نمایش نوار ابزار

افغانستان؛ پرچم‌داران حمایت از فلسطین

سه شنبه ۲۹ سنبله ۱۳۹۰

  ماه رمضان هم رو به پایان گذاشته است. جمعه آخر رمضان هم گذشت. باز هم فریادهای آزادی. باز هم نجواهای تنهایی و باز هم آواره‌گی و بی‌کسی. باز هم فلسطین و باز هم درد، رنج و مشقت. باری دیگر فلسطین و باز هم جنگ و ناآرامی. یک بار دیگر فلسطین و یک بار دیگر یادواره اشغال. این روایتی است که بیش از شش دهه، هر سال، هر ماه، هر هفته و هر روز و هر لحظه در دفترچه خاطرات تاریخ و در گذر ایام فلسطینی‌ها احساس می‌شود. مردمی که سال‌های سال است که با سنگ و کلوخ، به مبارزه با صهیونیست‌ها و صهیونیزم می‌پردازند و در واقع پرچم‌دار مبارزه با اسلام‌ستیزی قدرت‌های بزرگ جهانی‌اند.

در تمام سال‌هایی که فلسطینی‌ها درد اشغال و سرکوب را متحمل شده‌اند، بسیاری از مسلمانان در کشورهای مختلف جهان، به حمایت و خونخواهی از فلسطینی‌ها پرداخته و باربار انزجار و نفرت خویش را نسبت به اسراییل و عملکردشان در قبال مردم بیگناه فلسطین ابراز داشته‌اند.

در تمام سال‌هایی که فلسطینی‌ها درد اشغال و سرکوب را متحمل شده‌اند، بسیاری از مسلمانان در کشورهای مختلف جهان، به حمایت و خونخواهی از فلسطینی‌ها پرداخته و باربار انزجار و نفرت خویش را نسبت به اسراییل و عملکردشان در قبال مردم بیگناه فلسطین ابراز داشته‌اند.

در این میان افغانستان و مردم مسلمان افغانستان نیز از جمله کشورها و مردمانی هستند که از پیشتازان حمایت از مردم فلسطین هستند و حمایت این مردم از فلسطینی‌ها حتی به بیش از نیم قرن قبل باز می‌گردد.

«در این شکی نیست که اسراییل و مخصوصاً یهود، از دشمنان دیرینه‌ی مردم مسلمان هستند و در دوران پیامبر(ص)، ایشان نیز بیش‌ترین آزار را از یهود دید. و در این سال‌های اخیر با غصب و اشغال سرزمین فلسطین، دشمنی شکل عریان به خود گرفت و به هر صورت اسراییل دشمن مسلمانان می‌باشد و یک غده سرطانی را، غرب در متن کشورهای اسلامی گذاشته به نام اسراییل».

سید جعفر عادلی حسینی، منشی شورای اخوت اسلامی، با ذکر مطلب فوق به پیشینه کمک‌های مردم افغانستان به فلسطینی‌ها نیز اشاره کرد: در سال 1327 که نخستین سال‌های تجاوز اسراییل به فلسطین بود و این سرزمین را به اشغال خود درآوردند، در همان سال‌ها در مرکز کابل و در چنداول، «میر علی‌اصغر شعاع» که از دانشمندان بزرگ کشور و از افتخارات این سرزمین بود و از آثار علمی زیادی نیز برخوردار هستند، در یک تکیه‌خانه که اکنون هم موجود است و به تکیه‌خانه میر اکبرآغا پدر شهید شعاع است، در سال 1327 یک کمیته ایجاد کردند به نام دفاع از مجاهدین فلسطینی.

به گفته وی، در همان کمیته مرحوم شهید بلخی(ره) نیز نقش برجسته‌ای داشته، و این‌ها برای فلسطینی‌ها اعانه جمع می‌کردند و به فلسطین می‌فرستادند.

معاون بنیاد فرهنگی، تبلیغی پیامبراعظم(ص) می‌گوید: «من یک رسید جمع‌آوری کمک‌ها را دیده بودم که شماره 403 بود و در همان یک رسید، 900 افغانی کمک شده بود و پول‌های زیادی را برای کمک به مردم فلسطین جمع می‌نمودند».

عاد لی می‌گوید، این افراد یک تجمع و تظاهرات را نیز راه‌اندازی کردند که از چنداول تا محدوده پل خشتی، تجمع هزاران مسلمان افغانستان، به راه افتاد و شهید بلخی(ره) یک سخنرانی جدی و حماسی نمودند و در همان جا علامه بلخی(ره)، به اسراییل اخطار می‌دهد و سران کشورهای عرب را توصیه می‌کند برای مقاومت و دفاع از مردم فلسطین».

وی ادامه داد، پس از همان تجمع، این‌ها به سران کشورهای اسلامی نامه نوشتند که باید از مردم مظلوم فلسطین دفاع کنند و حتی خون اهدا می‌نمودند.

عادلی در ادامه یادآور شد، ناگفته نماند که در این بین یکی از علمای اهل سنت به نام علامه فیضانی را نیز نباید فراموش کرد که ایشان نیز از همان شهدایی است که در سال 1357 و پس از حضور کمونیست‌ها به شهادت رسید.

منشی شورای اخوت اسلامی به خیزش‌های سال 1349 نیز اشاره کرده گفت که این خیزش‌ها توسط جوانان باایمان و آزادی‌خواه اهل سنت به وجود آمده بودند و در همان سال‌ها مجله‌ای به نام «برهان» توسط شهید آیت الله واعظ به نشر رسید که در همان مجله نیز بزرگان، به دفاع از مردم فلسطین و دیگر مسلمانان جهان اسلام می‌پرداخته‌اند.

به گفته وی، در سال 1352 این گروه مجدداً به سران کشورهای عرب نامه می‌نویسند و خون اهدا می‌کنند؛ بنابراین به باور عادلی، پیشینه دفاع از مردم فلسطین در افغانستان به سال 1327 بر می‌گردد.

منشی شورای اخوت سپس خاطرنشان ساخت، دفاع از مردم فلسطین در آن سال‌ها به صورت نامنظم صورت می‌گرفته و از سال 1358 که در فلسطین و در غرب لبنان، حمله و کشتاری صورت می‌گیرد و امام خمینی(ره) با صدور پیامی، جمعه آخر ماه مبارک رمضان را به دلیل این که هم مردم روزه‌دار هستند و هم مصادف با شب‌های قدر و شب‌های استجابت دعا می‌باشد و هم می‌توان با مردم فلسطین بیش‌تر غم‌شریکی شود، به عنوان «روز جهانی قدس» نام‌گذاری کرد.

به گفته وی، بعد از آن تاریخ به بعد، روز به روز، قضیه فلسطین و روز قدس جهانی شد و همه‌ساله تظاهراتی در حمایت از مردم فلسطین صورت می‌گیرد.

عادلی افزود، مردم افغانستان نیز در سال‌های اخیر در روز جهانی قدس، نسبت به قضیه فلسطین بی‌تفاوت نمی‌مانند و مردم در نقطه‌ای تجمع و نسبت به اسراییل و اشغال فلسطین ابراز تنفر و انزجار می‌نمایند.

وی ابراز امیدواری کرد که بزرگان و شخصیت‌های سیاسی کشور نیز، دست از محافظه‌کاری بردارند و به حمایت از مردم مظلوم فلسطین بپردازند، چرا که به گفته وی، این مسأله یک وظیفه‌ی دینی است و خوب است که بیش‌تر به این امر توجه شود.

عادلی افزود، روز قدس، روزی است که حتی ملت‌های مسلمان می‌توانند در آن سرنوشت خودشان را تعیین کنند.

قدس، قبله نخستين و حرم دوم مسلمانان جهان، سرزمين اصلي و وطن ميليون‌ها آواره‌ی مسلمان فلسطيني است كه استكبار جهاني توسط صهيونيسم جنايتكار، از سال 1948 آن سرزمين را از دست ساكنانش خارج ساخت و تحت سلطه نيروهاي اشغال‌گر قدس قرار داد.

جمعه آخر ماه رمضان را روز جهانی قدس می‌خوانند. روزی که در آن اکثر مسلمانان جهان به فریادخواهی فلسطینی‌ها برمی‌خیزند و جالب است بدانید که از این روز حتی در برخی کشورهای بزرگ اروپایی نظیر انگلیس هم تجلیل به عمل می‌آید. گفته می‌شود که در انگلیس به دلیل این که روزهای جمعه رخصتی نیست، یکی از روزهای رخصتی هفته را برای این منظور اختصاص می‌دهند و آزادی‌خواهان به حمایت از آزادسازی قدس و مردم بی‌گناه و بی‌دفاع فلسطین می‌پردازند.

منبع:

هفته‌نامه راه نجات، شنبه ، 5 سنبله 1390 ـ 27 اگست 2011 ـ 27 رمضان المبارک 1432

مطالب مشابه