نمایش نوار ابزار

۲۶ دلو، روز یوم العزۀ مردم افغانستان

شنبه ۳۰ دلو ۱۳۹۵

آنچه رویداد تاریخی ۲۶ دلودر تقویم ما رقم زد و باعث اخراج مفتضحانۀ قشون سرخ از کشور گردید همین جهاد و مقاومت بی امان مردم مسلمان افغانستان است که نه تنها شکست سیاست توسعه جویی شوروی وقت را زمینه سازی کرد بلکه عامل تضعیف و فروپاشی دیکتاتوری ۷۰ ساله رژیم کمونستی درجغرافیای خویش گردیده و زمینۀ استقلال کشور های آسیای میانه، اروپای شرقی و امریکای لاتین را نیز فراهم نمود.
عامل مهم دیگر هم اتحاد و همبستگی همه اقوام و ملیت های مردم مسلمان افغانستان بود که پیروزی ملت افغانستان بر ابرقدرت دنیا در آن زمان می توانست نگرانی هایی را در سطح بین المللی برای سایر نیروهای استعمارگر ایجاد کند و پیروزی این ملت ممکن بود سبب بیداری سایر ملت های تحت ستم دنیا شود و آن ها هم دست به قیام بزنند که چنین هم شد.
پیروزی مردم افغانستان سبب بیداری برخی ملت های تحت ظلم و ستم شد و آنان قیام هایی را علیه ستمگران سازماندهی کردند از اینرو دسایس مختلفی علیه افغانستان شکل گرفت تا این هویت بزرگ دینی- ملی را در نطفه خفه کنند و نگذارند که روحیه بیگانه ستیزی و استعمار ستیزی مردم افغانستان به کشورهای دیگر سرایت کند. آنان تلاش کردند که روحیه دینی اسلامی و انقلاب مردم افغانستان را به انحراف بکشانند تا دیگر نگران گسترش آن به کشورهای دیگر نباشند.
پس از پیروزی جهاد، مردم این کشور دچار مشکلاتی شوند و شخصیت ها هم نتوانند در تشکیل حکومت موفق عمل کنند و نیز برخی افرادی که در جهاد نقش داشتند اما از لحاظ اخلاقی ساخته نشده بودند بخشی از حکومت را در اختیار گرفتند که این خود مشکلات بیشتری را سبب شد.
مشارکت همه اقوام و ملیت های افغانستان در هر برنامه ای سبب موفقیت می شود و دولتمردان حال و آینده هم نباید این مساله را از نظر دور داشته باشند.
مردم افغانستان باید به این باور برسند که مهمترین عامل در تعیین سرنوشت خود و کشورشان خودشان هستند.
سالهای اخیر شورای عالی احزاب جهادی و ملی افغانستان با حضور سترجنرال مرحوم سید حسین انوری رهبر حزب حرکت اسلامی افغانستان، احمدضیا مسعود معاون اول جمعیت اسلامى و نماینده خاص رییس جمهور در امور اصلاحات و حکومتداری خوب، محمد کریم خلیلی رهبر حزب وحدت اسلامی افغانستان، حضرت صبغت الله مجددی رهبر جبهه نجات ملی، پیر سید احمد گیلانی رهبر حزب محاذ اسلامی، قطب الدین هلال عضو ارشد حزب اسلامی و رهبر روند سیاسی تغییر و امید، حاجی عزیزالله دین محمد رییس حزب اسلامى و عضو شوراهاى عالى صلح، قاضی محمد امین وقاد رییس شوراهاى اتحاد حزب اسلامى و مولوی عبدالحکیم منیب رییس حرکت انقلاب اسلامی افغانستان و شمار دیگرى از شخصیت هاى جهادى و ملی تشکیل گردید.
همچنین گروهی دیگر از رهبران جهادی و سیاستمداران افغانستان در محوریت عبدرب الرسول سیاف با حضور سید عبدالوحید قتالی، یونس قانونی، عبدالرووف ابراهیمی، فضل هادی مسلمیار، عبدالرحیم وردک، صادق مدبر، وحیدالله شهرانی، زلمی رسول، اسماعیل خان، محمد عمر داوودزی، و تعداد دیگری از سیاستمداران کشور متشکل از رهبران جهادی و مقامات ارشد سابق حکومت حامد کرزی در ترکیب این شورا حضور دارند.
این شوراها پس از چند گاهی بصورت جداگانه به مناسبت های مختلف ملی با برگزاری همایش و نشست های مختلف در قبال مسائل مهم سیاسی کشور، منطقه و بین المللی اعلام موضع داشتند.
اعضای شورای احزاب جهادی و ملی و شورای حراست و ثبات فیصله کردند تا در همایشی بمناسبت خروج نیروهای شوروی سابق از افغانستان، موضع مشترک شان در مورد اوضاع سیاسی را اعلام کنند و این بار بزرگان هردو شورا تصمیم گرفتند تا شوراى عالى احزاب جهادى و ملی و شوراى حراست و ثبات مواضع مشترک شان را اعلام طی همایش بزرگ در پایان این هفته اعلام کنند، امروز مراسم سالروز تجلیل از ۲۶ دلو در ارگ ریاست جمهوری از سوی حکومت بر گزار می گردد و در پایان هفته جلسه مشترک شورای های نامبرده با حضور گسترده شخصیت های سیاسی، حکومتی و احزاب جهادی و شورای های ملی برگزار خواهد شد.
از چند روز بدینسو کمیسیونهای مشترک جهت برگزاری همایشی مشترک هردو شورا به مناسبت فرا رسیدن ۲۶ دلو سالروز اخراج خفت بار نیروهای قشون سرخ شوروی سابق به منظور تجلیل و یاد بود از پیروزی جهاد مردم مسلمان افغانستان به فعالیت آغاز نمودند، اولین جلسه کمیسیون فرهنگی دیروز در دفتر شورای حراست و ثبات افغانستان برگزار گردید.
نگارنده به عنوان یکی از اعضای کمیسیون فرهنگی در جلسه دیروز حضور داشتم موارد ذیل مورد بحث و تصویب قرار گرفت:
۱٫ اعلامیه مشترک، پاراگرف های آن مختلط به دو زبان رسمی کشور(دری و پشتو) تهیه گردد.
۲٫ تهیه شعارها، بنیر پشت صحنه به دو زبان رسمی کشور.
۳٫ متن کارت دعوت مهمانان برای ۶۰۰۰ شرکت کننده در همایش.
۴٫ محورهای بحث سخنرانان در موضوعات؛ صلح عادلانه و بین الافغانی، اصلاحات و غیر سیاسی نمودن نهاهای امنیتی کشور، اصلاحات در کمیسیون انتخابات و زمان مشخص برای برگزاری انتخابات اعضای ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی ها، بحث تقویت روند مردم سالاری و تاکید برحاکمیت و حفظ ارزشهای اسلامی و ملی، هماهنگی با جریانهای سیاسی کشور، مبارزه با هر نوع فساد در سطوح مختلف، اصلاحات در قوه سه گانه کشور و…
۵٫ سخنرانی ۸ شخصیت مطرح(۳ سخنران از اعضای شورای عالی احزاب جهادی و ملی، ۳ سخنران از اعضای شورای حراست و ثبات افغانستان و ۲ سخنران از شخصیت های غیر وابسته به این دو شورا…
۶٫ معرفی تیم تخنیکی و رسانه ای به مسئولیت جناب آقای مصباح…
۷٫ پیگیری موارد فوق، نهایی و اجرایی شدن برخی موضوعات که در کمیسیون از بحث مانده به عهده آقایان؛ مسعود ترشتوال، سخنگوی جریان سیاسی حراست و ثبات، اینجانب(سید جعفرعادلی حسینی)، عضو کمیسیون فرهنگی شورای عالی احزاب جهادی و ملی، احمد فرزان، معاون سخنگوی شورای عالی احزاب جهادی و ملی افغانستان، استانکزی، مصباح و… گذاشته شد.

مطالب مشابه