نمایش نوار ابزار

سالگرد پیروزی جهاد در غياب رئیس جمهور و سران مجاهدين تجلیل شد

شنبه ۱۰ ثور ۱۳۹۰

  هشتم ثور 1371 خورشیدی، سالروز پيروزي جهاد ملت مسلمان افغانستان که پس از 14 سال جهاد و مبارزه  با اتحاد جماهیر شوروی سابق در این كشور مجاهدین حاکمیت را به دست گرفت، این روز  تاریخی از سوی مردم و نهادهای غیر حکومتی در کابل و برخی ولايات كشور با حضور كم‏رنگ مجاهدين به خصوص رهبران جهادي تجليل بعمل آمد؛ اين وضعيت در سال جاری، نشان‏دهنده غربت جهاد و شهدای کشور و روي‏كردهاي مجاهدستيزانه را برملا ساخت.

در اعلامیه که توسط وزارت دفاع ملی به نشر رسید، اظهار شده بود که طبق فیصله شورای وزیران و خطرات امنیتی از برگزاری مراسم خود داری گردیده و یکی از  مشکلات عمده را مشکل امنیتی، خطر تهدید علیه مردم بی دفاع و سهولیت در رفت و آمد و ایجاد ترافیک  در محل تجمع به ویژه تردد نظامیان را  عوامل عمده خواند و در نتیجه از سوی دولت اعلان گردید که از این روز تجلیل به عمل نمی آید.
مراسم گرامي‌داشت از نوزدهمين سالگشت پيروزي جهاد مردم افغانستان امسال در برخی نقاط کابل در شرايطي برگزار شد كه به دليل نگرفتن جشن سالگرد پیروزی جهاد از سوی دولت و عدم حضور رئیس جمهور کرزی و رهبران جهادي مخصوصا صبغت الله مجددي، استاد برهان الدين رباني، آیت الله محسنی و عبدالرب رسول سياف که هرکدام از رهبران مطرح جهادی بوده و با وجود داشتن نقش اساسي آنان در اين رويداد مهم  برای مردم ما تأسف آور است؛  اگر چنین روز های پر افتخار وتاریخی را به بهانه های گوناگونی تجلیل نه کنیم شاید نسل های آینده کشور از این روز ها بی خبرمانده و افتخارات چهارده سال مبارزه مردم مسلمان افغانستان نیز به فراموش سپرده خواهد شد.
روز پنجشنبه 8 ثور 1390 بمناسبت نوزدهمین سالروز پیروزی جهاد ملت مسلمان افغانستان یکی از مراکز دینی و فرهنگی بنیاد فرهنگی، تبلیغی پیامبراعظم(ص) بود که با حضور اهل علم و فرهنگیان  نشستی علمی و تحلیلی پیرامون هشت ثور برپاداشته و به گفته مسئولین این نهاد دینی، آنان تلاش نموده بودند تا برخی از رهبران جهادی در این نشست حضور داشته باشند و هشت ثور را مورد بحث و بررسی قرار دهند که متأسفانه در این نشست نیز موفق به حضور آنها نگردیده اند.

این نشست با گردانندگی حجت الاسلام شیخ محمدعلی فطری یکی از اعضای بنیاد پیش برده می شد؛ ابتدا حجت الاسلام سیدجعفرعادلی«حسینی» ضمن خیر مقدم از حضور مهمانان گفت: باگرامى داشت خاطره جاويدانه شهداى اسلام و وطن وارج نهادن به سعى وتلاش چهارده سال به دفاع از ارزشهاى دينى جهادگران. نشست امروزی تحلیل و برسی هشت ثور، جايگاه واهميت جهاد در افغانستان خواهد بود که سخنرانان بدان می پردازند،  بیش از سی  سال جنگ وكشتار در افغانستان را به دوفصل بايد تقسيم كرد:

فصل اوّل، فصل جهاد و مبارزه عليه كمونيزم بين المللى وقشون اتحاد جماهير شوروى سابق وحكومت كمونستى افغانستان بود وچهارده سال دوام كرد؛ مجاهدين در اين مقطع با ايثار ومجاهدت بى نظيرشان به قسمت عمده از آرمان واهداف خود رسيدند؛ وموفق شدند يك ابر قدرت  را كه معتقد بود بايد بر همه حكومت كند وآنان اين را جبر تاريخ مى‏شمرد، به زوال محكوم نمايد؛ وبطور كل اين فصل، فصل سربلندى وافتخار مردم مسلمان افغانستان بود، همه جهان براى حركت‏هاى شان مجاهدين افغانستان را بعنوان الگو  ونمونه گرفتند ومانيز در اين مورد از خداى خود سپاسگذاريم.

سرپرست بنیاد اضافه کرد: نباید زحمات بعضی از علماء و رهبران جهادی همانند آیت الله سیدعلی بهشتی(ره) را نادیده گرفت که او هم آغاز گر جهاد در آن مناطق بوده و هم برای اولین بار در آغاز جهاد علاوه بر آزادی ولسوالی های مرکزی از سلطه کمونیست ها در مناطق مرکزی اولین نظام اسلامی را پایه گذاری کرد و بعد این حرکت در اثر اختلافات حزبی و دسیسه و نفوذ دشمن به شکست مواجه گردید.

فصل دوّم، پس از پيروزى مجاهدين بود، در اين فصل دشمن با چهره پنهان دست به توطئه هاى خطرناك زد كه مقدمات آن قبلاً در زمان جهاد چيده   شده بود؛ لذا پس از پيروزى مجاهدين متأسفانه عملكرد منفى بعضى رهبران نالايق وتفنگ بدوشان غير مسئول باعث شد، تاعده‏اى اين نهضت اسلامى را زير سؤال برند واز همه دستاوردهاى بزرگ وعظيم جهاد اسلامى چشم پوشى كنند.

منشی شورای اخوت اسلامی در بخش دیگر از سخنانش گفت: چهارده سال جهاد ومبارزه مردم مسلمان افغانستان بيش از يك ميليون ونيم دليرمردان جبهه ايمان كه عاشقانه كف از آب روان زندگى شستند ودر كنار درياى رحمت دوست منزل گزيدند؛ وچه بالاتر كه براى شستشوى نفسانى وتطهير باطنى نه تنها از شهوت وشهرت واز هوا وهوس دست كشيده‏اند كه از جان نيز گذشتند:

گوهر پاك ببايد كه شود قابل فيض

ورنه هر سنگ وگلى لؤلؤ ومرجان نشود

  حجت الاسلام والمسلمین داکتر شیخ محمدحسین جعفری عضو شورای علمای شیعه و شورای اخوت اسلامی یکی دیگر از سخنرانان این نشست بود، ایشان در بخش از سخنانش گفت: جنگ مجاهدین افغانستان در مقابل قشون سرخ، تنها برای افغانستان نبود، بلکه این افراد با سپرکردن سینه های خود در خط مقدم بیش از یک میلیارد مسلمان قرار داشتند. همین بس که جهاد مردم افغانستان، ابرقدرت جهان گشا را که تهدیدی برای جهانیان بود، به ذلت و خواری کشاند و کشورهای منطقه و جهان را از سایه استبداد آن خارج ساخت و دیوار برلین برداشته شد و این مبارزه برای کشورهای اسلامی الگو و نمونه قرار گرفت.

موسس مرکز علمی فرهنگی نرجس(س) آغاز و عامل همه بد بختی ها در این کشور کودتا چیان هفت ثور و سران حزب خلق و پرچم کمونیستی را خواند و گفت: کودتاي کمونيستي که در هفت ثور سال 1357 اتفاق افتاد، يک حادثه ننگين بود که توسط مزدوران اتحاد شوروي سابق به وقوع پيوست و سر آغاز همه نابساماني هاي 31 سال اخير در افغانستان به حساب می آید، از آن پس مردم افغانستان روی خوشي و خوشبختي را نديدند و گرفتاري ها هر روز بيشتر شد. اینکه وزیر دفاع حکومت وقت کمونیست ها خود شان را بی غرض می گیرند این گونه نیست، جنایات کمونیست ها در افغانستان هرگز فراموش نمی شود، این مجاهدین پابرهنه افغانستان بودند که در جهاد مقدس عليه ابرقدرت شرق شوروي سابق وانترناسيوناليزم ماركسيستي غلبه كرد و برای نهضت های آزادی خواهان جهان الگو و نمونه گردید.

عضو شورای اخوت اسلامی در بخش دیگر از سخانش اظهار داشت:  امروز به جای این که افکار خدامحوری و اسلام محوری وجود داشته باشد، خون جوانان اسلام  به فراموشی سپرده شده و بافت های خارجی که از رشد اسلام سیاسی در هراس هستند، نفوذ کرده و می خواهند که افکار سکولارسیستی را پیاده کرده و دین را به حاشیه اجتماع  هدایت کنند، متأسفانه تا به حال از ثمره جهاد، استفاده مناسب نشده که در این راستا رهبران جهادی بیشتر مقصرند.

 سخنرانی دیگری این نشست علمی حجت الاسلام والمسلمین آقای جبرئیلی موسس دارالعلوم امام صادق(ع) عضو شورای علمای سرتاسری و شورای اخوت اسلامی بود، آقای جبرئیلی اين پيروزي بزرگ را حاصل 14 سال جهاد مقدس و آزاديبخش افغانها عليه قشون متجاوز شوروي، و برگ زرين در تاريخ معاصر افغانستان  و گفت: تجاوز اتحاد شوروي نيز بدنبال کودتا 7 ثور اتفاق افتاد و  قيام مردم افغانستان بر ضد ايادي و مزدوران روس ها نيز به دليل کودتای هفت ثور بود. جنايات و قتل عام هايي که اتفاق افتاد، شخصيت ها و علماي ديني که کشته شدند، خانه هايی که خراب شد، ميليون ها افغانی که آواره شدند و بنيادهای اقتصادي، سياسي و فرهنگی افغانستان که از بين رفت، حتي جنگ هاي داخلي بعد از پيروزي مجاهدين نيز تا حدي زيادي ريشه در حادثه اسفناک هفتم ثور دارد.

نماینده پیشین مردم هرات اظهار داشت: هشتم ثور يکي از روزهاي مهم در تاريخ معاصر افغانستان است و بايد بعنوان يک روز ماندگار در تاريخ کشور ثبت شود؛ متأسفانه ما امروز آمار دقیق از شهداء، معلولین و تخریب و خسارات وارده به این مردم را نداریم.

آقای جبرئیلی اضافه کرد: . اين روز در حقيقت روزي بود که قيام مردم افغانستان و مبارزات آن ها بر ضد تجاوز شوروي و قشون سرخ به نتيجه رسيد و روس ها شکست خوردند، حکومت دست نشانده «داکترنجيب» سرنگون شد و زمینه برای برپایی حکومت مجاهدین فراهم گردید؛ این را هم باید اعتراف کرد که مشکلاتی نیز وجود داشت. مهم ترین مشکل ما اين بود که مجاهدين ما در آن زمان آمادگي کافي براي تصدي امور حکومت را نداشتند و نتوانستند تشکيلات دولتي را انسجام ببخشند. همچنين وحدت و انسجام ضروري بين رهبران جهادي وجود نداشت. از طرفي برخي از کشورهاي همسايه ما تصميم گرفته بودند ارتش افغانستان را از بين ببرند و از نفوذي که بين تنظيم هاي جهادي داشتند استفاده کردند، به جنگ هاي داخلي در افغانستان دامن زدند و سعي کردند جلوي شکل گيري دولت فراگير و ملي را بگيرند.

از سوي ديگر توطئه روس ها و غربي ها از تشکيل يک دولت اسلامي در افغانستان جلوگيري مي کرد. آنها سعي کردند ذهنيت جهانيان را نسبت به مسلمانان خراب نموده و در ميان آنان به ويژه مسلمانان ذهنيتي را ايجاد کنند که کسي در بین ملت ها پيدا نشود که به جهاد و دولت اسلامي علاقمندي پيدا کند. جهان گشایان تلاش نمودند به نوعي این ذهنیت را القاء کنند که اگر کسي در مقابل قدرت هاي بزرگ قد علم نماید به سرنوشت افغانستان روبرو خواهد شد. بنابراين همه ملت ها بايد اقتدارگرايی حاکم در دنياي امروز را بپذيرند.

هشتم ثور سر آغاز پيروزي مجاهدين و تأسيس دولت اسلامي در افغانستان شد. اما متاسفانه توطئه هاي دشمنان دور و نزديک ملت افغانستان چنان پیچیده و مرموز بود که مردم مسلمان اين کشور آمادگي درک اين توطئه ها و مقابله با آن را نداشتند. رهبران جهادي ما اسير توطئه هاي دشمنان شدند. کسانيکه مي توانستند توطئه ها و اقدامات دشمنان افغانستان را درک کنند و آينده را ببينند نيز بسیار محدود بودند و موفق نشدند جلو اين توطئه ها را بگيرند.

بنابراين بعد از پيروزي مجاهدين، بجاي حاکميت اسلام و حاکميت مردم افغانستان و ارزش ها، ما گرفتار يک سري نابساماني ها و جنگ هاي داخلي شديم. کسانيکه در جريان انقلاب و کودتاي کمونيستي آسيبي نديده بودند، نیز متاسفانه در سال هاي اخير و سال هاي حاکميت مجاهدين دچار آسيب هاي فراواني شدند. اين امر باعث شد در نهايت بساط دولت مجاهدين جمع شده و طالبان با حمایت برخی از قدرت های منطقه ای و جهانی به حاکمیت برسند.

تهیه گزارش توسط سید فواد اکبری

مطالب مشابه