نمایش نوار ابزار

خطیبی از تبار قبیله‌ی علم و ادب درگذشت

پنجشنبه ۱۱ حوت ۱۴۰۱

بسم الله الرحمن الرحیم

و بشر الصابرین الذین اذا اصابتهم مصیبه قالوا انا لله و انا الیه راجعون

خبر درگذشت‌اندیشمند فرهیخته، خطیب شهیر حجت الاسلام والمسلمین حاج سید محمد باقر زکی از تبار قبیله‌ی علم و ادب که از نیکان روزگار بودند موجب تألم و تأثر فراوان گردید.

«او نیز گذشت از این گذرگاه / وآن کیست که نگذرد از این راه»

مصیبت وارده را از صمیم قلب به ‌ فرزندان‌ عزیزش حجج اسلام: سید مرتضی مرتضوی، سید رضی مرتضوی و سید رضا مرتضوی، دختران، برادر زاده‌ها، خواهر زاده‌ها، بیوت مرحوم آیت الله عالم و حجج اسلام؛ شهید مبلغ و مرحوم جید، سادات معظم کجاب بهسود و جمیع بستگان نسبی و سببی و قاطبه دوستداران‌ایشان تسلیت عرض می‌کنم و ‌امیدوارم خداوند مهربان‌آن مرحوم را در جوار رحمت خاصه‌اش قرار دهد و به بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل عنایت فرماید.

حجت الاسلام والمسلمین مرحوم حاج سید محمد باقر زکى، فرزند آیت الله حاج سید عوض­على آخوند بهسودی، سال ۱۳۲۵ خورشیدی در خانواده‏ى اهل علم متولد شد. او دروس مقدماتى و سطوح متوسطه را در زادگاه خویش (کجاب سُفلى بهسود) از محضر پدر بزرگوارش کسب دانش نموده و براى ادامه تحصیل راهى کابل گردید، او پس از چند سال تحصیل نزد آیت الله العظمی علامه شهید واعظ در مدرسه علمیه محمدیه کابل، به فعالیت‏هاى دینى و تبلیغى پرداخت. با وقوع کودتاى مارکسیستى (در ۷ ثور ۱۳۵۷خورشیدی) دولت کمونیستى اقدامى وسیع و همه جانبه براى دستگیرى عالمان دینى گرفتند. ایشان ناگزیر به ترک وطن شد و به کشور اسلامى ایران مهاجرت نمود و در حوزه علمیه قم سطوح عالیه را ادامه داد و در حمایت از جهاد مردم مسلمان افغانستان فعالیت‌های تبلیغی و فرهنگی فراوانی داشت، حجت‌الاسلام حاج آقاى زکى در جریان جهاد اسلامى افغانستان فعالیت‏هایى مؤثری داشته و در احزاب جهادی همانند؛ حرکت اسلامی و حزب وحدت اسلامی عضویت شورای مرکزی و نیز مسئولیت تبلیغات آن‏ها را عهده دار بود. وی پس از پایان سطوح عالى، خارج فقه و اصول از محضر آیات عظام چون: مرعشى نجفى، حاج شیخ جواد تبریزى، وحید خراسانی، فاضل لنکرانی و مکارم شیرازى کسب فیض نموده و از جمله آثار چاپ شده ایشان کتاب­های؛ در پرتو آل البیت=، واقعیت‌های جهان، نکته‌ها و خاطره‌ها، گلچین مسائل در حل مشاکل ونخبه الاخبار و…. مى‏باشد.(۱)

اکنون آن خطیب شهیر، انسان وارسته‌ای که در نجابت نجیب، در شرأفت شریف، در اصالت اصیل، در صداقت صادق و در عبادت عابد و سال‌ها در غم و شادی مردم خویش شریک بود، رخت ازمیان زمینیان برداشت و آسمانی شد، وقتی تدبیرِ خلق از تقدیرِ خالق عاجز است، چاره‌ای جز تسلیم و رضا به رضایت حق نیست.

روحش شاد و یادش گرامی باد!

با احترام / سید جعفر عادلی حسینی / آلمان شرقی

شام ۱۰ حوت ۱۴۰۰۱ خورشیدی

………………………………………………………….

  1. به نقل از کتاب کوثرالنبی(پژوهشی در تاریخ سادات افغانستان)، صص ۶۸۶-۶۸۵ .

از تبار شاه علی مردان(باز خوانی حیات و اندیشه‌های مرحوم سید آقاحسن حسینی)، صص ۵۰-۴۹ .

https://www.youtube.com/watch?v=6Ppx-JovTrM

مطالب مشابه