نمایش نوار ابزار

راهپیمایی روز جهانی قدس در پایتخت افغانستان

یکشنبه ۵ اسد ۱۳۹۳

 راهپیمایی روز جهانی قدس در ولایات مختلف افغانستان، از جمله کابل پایتخت کشور با فریاد های مرگ بر اسراییل، مرگ برآمریکا در حمایت از مردم مظلوم فلسطین و شهدای غزه  از غرب و شرق کابل آغاز و در کوتی سنگی با سخنرانی شخصیت های سیاسی شیعه و سنی خاتمه یافت.

تظاهرکنندگان در کابل با حمل پرچم های فلسطین و افغانستان و همچنین عکس های شهدای غزه که در حمله 19 روز گذشته به دست نظامیان رژیم صهیونیستی به خاک و خون کشیده شده اند، آمریکا را حامی اصلی رژیم جنایتکار اسراییل دانستند.

زنان با حضور چشمگیر در این راهپیمایی در شعارهایی زنان عالم را به قیامی سراسری بر ضد کشتار زنان و کودکان در فلسسطین و غزه فراخواندند.
تظاهر کنندگان روزه دار، حمایت کشورهای غربی از صهیونیستها را در قتل عام مردم فلسطین شرم آور خواندند و از مسلمانان جهان خواستند،تمام توان خود را برای پایان نسل کشی در غزه، بکار گیرند.

امروز شمار دیگری از ولایت های افغانستان از جمله ننگرهار، مزارشریف و هرات نیز در روز جهانی قدس شاهد تظاهرات و صدور قطعنامه پایانی از سوی کمیسیون برگزاری روز جهانی قدس بودند.

تظاهرات روز جهانی قدس با حضور سناتوران، احزاب سیاسی، نهادهای فرهنگی و اجتماعی و احاد ملت مسلمان روزه دار شهر کابل در چهار راهی کوتی سنگی با گردانندگی سید جعفرعادلی«حسینی» منشی شورای اخوت اسلامی و سخنرانی شخصیت های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی کشور قرار ذیل برگزار گردید:

1. حجت الاسلام سید محمدهادی«هادی»، رئیس بنیاد فرهنگی، تبلیغی پیامبراعظم(ص)

2.انجنیر احمدشاه احمدزی، رهبر حزب اقتدار اسلامی

3. حجت الاسلام حسینی مزاری، رئیس مرکز فعالیت های فرهنگی، اجتماعی تبیان

4. پروفیسور صدیق افغان، موسس و رئیس مرکز تحقیقی، علمی، فلسفی ریاضی جهان

5. استاد مزمل، عضو جبهه ملی مخالفت با پایگاههای خارجی و در پایان قطعنامه توسط آقای حسن زاده رئیس شورای عالی قرآنی پایان یافت.

این هم بیانه سید جعفرعادلی«حسینی»

سلام بر تو ای قدس، ای سرزمین نبوت و خاستگاه نور و ای پایگاه عروج انسان به سوی خدا. ای قلب جهان اسلام و محبوب دل میلیون‏ها انسان آزاده. ای سرزمین ایثار و شهادت …

آری! سالهاست كه منطقه ي خاورميانه با مشکلات و بحران  روبرو بوده  که مهم و اساسي ترين ريشه بحران خاورميانه مسأله فلسطين و جنگ مداوم رژيم جنایت کار اسرائيل علیه مردم فلسطين و بعضی از كشورهاي همجوار فلسطين اشغالي از جمله لبنان بوده است. از سال 1327 خورشیدی تا كنون حملات بی وقفه كه رژیم صهیونیستی عليه ملت مظلوم فلسطين ادامه دارد و ميليون ها فلسطینی از سرزمين شان رانده و آواره شده اند و هزاران نفر شهید و یا به اسارت رژيم صهيونيستي در آمده اند و ده ها هزار نفر نيز زخمي شده اند.

در نتیجه اقدامات ضعیف و شکست کشورهای عربی در برخورد با این رژیم، جنایات اسرائیل در منطقه ابعاد گسترده تری یافت و از این رو، امام خمینی(ره) در سال 1358، با نام گذاری آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به نام روز قدس، قدمی محکم و اساسی در مبارزه با رژیم اشغالگر اسرائیل برداشت.

از سوی دیگر، براساس شواهد تاریخی، مردم مسلمان افغانستان از ساليان درازي بدينسو با مجاهدین  فلسطينی همنوايي و همدردي داشته اند، مردم افغانستان به رهبری علما و دانشمندان شان از نخستین روزهای اشغال بیت المقدس حمایت خویش را از ملت مظلوم و مسلمان فلسطین اعلام داشتند،  در سال1327 خورشیدی و دهه پنجاه مسلمانان افغانستان، مخصوصا شهروندان کابل در پایتخت کشور با اهداء خون و جمع آوری کمک های نقدی حمایت شان را از مجاهدین فلسطینی اعلام نمودند.

همچنین در طول سال‌های گذشته همواره مراسم روز جهانی قدس، باشکوه و عظمت گسترده‌ای در پایتخت و ولایت مختلف افغانستان و  نیز کشورهای اسلامی برگزار شده است، ولی امسال به دلیل اتفاقات ناخوشایند در منطقه اهمیت این روز بیش از پیش نمایان است. زیرا که رژیم صهیونیستی با اقدامات وحشی گرانه در منطقه درصدد رسیدن به اهداف شوم خود است و از اینرو حتی از اختلافات و درگیری‌های موجود میان مسلمانان بسیار سود می‌برد.

 روز قدس از زوایای گوناگونی دارای اهمیت است، از جمله اینکه نشانگر مخالفت همگانی جهان اسلام با موجودیت نامشروع رژیم غاصب اسرائیل است. همچنین روز قدس به منزله اهرم فشار علیه رژیم صهیونیستی است.
برگزاری باشکوه راهپیمایی روز جهانی قدس می‌تواند به خنثی سازی توطئه‌های رژیم غاصب اسرائیل در منطقه منجر شود و بار دیگر به مردم مسلمان منطقه و جهان یادآوری کند که به جای دشمنی با هم، متحد شده و به مبارزه با دشمن صهیونیستی بپردازند.

اعلام روز جهاني قدس، مصيبت اشغال فلسطين را در رأس مسائل جهان اسلام معرفي كرد و از همه ي مسلمانان و مستضعفان جهان خواست تا با كمك يكديگر به ياري خواهران و برادران خود در فلسطين بشتابند تا اسرائيل نتواند به اشغال سرزمين هاي فلسطيني ادامه دهد و ملت فلسطين را تضعيف نموده و از پاي درآورد. اگر مردم مسلمان جهان در يك همايش عظيم جهاني در روز قدس، هر كدام ، بنابر توصيه ي حضرت امام خميني(ره)، يك سطل آب بريزند، اسرائيل را آب خواهد برد…. به اميد آن روز

بزرگداشت روزجهانی قدس، حمایت از مظلومان فلسطینی و حمایت از تحکیم پایه های اخوت اسلامی وتقریب مذاهب ومحقق کننده این واقعیت برای جوامع اسلامی در شرایط کنونی ضروری است.
گرامیداشت روزقدس عمل به تکلیف اسلامی است و چنانکه پیامبر بزرگوار اسلام(ص) می فرماید: من اصبح ولم یهتم بامورالمسلمین فلیس بمسلم، براین اساس ما آمده ایم تا با مردم مظلوم وستمدیده فلسطین اظهار همدردی کنیم وبگوییم که ما مردم افغانستان به فکر مبارزین ومجاهدین و ملت ظلم ستیز فلسطین هستیم و با شما همدرد وهمرنجیم.

مطالب مشابه