نمایش نوار ابزار

بحث ضرورت اخوت اسلامی در دوازدهمین مجمع عمومی شورای علمای شیعه افغانستان

دوشنبه ۱۴ میزان ۱۳۹۳

 دوازدهمین مجمع عمومی شورای علمای شیعه افغانستان از اول تا سوم ماه میزان 1393 در حوزه علمیه خاتم النبیین(ص) ادامه یافت و پس از سه روز بحث و تبادل افکار میان اعضای مجمع عمومی، این نشست با صدور قطعنامه ۱1 ماده ای به کار خود پایان داد.
هدف این نشست سه روزه که با حضور آیت الله محسنی؛ رییس شورای علمای شیعه افغانستان در حوزه علمیه خاتم النبیین(ص) برگزار شد، یافتن راه حلی برای برون‌رفت از مشکلات موجود در ولایات مختلف کشور می‌باشد.

امسال نیز  نمایندگان  چهل شش ولسوالی و اعضای مجمع در حدود سه صد تن از علما در شهر کابل تجمع نمودند و هرکدام علاوه برگزارش از:

1. عملکرد

2. چالش ها

3. پیشنهادات و نیز اعضای مجمع با تشکیل کارگروههای تخصصی مباحث جدی را نمودند، مجمع عمومی با افتتاحیه و اختتامیه حضرت آیت الله محسنی همراه بود و نمایندگان ولایایت و اعضای اجرائیه شورای علمای شیعه در موضوعات مشخص سخنرانی نمودند، یکی از سخنرانان روز دوم مجمع حجت الاسلام سید جعفرعادلی«حسینی» عضو مجمع و رئیس دارالانشاء شورای اخوت اسلامی بودند، نامبرده پیرامون  ضرورت اخوت اسلامی در جامعه امروز افغانستان با ارائه گزارش از کارکرد شورای اخوت اسلامی سخن گفتند که خلاصه از سخنرانی وی حضور شما خوانندگان محترم پیش کش می گردد:

ضرورت اخوت اسلامی در جامعه امروز افغانستان

هرچند اخوت و همبستگی امت اسلامی از اصول راهبردی  ومورد توجه قرآن کریم و سیره  پیامبربزرگوار اسلام(ص) ائمه اطهار(ع) و دیگر بزرگان دینی است.

از آنجاییکه در افغانستان پیروان اهل تشیع و تسنن زندگی می کنند، خوشبختانه علما و دانشمندان اسلامی افغانستان، از سالیان متمادی بدینسو بعنوان مشعلداران و پیشتازان جامعه اسلامی مصدرخدمات فراوان قرار گرفتند و در این کشور از جایگاه ویژه برخور دار بوده اند و علمای این کشور در گذشته  از نفوذ فرهنگ و سیاست دشمن جلوگیری و از ارزش های دینی و اسلامی حراست و پاسداری نمودند و تلاش نمودند که اخوت و همبستگی میان پیروان مذاهب اسلامی در این کشور صورت گیرد، مخصوصا پس از جنایات و ستم ملی که در دوران حکومت عبدالرحمن خان بر مردم افغانستان، مخصوصا تشیع بوجود آمد، حدود شصت سال قبل به همت مرحوم حضرت آیت الله حجت(ره) تقیه از پیروان مذهب جعفری برداشته و آزادی مذهب تشیع در کشور  و شناساندن چهره واقعی اهل تشیع(پیروان اهل بیت(ع)) برای برادران اهل سنت که سالیان متمادی حکام مستبد گذشته و گماشتگان مستعمران انگلسی اختلافات مذهبی را دامن می زدند، ملاهای متعصب به کشتن شیعیان فتوا می دادند و عبد الرحمان خان نیز از همین گونه فتوا ها استفاده نمودند و آنها  را کافر، مال و جان شان را مباح می دانستند، قطعاً کار ساده ای نبود ولی علمای آن عصر، مخصوصا حضرت آیت الله حجت از طریق راه انداختن مباحثات علمی و استدلال علما را قانع ساختن و به گفته ای شهید ابراهیم مجددی: ما از آقای حجت تشکری می کنیم که تشیع واقعی را به ما معرفی و باعث وحدت میان پیراون تشیع و تسنن گردید و همین گونه علمای دیگر نیز در نقاط مختلف کشور تلاش نمودند که عده ای کثیری از آن فرزانگان پس از كودتاى 7 ثور 1357 و به قدرت رسيدن كمونيستها بازداشتها و اعدام هاى جمعی شروع شد، اولين قربانيان اين كشتار را شهداى روحانيت تشكيل مى‏هند، علماء و دانشمندان بيشتر از ساير اقشار جامعه مورد خشم و نفرت رژيم  ماركسستى قرار گرفتند که  همزمان با بقدرت رسیدن کمونیست ها در پایتخت کشور و ساير شهرها و ولايات تعداد دستگير شدگان اکثرا عالم  و اغلب آنها در همان روزهاى اول شربت شهادت را نوشيدند.

افغانستان پس از سه دهه جنگ های خانمانسوز حدود ده سال قبل با تلاش شخصیت های دلسوز همانند حضرت آیت الله محسنی و شهید استاد ربانی و دیگر بزرگان احساس مسئولیت نمودند و رسالت خویش را با برگزاری نشست های مشترک عملا از راههای مختلف، در جهت ضرورت همبستگی در جامعه امروز افغانستان اقدام عملی به تاسیس شورای اخوت اسلامی نمودند.

1.  بخش از مجموعه فعالیت و کارکردهای شورای اخوت اسلامی را این جانب درکتاب راهكارهاي عملي اخوت اسلامي در افغانستان با قطع وزیری و به تعداد 352 صفحه و تیراژ: 2000  با تقریظ حضرت آیت الله العظمی محسنی از سوی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی منتشر گردیده است.

فصل اول؛ امام حسین(ع) و اخوت اسلامی

فصل دوم؛ کنفرانس بین المللی اخوت اسلامی

فصل سوم؛ دیدگاه شخصیت های علمی و اخوتی کشور پیرامون اخوت و همدلی امت اسلامی پرداخته شده است.

2. هفته نامه اخوت اسلامی که از دو سال بدینسو از مجله به هفته نامه ارتقا یافته که علاوه بر مباحث اخوتی و ارزشی به مسائل روز و معضلات اجتماعی پرداخته و مواضع خویش را از طریق اطلاعیه و….

3. در شبکه اجتماعی از جمله در صفحه فیسبوک وتویتر فعالیت های روز مره شورای اخوت اسلامی انعکاس داده می شود.

4. دیدار با مقامات بلند پایه حکومتی از جمله معاون اول جهت

5. کنفرانس مطبوعاتی و اعلام موضوع در قبال مشکلات کشور

6. اعزام هیئت در نمایندگی ولایات مختلف کشور…..

7. معرفی دو نفر سنی و شیعه در کمیسیون تدوین ثقافت اسلامی در چوکات وزارت تحصیلات عالی و نقش اعضای شورای اخوت اسلامی در پیگیری ایجاد این کمیسیون….

8. اعلام موضع طی اعلامیه های جداگانه در قبال مسلمانان و جهان اسلام

گزارشگر: ضیا موسوی

مطالب مشابه