شکوه فقاهت

سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین آقای سیدجعفرعادلی«حسینی» بتاریخ 9 جوزا 1393 خورشیدی بمناسبت بعثت پیامبر اسلام(ص) و دفاع از مرجعیت در مجمع فرهنگی بقیۀ الله(عج)

مجمع فرهنگی بقیۀ الله(عج) جلسه دوره ای خویش را طبق معمول، این هفته در منزل محترم سیدامان حسینی(محسنی) برگزار نمود، در پایان دعای نُدبه حجت الاسلام سیدجعفرعادلی«حسینی» رئیس مجمع فرهنگی بقیۀ الله(عج) پیرامون فلسفه بعثت نبی مکرم اسلام(ص) با این سوال صحبت را آغاز نمود: آیا دو واقعه مبعث و معراج پیامبر اسلام(ص) در یک روز یعنی 27 رجب اتفاق افتاده است؟

وی بعد از ذکر آیات و روایات پیرامون بعثت و نزول قرآن کریم گفت: نزد عده ای از محدثین شیعه 27 رجب، روز مبعث پیامبر اسلام(ص) می باشد و اما اهل سنت این روز را ، روز معراج و جریان اسراء می دانند و می توان گفت که هردو موضوع قابل جمع است، زیرا سفرپیامبرگرامی اسلام(ص) به معراج که داستانش در متون دینی و کتب روایی فراوان آمده که آن حضرت توسط براق و رفرف به معراج سفر نموده واز سوی دیگر خداوند در آیات متعدد،  نزول قرآن کریم را ماه مبارک رمضان خوانده و در میان پیروان مذاهب اسلامی در این زمینه اختلافی وجود ندارد که این دو واقعه عظیم در یک روز اتفاق افتاده باشد.

بنا براین در مورد تاریخ بعثت میان علمای اسلامی دو دیدگاه وجود دارد، یک دیدگاه مربوط به شیعه است که روز بیست هفتم رجب را، روز بعثت پیامبر اسلام(ص) می دانند، اما دیدگاه دیگر نظر اهل سنت است که به اعتقاد آنان ماه رمضان، زمان مبعث آن حضرت است.

اما در مورد معراج پیامبر(ص) نه تنها بین شیعه و سنی، بلکه میان خود اهل سنت نیز در تعداد و زمان وقوع آن اختلاف وجود دارد و با در نظر گرفتن این نکات و با توجه به این که برخی شب بیست و هفتم ماه رجب سال دهم بعثت را نیز زمان معراج آن حضرت گفته اند و از این رو هیچ تعارض بین این دو وجود ندارد؛ زیرا وقوع این دو موضوع هرچند در یک روز است، امّا به اتفاق همه صاحب نظران سال اوّل مبعث سال معراج نیست، بلکه سال های دیگری غیر از آن برای آن ذکر کردند.

رئیس مجمع فرهنگی بقیۀ الله(عج) ادامه اضافه کرد که طبق آیات الهی بعثت پیامبران برای تربیت انسانها بوده و در روایتی از پیامبر گرامی اسلام(ص) در این باره آمده: «اِنِّی بُعِثتُ لِاُتِمِمُ مَکارِمُ الاَخلاق» همانا من برای کامل کردن مکارم اخلاق برانگیخته شدم.

حجت الاسلام عادلی «حسینی» در بخش دیگر از صحبت هایش با خواند روایتی از معصوم(ع): «فأما من کان من الفقهاء صائناً لنفسه، حافظاً لدینه، مخالفاً علی هواه، مطیعاً لأمر مولاه فللعوام أن یقلدوه و ذلک لایکون إلا بعض فقهاء الشیعة لا جمیعهم.» گفت: این روایت در جلد دوم بحارالانوار و برخی کتب روایی دیگر آمده و ما را متوجه وظیفه و مسئولیت مان در قبال مراجع عظام می سازد.

رئیس مجمع فرهنگی بقیۀ الله(عج) با انتقاد از کسانیکه در شبکه های اجتماعی همانند؛ ویب سایت، صفحه فیسبوک، وایبر، واتساپ و.. توهین به علما، مخصوصا حضرت آیت الله العظمی سیدصادق شیرازی تحت عناوین؛ تشیع لندن نشین، تفکرات فتنه گران مذهبی و … صورت گرفته که آنها سخت در اشتبهاند و آنهم توسط تحصیل کرده های جوان بی تجربه و احساساتی، که این نوع برخورد اهانت آمیز، ریختن آب در آسیاب دشمن هست و

این گونه اهانت ها با کمال تاسف اخیرا از آدرس برخی از نسل جوان اقوام ما به حضرت آیت الله شیرازی که از خاندان بزرگ فقاهت می باشد صورت گرفته است.

عادلی در ادامه گفت:  قابل توجه آن بزرگواران اینکه:  آیت الله شیرازی از نوادگان حضرت علی بن الحسین(ع) و پرورش یافته خاندانی معروف و شاخص در فقاهت و مرجعیت در طول یکصد و پنجاه سال اخیر بوده که حضرت آیت الله العظمی سید میرزا محمد حسن شیرازی معروف به مجدد شیرازی رهبر نهضت مشهور تنباکو و آیت الله العظمی میرزا محمد تقی شیرازی رهبر انقلاب 1920میلادی در عراق و سایر مراجعی که هرکدام در عصر خود با تالیفات، تربیت شاگردان وخدمات مختلف دیگر از افتخار حوزات علمیه سامراء، کربلا و نجف اشرف بودند و همچنین حضرت آیت الله شهید سید حسن شیرازی برادر آیت الله سیدصادق شیرازی موسس اولین حوزه علمیه درجوار حرم حضرت زینب کبری(س) که سالهای بعدش در بیروت توسط حزب بعث عراق به شهادت رسید و شبکه خبر جمهوری اسلامی ایران تصویر ایشان را در قطار دیگر پیشگامان نهضت های اسلام همانند سیدجمال الدین افغانی، امام خمینی، سیدقطب و …. نمایش می دهد.

آری مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی سید صادق حسنی شیرازی از چنین خاندان علمی والا گهری است که تاریخ از مفاخرشان به فراوانی سخن گفته است.

حضرت آیت الله العظمی سید محمد حسینی شیرازی در هنگامیکه حضرت امام خمینی(ره) به کربلا عزمیت نموده بوند،  ایشان به استقبالش رفته و در مدت اقامت یک هفته ای مرحوم امام خمینی در کربلا، وی  اقامه جماعت در حرم امام حسین(ع) را به امام خمینی(ره) سپردند و خود به امام خمینی اقتدا کردند و آیت الله مرحوم شیرازی کسی است که بیش ار 1000 موسسه در سراسر نقاط جهان تاسیس کرد و اتحادیه بین المللی نویسندگان عرب در سال 2002  میلادی لقب «سلطان المولفین» را بخاطر تالیف بیش از 1200 کتاب به ایشان اهدا کرد و این فقیه عالی مقام  کسی است که دوره دایره المعارف فقه استدلالی را در 150 جلد و بیش از 50000  مساله فقهی تالیف کرد که به تنهایی گویای احاطه علمی و گستردگی اندیشه اوست و او با تالیف کتاب «دنیا بازیچه یهود» پرده از سیاستهای یهودیان برداشت و خشم سیاستمداران غرب بویژه اسرائیل را برانگیخت و  این کتاب تابحال بیش از 50 بار به زبانهای مختلف و در کشورهای مختلف به چاپ رسیده است.
مرحوم حضرت آیت الله سید محمد شیرازی کسی بود که با نظریات خویش از جمله شورای مراجع، نفی حکومتهای فردی و دیکتاتوری، امت واحده اسلامی، لغو مرزهای مصنوعی بین کشورهای اسلامی، سیاست عدم خشونت، تعدد احزاب سیاسی و … روح تازه ای در اسلام دمید. روحش شاد و یادش گرامی باد.

گزارشگر: سید عباس حسینی



Comments are closed.