاشم زی همراه بود. سخنرانان نیز پیرامون رای دهی و رای گیری، نقش علما در انتخابات، نقش کمیسیون حقوق بشر در پروسه انتخابات، مردم سالاری در اسلام، رای دهی از دیدگاه اسلام، تشویق و حمایت اقشار محروم در انتخابات و همچنین بحث آزاد، این گفتمان به مدت دو روز ادامه یافت و سخنرانان عبارتند از:

1. قاری ضیا الحق امیرخیل، رئیس دارالانشاء کمیسیون مستقل انتخابات

2. داکتر شفیق الله صمیم، معین تعلیمات اسلامی وزارت معارف

3. مولوی عبدالرحمن هوتک، کمیشنر کمیسیون مستقل حقوق بشر

4. محقق کرامت الله صدیق، رئیس تحقیقات امام ابوحنیفه(ره) و استاد دانشگاه البیرونی

5. حجت الاسلام والمسلمین سیدجعفرعادلی حسینی، رئیس دارالانشاء شورای اخوت  اسلامی افغانستان

6. لعل گل لعل، رئیس سازمان حقوق بشر

7. قاری عبدالصمد، مدیر عمومی مساجد وزارت ارشاد، حج و اوقاف

8. مولوی شفیع الله نورستانی، رئیس کمیته دعوت شورای عالی صلح

9. مفتی احسان الحق حنفی، مفتی و عالم دینی

10. پروفیسور صدیق الله فدایی، رئیس اتحادیه اسلامی در اروپا

11. زهره سادات، فعال حقوق  زنان

12. قاری سید اشرف هاشمی، استاد دانشگاه

که هرکدام به ترتیب در موضوعات فوق سخنرانی نمودند. همانگونه که یاد آوری شد، یکی از سخنرانان این گفتمان، حجت الاسلام سیدجعفرعادلی حسینی، رئیس دارالانشاء شورای اخوت اسلامی افغانستان بود. ایشان معیارهای چون؛ زبان، قوم، منطقه را که در انتخابات گذشته و حال بعنوان بالاترین معیارها در کشور پذیرفته شده  را از دیدگاه اسلام مردود خوانده و گفت: با کمال تأسف در انتخابات ریاست جمهوری گذشته و حال، بعضی ها آنچنان مسائل نژادی و سمتی را دامن زده و می زنند و آن را بالاترین معیار در انتخابات قرار می دهند و ترکیبات قومی را در حد وحی مُنزَل می دانند، در حالی که این پدیده از دیدگاه اسلام مردود شناخته شده و در عصر جاهلیت بعنوان بالاترین معیار بوده و اما در اسلام معیار برتری افراد، تقوا و پرهیزگاری است. چنانچه خداوند متعال در آیه 13 سوره حجرات می فرماید: یا ایهاالناس انا خلقناکم من ذکر و انثی و جعلناکم من ذکر و انثی و جعلناکم شعوبا و قبائل لتعارفوا ان اکرمکم عندالله اتقاکم….

در رای دهی و رای گیری باید خود مان را فارغ از وابستگی های قومی، قبیلوی، زبانی و نژادی قرار دهیم تا بتوانیم منحیث کسی که مسئولیت بزرگ سیاسی را عهده دار هستیم، وجیبه دینی ، عدالت اجتماعی، لیاقت و شایستگی را در نظام  آینده کشور در نظر بگیریم. جای بسیار تأسف اینکه؛ زمانی که ثبت نام، جهت شرکت در مبارزات انتخاباتی آغاز می گردد، ترکیبات اقوام در تیم رئیس و معاونین منتخب، نا هنجاری ها را به میان می آورد، مخصوصا از اولین دوره انتخابات ریاست جمهوری آقای کرزی تا کنون بجای جذب نخبگان، صاحبان اندیشه و فکر، بخاطر مطرح نمودن مسائل قومی، ضعیف ترین اشخاص، در نظام جابجا می گردد که علاوه برتنیش های قومی و سمتی سرمداران نظام پاسخگوی مشکلات مردم خویش نیستند. لذا باید در انتخابات مصلحت های قومی و سمتی معیار قرا نگیرد و باید معیار لیاقت و شایستگی باشد و به فرموده پیامبر گرامی اسلام(ص): احب الناس الی الله انفعهم للناس، به فرمایش آن حضرت، بهترین مردم کسانی هستند که نفع شان به جامعه برسد.

در این گفتمان حجت الاسلام حسینی بر حضور اقشار محروم جامعه، مخصوصا زنها تاکید نموده و اظهار داشت: دین اسلام بعنوان کامل ترین دین، حقوق همه اتباع را در بردارد، همانگونه که زنها در صدر اسلام در عرصه های سیاسی، فرهنگی، نظامی و اجتماعی حضور برجسته داشتند، چنانچه در بیعت عقبه، غزوات و سایر برنامه ها آنان دوشا دوش مردها فعالیت داشتند و قرآن کریم  نیزمی فرماید: والمومنون والمومنات بعضهم اولیاء بعض یامرون باالمعروف و ینهون عن المنکر، یعنی مردان و زنان با ایمان یار و یاور یکدیگراند… زنان مسلمان در شرایط فعلی می توانند با حفظ حجاب، عفت و برخی شرایط که اسلام جهت مصئونیت زن برای آنها ذکر نموده در عرصه های مختلف ظاهر گردند و حتی بعنوان رئیس جمهور خودشان را انتخاب نمایند و رای بگیرند و همانگونه که در شورای ملی رای گرفته و در قانون اساسی کشور نیز در این زمینه موانع جدی وجود ندارد.

در پایان سخنرانی رئیس دارالانشاء شورای اخوت اسلامی از سوی شرکت کنندگان سوالاتی راجع به طرح مباحث ایشان صورت گرفت که وی به سئوالات هریکی از حاضرین  پاسخ ارائه نمودند.

گزارش از: محمد رضا عرفان