نمایش نوار ابزار

سخنرانی حجت الاسلام سید جعفرعادلی «حسینی» شب ۲۱ رمضان در حسینیه بقیۀ الله(عج)

یکشنبه ۲۸ جوزا ۱۳۹۶

بسم الله الرحمن الرحیم

ماه مبارک رمضان، ماه خدا و ماه رحمت و مغفرت و برکت است که دارای حقیقتی است که به جهت داشتن حیات و شعور ویژه مورد خطاب و تعظیم بزرگان دینی مان  قرار داشته است.

ماه مبارک رمضان به جهت اینکه ماه ضیافت الهی می باشد دارای ارزش خاصی است که  نفس در آن تسبیح، خواب در آن عبادت، دعا در آن مستجاب توبه در آن مقبول و … شیطان در آن در غل و زنجیر می باشد.

ماه مبارک رمضان ماه برگزیده خداوند است که در رابطه با سایر ماههای سال دارای عظمت شرافت کرامت فضیلت و حرمت ویژه است که ساعاتش افضل ساعات و روزهایش افضل ایام و شبهایش افضل لیالی می باشد.

ماه مبارک رمضان به جهت ماه نزول قرآن دارای اهمیت چشم گیری است که دارای لیالی قدر می باشد که هر شب از آن بیش از هزار ماه ارزش حقیقی دارد و قرائت آیه ای در آن به اندازه یک ختم قرآن برای انسان کمال می آورد.

در ماه مبارک رمضان  امسال تعداد زیادی از همطوطنان ما در شهرهای کابل و هرات و همین طور در دیگر کشورهای اسلامی شهید و زخمی شدند و خانواده های زیادی را دغدار ساختند، بر همین اساس بر آن آمدیم که طرح نیابت از شهدا را در ماه مبارک رمضان اجرایی نماییم،تا بتوانیم به سبک و سیره شهدا نزدیک شویم و اعمال ما مورد قبول حق تعالی به ضمانت این شهدای عزیز باشد و مورد قبول درگاه احدیت قرار گیرد.

شهدای رمضان که با زبان روزه و در حال عبودیت به دیدار خدا شتافته‌اند، از سرافرازانی هستند که شهادت در ضیافت‌الله را کسب کرده و نام شان در ردیف روزه‌داران شهید می‌درخشد. شهدایی که در ماه مبارک رمضان، جاودانه شدند، پیروان حقیقی مولای پرهیزکاران امام امیر‌المومنین علی(ع) هستند که در ماه خدا و خانه خدا به تیغ دشمنی کینه توز به خون خویش غلتیدند.

چه مبارک سحری بود و چه فرخنده شبی …!

حضرت علی(ع) نخستین پیشوای شیعیان و مظهر رستگاری است که در محراب عبادت، هدف کینه منافقان قرار گرفت و در هنگام فرود آمدن شمشیر جهل بر فرق مبارکش فرمود: «به پروردگار کعبه که رستگار شدم.»
این امام همام سالیان متمادی با شجاعت و ایثار همراه پیامبر(ص)، توطئه های بی شمار مشرکان را نقش بر آب ساخت و در جنگ های مختلف در برابر کافران ایستاد و سرانجام ابن ملجم مرادی از گروه خوارج در سحرگاه ۱۹ رمضان در محراب مسجد کوفه، امیرمومنان(ع) را مجروح کرد و اینگونه ایشان پس از ۲ روز در ۲۱ رمضان ۴۰  هجری قمری به شهادت رسید.
به مناسبت شب  ۲۱ رمضان سالروز شهادت حضرت علی(ع) عرض کنم که آن حضرت صبح ۱۹ رمضان سال ۴۰ هجری قمری در محراب عبادت به دست شقی ترین افراد « ابن ملجم»  ضربت خورد و در شب ۲۱ رمضان در سن ۶۳ سالگی در کوفه به شهادت رسید، بارگاه ملکوتیش در نجف اشرف مزار شیفتگان حق است.

بنا بر این آنچه باعث بقای اسلام  و جهاد است فرهنگ ایثار و شهادت است و این فرهنگ برگرفته از ۱۹ رمضان اولین شهید محراب و فرهنگ عاشورا بوده که ما باید به آن توجه ویژه ای داشته باشیم که راز بیمه شدن کشور در برابر تجاوز دشمنان است. جامعه امروز نیازمند گسترش فرهنگ ایثار و شهادت است که در این زمینه همه دست اندرکاران وظیفه مهمی را بر عهده دارند. دوران ۱۴ ساله جهاد اسلامی مشعلی است که همیشه فروزان است و نیازهای فکری و معنوی نسل فعلی و نسل های بعدی را تأمین می کند. و نیازمند معرفی رشادت های مجاهدین در طول چهارده سال جهاد  به نسل سوم جهاد است. تفاوت دفاع از ارزشهای دینی  با بقیه جنگ ها در روحیه معنویت و ایثار و فداکاری مجاهدین بوده است که این روحیه در هیچ جنگی در دنیا دیده نشده است.

قبل از ظهر چهارشنبه ۱۰ جوزا ۱۳۹۶ خورشیدی، برابر ۵ رمضان ۱۴۳۸ هجری قمری، ملت مسلمان و روزه دار کابل در غم عزیزان شان سوگوار شدند، صبح چهارشنبه جمع از هموطنان ما در میان آتش و دود با جامه های خونین سوختند و با بدنهای قطعه قطعه شده به دیار ابدی شتافتند و جمع با ابدان زخمی و سوخته در بیمارستان های کابل درد و رنج کشیدند و فضای کابل را فریاد آه وناله پدران، مادران، همسران و فرزندان شهدا پر کرده و هرکدام در فراق عزیزان شان اشک ماتم، آه و ناله سر می کشیدند  و یکی از این شهداء همسایه ای ما بود که شاهد سنگینی مصیبت عزیز این خانواده بودم، ضجه و آه سوزناک پدر، مادر، برادران و بستگانش قلب هر انسانی را به درد می آورد.
این شهید مظلوم عزیز نوین، فرزند خلیفه جمعه خان اصالتا از منطقه بورجِگَی ولسوالی ناور ولایت غزنی و از کارمندان تلویزیون طلوع که در بخش آی. تی یا تکنالوژی معلوماتی کار می کرد، عزیز نوین جوان خوش برخورد، مودب و مذهبی بود و او نیز در جمع شهدای کابل خونین پیوست.
این مصیبت را به تمام اعضای فامیل و بستگان آن عزیز سفر کرده تسلیت و برای بازماندگانش صبر واجر جمیل آرزون می کنم.
‌لذا شهدای رمضان؛ اسناد تابناکی‌اند از حقانیت و مظلومیت مردم بی دفاع  و یکی از آن شهدا، شهید عزیز نوین

تجلیل و تکریم از خانواده های معظم شهداء ، زنده نگهداشتن یاد شهداء و حفظ آثار آنان است.

امید است که بتوانیم ادامه‌دهنده راه شهدا باشیم و از خون پاک آنها حفاظت کنیم.

گزارش از: سید رضا احسانی