نمایش نوار ابزار

یکی از راه های مقابله با فرهنگ بیگانه، گسرش فرهنگ مهدویت هست

دوشنبه ۱۱ دلو ۱۳۸۹

  گفتگو با سید عباس حسینی مدیر مسئول نشریه عصر انتظار و مسئول فرهنگی مجمع فرهنگی بقیت الله(عج)

عصر انتظار:  فعالیت مجمع فرهنگی بقیت الله(عج) از چه زمانی آغاز یافته؟

حسینی:  از سالیان متمادی بدینسو کشور ما مورد تهاجم  فرهنگی بیگانه قرار گرفته، آنها خواستند از اين طریق باعث کمرنگ نمودن باورها و ارزشهای دینی، در میان طیف های مختلف جامعه، مخصوصا تضعیف اعتقادات جوانان گردند، در چنین شرایطی می طلبید که هرکسی در حد توان و استعدادخویش در محوریت اهلیت(ع)  با ارتباط و توسل به آن بزرگواران و برای نجات  از این معضلات دستورات آنان را سرمشق و سرلوحه قرار داده  که یکی از راه های مقابله با فرهنگ بیگانه، گسرش فرهنگ مهدویت هست؛

فرهنگ مهدویت فرهنگی است که موجب حيات اسلام می شود، فرهنگ مهدویت فرهنگی است که درآن انتظارفرج معنای واقعی می گيرد؛ فرهنگ مهدویت  فرهنگی است که به وسيله ی آن پرچم عدالت، صلح، دوستی وبرادری بربام جهان برافراشته می شود، در سایه این فرهنگ جهل و بی خردی ازبين می رود.

با این مقدمه عرض کنم که از  سال 1374 بدینسو جمعی از جوانان تحصیل کرده و اهل علم  به ابتکار  و تلاش محقق فرهیخته و نویسنده چیرده دست  حجت الاسلام والمسلمین آقای سیدجعفرعادلی«حسینی»  مجمع فرهنگی بقیت الله(عج) را تأسیس نمودند، این مجمع در ابتداء  برنامه هایش را در  منزل جناب آقای عادلی با برگزاری دعای ندبه در صبح های جمعه و دعای توسل در شب های چهار شنبه وبرپایی مناسبت های دینی آغازنموده و از سال 1374  تا 1376 ریاست  مجمع فرهنگي بقيۀ الله(عج) را  آقای عادلی عهده دار بود و همچنین ایشان موسس و مدیر مسئول مجله بنام « قلم» بود و آن را با صاحب امتیازی مجمع فرهنگی بقیت الله(عج)  به نشر می رسانید این مجمع  بار دیگر در سال 1385 با حضور و استقبال جمعی از جوانان مشتاق به مسائل اعتقادی و دینی در کابل به ریاست آقای عادلی «حسینی» آغاز به فعالیت نموده و بحمدالله تا هم اکنون این نهاد دینی با حضور جوانان دینمدار دست آوردهای خوبی داشته و به اميدآن روزی که يکايک این عزیزان موفق به شناخت فرهنگ ناب اسلامی و مهدویت گردند.

عصر انتظار:  این مجمع تا کنون در کابل چه فعالیت هایی را داشته؟

حسینی: بنا براين يكي از زمينه هاي پياده شدن اين دستور ديني با برگزاري مراسم مذهبي و اعياد اسلامي است كه باعث ميگردد تا قهر ها به آشتي بدل گردد، نفرت ها و كينه ها باخاك روبه از خانه بيرون  رود، لا اقل ماه چند بار با برگزاری دعای ندبه  و دیگر مناسبت های دینی و مذهبی اقوام همديگر را ملاقات می كنند. حدو چهار سال قبل پس از صحبت هاي متعدد با جوانان متدین بتاريخ25 حوت 1385 در منزل سيد امان  حسيني آقای سید جعفرعادلی«حسینی»  بعنوان رئیس مجمع انتخاب و در آن جلسه فیصله بعمل آمد:

1 . اعياد فطر، قربان و جشن نوروز ظهر سوم عید  برای دید و بازدید مشترکا صورت گیرد.

2 . مسئوليت تنظيم و هماهنگ كننده ي محافل سيد جان آقا احساني، سيد باقر حسيني و سيد شيرين آقا حسيني.

3. بر اساس مصوبه، مراسم دعاي ندبه و بر پايي مناسبات ديني و مذهبي كه بيش از يك سال تحت  عنوان مجمع فرهنگي بقيت الله(عج) برگزار مي گردد و بعد از این تاریخ نیز تحت همان عنوان فعالیت داشته باشند.

4. صبح های جمعه از آغاز تاکنون پس از خواندن دعای ندبه و سخنراني حجت الاسلام جناب آقای سید رضا جوادی با  بيان احكام و روش قرائت قرآن كريم را به اعضا تدریس می نماید.

4. مجمع فرهنگی بقیت الله(عج) علاوه برپا داشتن مناسبت های دینی در برگزاری سیمنار و همایش ها با دیگر نهاد های فرهنگی و دینی همکاری داشته از جمله در سمینار بین المللی مقام معنوی و علمی امام جعفرصادق(ع) که به ابتکار اکادمی علوم جمهوری اسلامی افغانستان در کابل  برپا می گردید، این نهاد  در پیام جداگانه از دست اندرکاران این سیمنار قدر دانی نموده و همین طور بمناسبت درگذشت و  ارتحال برخی شخصیت های علمی  علاوه بر پیام تسلیت، اکثر اعضا در جلسات ترحیم و یاد بود آنان حضور داشته اند.

مجمع فرهنگي بقيت الله(عج) در نظر دارد تا با همکاری شخصیت های علمی که با بعضی آن بزرگواران هماهنگی صورت گرفته تا آنان به برخی از شبهات و  مباحث مورد نیاز و اولیه دینی پرداخته و جزواتی را تهیه و جهت چاپ آن در اختیار مومنین  قرار دهند.

عصر انتظار:  اولویت های اصلی شما در جهت انتشار مجله عصر انتظار چیست؟

حسینی: خداوند را شاکریم که توفیق همراهمان کرد تا برای برداشتن گامی در مسیر حقیقت جویی و کمال طلبی، و ارائه خدمتی به ارباب معرفت آماده شویم. از مدتها پیش، جای خالی مجله ی عصر انتظار در زمینه معارف اسلامی احساس می شد؛ یکسال قبل با توجه به عنایت و تلاش حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای عادلی  حقیر را بعنوان مدیر مسئول نشریه عصر انتظار معرفی و تا کنون موفق به چاپ چند شماره آن شدیم مطالب دینی،  فرهنگی و مصاحبه با کارشناسان از بخش های مهم نشراتی عصر انتظار که روی آن بیشتر از هر موضوعات دیگری تکیه شده  بازتاب یافته  و همچنین

معرفی طرح ها و برنامه های اجرا شده توسط مجمع و طرح معضلات اجتماعی موجود در سطح منطقه، تلاش در جهت تحلیل این معضلات و زمینه های ایجاد آن و ارایه راهکار برای مقابله با این معضلات قلمرو مجله، همان گونه که نام آن اشارت دارد، دینی و فرهنگی است. از آن رو، نام عصر انتظار  را برگزیدیم.

مطالب مشابه