نمایش نوار ابزار

تجلیل از میلاد پیامبر گرامی اسلام(ص) در کابل برگزار گردید

دوشنبه ۳۰ جدی ۱۳۹۲

 قبل از ظهر پنج شنبه مورخ 26 جدی 1392 خورشیدی برابر با 14 ربع الاول 1435 قمری مراسم گرامی داشت از میلاد پیامبر گرامی اسلام(ص) و فرزند بزرگوارشان امام جعفر صادق(ع) در هوتل شهزاده شهر واقع پایتخت کشور با حضور علمای تشیع و تسنن، اعضای مجلسین، مسئولین دولتی، اعضای شورای علمای شیعه و شورای اخوت اسلامی افغانستان ده‌ها نفر از شخصیت‌های علمی، سیاسی، فرهنگی و محصلین دانشگاه‌ها و سایر اقشار مردم اشتراک کرده بودند. سخنرانان در این محفل مردم را به شناخت درست اسلام و پیروی از سیره و سنت پیامبر اسلام(ص) دعوت و  به تحلیل و بررسی ابعاد مختلف زندگانی پیامبر گرامی اسلام(ص)، آثار وحدت اسلامی بین ملت‎های اسلامی، وحدت مسلمانان افغانستان و نقش آن در زندگی مردم این کشور پرداختند.

 در آغاز همایش که تحت عنوان«همایش هفته وحدت به مناسبت میلاد پیامبر گرامی اسلام(ص)» در کابل برگزار شده بود، همایش معطر با آیات کلام الهی توسط قاری محترم محمدیاسین فضلی گردیده و پس از قرائت قرآن کریم، ابتدا حجت الاسلام والمسلمین سید جعفر عادلی«حسینی» منشی اول شورای اخوت اسلامی ضمن خیرمقدم و خوش آمد گویی از حضور مهمانان در این محفل پیامبر گرامی اسلام(ص) را  اسوه کامل انسانیت و رحمت برای عالمیان و همچنین ضمن تبریک میلاد فرزندش امام جعفر صادق(ع) وی را عامل رشد تمدن اسلامی خوانده و در مورد حوادث و رخ داد های شگرف ولادت پیامبر اسلام(ص) اظهار داشت:

 میلاد با برکت پیامبر اسلام(ص) پرداختن به رخداد بنیادین یعنى وحدت درون دینى میان فرقه ‏هاى گوناگون اسلامى به ویژه پیروان اهل تسنّن و تشیّع بوده که وجود والاى آن مقتدا، گم گشته خویش را در یابند و عشق به پیامبر اسلام(ص) در میان تمام فرقه ‏ها و دسته‏هاى اسلامى نقطه‏اى است بس ارجمند و گران سنگ که مى‏باید بر آن تأکید داشت و با تکیه بر آن، پرچم اخوت را برافراشت.  زیرا پیامبر اسلام(ص) از روز نخست پیام‏آور وحدت و یکپارچگى بوده، چه آن روز که در آغاز هجرت به مدینه، دشمنى دیرینه بین اوس و خز رج را به برادرى و همدلى کامل مبدّل ساخت، چه آن هنگام که در واپسین لحظات عمر شریف خود با پافشارى بر یکپارچگى چشم از جهان فرو بست و چه با ودیعت نهادن کتاب و عترت براى مقابله با پراکندگى، چاره اندیشید.

سرانجام پس از قرن‌ها، انتظار عالم خلقت به سر آمد و بزرگ هدايتگر انسان‌ها پا به عرصه و جود نهاد. برترين مخلوق خدا ظاهر شد، باران «رحمة للعالمين» باريدن گرفت، چشمه رأفت و هدايت فيضان كرد و نور محمدى عالم ملك و ملكوت را منور نمود. در شهرى كه شرافتش را از ولادت او دريافت كرد. همچنین ميلاد پیامبر گرامی اسلام(ص) حوادث شگرف دیگری را نیز پدید آورد.  از جمله آن‌ها به لرزه درآمدن ايوان كسرى و فرو ريختن چهارده كنگره آن، خاموش شدن آتشكده فارس، خشك شدن درياچه ساوه، سرنگون شدن بت‌ها و اتفاقات ديگرى كه در كتب تاريخ اسلام به تفصيل بيان شده است.

او در بخش دیگر از سخنان خویش اضافه نمود:  زمانی که تاریکی، فساد وبی عدالتی، ستم و جهل از قبیل تفاخر قومی و قبیله ای، افکار شرک آلود و بت پرستی، خرافه گرایی، برده فروشی، خشونت و غارتگری، ربا خواری، بهره کشی از انسان، زنده به گور کردن دختران، اشرافیت، چیره گی بر فضائل … سایه شوم خود را بر سر بشریت مظلوم گسترده بود.  انسان به عنوان خلیفه و جانشین خدا در زمین، با فرو ریزی تمامی ارزش‌های انسانی‌اش سرا شیبی زوال و سقوط را می‌پیمود، خداوند منتی بر او نهاد و با میلاد مسعود فرزند از دامن پاک آمنه، که میلادش سرآغاز انتشار تمامی فضائل شد، نسل انسان را دو باره، مورد الطاف خود قرار داد و به برکت قدوم آن حضرت انسانیت از جهل و تاریکی نجات یافت و یکی از اهداف پیامبر گرامی اسلام(ص) ایجاد وحدت و برادری در بین مسلمانان بود و سالروز میلاد آن حضرت افتخار برای تمامی مسلمانان جهان و نماد وحدت و برادری برای امت اسلام می‌باشد.

منشی شورای اخوت اسلامی در بخش دیگر از اظهاراتش در اهمیت وحدت و همبستگی میان امت اسلامی اضافه نمود: امروز نیز اتحاد و برادری نیاز مبرم و مسلم مسلمانان جهان و به خصوص ملت مسلمان افغانستان می‌باشد و باید با برادری و اتحاد با دشمنان کشور مقابله نماییم و تمامیت ارضی کشور را در برابر دسیسه های دشمنان حفظ و دست از اختلافات و تفرقه بردارند و در حقیقت میلاد آن حضرت وسیله رستگاری و هدایت بشر در دنیا و آخرت می‌باشد.

 اولین سخنران همایش به مناسبت میلاد و هفته وحدت جناب مولوی عبدالماجد وفی رئیس پیشین شورای اخوت اسلامی بود، او در این مراسم با اشاره به شرایط کنونی مسلمانان در جهان، اظهار داشت که گرامی داشت میلاد پیامبر گرامی اسلام(ص) و هفته وحدت برای همه مسلمانان لازم است و بایستی مردم افغانستان در این نوع مراسم شرکت کنند.

وفی افزود: برگزاری مراسم گرامی داشت از هفته وحدت در حقیقت یک نوع مبارزه مدنی در برابر کشورهای استعمارگر است و روحیه اسلام محوری را در میان همه ملت مسلمان تازه می‎کند.

به باور وی، مردم مسلمان افغانستان بایستی برای مبارزه با هجوم فرهنگی غرب در این کشور به پا خیزند و در عین حال علمای دینی نیز با پرداختن به نقش برگزاری این نوع مراسم، مردم را از ارزش و اهمیت وحدت بین آن‎ها و ملت‎های اسلامی دیگر آگاهی دهند.

او همچنین اضافه کرد که پیامبر گرامی اسلام(ص)  از چنین کارهایی ابداً خوشحال نمی‌شود؛ آنچه مایه خوشنودی رسول گرامی اسلام(ص) را فراهم می‌سازد، عمل کردن به سیره و سنت ان بزرگوار است.

 حجت الاسلام والمسلمین فاضل حسینی، رئیس بنیاد فرهنگی راه امین، عضو شورای اخوت اسلامی و شورای علمای شیعه افغانستان سخنران دوم همایش بود که ایشان ضمن دعوت مردم به رعایت تقوای الهی با اشاره به حدیثی از حضرت سرور کاینات، مبنی بر گسترش و ترویج اخلاق انسانی، از اینکه پایه های اخلاق امروز در جامعه ما دچار تزلزل شده است؛ از حاضران خواست تا اخلاق کریمانه آن حضرت را مد نظر داشته و در زندگی روزمره خود آن را بکار بندند.

ایشان در فراز دیگری از سخنان خود، یکی از اصلی‌ترین اهداف بعثت پیامبر گرامی اسلام(ص) را تأمین عدالت اجتماعی دانسته و اکثر مشکلات امروزی جامعه را نبود عدالت در جوامع بشری دانست.

به گفته آقای حسینی، حضرت پیامبر اسلام(ص) پس از رحلت خود قرآن و عترت را به جای گذاشته و فرموده که پس از من هر کسی از قرآن و عترت پیروی کند، هرگز گمراه نخواهد شد.

این عالم دینی در بیان اهمیت وحدت اسلامی، گفت: اگر همه مسلمانان وحدت داشته باشند، بدون شک پیشرفته‎ترین انسان‎های روی جهان خواهند شد.

به باور وی، تمام مسلمانان بایستی راه وحدت را در پیش گیرند و با به‌کارگیری دستورات پیامبر اسلام(ص) به سوی پیشرفت، ترقی و سعادت گام بردارند.

گفته می‎شود، علمای مذاهب اسلامی در افغانستان از چند سال به این طرف تلاش کرده‎اند تا وحدت را در بین مردم این کشور نهادینه کنند و به همین منظور آن‎ها شوراهایی نیز در این ارتباط تشکیل داده‎ا‎ند.

 مولوی عبدالله سدید عضو شورای اخوت اسلامی و  از اساتید مدارس دینی نیز یکی دیگر از سخنرانان این همایش بود که طی سخنانی اعلام کرد که هدف از گردهمایی امروز این است که مسلمانان خود را با روش زندگی رسول الله(ص) هماهنگ کنند.

وی همچنین اضافه کرد که پیامبر اکرم(ص) ده حق به گردن مسلمانان دارد و اینجا به سه حق ایشان به طور گذرا اشاره می‌شود.

حق اولشان ایمان داشتن به رسالتشان، حق دوم داشتن محبت به ایشان و حق سوم تعظیم سیره و رفتار ایشان می‌باشد که البته هدف از سیره فقط خواندن آن نیست بلکه عمل کردن به آن است.

مولوی سدید در تاکید برپایی تجلیل و بزرگداشت میلاد آن حضرت گفت: تجلیل و بزرگداشت  از میلاد پیامبر اکرم(ص) تجدید میثاق با آن حضرت است که مسلمانان با  شیوه و روش زندگانی آن حضرت بیشتر آشنا و  انسان را از فسق و فجور دور نگه می دارد.

 پوهنوال محمد عثمان با بری معین علمی وزارت تحصیلات عالی در این همایش اظهار داشت: همه پیشرفت‌های جامعه بشری مدیون اسلام است و خداوند این نعمت را به اسلام ارزانی داشته است.

با بری افزود: جامعه های غیر اسلامی علیرغم سرمایه گذاری‌های هنگفت توانایی برطرف کردن مشکلات کوچک خود را ندارند اما مسلمانان در سایه پر برکت دین مقدس اسلام توانسته‌اند بر بسیاری از مشکلات خود فائق آیند.

 حجت الاسلام والمسلمین داکتر سید محمدعلی جاوید، اسبق سرپرست صدارت عظمی و رهبر حزب حرکت اسلامی افغانستان به عنوان آخرین سخنران  نیز در این همایش با اشاره به  رُخ داد زمان میلاد پیامبر اسلام(ص) گفت: همزمان با ميلاد پیامبر گرامی اسلام(ص) حوادث شگرف پدید آمد،  از جمله آن‌ها به لرزه درآمدن ايوان كسرى و فرو ريختن چهارده كنگره آن، خاموش شدن آتشكده فارس، خشك شدن درياچه ساوه، سرنگون شدن بت‌ها و اتفاقات ديگرى كه در كتب تاريخ اسلام به تفصيل بيان شده است. همچنین با به دنیا آمدن پیامبر اسلام(ص) اکثر آداب و رسوم خرافی و نادرست و فاصله‌های طبقاتی از میان مردم برداشته شد و جای آن ‎را وحدت و برادری گرفت.

به گفته آقای جاوید، بزرگ‌ترین برتری نزد اسلام تقوا و پرهیزگاری است که توسط آن خداوند به مسلمانان از دیگران برتری می‎دهد.

وی در ادامه تصریح کرد: کشورهای غربی از چندین سال به این طرف تلاش کرده‎اند تا بجای وحدت، نفاق را در میان مسلمانان بکارند.

وزیر پیشین ترانسپورت افغانستان نتیجه پیش رفت غربی‌ها و عقب‌ماندگی مسلمانان را اختلافات و جنگ‎های خانمان‌سوز در کشورهای اسلامی خوانده گفت: هرچند پیش از میلاد و بعثت پیامبر گرامی اسلام(ص)، مدنیت و تمدن‌های بزرگ و کهن، مخصوصاً در سرزمین‌های آسیایی و اروپایی وجود داشت. اما در آن روزگار، ارزش انسان، تمدن حاکم  و طبقه بالا و برگزیده خوانده شده بود و عده‌ی از  توده های مردم محکوم بود.  ولی با ظهور دین مبین اسلام، معیار و مقام انسان را  تقوا معرفی نموده و نخستین گامی که اسلام در این راستا برداشت از بین بردن تبعیض و طبقه بود و مقام انسان را بر اساس ارزش‌ها قرار داد.

همچنین اضافه نمود که چند سال قبل تعداد از دانشمندان غربی در فرانسه جمع شدند و  خواستند یک صد انسان تأثیر گذار در تاریخ بشریت، از فرد اول تا صدم را رده بندی کنند که اکثر آن‌ها پیرو دین مسیحیت و دیگر ادیان غیر اسلام و یا به هیچ دینی باور نداشته بودند، آن‌ها  فقط می‌خواستند بفهمند کدام انسان بیشتر در تحولات اجتماعی و بشری تأثیر گذار بوده است. زمانی که فهرست یک صد نفر  را بیرون دادند، اولین فرد محمد ابن عبدالله(ص) دومین شخص اسحاق(ع) و سومین فرد عیسی ابن مریم(ع)  بود و اگر امروز غرب به اوج پیشرفت رسیده‌اند، زیر بنای تمام علوم فعلی غربی‌ها از اسلام گرفته شده و آن را وسعت داده و آنچه که امروز پیش رفت و رنسانس در کشورهای غربی وجود دارد، ریشه آن را باید در تمدن اسلامی جستجو کرد.

در پایان همایش قطعنامه پنج ماده‌ی توسط حجت الاسلام والمسلمین شیخ محمدعلی فطری عضو شورای اخوت اسلامی قرائت گردید.

قطعنامه همایش هفته وحدت به مناسبت میلاد پیامبر گرامی اسلام(ص)

بسم الله الرحمن الرحیم

«لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِيهِمْ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ» (سوره ممتحنه، آیه 6)

 ملت مسلمان افغانستان!

میلاد پرفروغ پیامبر رحمت للعالمین(ص) را به محضرتان تبریک گفته و در پایان این همایش که تحت عنوان«همایش هفته وحدت، به مناسبت میلاد پیامبررحمت» از طرف شورای اخوت اسلامی برگزار گردیده به استحضار مردم شریف افغانستان می‌رسانیم:

1. امروز مسلمانان بیش از هر زمان دیگر نیازمند به همبستگی، اخوت و برادری دارند، تقاضا مندیم که مسلمانان جهان، بالخصوص هم‌وطنان مسلمان افغانستان این وجیبه دینی را در سرلوحه تمام فعالیت‌های خویش قرار دهند.

2. یکی از سیره اجتماعی پیامبر اعظم(ص) تاکید بر مسئله صلح در جامعه بشری بوده است. لذا در شرایط کنونی می‌طلبد، تلاش صورت گیرد تا صلح و امنیت در کشور اسلامی بین اقشار مختلف برقرار، مسلمانان عموماً و ملت مسلمان افغانستان خصوصاً در این عرصه گام‌های عملی بردارند.

3. چنانچه همه می‌دانیم فرقه های شیعه و سنی نقاط مشترک زیادی در تمام مراحل و عرصه های اسلامی دارند، ما شرکت کنندگان این همایش امیدواریم همه به نقاط مشترک تاکید نموده و در نقاط اختلافی همدیگر را معذور بدارند.

4. از مسئولین دولت جمهوری اسلامی افغانستان تقاضا مندیم تا جلو جریان‌ها و رسانه های که در راه اختلاف مسلمانان و افشار مختلف ملت مسلمان افغانستان تلاش دارند بگیرند.

5. نشر و گسترش اندیشه های تقریبی و تمدن ساز در عصر هجوم تبلیغاتی و فرهنگی دشمنان اسلام یکی از فریضه های مهمی در میان مسلمانان جهان است . لذا در پایان این همایش همه مردم مسلمان را به مبارزه با اندیشه های تکفیری و اختلاف انگیز فرا می خوانیم.

والسلام علیکم و رحمۀ الله و برکاته

شورای اخوت اسلامی افغانستان

26 جدی 1392 خورشیدی(14 ربع الاول 1435 قمری)

گزارش: از سید عبدالله حسنی

مطالب مشابه