نمایش نوار ابزار

سمينار بين‌المللی «رسالت علما، وحدت امت اسلامی»

پنجشنبه ۲۲ میزان ۱۳۸۹

  سمينار بين المللي رسالت علماء، وحدت امت اسلامي  را «آكادمي علوم افغانستان»، «بنياد فرهنگي، تبليغي پيامبر اعظم(ص)»، «موسسه فرهنگي، خدماتي ثقلين»، «بنياد فرهنگي، اجتماعي راه امين» و «مركز علمي، فرهنگي حضرت نرجس(س)» برگزار مي‌كنند؛ اكادميسين استاد «برهان‌الدين رباني» رئيس و حجت الاسلام حاج سيد محمد هادي«هادي» مسئول اجرايي سمینار بين‌المللي رسالت علماء، وحدت امت اسلامي، طي كنفرانس مطبوعاتي روز دوشنبه 12 ميزان 1389 در مركز بنياد فرهنگي، تبليغي پيامبر اعظم(ص) با خبرنگاران در مورد نحوه  برگزار اين سمينار اظهاراتي داشتند؛ استاد رباني افزود: علما نقش بارزي در تاريخ بشريت به ويژه در تاريخ افغانستان داشته و دارند.

وي اضافه كرد: زماني كه اين كشور در قرن بيستم مورد تهاجم اردوی سرخ قرار گرفت، روحانيون پيشگام حركت‌هاي اجتماعي بودند.
استاد رباني اضافه كرد: در افغانستان جنبش‌ها و حركت‌هايي كه حتي با هدف اصلاحات اجتماعي صورت گرفته است، حضور پر رنگ علما در آن مشهور است كه نمونه آن جنبش مشروطه است كه در صدر آن «مولوي قندهاري» قرار داشت كه پس از بازداشت به عنوان رهبر جنبش اعدام شد.
رييس جمهوري پيشين ادامه داد: امروز با وجود نهادهاي متعدد دولتي براي خدمات رساني و رفع مشكل مردم، باز هم طبقات مختلف جامعه براي حل مشكلات خويش به روحانيون و مراكز ديني مراجعه مي‌كنند.
وی اظهار داشت: افغانستان در مرحله حساس تاريخي واقع شده است و كشور در بستر يك بحران قرار دارد، در حاليكه صداي گلوله در كشور خاموش نشده است، توطئه‌ها در كمين مردم نشسته اند و سعي در ايجاد اختلاف‌هاي ملي و مذهبي در ميان مردم دارند.

  رباني تصريح كرد: در حاليكه حضرت محمد(ص) پيامبر بزرگوار اسلام از مسلمانان خواسته است كه خود را از اختلاف و تفرقه دور نگه دارند.
عضو پارلمان در همين حال يادآور شد: امروز مشكلاتي دامنگير افغانستان است، فتنه جوياني در صدد ايجاد تنش براي ايجاد تفرقه ميان اقشار مختلف مردم هستند.
وي تاكيد كرد: رسالت روحانيون ايجاب مي‌كند كه براساس صلاحيتي كه دين به آنان داده است، براي رفع معضلات كنوني اقدام كنند، زيرا بعد از پيامبران مسؤوليت ديني بر عهده آنان است.
وي از علما و چهره‌هاي ديني افغانستان خواست تا براساس رسالتي كه دارند وظايف خود را براي اصلاح جامعه، برقراري صلح، امنيت و خاموش كردن شعله‌هاي جنگ به نحو احسن انجام دهند.
به گفته رباني: بخشي از موضوعات سمینار رسالت علما و وحدت امت اسلامي به مقوله صلح، امنيت، پيشگيري از اختلافات قومي و مذهبي و نحوه مبارزه با تهاجم فرهنگي در افغانستان اختصاص دارد.
   وي يادآور شد: با توجه به بحران موجود در كشور چهره‌هاي علمي و ديني ‪۳۴ ولایت نيز در اين سمینار حضورخواهند پيدا نمود.

اين مقام اضافه كرد: پيام شركت‌كنندگان در سمینار تقويت عوامل وحدت اجتماعي ميان گروه‌هاي مختلف و نيز پرهيز از موضوعاتي كه منجر به تنش و تفرقه مي‌شود، خواهد بود.

همچنين حجت الاسلام آقاي هادي مسئول اجرايي  برگزاری این سمینار گفت: قرار است به روز شنبه و يكشنبه  هفته آینده کابل میزبان سمینار بین المللی رسالت علماء،  وحدت امت اسلامی باشد.

وي اضافه كرد: برعلاوه اشتراک صد ها عالم دین از داخل افغانستان، شماری از عالمان دیني از کشور های همسایه، آسیای مرکزی، و برخی کشور های عربی هم در این سمینار بین المللی حضور خواهند یافت و اين سمينار  با هدف تقويت و هم‌انديشی مسلمانان، باز‌خوانی وحدت امت ‌اسلامی و بر مشی وحدت‌طلبانه پيشگامان وحدت جهانی اسلام، 17 و 18 ميزان، در شهر «كابل» افغانستان آغاز به كار خواهند كرد.

   سید محمد هادی رئيس اجرائي سمينار و بنياد فرهنگي، تبليغي پيامبر اعظم(ص) و از مسوولان شورای اخوت اسلامی در این رابطه گفت: «قطعاً نقش بسیار موثر دارد، ما مقالات و برنامه هاي متنوع داریم، تماس با شخصيت ها و  جلسات هفتگی داریم و یکی از جلسات ما همين كنفرانس مطبوعاتي است که می تواند پیوند بزند، مشکلات را بحث و بررسی بکند، نیازمندی ها، آسیب ها  و ديگر مسایل که ایجاب می کند.»

در همین حال برخی از عالمان دین تدویر همچو سمینار ها را در از بین بردن اختلافات قومی و مذهبی مهم می دانند.

مطالب مشابه