نمایش نوار ابزار

ایمان حضرت ابوطالب علیه السلام در منابع شیعه و سنی

دوشنبه ۲۸ حوت ۱۴۰۲
26 رجب سالروز رحلت جانکاه، سید بطحاء حضرت ابوطالب علیه‌السلام را بر همه مسلمانان جهان تسلیت می‌گویم!
عمران بن عبدالمطلب مشهور به ابوطالب یا ابی‌طالب بزرگ قبیله قریش، عمو و حامی قدرتمند پیامبر اسلام صلی‌الله علیه وآله در 26 رجب سال 10 بعثت در سن 86 سالگی و سه روز پس از وفات حضرت خدیجه سلام‌الله علیها از دنیا رفت.
من در سال 1398 خورشیدی همزمان با سالگرد رحلت آن بزرگوار کتابی زیر نام: «ایمان حضرت ابوطالب علیه‌السلام در منابع شیعه و سنی» آماده چاپ و در مطبعه تمدن واقع پل سوخته کابل منتشر شد.
از این‌رو در این پست، به مناسبت سالروز رحلت ابوطالب علیه‌السلام تقریظ چهارتن از شخصیت‌های علمی شیعه و سنی که بر این اثر نگارنده تحریر نموده بودند، حضور علاقمندان حضرت ابوطالب علیه‌السلام تقدیم می‌دارم.
تقریظ حضرت آیت الله سید محسن حجت
نوشته‌ی «ایمان ابوطالب(ع) در منابع شیعه و سنی» را که چند روز پیش به دستم رسید، با یک نظر اجمالی مطالعه نمودم، الحق و الانصاف ایمان آن بزرگوار با تحقیق و مستند در این نبشته ثابت شده است و برای اهل انصاف جای تردید باقی نخواهد ماند و حجت برای عموم تمام است.
حضرت ابوطالب(ع) اولین صحابی و یاور رسول اکرم(ص) می‌باشد که متأسفانه مورد بی مِهری یگعده بی خبر از اوضاع صدر اول قرار گرفته است و نمی‌دانند که دست‌های مرموزی در صدد ایراد منقصتی به مقام شامخ شاه ولایت مآب حضرت امیرالمومنین(ع) بودند تا بتوانند با انکار ایمان ابوطالب(ع) چیزی از عظمت آن بزرگوار بکاهند و با این عمل نواقص دیگران را بپوشانند.
حضرت حجت الاسلام‌والمسلمین جناب آقای سید جعفرعادلی حسینی در این نوشته کوشیده است تا حقیقت برهمگان روشن گردد و این مسئله را از بُعد قرآنی و روایی و سیاسی و غیره مورد بررسی دقیق قرار داده است مطالعه این مجموعه به عموم حق جویان توصیه می‌گردد.
والسلام علی من اتبع الهدی
7 شوال 1439- 31/3/1397
کابل تکیه خانه عمومی- سید محسن حجت
……………………………………………………….
تقریظ مفتی عبدالرحمان رحمانی نماینده مردم بلخ در شورای ملی!
اللهم انی اسئلک حبک و حب من یحبک من النبیین و الصدیقین و الشهداء والصالحین.
واقعاً که علم نور است و قضایایی که در روشنی علم نافع فیصله می‌گردد، شک و ریب در تخطیه‌ی آن حکم باقی نمی‌ماند.
جهل ضلمت است که صاحبش را در تاریکی مانده که هر لحظه خطر سقوطش در پرتگاه هلاکت و ضلالت محسوس است.
تشکر از دانشمند فرزانه جناب عادلی حسینی بذل مساعی خصوصاً در قضایای تاریخی دینی از جمله آباء و اقارب نزدیک پیامبر اکرم(ص) داشته، من جمله جناب ابوطالب عموی نهایت رحیم و مهربان نبی اکرم(ص) والد ماجد اسدالله الغالب حضرت علی کرم‌الله وجهه که قضاوتش با دلایل روشن و توجهات علماء سنی و شیعه جهان اسلام استوار بوده است.
شکرالله سعیه الجمیل
مجلس نمایندگان افغانستان- عبدالرحمن رحمانی
……………………………………………………………………..
تقریظ حضرت آیت الله شیخ محمد نقی افشار
امام جمعه شرق کابل و از اساتید حوزه‌های علمیه
ایمان حالت درونی و کیفیتی است که گاه در شرایط خاص و بصورت استثنایی، اقرار به زبان و عمل در جوارح می‌شود مخالف باشد. إلا من أكره وقلبه مطمئن بالإيمان.(نحل/106)
از این‌رو صرفاً سرزدن عملی از انسان در شرایط استثنایی نمی‌توان به قضاوت پرداخت و یا دارنده عمل را متهم کرد. و لا تقف ما ليس لك به علم ان السمع و البصير و الفواد كل اولئك كان عنه مسوولا.(اسراء/36)
بلکه برعکس از اعمال و گفتار غالب انسان، خصوصاً که هدفمند باشد می‌توان به ایمان او راه برد.
از جمله اشخاصی که بعد از طلوع شمس نبوت، ایمان عمیق به رسالت رسول‌خدا(ص) آورده و حتی اگر در شرایط خاص استثنایی-چنانچه گفته‌اند و می‌گویند: ایمان خود را اظهار نکرده باشد- حضرت ابوطالب(ع) والد بزرگوار امام علی(ع) است که شعاع شمس نبوت تا عمق جان او نفوذ کرده و سراسر وجودش را ملتهب ساخته بود، بطوری‌که در خفا و علنی با عده و عُده با نفس و نفِس و با شعر و شمشیر از آن حضرت حمایت کرده و درسایه سار شعاع تابناک دعوت جدید حرکت نمود و غبار ظلم و ظلمت و جهل و جهالت را از ساحه آن دور کرد تا آن نور بماند، حتی اگر خود و فرزندانش نمانند.
گو اینکه در طول تاریخ جیره خواران شجره ملعونه که در شمس نبوت و قمر ولایت غبارعاری پیدا نکردند، هرچند فراوان کوشیدند و حتی با جعل احادیث و قلب تاریخ از تبرئه مخالفین آن‌ها طرفی نبستند، افسانه‌ها سرائیدند و شعرها سرودند، حدیث وضع کردند و برای آیات مبارکه، شأن نزول با راویان مجهول بافتند تا اقارب آن شکوه نور را به کفر و شرک متهم سازند و از جمله عم بزرگوار رسول خاتم و پدر امام علی(ع) را. یریدون لیطفئوا نور الله بأفواههم و الله متمّ نوره و لو کره الکافرون.(صف/8) غافل از اینکه خورشید به دو انگشت پنهان و قمر زیر ابر نمی‌ماند و بزرگ مردان پیدا می‌شوند، در طول تاریخ تا اکاذیب و جعلیات آن‌ها را برملا سازند و از لابلای تاریخ حق و احادیث صحیح و هم از زبان موافق و مخالف حقیقت را واگویند و ازجمله این اشخاص برادر دانشمند و محقق اندیشمند، نویسنده چیره دست معاصر، سلالة الاطیاب حجت‌الاسلام والمسلمین جناب آقای عادلی‌حسینی می‌باشند که با قلم شیوا و نثر روان به بیان و بنان، مداد و زبان با اتکا به منابع تاریخی متقن و اساسات قرآنی و روایی صحیح چهره تزویر شجره ملعونه و ازناب آنان را بر ملا ساخته و با دلایل متقن پیش گفته از کتب موافق و مخالف به اثبات ایمان حضرت ابوطالب پرداخته‌اند و از جانبی دور از تعصبات مذهبی طرح نو درافکنده‌اند، به شیوه‌ی که معاندان جاهل را که با دامن زدن به مسائل تاریخی به گونه نفاق افکنانه و گل آلود کردن کردن آب، ماهی مقصود خویش را گیرند، پاسخ در خور داشته باشند.
و هم از توهین و تعرض به مقدسات مخالف اجتناب کرده باشند و قدمی واسع در راه وحدت اسلامی برداشته باشند. لتکون کلمة اللّه هی العلیا.
خداوندش توفیق روز افزون و رفیق و با سعادت دارین قرین گرداند.
آمین یا رب العالمین
العبد محمد نقی افشار
10/4/1397
………………………………………………………….
تقریظ شیخ الحدیث مولانا سمیع‌الله ریحان(1)
تدوین کتاب ایمان ابوطالب در منابع شیعه و سنی توسط عالم جید کشور، محترم سیدجعفرعادلی حسینی رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اخوت اسلامی قابل قدر است.
نویسنده با استدلال‌هاى متقن و با استنباط واستنتاج در این مجموعه، خدمات حضرت ابوطالب(رض) را نسبت به پیامبر گرامی اسلام(ص) از دیدگاه بسیاری از علمای اهل سنت و اهل تشیع ثابت کرده است.
در این کتاب علاوه بر استناد به کتب معروف اسلامی که از خدمات حضرت ابوطالب(رض) پدر بزرگوار حضرت‌علی کرم‌الله‌وجهه یادآوری نموده‌اند، اشعار او نیز نشان می‌دهد که او به مکتب برادرزاده و خود آن حضرت علاقمند و مصدر خدمات شایانی گردید و ازجانب دیگر محبت‌شدید پیامبر(ص) به ابوطالب(رض) و احادیثى که درباره‌ی وی نقل شده، دلیل روشنی برحمایت جانانه‌ی ابوطالب(رض) از پیامبر(ص) و دین اوست.
واهدنا سبل السلام ونجنا من الظلمات إلى النور
با احترام – سمیع‌الله ریحان
15/5/1397
1) متن تقریظ مولانا سمیع‌الله ریحان از پشتو به فارسی توسط حجت‌الاسلام دکتر محمد حسین جعفری قندوزی ترجمه شده است.
https://www.youtube.com/shorts/4WLKmtI1Ox0
مطالب مشابه