نمایش نوار ابزار

دومین همایش «نقش شهداء‌ در استقلال افغانستان» در پغمان برگزار شد

سه شنبه ۲۶ میزان ۱۳۹۰

  از مدتی بدینسو بر اساس تقاضای مجاهدین و خانواده های شهدای پغمان بنا شد که روز پنج شنبه 21 میزان 1390 دومین «همایش  بزرگ مردمی نقش شهداء در استقلال افغانستان» از سوی بنیاد فرهنگی، تبلیغی پیامبراعظم(ص) در پغمان برگزار گردد، ده روز قبل از این تاریخ جمعی از وکلای گذر و متنفذین پغمان در دفتر بنیاد فرهنگی، تبلیغی پیامبراعظم(ص) جهت برگزاری این همایش براساس وعده همکاری وکلای گذر و متنفذین پغمان  قرار شد که در 21 میزان همایش سه هزار نفری در مسجد جامع پارک پغمان برگزار گردد.

چهار شنبه 20 میزان خبررسید که مقامات ولسوالی اجازه برگزاری این همایش را مسجد جامع پغمان نداده اند، رئیس و اعضای بنیاد به پغمان رفتند و با هماهنگی مجدد با مسئولین ولسوالی جلسه را در طاق ظفر تغییر یافت که تا قبل از برگزاری همایش موانع و مشکلاتی از سوی مقامات ولسوالی پغمان ایجاد شده بود.

اما این همایش با حضور حدود یکهزار نفر از مستولین جهادی، خانواده های شهداء ونهادهای دینی و مردمی و  سخنرانی شخصیت های علمی و سیاسی قبل از ظهر روز شنبه 23 طاق ظفر ولسوالی پغمان کابل برگزارشد.
در این همایش،‌ پس خیرمقدم توسط حجت الاسلام سید جعفرعادلی«حسینی» معاون بنیاد فرهنگی، تبلیغی پیامبراعظم(ص) به شرکت کنندگان،‌ یاد آوری نمود که اولین همایش «نقش شهداء‌ در استقلال افغانستان» در حوزه علمیه خاتم الانبیاء(ص) مربوط آیت الله فاضل(ره) برگزار گردید،‌ این دومین همایش بزرگداشت از مقام شهدای کشور در ولسوالی پغمان می باشد، در آینده نیز نظیر این همایش در مناطق دیگری از کشور برگزار خواهد شد.

در این همایش سخنرانان هرکدام، به نوبه خویش نقش شهدای افغانستان، را در استقلال این کشور ارزنده و سازنده خواندند و خواستار ادامه ی راه شهدای این سرزمین شدند.
در این همایش، سخنرانان ضمن تاکید بر ادامه راه شهدا از حضور دراز مدت نیروهای خارجی، ایجاد پایگاه های دایمی نظامی و امضای پیمان استراتیژیک با ایالات متحده امریکا در افغانستان، ابراز نگرانی کردند.
آنان حضور دراز مدت امریکایی ها و حامیان آن را با امضای پیمان استراتیژیک در افغانستان زمینه ساز جنگ دوامدار در این کشور دانستند واز دولت و مردم افغانستان خواست تا چنین معامله ای ملی با خارجی ها صورت نگیرد.
سخنرانان این همایش مردمی، مولوی ضیاءالدین ضیا معاون شورای اخوت اسلامی، مولوی حق پرست رئیس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تعلیم و تربیه کابل، حجت الاسلام و المسلمین سیدهادی هادی رئیس بنیاد فرهنگی تبلیغی پیامبر اعظم(ص)، انجنیراحمد شاه احمدزی رئیس حزب اسلامی اقتدارملی، جنرال سید شاه حسین حسینی، امرخیل از فرماندهان جهادی ولایت قندوز  و حضرت آیت الله مجاهد یکی از علمای برجسته کشور بودند.
مولوی حق پرست رئیس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تعلیم و تربه کابل طی سخنانی گفت: خداوند در قرآن می فرماید: یهود و نصارا هیچ وقت دلسوز و راضی از مسلمانان نمی شوند مگر اینکه از یهود و  نصارا پیروی کنید.
وی افزود: شهدای که جان خویش را در راه حفظ خاک، ناموس و قرآن از دست داده و بیرق افغانستان را به خونهای خود رنگین و بلند کرده اند آنان در نزد خدواند سر بلند می باشند، بنابر این راه شهدا را که راه رسیدن به خدا و یکتا پرستی است، باید ادامه داد.
سیدهادی هادی، رئیس بنیاد فرهنگی تبلیغی پیامبر اعظم طی سخنانی حضور دایمی و امضای پیمان استراتیژیک با امریکا را در افغانستان، بیانگر سپردن تمام مسئولیت های حکومتی این کشور به امریکایی ها خواند.
آقای هادی، می گوید: در صورتی که مقامات بلند پایه ی دولتی افغانستان، امضای پیمان استراتیژیک با امریکا را بپذیرند، جوابگوی هرگونه پیامدهای آن در آینده در نزد مردم افغانستان خواهند بود، چرا که مردم نمی توانند از خود در قبال هرگونه مسایلی که از سوی امریکایی سرمیزند، زبان باز کنند.
وی افزود: شورای علمای شیعه افغانستان با تمام قوت، به تصویب رساندند که امضای پیمان استراتیژیک با امریکا را به هیچ وجهی نمی پذیرند. در پایان همایش قطعنامه هفت ماده ای توسط حجت الاسلام جناب آقای فطری قرائت شد و توسط شرکت کننده مورد تأیید قرار گرفت و محفل با پذیرایی نان چاشت در مسجد جامع ملتانی و تکیه خانه دوازده امام  صورت گرفت.

بیانیه حجت الاسلام والمسلمین سید جعفرعادلی«حسینی» معاون بنیاد فرهنگی، تبلیغی پیامبراعظم(ص)

کشور اسلامی افغانستان درگذشته بارها مورد تهاجم و تجاوز دو ابر قدرت جهانخوار، انگليس و سپس شوروي سابق قرار گرفت، ملت مسلمان و مجاهدین افغانستان در هردو تجاوز با ایثار و فداکاری تا پاي جان ايستادگي نمودند و با شهامت تمام، از جان و مال به دفاع از ارزشهای دینی و استقلال کشور میلیون ها شهید، معلول و آواره را تقدیم نمودند.

ملت مسلمان افغانستان از 7 ثور 1357 جهاد را علیه متجاوزین بیگانه آغاز و شوروی سابق را با ذلت و خواری از این سرزمین راندند، با کمال تأسف که امروز، حضورغربی ها در افغانستان باعث شد تا فرهنگ شهادت در این کشور روز به روز کم رنگ و ضعیف شود، شهدای مظلوم افغانستان که بسیاری از آنان واقعاً به خاطر خدا و جهاد با کفر مبارزه کرده و به شهادت رسیدند، علاوه بر اینکه حتی نامی از آنها در یاد و خاطره کسی نمانده، خانواده هایشان در بدترین وضعیت اقتصادی زندگی می کنند. با اینکه امروز در بعضی کشورهای  اسلامی به مقام شهید ارج می نهند، اما در افغانستان آنطوریکه شایسته شان شهدا می باشد احترام و ارج گذاری به آرمان های آنان صورت نمی گیرد.

غم انگیزتر از همه این است که دولت به اصطلاح اسلامی افغانستان نیز نتوانسته به مشکلات بازمانده گان شهداء رسید گی نماید، وقتی اهداف شهداء را مطالعه و بررسی کنیم سه هدف مشترک را می بینم، حفظ دین، حفظ استقلال و دفاع از تمامیت ارضی این کشور و مهمترین انگیزه برای مجاهدین و شهداء در مبارزه با متجاوزین در طول تاریخ اهداف شهداء احیای هویت دینی و  استقلال ارضی بوده، هر اندازه جامعه اسلامی ما با اهداف شهدای مظلوم این کشورآشنا شوند، به همان اندازه مردم پای بند به ارزشهای دینی می شوند، زیرا یکی از ارزش های اساسی دین ما جهاد و شهادت است که  ماندگار خواهد شد و مردم قدر جهاد، مجاهد، شهید و شهادت را خواهند دانست.

لذا  اين همايش با حضور انديشمندان و مسئولین جهادي و با هدف ارتقاء و توسعه گرايشات ارزشي جامعه اسلامي و تجليل از شهداي ملت افغانستان اعم از تشیع و تسنن، تكريم فرهنگ ايثارگري و تقويت روحيه بيگانه ‌ستيزي  و  ياد بود از شهداي دوران جهاد و تقدیر از زحمات معلولین  ملت مسلمان افغاسنتان كه در برابر اشغالگران روسي و مزدورانش از افتخارات فراموش ناشدني ملت مسلمان و متدين ما مي باشد.

یاد آوری و تجلیل از شهدا و مجاهدین  از یک سو یادآور خاطرات تلخ اشغال افغانستان و از سوی دیگر یادآور سلحشوری ها، قهرمانی‌ها و شهداي افغانستان و جهاد پر افتخار آن تاثير بسزايي روي جهان گذاشته و  پيامدهاي جهاد افغانستان بسيار وسيع است، پس در نهايت ما بايد قدر آن  را بدانيم که یاد و خاطره شهداء را در اذهان و جامعه زنده نگه داریم، زیرا  که ياد و خاطره شهدا کمتر از شهادت نيست.

در دومین «همایش نقش شهداء در استقلال افغانستان» از سوی بنیاد فرهنگی، تبلیغی پیامبراعظم(ص) جهت شناسايي و شناساندن شهداي جهاد افغانستان، آشنا ساختن جوانان با مفهوم جهاد و شهادت در عصر حاضر و تسلي بازماندگان و شادماني روح شهدا به منظور زنده نگه‌داشتن فرهنگ جهاد در طاق ظفر پغمان برگزار گردیده تجليل و ياد بود از شهداي دوران جهاد و مقاومت ملت مسلمان افغاسنتان در برابر اشغالگران روسي و مزدورانش از افتخارات فراموش ناشدني ملت مسلمان و متدين افغانستان مي باشد كه براي آزادي و استقلال اين سرزمين جان نثاری نموده اند. لذا محفل امروز بمناسبت تجلیل از شهدای دوران جهاد در پغمان برگزار گردیده است.

قطعنامه همایش نقش شهداء در استقلال افغانستان

«بسمه تعالی»

قال الله تعالی فی کتابه: «مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا الله عَلَيْهِ فَمِنْهُم مَّن قَضَى نَحْبَهُ وَمِنْهُم مَّن يَنتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِيلاً »( احزاب/23)

در طول تاریخ هرزمانی که سرزمین افغانستان مورد تجاوز استعمارگران غرب و شرق قرارگرفت، مردم مسلمان و آزاده این کشور به دفاع و مقابله برخواستند و اين اشغالگران را از سرزمين خويش بيرون راندند و روحيه ستيزه جويي در مردم مسلمان افغانستان، باعث ايجاد خيزش های عمومي، جهاد و مقاومت اقشار مختلف در برابر اشغالگران بوجود آمدکه این ملت مسلمان  با اهداء خون شهداء بر ضد اشغالگران باعث حفظ استقلال و آزادی سرزمین شان گردیدند. اگرشهدا خونهای پاک ومقدس خود را در راه آزادی افغانستان و حاکمیت ارزشهای دین مبین اسلام نمی دادند، یقینا امروز ما  شاهد استقلال و حاکمیت نظام جمهوری اسلامی درافغانستان نمی بودیم، ملت مسلمان افغانستان باید تلاش کند تا ارزش هایی را که یک و نیم میلیون انسان جان خود را برای آن فدا کرده اند، زنده نگه دارند تا ارتباط بین نسل های آینده ونسل های جهادگر که برای استقلال افغانستان تلاش کرده اند، قطع نشود، بدین منظور همایش نقش شهداء در استقلال افغانستان دایرگردیده و موارد ذیل را به تصویب می رسانند:

1. ما شرکت کنندگان از اقشار مختلف جامعه، مخصوصا علماء و فرهنگیان كشور مي خواهيم تا به خاطر استحكام وحدت امت اسلامي،  حفظ استقلال ارضی و ارج گذاری به مقام عالی شهداء  همچو همایش ها سالانه در كشور راه اندازي  گردد.

2. فرهنگ شهادت دربین مردم، علماء،  روشنفکران و آحاد ملت مسلمان باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد تا اینکه باورهای مردم نسبت به اهمیت جهاد و قداست خون شهداء و احترام به خانواده های آن عزیزان حفظ شود و از دولت جمهوری اسلامی افغانستان می خواهیم که در نصاب تعلیمی معارف عناوین شهادت، ایثار و جهاد را اضافه نمایند.

3. ملت مسلمان افغانستان برای آزادی و زنده نگه داشتن اعتقادات دینی شان بیش از یک و نیم میلیون شهید داده و نباید به بهانه ای آزادی بیان و مطبوعات تهاجم فرهنگی بیگانگان در رسانه ها برجسته شده و ارزشها مورد تعدی قرار گیرد، ما از علماء فرهنگیان و رهبران جهادی می خواهیم در برابر این پدیده که امروز به نام آزادی بیان، ارزشهای دینی را نشانه گرفته غافل نمانند و از هيچ اقدامي معقول در جلوگيري اين تهاجم فرهنگی كوتاهي ننمايند.

4. ایجاد پایگاه نظامی امریکا با هر نامی که باشد، برخلاف منافع و مصالح ملت مسلمان و آرمان شهداء می باشد، ملت مسلمان افغانستان طرح ایجاد پایگاهها و هرنوع معاهدات را، منافی با استقلال، تمامیت ارضی، جهاد و ارزشهای ملت مسلمان و کرامت ملی خویش دانسته و با تبعیت از  فتوای صریح علمای کشور طی همایش تاریخی 25/5/1390 در هوتل انصاف شهر کابل که آن را حرام خواندند و همچنین شورای علمای شیعه افغانستان در نهمین مجمع عمومی سالانه اش مورخ 3/7/1390 در حوزه علمیه خاتم النبیین(ص) و با تصويب ماده 14 قطعنامه اي خود با توجه به ضرورت حفظ استقلال و تماميت ارضي افغانستان ايجاد پايگاه هاي نظامي امريكا را نقض حاكميت ملي دانسته و مخالفت شان را مبني بر تاسيس چنين پايگاههايي در اين كشور اعلام كردند، ما شرکت کنندگان نیز براساس فتوای علمای مشهور افغانستان و شورای علمای شیعه، پایگانظامی، امضای پیمان راهبردی میان افغانستان و امریکا را به سود کشور ندانسته و حضور نیروهای خارجی در ده سال اخیر کمکی به تامین امنیت در کشور نبوده بلکه با گذشت هر روز دامنه نا امنی ها گسترش یافته، لذا حضور نیروهای خارجی به هر نام و عنوان در افغانستان مورد قبول ما نخواهد بود.

5.  تداوم و تشدید نا امنی، اختلاف و بحران در قوای ثلاثه که اوضاع پیش آمده اخیر در کشور به شدت نگران کننده  است و این وضعیت را برای مردم مظلوم و آینده ملی بسیار خطرناک می دانیم، لذا از ارکان قوه سه گانه دولت می خواهیم که بیش از این بربحران آفرینی ادامه نداده و با احساس دینی و ملی قانون اساسی را که خون بها و و ثیقه ملی و دینی مردم ماست محترم شمارند  وگرنه در پیشگاه خدا ی بزرگ و هم در نزد ملت سرافراز خود محکوم خواهند بود.

6. قتل های زنجیره ای و ترور علماء‌، رهبران و فرماندهان جهادی، مخصوصا قتل منادی صلح، رئیس جمهور اولین دولت اسلامی افغانستان و رئیس شورای عالی صلح اکادمیسین شهید استاد برهان‌الدین ربانی، از جامعه جهانی و دولت افغانستان می خواهیم تا عاملین قتل استاد ربانی شناسایی و محاکمه شود.

7. ملت مسلمان افغانستان از موج بیداری و خیزش های اسلامی که اخیرا جهان اسلام را فراگرفته با تمام وجود پشتیبانی نموده و آن را برخواسته از ارزشهای دینی و ضد استبدادی می داند و معتقد است که این خیزیش ها سرنوشت جهان اسلام را عوض خواهد نمود.

23 میزان 1390

ولسوالی پغمان- طاق ظفر


گزارشگر: سید عباس حسینی

مطالب مشابه