نمایش نوار ابزار

یاد بودی از ایام فاطمیه دوم در کابل

یکشنبه ۲۴ حوت ۱۳۹۳

مجمع فرهنگی بقیۀ الله(عج) صبح جمعه مورخ 22 حوت 1393 پس از مراسم دعای ندبه در منزل حاج سید نظام حسینی بمناسبت فاطمیه دوم، با مداحی، ذکر مصیبت و سخنرانی در باره فضائل فاطمه زهرا(س) از آن بانوی بزگوار اسلام تجلیل بعمل آوردند، در این مراسم حجت  الاسلام والمسلمین سید جعفرعادلی«حسینی» رئیس مجمع فرهنگی بقیۀ الله(عج) طی سخنانی در باره اختلاف نظر راجع به تاریخ شهادت حضرت زهرا(س) گفت:

از آنجایی که در روایات شیعه دو تاریخ برای شهادت فاطمه زهرا(س) وجود دارد، ایّام فاطمیّه اول و دوم، فاصلهٔ بین این دو تاریخ یعنی 13 جمادی الاول و 3 جمادی الثانی، یعنی فاطمیّه اول از ۱۳ تا ۱۵ جمادی‌الاول است و فاطمیّه دوم از سوم تا پنجم جمادی‌الثانی می‌باشد که محبین آن حضرت  به عزاداری برای فاطمه دختر گرامی پیامبراسلام(ص) می پردازند.

لذا تاریخ ایام فاطمیه، دو روایت متفاوت شامل هفتاد و پنج روز بعد از درگذشت پیامبراسلام(ص) و دیگری نود و پنج روز را مورد وثوق می‌دانند. از آنجا که درگذشت پیامبراسلام(ص) در در بیست و هشتم صفر بوده‌است به روایت هفتاد و پنج روز، در مورخ سیزدهم تا پانزدهم جمادی الأوّل را «فاطمیه اول» می‌دانند. بنا به روایت نود و پنج روز، تاریخ درگذشت فاطمه را در سوم تا پنجم جمادی‌الثانی دانسته و آن را «فاطمیه دوم» می‌نامند

رئیس مجمع فرهنگی بقیۀ الله(عج) علت اختلاف تاریخ در نوشته های عربی بخاطر حروف بی نقطه خواند .و افزود: در نوشته‌های عربی قدیم از نقطه استفاده نمی‌شده است و کلیهٔ حروف دارای نقطه نبودند، به‌همین خاطر «هفتاد» و «نود» در زبان عربی مانند هم نوشته می‌شدهکه برای تاریخ نویسان دوره‌های بعد قابل تشخیص از هم نبوده‌است.

وی در باره تشییع و تدفین حضرت زهرا(س) گفت:  در اکثریت منابع اولیه تشیع و تدفین فاطمه را شبانه، مخفی و فقط با حضور حضرت علی و حسنین(ع) کسی دیگر نبودند و اینکه حضرت سلمان فارسی را بعضی روضه خوانها نام می برند، من در منابع معتبر ندیده ام، شاید شاید روضه خوانهای ایرانی بخاطر فارس بود و اینکه پیامبر اسلام(ص) وی را منا اهل البیت خوانده او بحث دیگریست ولی تا آنجاییکه من بررسی نمودم بجز از حضرت علی(ع) و فرزندانش کسی دیگری نبوده اند.

عادلی در بخش دیگری از سخنان خویش در باره فضائل و مناقب فاطمه زهرا(س) افزود: همانگونه فضائل اهل بیت(ع) در منابع تشیع فراوان ذکر گردیده، در منابع اهل سنت نیز به وضوح در باره فضائل روایات زیادی ذکر شده، همزمان با فرا رسیدن فاطمیه دوم، در نظر است فضایل و مقام والای حضرت فاطمه زهرا(س) در كلام و سخن و رفتار و سلوك پیامبر اكرم(ص ) روایت نقل شده است كه از آن جمله موارد ذیل در منابع اهل سنت ذکر نموده  است:

پیامبر(ص ) به دخترش فاطمه(س ) فرمود: خداوند با غضب تو غضبناك می شود و با رضایت تو خشنود می گردد.
فاطمه پاره تن من است، هركس او را غضبناك كند، مرا به غضب آورده است .
فاطمه، سیده زنان اهل بهشت است.
فاطمه، سیده زنان عالم است.

و یا اینکه عالم بزرگ اهل سنت جناب حافظ سلیمان بن ابراهیم حنفی قندوزی. صاحب کتاب ینابیع الموده حدیثی را از پیغمبر بزرگواراسلام( ص) چنین نقل نموده است:

فاطِمه بَهْجَهُ قَلْٔبی وَ بَعْلُـها نُورُ بَصَری وَابْناٰ ها ثَمَرَٔه فُـؤادی وَالٰأ ئمَـهُ مِنْ وُلْدِهـا اُمَنأ رَبی حَبْلُ مَمْـدُودُ بَیْنَهُ وَبَیْنَ الْـخَلْقِ مَنِ اعْـتَصَمَ بِهِمٰ نَجیٰ وَمَنْ تَـخَلّفَ عَنْهُمْ هَویٰ:٪ ترجمه حدیث نبوی (ص) فاطمه پاره قلب من است شوهر فاطمه نور چشـم من است دو فرزند فاطمه میوه دلم است اینها ریسمان  است بین خدا وبین خلق خدا پس هرکس به اینها چنگ زد( یعنی که به اینها اقدا وتوسل کند) نجات پیدا میکند وکسی که اینهارا رها کرد غرق می شود.

لذا درباره فضایل و عظمت بزرگ بانوی اسلام و یگانه دختر بجا مانده از نبی مکرم اسلام(ص) حضرت صدیقه اطهر فاطمه زهرا(س) چه در منابع شیعی و چه در منابع اهل سنت به فراوانی سخن گفته شده است. به قدری فضایل آن حضرت زیاد است كه جای كوچكترین تردید و یا انكاری وجود ندارد.

قابل ذکر اینکه: در این مراسم، با سخنرانی حجت الاسلام سید رضا جوادی، مداحی سید رضا احسانی، سید ابوالقاسم جوادی و سید نور آغا احسانی همراه بود و مراسم با دعائیه حجت الاسلام عادلی حسینی پایان یافت.

گزارشگر: سید رضا احسانی

مطالب مشابه