نمایش نوار ابزار

استاد زاهدی به دیار باقی شتافت

جمعه ۴ ثور ۱۳۹۴

علی جان زاهدی فرزند علی حسن متولد سال 1333خورشیدی درولایت غزنی، ولسوالی ناور و از مسئولین یکی از احزاب جهادی و اهل قلم که  بیش ازچهل عنوان کتاب نوشته اند.

مرحوم  زاهدی سال 1349 به  علوم حوزه وی رو آورد و از محضر اساتیدی که بهره مند شد، عبارتند از:

1. حجت الاسلام شیخ سخیداد عادل

2. آیت الله شیخ محمد آصف محسنی در قندهار

3.  آیت ا لله سید صالحی مدرس درمشهد

4. آیت الله دهشت درمشهد

5. آیت الله سید علی خامنه ی درمشهد

زاهدی  از سال 1349 تا سال1356 دروس حوزوی خوانده و درتابستان 1356 خورشیدی با آقای جلال الدین  فارسی که درآن زمان نمایند ه امام خمینی(ره) درلبنان در تماس می شود، اما قبل از هرگونه اقدامی توسط ساواک ایران شناسایی که تعداد از دوستان و همکارانش دستگیر و او به افغانستان فرار می نماید

حجت الاسلام زاهدی در ثور 1358 دست به قیام می زند و چهار ماه بعد بعنوان عضو شورای انقلابی اتفاق اسلامی افغانستان به جهاد خویش ادامه داده و در اثر اختلافات داخلی در سال1361 با جمع از همفکران خویش پاسداران جهاد اسلامی افغانستان را تاسیس می نمایند.

استاد زاهدی سالهای 1366 و 1368 یکی از شخصیت های موثر شورای همکاری احزاب و شورای ائتلاف و نیز در سال 1368 سخنگوی شورای ائتلاف بود.

مرحوم زاهدی پس از بوجود آمدن حزب وحدت اسلامی عضو شورای مرکزی و در آخر، عضویت شورای عالی نظارت آن را حاصل نمود.

مرحوم زاهدی  در بهارسال1371 از جمله فرماندهان و مسئولین احزاب جهادی بود مخفیانه وارد کابل شده و به سامان دادن نیروهای حزب وحدت پرداخت.

آقای زاهدی پس از انشعاب حزب وحدت، از همکاران نزدیک استاد محمد اکبری بوده که  و از سال 1383 تا 1394 خورشیدی معاون ارشد حزب وحدت ملی اسلامی افغانستان و از سال 1388 تا 1392 خورشیدی  وزیرمشاویر رئیس جمهور کرزی در امور دینی بود.

مرحوم حجت ا لاسلام والمسلمین علیجان زاهدی همزمان با تشکیل شورای انقلابی اتفاق اسلامی یکتن از پیشگامان جهاد و مبارزه در ولایت غزنی حضور داشت و در جنگهای خانمانسوز داخلی یکی از رقبای شورای نامبرده به حساب می آمد.

پس از پیروزی جهاد و دوران حکومت مجاهدین، در دهه هفتاد یکی از منتقدان سرسخت مرحوم عبدالعلی مزاری و در باره جنگهای خانمانسوز داخلی در کابل کتاب و مقالاتی نیز به قلم وی منتشر گردیده و بسیار از نا گفته ها و رازهای پشت پرده را بی باکانه افشار نمود. او در سالهای پس از اجلاس بن، با آنکه چند سالی را بعنوان مشاور وزیر رئیس جمهور کرزی بود و اما در عرصه های سیاسی و اجتماعی کمتر حضور می یافت.

زاهدی، آدم منزوی و حتی مورد بی مِهری دوستان قدیم خویش قرار داشته و هرچند در عرصه های فرهنگی آدم فعال، پرتلاش و منتقد شجاع و در گفتار صراحت لهجه داشت، او حقایق تلخ گذشته را بدون  سانسور و محافظه کاری و صادقانه و با احساس بیان می نمود.

درگذشت مرحوم استاد زاهدی به همه بستگان و دستانش تسلیت گفته، برای آن مرحوم غفران الهی و برای بازماندگانش صبر جزیل آرزومندم.

نویسنده: سید جعفرعادلی«حسینی»

مطالب مشابه