نمایش نوار ابزار

بیست و چهارمین سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) در افغانستان

چهارشنبه ۱۵ جوزا ۱۳۹۲

 دهه دوم ماه جوزا با گرامی داشت به مناسبت بیست و چهارمین سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) در مناطق مختلف افغانستان و مخصوصا شهر كابل پایتخت کشور با حضور صدها تن از اقشار مختلف سیمینار و همایش های متعدد برگزار وپیرامون اندیشه های امام خمینی(ره) بحث صورت گرفت. مردم افغانستان با برگزاری تجلیل از مقام علمیٰ و سیاسی مرجع دینی حضرت آیت الله العظمی امام خمینی(ره) به دلیل خدماتش به جهان اسلام و نجات امت اسلامی از زیر یوغ ظلم و ستم قدرت های بیگانه، به ویژه حمایت های او از مجاهدین و مهاجرین افغانی، از دید مردم افغانستان، برخورد شایسته امام خمینی(ره) با مهاجرین افغانستانی در ایران و حمایت قوی او از مجاهدین و رد پیشنهاد اتحاد جماهیر شوروی سابق، مبنی بر عدم حمایت از مجاهدین افغانستان از دیگر مسائلی اند که مردم افغانستان آن را هیچگاه فراموش نمی کنند و بدین جهت خود شان را مدیون و مرهون تلاش و زحمات امام خمینی(ره) می دانند.

امسال مردم مناطق مختلف شهر کابل با برگزاری محافل تجلیل از شخصیت و اندیشه های امام خمینی(ره)

و حضور علما و دانشمندان شیعه سنی ، فرهنگیان و احزاب سیاسی مراسم متعدد را برگزارنمودندکه برخی مراکز و نهادها عبارتند از: بنیاد فرهنگی راه امین، بنیاد فرهنگی، تبلیغی پیامبر اعظم(ص)، شورای علمای شیعه افغانستان، شورای مدیریت حوزه علمیه کابل، مرکز فعالیت های فرهنگی، اجتماعی تبیان، شورای عالی قرآنی افغانستان، هیئات امنای مسجد امام زمان(عج) واقع در غرب کابل، مجتمع علمی، فرهنگی و ورزشی حضرت قائم(عج با راه اجرای سخنرانی و برنامه های متعدد بیست و چهارمین سالروز ارتحال حضرت امام خمینی(ره) را گرامی داشتند.

سیمینار امام خمینی(ره) و نهضت اسلامی

9 جوزا 1392 خورشیدی در هوتل شهزاده شهر، کارته چهار کابل، بیست و چهارمین سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) از سوی بنیاد فرهنگی و اجتماعی راه امین سمیناری تحت عنوان «امام خمینی(ره) و نهضت اسلامی» با حضور طلاب حوزه های علمیه، شخصیت های سیاسی و فرهنگی در کابل برگزار شد و اندیشه های امام خمینی(ره) در عرصه های مختلف مورد بحث قرار گرفت.

در این سیمینار حجت الاسلام والمسلمین سیدعبدالعظیم فاضل حسینی، رییس بنیاد فرهنگی و اجتماعی راه امین تجلیل از مقام امام خمینی(ره) را تجلیل از ارزش های اسلامی، عدالت، آزادی و وحدت اسلامی دانست.

 به گفته وی اگر همه ملت های مسلمان همانطور که امام خمینی(ره) در مقابل استعمار و استبداد ایستاد، عمل کنند و وحدت ویکپارچگی ملت را حفظ کنند حتما به پیروزی دست می یابند.

 آقای فاضل حسینی اظهار داشت که امام خمینی(ره) به دلیل اینکه خاص برای خدا کار می کرد توانست ثابت کند که اسلام توان مدیریت جامعه اسلامی را دارد.

آیت الله محسنی رئیس شورای شیعه افغانستان نیز در پیام ارسالی به این محفل، هنر بزرگ امام خمینی(ره) را این دانست که با وجود داشتن اختیارات مقام رهبری، انضباط روحانی ایشان را تغییر نداده و ایشان مانند یکی از شهروندان معمولی زندگی ساده ای داشت.

به اعتقاد آیت الله محسنی، امام خمینی(ره) به مقام رهبری به عنوان یک قدرت سیاسی نگاه نمی کرد بلکه آن مقام را وسیله ای برای حفظ و ترویج دین اسلام و اعاده حاکمیت اسلامی می دانست.

 همچنین حجت الاسلام والمسلمین قربانعلی عرفانی، نماینده مردم در مجلس نیز به ابعاد مختلف زندگی امام خمینی(ره) اشاره کرده و افزود: «حرکت امام خمینی(ره) یک حرکت خدایی بود که توانست قلب میلیون ها انسان را جذب کند».

 وی از دخالت های آمریکا در امور افغانستان انتقاد کرده و بیان داشت که  آمریکا هیچگاه افغانستان را رها نخواهد کرد و در پشت قوانین ضد اسلامی که وارد مجلس می شود دست آمریکائیها هست.

همچنین حجت الاسلام والمسلین استاد مرتضوی «ریس مجمع اهل بیت» بعنوان یکی از سخنرانان این محفل از امام خمینی(ره) به عنوان شخصیت حقیقی نام برد و افزود که ایشان یک فیلسوف، عارف، فقیه و مفسر به تمام معنا بوده است.

وی افزود که امام خمینی(ره) شخصیتی دارای فضایل و محسنات بوده که هرچه نسبت به زندگی ایشان مطالعه شود، فضایل و کمالات او گسترده تر می شود.

 ر ادامه مراسم، مولوی حبیب الله حسام رئیس شورای اخوت اسلامی افغانستان گفت: نهضت های اسلامی در تاریخ بصورت مختلف ارائه شده ولی در زندگی اسلامی ما کم دیده شده که حرکت اندیشه اسلامی مطرح شده باشد و ما باید به این موضوع به صورت جدی بحث کنیم. افکار امت اسلامی در اندیشه امام خمینی(ره) تبلور یافت. ایشان به چالش‌هایی که امام خمینی(ره) در زمان مبارزات خود با آنها روبرو بود اشاره نموده و تصریح کرد که «سکولاریسم»، تعدد اقوام، دیکتاتورگرایی و قدرت اقتصادی غرب از جمله چالش‌های روبرو با نهضت اسلامی بوده است که امام خمینی(ره) از همه این چالش ها عبور کرد و برای جهان اسلام یک حکومتداری، یک مدل اسلامی ارائه نمودند

 وی به چالش هایی که امام خمینی در زمان مبارزات خود روبرو بود اشاره کرده و تصریح کرد که سکولاریزم، تعدد اقوام، دیکتاتورگرایی و قدرت اقتصادی غرب از جمله چالش های روبرو با نهضت اسلامی  بوده است.

 حجت الاسلام والمسلمین استاد اکبری، نماینده مردم در مجلس نیز در ختم این مجلس امام خمینی(ره) را یک شخصیت جامع که هم فقیه جامع الشرایط، اسلام شناس عادل و هم یک سیاستمدار آگاه به امور زمان است خواند.

 وی به قول سیدمحمدباقر صدر درباره امام خمینی گفت: برای شناخت شخصیت امام خمینی(ره) باید در او ذوب شد تا شخصیت سیاسی، دینی و اجتماعی وی را درک کنید.

 ششمین سمینار امام خمینی(ره) و حکومت اسلامی

همزمان با فرارسیدن ایام سالروز ارتحال حضرت امام خمینی(ره) ششمین «سمینار امام خمینی(ره) و حکومت اسلامی» توسط بنیاد فرهنگی، تبلیغی پیامبراعظم(ص) در هوتل شهزاده شهر با حضور جمع کثیری از علما، طلاب، دانشجویان و همچنین مسئولان سیاسی افغانستان در هتل «شهزاده» شهر کابل برگزار شد.

این مراسم باشکوه با تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید آغاز شد و سپس حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدهادی«هادی» رئیس بنیاد فرهنگی و تبلیغی پیامبر اعظم(ص) به اهداف برگزاری این همایش اشاره کرد و گفت: امام خمینی(ره) مرجع عالی‌قدری است که توانست با احیای تفکر دینی جایگاه اسلام را در جهان تعالی بخشد و به همه مستضعفان، نوید دهد که با توسل به اسلام و توکل به خدای متعال می‌توان راه سعادت و سربلندی را طی کرد.

وی افزود: همه مسلمانان جهان باید با الگوگیری از تفکر امام خمینی(ره) موجباب پیشرفت جوامع خویش را فراهم آورند.

وی دلیل پیروزی انقلاب اسلامی ایران را در رهبری سالم امام خمینی(ره) دانست و افزود: مردم افغانستان که ملیون ها شهید داده و امروز هم با جنجال های بزرگ سیاسی و اجتماعی رو برو می باشد، برای این است که هیچگاه در این کشور رهبری سالم وجود نداشته است.
استاد افضلی یک تن دیگر از سخنرانان این محفل، گفت که بر تمامی مسلمانان جهان فرض است که از این برزگ مرد راستین تجلیل به عمل بیاروند.
وی افزود که امام خمینی(ره) در ادامه نهضت ها وجنبش های اسلامی و ادامه راه شخصیت های بزرگی چون سید جمال الدین افغانی، عبده، سید قطب و… انقلاب عظیمی را به راه انداخت که جهان به خودش ندیده بود.
همچنین صدیق افغان «ریس مرکز ریاضی فلسفی جهان» در سخنان خود در این محفل، گفت که هر گاه بشریت در خطر سقوط قرار می گیرد خداوند رهبرانی را برای نجات آنان می فرستد.
وی افزود که امام خمینی(ره) یکی از رهبران و پیشگامان نهضت جهانی اسلام است که با انقلابش نه تنها کشور ایران بلکه به تمام جهان اسلام امید واری بخشید.
در ادامه حجت الاسلام حیدر ناصری زاده بعنوان یکی از سخنرانان این محفل، گفت که تجلیل از امام خمینی(ره) در حقیقت گرامی داشت از علم و ارزشها است.
همچنین در این مراسم مولوی مفلح «خطیب مسجد شیر شاه مینه» گفت که امام خمینی(ره) با استعداد خدادی خودش در مقابل شرق و غرب ایستادگی نمود.
وی افزود که امام خمینی(ره) با شهامت خود رژیم چند هزار ساله و منحط پهلوی را سرنگون و نظامی را پایه گذاری نمود که امروز در مقابل طوفان ها و خطرات استحکام خود را حفظ نموده.

این مراسم با قرائت دعائیه توسط توسط حجت الاسلام والمسلمین شیخ نادرعلی مهدوی مشاور رئیس جمهور در امور دینی به پایان رسید.

سیمینار بررسی ابعاد شخصیتی امام خمینی(ره)

قبل از ظهر روز دوشنبه 13جوزا 1392 در هوتل شهزاده، کارته چهار کابل برگزار شد بود، حضرت آیت الله صالحی مدرس، ضمن بیان دیدگاه فقهی حضرت امام(ره) به نوآوریهای فقهی و اصولی امام خمینی(ره) اشاره کرد و ایشان را پیشتاز بیداری اسلامی خواند. به مناسبت بیست و چهارمین سالگرد رحلت حضرت امام خمینی(ره)، سمینار بررسی ابعاد شخصیتی حضرت امام خمینی(ره) توسط کمیسیون  تبلیغات شورای علمای شیعه افغانستان قبل از ظهر دوشنبه 13 جوزا 1392 با حضور علماء،  شخصیتهای سیاسی، فرهنگی، جهادی، نمایندگان شورای ملی و جمعی از جوانان  در هتل شهزاده شهر کابل برگزاری گردید.

دراین سمینار که با تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید آغاز گردید ابتدا پیام آیت الله محسنی رئیس شورای علمای شیعه افغانستان توسط حجت الاسلام شیخ خدابخش محسنی قرائت و سپس حجت الاسلام استاد اکبری نماینده مردم بامیان در شورای ملی افغانستان به ایراد سخن پرداخت و گفت: امام خمینی(ره) مردی الهی بود که توانست در فضای اختناق و حاکمیت قدرتهای بزرگ مسیر عزت و سربلندی را برای مسلمانان هموار و خود نیز در ان مسیر حرکت و جمهوری اسلامی ایران شکل داد.

ایشان افزودند: امام خمینی(ره) با تمسک به پیامبر بزرگورار اسلام(ص) و اهل بیت و طهارت(ع) منادی وحدت و برادری،  عزت و سربلندی استقلال و خود باوری و حاکمیت ارزشهای دینی در جهان بود. ایشان اضافه نمودند ملت افغانستان پیام انقلاب امام خمینی(ره) را بعنوان اولین کشور شنید و بر اساس ان جهاد مقدس خویش را شکل دادند و به پیروزی رساند.

 سخنران بعدی این سمینار حجت الاسلام جناب آقای رضوانی بامیانی بود ایشان ضمن برشمردن شخصیت اثرگذار امام خمینی(ره) گفت: امام خمینی(ره) در همه ابعاد سیاسی، اجتماعی، علمی و اخلاقی و عبادی یک انسان کامل بود و در تمام این عرصه ها تبحر خاص داشت لذا امروز از او به عنوان یک شخصیت اثرگذار در جوامع اسلامی یاد می گردد و هرساله به حیث مرجع دینی تجلیل می شود.

در ادامه سرکار خانم کاظمی یکی از اساتید حوزه علمیه خدیجه الکبری در رابطه با دیدگاه های امام خمینی(ره) ویژه جامعه زنان بحث نمود و گفت: جامعه زنان و بانوان کم کم از جامعه رخت بر می بست و جایگاه خود را که اسلام به او ارزش داده بود از بین می برد در این هنگام امام خمینی(ره) توسط نهضت خودش زنان را از این حالت نجات داد و به سوی سعادت راهنمایی نمود.

خانم کاظمی گفت: امام خمینی(ره) در تمام صحنه ها بانوان را تشویق نموده و با رعایت موازین اسلامی حضور و مشارکت آنان را بسیار ارزنده و کارساز عنوان نمود و حتا در موارد ازدواج و نفقه و حضور سیاسی زنان بسیار واضح و روشن دیدگاه خود را بیان نموده است.

 در ادامه جناب حجت الاسلام آقای فیاض ارزگانی در رابطه با امام خمینی(ره) گفت: امام خمینی(ره) شایسته تجلیل است زیرا آن امام بزرگوار همواره از اسلام و دین به عنوان ارزش حمایت می کرد و سبب احیای احکام والای دین اسلام و معارف اسلامی شد. تجلیل از امام خمینی(ره) تجلیل از اندیشه های ناب آن امام همام می باشد.

سخنران بعدی مولوی حبیب الله حسام رئیس شورای اخوت اسلامی بود که شخصیت امام خمینی(ره) را از دو بعد سیاست داخلی و سیاست خارجی جهان اسلام مورد بررسی قرار دارد.

مولوی حسام گفت در طول دوران های تاریخ اسلام به استثنای عصر پیامبر و عده ای از صحابه همواره چالش هایی وجود داشته است.

وی با اشاره به آیات در رابطه با این دو سیاست اشاره کرد و گفت: آیه «انما المومنون اخوه» و در رابطه با تسخیر سرزمین قلوب و اندیشه ها که منجر به توحید و یکتاپرستی می شود اشاره نمود.

آقای حسام گفت: از لحاظ معیشتی و زندگی قرآن به  «فاصلحوا بین اخویکم » و یا به آیه «رحماء بینهم» اشاره می کند.

مولوی حسام گفت: مبنای سیاست خارجی جغرافیا نیست، در اسلام بلکه معنویت و زندگی مبرا از زندگی مادیت مطرح است و باید در این زمینه خطر سرخ معین باشد که به اشدا علی الکفار بیان شده است.

مولوی حسام زندگی امام خمینی(ره) را سرشار از معنویت عنوان کرد و گفت: امام خمینی(ره) یک امت بود و با حرکت او یک ملت میلیونی حرکت می کرد و این به دلیل آن بود که اتکاء او به خداوند متعال بود.

حسام گفت: در این اهداف و سیاستها امام پیروز شد و نقطه آغازی شد که در مسیری الهی بیشتر گام بردارد.

در ادامه داکتر سید عبدالقیوم سجادی عضوی مجلس نمایندگان ضمن برشمردن گوشه هایی از ابعاد شخصیتی امام خمینی(ره) شخصیت آن امام را در میان دانشمندان ممتاز عنوان کرد.

سجادی گفت: شخصیت هایی مانند سید جمال الدین ، عبده، شهید صدر و در راس آنها حضرت امام خمینی(ره) کسانی بودند که گامهای موثری در راه وحدت و اخوت جهان اسلام برداشتند.

در پایان آیت الله صالحی معاون شورای علمای شیعه افغانستان ضمن ارائه مطالب کوتاه و مفید از شخصیت امام خمینی(ره) او را یک شخصیت استثنایی عنوان نمود و گفت: مردم با مطالعه ابعاد شخصیتی حضرت امام خمینی(ره) او را یک انسان عابد، زاهد، سیاستمدار، مدیر، مدبر، اندیشمند متخلق و مرجع بزرگ دینی پیدا خواهند کرد.

در این محفل به چهارنفر از یاران امام خمینی(ره) که زحمات زیادی را در عرصه های معارف دینی و ارزشهای اسلامی و جهادی کشیده اند هر یک آیت الله صالحی، استاد اکبری، استاد عرفانی و مولوی حسام رئیس شورای اخوت اسلامی لوح تقدیر و تحایفی از سوی شورای علمای شیعه افغانستان اهدا گردید.

امام خمینی(ره) به ابعاد مهجور اسلام حیات تازه بخشید

قبل از ظهر روز سه شنبه 14 جوزا 1392 همایش از سوی شورای مدیریت در مسجد جامع الزهرا کابل با حضور صدها تن ازعلما، روحانیون، شخصیت های سیاسی فرهنگی واقشار مختلف جامعه برگزار گردید، در مراسم بیست و چهارمین سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) حجت الاسلام والمسلمین صادقی؛ دبیر شورای مدیریت حوزه علمیه کابل  گفت: در فرهنگ دینی و اعتقادی مسلمانان، علمای راستین و فقیهان متقی، چراغهای درخشان و وارثین انبیا بر روی زمین می باشند.

او خاطر نشان کرد: تجلیل از امام خمینی در حقیقت پاسداری از ریشه های آرمانی واحیای فرهنگ اسلامی است، از این رو تمام مسلمانان جهان باید این ابر مرد تاریخ را الگو و سرمشق زندگی خویش قرار دهند.
حجت الاسلام استاد عرفانی، نماینده مردم کابل در شورای ملی در خصوص شخصیت امام خمینی(ره) گفت: امام خمینی با ابتکار ولایت فقیه حاکمیت اسلامی را به جهانیان عرضه کرد.
ناصر جهان شاهی مسئول و رایزن فرهنگی ایران نیز طی سخنانی، خاطر نشان کرد که امام خمینی(ره) با دین پروری، مردم سالاری وعالم بودن به سیاست و دین، مسیر تاریخ را تغییر داد.
به گفته وی، امام خمینی(ره) با احیای تفکر دینی وخدا محوری توانست مسیر تاریخ را به سمت اسلام سوق داده و جایگاه خویش را در جهان تثبیت نماید.
رایزن فرهنگی تصریح کرد: امام خمینی(ره) با سیاست اسلامی خویش عزت، اقتدار و بیداری را برای جهانیان به ارمغان آورد.

حجت الاسلام والمسلمین سید رحمت الله مرتضوی«ریییس مجمع اهل بیت(ع)» از دیگر سخنرانان این مراسم گفت: امام خمینی(ره) زمانی دست به قیام زد که سراسرجهان را دو مکتب مارکسیست و کاپیتالیست فراگرفته بود و هیچ کس به مکتب دیگری فکر نمی کرد.
به گفته‏ی این عالم دنیی، زمانیکه امام راحل مکتب ولایت فقیه را در نجف اشرف تاسیس کرد و در این زمینه کتابهایی نوشت، آنگاه جوانان دنیای اسلام با خواندن این کتاب وآشنایی با طرز تفکر امام به این نتیجه رسیدند که تنها راه نجات انسان از بد بختی ها، اسلام و مکتب امام خمینی(ره) می باشد.
آیت الله واعظ زاده بهسودی نیز، امام خمینی(ره) را چهره‏ی شناخته شده جهان اسلام خواند و گفت: مسلمانان جهان قبل از انقلاب، ایشان را به عنوان یک مرجع تقلید جامع الشرایط و بعد از انقلاب به عنوان رهبر ومرجع دینی و سیاسی خویش می شناختند.
واعظ زاده افزود: امام خمینی(ره) به ابعاد مهجور اسلام حیات تازه بخشید واسلام ناب را از قلمرو حوزه به بازار ها، مرزها، روابط اجتماعی و بین المللی سوق داد.
استاد محمد اکبری، نماینده مردم بامیان در ولسی جرگه طی سخنانی گفت: امام خمینی(ره) نیاز به تجلیل و تمجید ندارد. این ما هستیم که نیاز مند اندیشه ها و تفکرات ایشان در عرصه های مختلف سیاسی و مبارزاتی و… می باشیم.
وی خدامحوری را از شاخصه های برجسته امام راحل عنوان و خاطر نشان کرد که ایشان عالم را محضر خدا میدانست وبه این عقیده بود که هرکه در راه خدا قدم بر دارد، پیروز است.
حجت الاسلام سید حبیب الله طاهری «رییس دانشگاه خصوصی اهل بیت(ع)» تصریح کرد: امام خمینی(ره) که یک شخصیت جامع و از نوادر روزگار به حساب می آمد، درمسیر اصلاحی پیشگامان جهان اسلام قرار داشت.
گفتنی است، این مراسم با ذکرمصیبت به مناسبت شهادت امام موسی کاظم(ع) توسط واعظی شهرستانی ودعائیه آیت الله صالحی مدرس پایان یافت.

سالروز شهادت امام موسی کاظم(ع) و ارتحال امام خمینی(ره) در کابل

بعد از ظهر روز سه شنبه 14 جوزا 1392 بمناسبت سالروز شهادت امام موسی کاظم(ع) و بیست و چهارمین سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) توسط دفترمرکزی مرکزتبیان در حسینیه بقة الله(عج) برچی کابل تجلیل بعمل آمد.

این مراسم با حضور علما، اندیشمندان، شخصیت های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی، دانشگاهیان، دانشجویان، متعلمین، متنفذین، اعم از زن و مرد، نمایندگان دفاترمراجع عظام، معاون سفیر ایران درکابل، رایزن فرهنگی سفارت ایران درکابل نیز حضورداشتند.

این مراسم ابتدا با قرائت تلاوت قرآنکریم توسط محمدزاده قاری بین المللی صورت گرفت، سپس گروه سرود فرقان مربوط به بخش فرهنگی مسجدامام زمان(عج) درارتباط به سالرزشهادت امام موسی کاظم(ع) و ارتحال حضرت امام خمینی(ره) به اجرا پرداخت و سیدعبدالفتاح حسین پور مسؤل دفترنمایندگی مرکزتبیان درهرات پیرامون شخصیت امام خمینی(ره) به مطالبی اشاره کرد و سپس حجت الاسلام سیدعیسی حسینی مزاری به برخی دست آوردهای نهضت امام خمینی(ره) ازجمله اندیشه ولایت فقیه، حکومت انتخابی، نگاه بین المللی به جهان اسلام و احیای حقوق فلسطینی ها، بحث وحدت شیعه وسنی و… اشاره کرد و مطابق موضوع به مسایل افغانستان، منطقه وجهان نیز پرداخت.

در این مراسم بیانیه سفارت جمهوری اسلامی ایران درکابل نیز درارتباط به مسئله سالروز ارتحال حضرت امام خمینی(ره) قرائت گردید.

گروه سرود دیگری مربوط به جامعه القرآن کابل نیز به اجرای سرود پیرامون امام خمینی(ره) پرداخت.

مطالب مشابه