نمایش نوار ابزار

گفتمان حکومت اسلامی در جهان معاصر

شنبه ۲۳ دلو ۱۳۸۹

   روز  پنجشنبه 21 دلو  1389 نشست علمی با موضوع: گفتمان حکومت اسلامی در پیوند با پیروزی انقلاب اسلامی ایران با حضور نخبگان علمی حوزات علمیه و دانشگاه کابل، برخی اعضای شورای ملی و شخصیت های حکومتی و مسئولین مراکز علمی و فرهنگی در مرکز بنیاد فرهنگی، تبلیغی پیامبر اعظم(ص) برگزار گردید. 

این نشست علمی که به مناسبت سی و دومین سالگرد پیروزی جمهوری اسلامی ایران به رهبری حضرت امام خمینی برگزار شد.

این نشست علمی با عنان سری حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای فطری همکار مدیریت فرهنگی و آموزشی بنیاد و قرائت کلام الله مجید توسط جناب استاد قاری مهدی فاخر آغاز و با مدیریت حجت الاسلام والمسلمین حاج آقای هادی رئیس بنیاد فرهنگی، تبلیغی پیامبراعظم(ص) تا ظهر ادامه یافت.

در این نشست روی موضوعاتی چون ماهیت و ویژه گی بنیادین حکومت اسلامی، جایگاه رهبری در حکومت اسلامی، امام خمینی(ره) احیاگر حکومت اسلامی، پیشگامان و داعیه داران حکومت اسلامی بحث و تبادل نظر میان محققان و شخصیت های علمی صورت گرفت.

نشست علمی تحت نام گفتمان حکومت اسلامی در جهان معاصر با حضور شخصیت های سیاسی، دینی و محققان به مناسبت سی و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ازسوی بنیاد فرهنگی تبلیغی پیامبر اعظم در کابل در محل دفتر این بنیاد، برگزار شد.

در این نشست روی موضوعاتی چون ماهیت و ویژه گی بنیادین حکومت اسلامی، جایگاه رهبری در حکومت اسلامی، امام خمینی(ره) احیاگر حکومت اسلامی، پیشگامان و داعیه داران حکومت اسلامی بحث و تبادل نظر میان محققان و شخصیت های علمی صورت گرفت. 

 انجنیر احمد شاه احمد زی رئیس حزب اقتدار اسلامی، استاد عبدالباری راشید رئیس اکادمی علوم افغانستان و موحد بلخی از جمله سخنرانان این نشست علمی بودند.
دراین نشست سخنرانان هر کدام به نوبه خویش در خصوص شکل گیری و پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری حضرت امام خمینی(ره) در حمهوری اسلامی ایران صحبت کردند.
حجت الاسلام والمسلمین سید هادی هادی، رئیس بنیاد فرهنگی تبلیغی پیامبر اعظم(ص) در ابتدای جلسه گفت: امروز که ما در سی و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران قرار داریم این روز برای همه کشورهای اسلامی افتخار است که عصر ما عصر بیداری است و در لبنان فرزندان حضرت امام دولت تشکیل می دهند و کشورهای عربی در حال انقلاب هستند. 

  آقای هادی تاکید کرد، با توجه به اندیشه های حضرت امام خمینی(ره) روز بروز امت اسلامی جایگاه خویش را درمیان سایر کشورها پیدا می کند و دشمنان از این حالت سخت نگران هستند. 

انجنیر احمد شاه احمد زی رئیس حزب اقتدار اسلامی می گوید: حضرت امام خمینی(ره) علمای برجسته کشورهای اسلامی را به سوی سیاست کشانید و خواست که سیاست را به ملحدین غربی نگذارید. 

وی افزود: باید رهبری کننده کشورهای اسلامی و به خصوص افغانستان شخص با ایمان و با تقوا باشد تا براساس نظام اسلامی کار وفعالیت نماید و از بهانه جویی هایی که از سوی شرق و غرب بر مردم مسلمان این کشور صورت می گیرد، ملت نجات پیدا کند. 

آقای احمدزی گفت: در کشورهایی که رهبری آن از سوی کشورهای غربی تعیین می شود افراد معین و دست نشانده غربی ها هستند، ولی پیامبر اسلام(ص) می فرماید: کسانیکه از مقام خویش سؤ استفاده کند و افراد ناشایسته را بدون اهلیت بر سر مردم حاکم بسازد در واقع آن شخص به خدا و رسولش خیانت کرده است. 
 

وی خاطرنشان ساخت: متاسفانه سیاست مداران امروزی تعدادی از کشورهای اسلامی یا از شرق و یا هم از غرب برای امور کشوری شان الهام می گیرند اما از اسلام هیچی را نمی دانند و اگر مقام رهبری جهان اسلام از دین اسلام الهام بیگیرد به مشکلات کنونی که دامنگیر تعدادی از کشورهای اسلامی شده، گرفتار نمی شدند.
استاد عبدالباری راشد، رئیس اکادمی علوم افغانستان می گوید: حضرت امام خمینی (ره) در میان شخصیت های دینی و فرهنگی علمای اهل تشیع و تسنن به اوج عظمت اعظمی خودش به نزد خدا رسیده بود وبراساس نوشته ها و پیام هایی که از حضرت امام خمینی(ره) به جامانده احساس می شود ایشان یک رابطه دایمی با خدا داشته است. 

آقای راشد تصریح کرد: بعضی از شخصیت ها در طول تاریخ با وجود عظمت و بردباری خوبی که داشته اما نتوانسته اند که یک رابطه خوب را با خدا بر قرار نمایند و این باعث می شود که با به قدرت رسیدن نمی توانند که دانش خویش را در عمل پیاده کنند که چنین مسایل مربوط به بعد ایمانی شخصیت ها می شود.
موحد بلخی و چند تن از شخصیت های دیگر از سخنرانان دیگر این نشست علمی بود. 

در پایان محفل آیت الله شیخ نقی افشار فرزند حضرت آیت الله العظمی شیخ محمد امین افشار شهید با بحث علمی و فلسفی پیرامون حکومت اسلامی به جمع بندی این نشست علمی پرداخته و جلسه توسط برخی رسانه های نوشتاری و دیداری تحت پوشش قرار گرفته و با صرف طعام چاشت به پایان رسید.

گزارش از: 

آقا رضا احسانی

مطالب مشابه