نمایش نوار ابزار

سمینار بررسی حادثه عاشورای 1433 هجری قمری در کابل برگزار شد

دوشنبه ۱۹ جدی ۱۳۹۰

  حادثه جانگداز عاشورای امسال افغانستان، قلب مردم مسلمان افغانستان را جریحه دار نمود و حمله انتحاری به دسته‌جات عزاداری در روز عاشورا در شهرهای کابل و مزارشریف بیش از 300 شهید و زخمی برجای گذاشت.

بنیاد فرهنگی، تبلیغی پیامبراعظم(ص) با دعوت از شخصیت های علمی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی پیشنهاد تجمع بزرگ مردمی را نمودند، همزمان با این تصمیم احزاب سیاسی نیز اظهار وجود نمودند، فیصله این نشست براین شد تا در اربعین حسینی و  شهدای فاجعه خونین عاشورای امسال در ده منطقه کابل تجمعات مردمی راه اندازی گردد.

پنج نشست با حضور نخبگان به ریاست دوره ای آقایان؛ آیت الله سید محسن حجت،‌ حجت الاسلام والمسلمین سید محمدهادی«هادی» و آیت الله شیخ محمدنقی افشار  چهار جلسه در مرکز بنیاد و یک جلسه در حسینیه عمومی قلعه فتح الله برگزار گردید و با بررسی حوادث عاشورای 1433 هجری قمری در افغانستان،‌ تصمیم گرفته شد بتاریخ 15 جدی 1390 سمیناری تحت عنوان«سمینار بررسی حادثه عاشورای  1433 افغانستان»  برگزار گردد و این سمینار مقدمه و آغازی برای برگزاری ده تجمع در ده منطقه کابل باشد.

  سمینار یک روزه بررسی حادثه عاشورای 1433 هجری قمری(1390 شمسی) با حضور علما، محققین، فرهنگیان، شخصیت های برجسته سیاسی، خانواده شهدا و مجروحین قبل از ظهر پنجشنبه در مسجد جامع حوزه علمیه محمدیه(شهید آیت الله العظمی واعظ) برگزار گردید و در سمینار بررسی حادثه عاشورای حسینی در کابل و مزارشریف، با رگردانندگی حجت الاسلام والمسلمین شیخ محمد داود بیانی و موضوعاتی با عناوین«پاسخ به شبهات عزاداری امام حسین(ع)»، «عزدارای برای امام حسین(ع) از نظر اسلام»، «نقش عاشورا در اخوت اسلامی و همگرایی ملی»، «امام حسین(ع) محور وحدت امت اسلامی»، تجلی عاشورا در بیداری اسلامی، رسالت حکومت و رسانه‌ها» مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در این سمینار که با حضور فرهنگیان، دانشجویان و مردم شریف کابل برگزار گردید، حضرت آیت الله حجت کابلی، حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدهادی «هادی» رئیس بنیاد فرهنگی تبلیغی پیامبر اعظم(ص) آیت الله شیخ محمدنقی افشار، امام جمعه شرق کابل،‌ مولوی سید فیض محمد عطایی، حاجی محمدعلی شریعتی به نمایندگی از خانواده های شهداء به بحث و بررسی موضوعات ذکر شده پرداختند.

   در آغاز سمینار حجت الاسلام والمسلمین سید محمدهادی«هادی« ضمن قدردانی از خانواده های شهدای عاشورای امسال افغانستان و خیر مقدم از حضور شرکت کنندگان در این سمینار اشاره به ضعف های امنیتی و دایر نشدن کمیسیون که همه ساله با حضور وزرای دولت اظهار داشت: اگر از امام حسین(ع) و یارانش در کربلا سربریدند،‌ شهدای عزادارعاشورای امسال در افغانستان نیز به یاد امام حسین(ع) عباس(ع) علی اکبر، علی اصغر، عون، جعفر، حبیب ابن مظاهر و دیگر شهدای عاشورای 61 هجری قمری  سر و دست و پیکر دادند و امروز هرکس سخن از آزادی، عدالت و بیداری می زنند سرور و پیشوای آزادگان جهان امام حسین(ع) بوده است.

رئیس بنیاد فرهنگی، تبلیغی پیامبراعظم(ص) در مورد نقش علمای شهید اظهار داشت: بیدارگری های که توسط بزرگان این کشور همانند آیات عظام؛ حجت کابلی، واعظ شهید، افشارشهید، علامه شهید بلخی، شهید نیازی و… به مردم داده شد از برکت نهضت امام حسین(ع) بود.

کسی فکر نکنند که عاشورا در این چند سال اخیر رشد کرده و مطرح شده است، بلکه عاشورا در این کشور پیشینه طولانی دارد، سالها قبل از جهاد، روز عاشورا بعنوان تعطیلات رسمی کشور بوده، مردم افغانستان از قدیم الایام با عاشورا آشنا هستند، در گذشته پادشاه اسبق و اولین رئیس جمهور افغانستان(ظاهرشاه و داودخان) در تکیه  خانه عمومی چنداول مرحوم حضرت آیت الله العظمی حجت(ره) و بعد در مدرسه محمدیه شهید آیت الله العظمی واعظ شهید در مراسم عزاداری شرکت می نمودند، باید گفت اگر عاشورا نبود، جهاد اسلامی و ظلم ستیزی بوجود نمی آمد، زیرا عاشورا نهضت بیداری امت اسلامی است.

همچنین آقای هادی در بخش دیگر از سخنانش گفت: عاشورائیان افغانستان برای دفاع از مردم و ایجاد فاجعه جان دادند و مردم ما از آنها درس فداگاری و گذشت را  آموختند و نباید رئیس جمهور فراموش کند که شهادت عبدالحکیم در قندهار یک نمونه از آن عاشورائیان بود، آن لحظه که دشمن می خواست آقای کرزی را هدف قرار دهد، این فرزند عاشورا سینه را سپر رئیس جمهور قرار داده و دشمن را کوبید و خودش به شهادت رسید و کرزی زنده ماند و یکی دیگر از آن فرزندان عاشورا شهید جانعلی بود که در زون شمشاد انتحاری را به آغوش کشید و او را از کنار مردم دور ساخت و خود طعمه انتحاری گردید وهمین طور شهدای زیارت ابوالفضل و مزار شریف با ذکر یا حسین و بیاد بازوهای قطع شده ای ابوالفضل العباس(ع) سینه می زدند و به عشق شهدای کربلا  بشهادت رسیدند.

حجت الاسلام آقای هادی در قسمتی دیگر از سخنانش نسبت به وقوع حادثه ای عاشورای امسال اظهار داشت: با کمال تأسف به سه مورد یاد آوری نمایم که هرکدام به گونه ای در این قضیه ارتباط پیدا می کند:

1.  همه ساله آقای کرزی کمیسیونی مشترک از  وزیران دفاع، داخله و ریاست امنیت ملی و یک نفر از جامعه تشیع با حضور نماینده خاص رئیس جمهور در روزعاشورا برنامه ریزی و وضعیت را کنترول و رصد می کردند و محل برگزاری جلسات فرقه 111  وزارت دفاع ملی بود، متأسفانه  امسال رئیس جمهور و دیگران در رابطه بی توجهی و کوتاهی نمودند واین کمیسیون ایجاد نگردید.

2. همه ساله والی کابل با نشست مشترک با مسئولین امنیتی، خطباء و سردسته ها داشتند، امسال این جلسه ایجاد نشد و این اشتباهات فاجعه و حوادث ناگواری  را بوجود آورد که هرگز فراموش ما نخواهد شد.

3. مشکل سوم اینکه؛ عده ای بی خبر از خدا که آنها نه به وحدت ملی و نه  به امنیت جامعه باور دارند و نه بفکر همبستگی ملت مسلمان ماست،  با ایجاد شبهات و توجیهات غلط، رسانه ها و برخی علماء ‌را اغفال نمودند و آنها بعنوان مریض عمل می کردند، تبصره های نا درست در مورد عاشورا و برگزاری مراسم سوگواری داشتند، به گونه عمل می کردند که گویا در کربلا به جنگ امام حسین(ع) می روند و بنام شیعه وسنی سخن می گفتند، آخر عاشورا مربوط به مسلمین است و در عاشورای امسال شهدای شیعه و سنی را داشتیم.

دشمن بداند که نشانه گرفتن عاشورا نه وحدت اسلامی مردم افغانستان را خدشه دار می کند و نه عاشورا را از مسیراصلی اش مانع می شود، بلکه اراده و ایمان مردم مسلمان را بیشتر می سازد، چند سال پیش در محضر حضرت آیت الله محسنی بودم، خبرنگاران خارجی آمده بودند و از ایشان می پرسیدند که چطور در  ماه محرم  در کشورهای پاکستان و عراق کشتار و انتحاری صورت گیرد،  ولی در افغانستان تا کنون هیج اتفاقی صورت نگرفته،‌ ایشان در پاسخ گفت: در پاکستان و عراق شما این کار  را انجام می دهید، اما در افغانستان تا هنوز موفق نشده اید.

رئیس بنیاد فرهنگی، تبلیغی پیامبراعظم(ص) در پایان سخنانش اظهار داشت: این سمینار مقدمه ده جلسه مردمی در ده منطقه شهر کابل می باشد و طوماری که امضاء می شود از رئیس جمهور خواسته ایم که عاملان فاجعه عاشورا را شناسایی و به پنجه قانون بسپارند.

  حاجی محمد علی شریعتی به نمایندگی از وارثین شهدای عاشورای امسال نیز ضمن تشکروقدردانی ازهمکاری های همه جانبه رئیس و معان  بنیاد فرهنگی، تبلیغی پیامبراعظم(ص)  گفت: حادثه دلخراش تروریستی وحمله انتحاری که درروزعاشورا درجوارزیارت منسوب به ابوالفضل العباس(ع) به وقوع پیوست ومنجربه قتل عام مردم گردید وهزارها فامیل را به سوگ نشاند، حادثه بود که تا هنوز درتاریخ افغانستان چنین سابقه نداشته است , مردم ما زیاد مصیبت ها ورنج های فراوا ن را تحمل نموده است، این حادثه یک حادثه ساده نبوده بلکه یک حادثه سازمان یافته وازقبل برنامه ریزی شده بوده است که بیرون ازمرزهای این کشور سازمان داده شده بود.  ما وارثین شهدا در زمان های مختلف دوشا دوش دولت درخدمات، رنج وزحمت شریک بوده ایم وامروز نیز هستیم، اجداد ونیاکان ما به این دولت خدمت کرده است , شهید وزخمی داده است , مالیه داده وهرنوع همکاری لازم را انجام داده است ودردولت های امروز ما نیز همان کار را کردیم , رای دادیم وخود را درساختارحکومت  شریک میدانیم , ما ازحکومت متشکریم دراینکه یک کمیسیون را برای بررسی قضیه موظف کرده است اما خوب می بود که عزای عمومی اعلام می شد، اما به هردلایلی که بود نشد پیش خود ما باشد به هرحال توقع ما  نه تنها ازحکومت بلکه از رهبران احزاب جهادی وسیاسی، شورای علما،  شورای اخوت اسلامی، نهاد های جامعه مدنی وحقوق بشر این است تا با هرمیکانیزم حقوقی که لازم است درکنارحکومت قضیه را جدی پیگری نمایند وازشخص رئیس جمهور خواهانیم چه ازطریق خود حکومت ویا به کمک جامعه جهانی وسازمان های بین المللی قضیه حادثه را بررسی نمایند هرنوع غفلت وبی توجهی را درقضیه قابل توجه ندانسته وشریک جرم می دانیم.

  حضرت آیت الله سید محسن حجت کابلی در سمینار بررسی شهدای دهم محرم کابل و مزارشریف، پیرامون پاسخ به شبهات عزاداری امام حسین(ع) گفت: عمده ترین مشکل که بعضی اوقات سبب بروز فجایع، مصایب و گرفتاری های می شود درک نکردن حقیقی یک سلسله مسایل می باشد که افغانستان هم از این قاعده مستثنی نیست.

به گفته آیت الله حجت، کسانی هستند که حقیقت را نفهمیده و درک نکرده اند، اصل اسلام را نشناخته اند و گاهی به خاطر خواندن یک روایت و فراموش کردن هزاران روایت دیگر به چیزی فتوا می دهند که یقیناً بی پایه و اساس است.

آیت الله حجت خاطرنشان کرد: از جمله مواردی که امروز در کشور ما گفته می شود و پایه و اساسی ندارد حکم به بدعت دانستن بعضی از موارد، همانند، عزاداری، نذر و… در ماه محرم و عاشورا است.

به باور وی، کسیکه ادعا دارد که مفتی است، اهل فقه و فقاهت است و برای دیگران فتوا صادر می کند، باید تمام جوانب قضیه یک حکم را بررسی کرده، بعدا آن را صادر کند.

وی تصریح کرد: گاهی اوقات در افغانستان، چیزی بدعت خوانده می شود که در حقیقت آن چیز بدعت نمی باشد از جمله در محرم سال گذشته و امسال که عده ای تحریک شدند که عزاداری بدعت است.

او با این سئوال که در کدام آیه ای قرآن آمده است که عزاداری بدعت است؟ افزود: آنانی که ادعا دارند که عزاداری برای سرور و سالار شهدا، حضرت امام حسین(ع) بدعت است، چرا مدرک ارائه نمی کنند؟ مدرکی ارائه کنند که نظر سند صحیح و واضح باشد، تا بقیه روایات و مدارک هم در کنار آن گذاشته شود بعد بررسی شده و نتیجه گیری شود.

او گفت: حضرت امام حسین(ع) کسی است که حضرت رسول خدا(ص) قبل از رحلت و در زمان حیات برای آن امام بزرگوار اشک ریختند، این مطلب را اهل تشیع و تسنن روایت کرده اند که زمانیکه جبرییل امین(ع) واقعه کربلا را به آنحضرت(ص) نقل کرد که یا رسول الله(ص) بعد از رحلت شما چه بر سر اهل بیت در کربلا خواهد آمد، حضرت محمد(ص) اشک ریخت و گریه کرد.

آیت الله حجت علاوه کرد: زمانیکه اصحاب پیغمبر ناله و گریه آن حضرت(ص) را دیدند با حضرت محمد(ص) همنوا شدند و بر اهل بیت پیامبر اشک ریختند.

به گفته آیت الله حجت، اگر عزاداری قبل از وقوع مصیبت جایز بوده باشد که حضرت رسول(ص) این کار کرده است، پس بعد از وقوع مصیبت به طریقه اولی جایز است، بلکه سنت و مستحب است. پیغمبر اسلام، چهل یا پنجاه سال قبل از شهادت امام حسین(ع)، اشک ریخت که هنوز آن موقع حضرت سیدالشهدا(ع) طفل چهار یا پنج ساله ای بیش نبود.

وی اظهار داشت: چطور می شود زمانی که بعد از وقوع شهادت امام حسین(ع)، کسی مراسم عزاداری اقامه کند مورد ملامت و خشم قرار گیرد؟ پس اصل عزاداری در شریعت مشروع است و هیچ دلیلی بر عدم مشروعیت آن موجود نیست.

این عالم دین، گفت: زمانی که ابراهیم پسر دو ساله رسول خدا(ص) فوت شد، پیغمبر خدا(ص) در بین اصحابش نشسته بود اشک از چشمانش سرازیر شد، عده ای به پیغمبر(ص) عرض کردند: یا رسول الله(ص) شما خود به ما دستور می دهید که صبور باشید و خود تان اشک می ریزید؟ آن حضرت فرمود دل می سوزد و اشک جاری می شود ولی آنچه مخالف رضای خدا(ج) باشد بر زبان نمی رانیم.

به گفته این عالم دینی کشور، رسول خدا فرمودند: گریه می کنیم اشک می ریزیم و کاری نمی کنیم که مخالف رضای خداوند(ج) باشد از این جا معلوم می شود که عزاداری و اصل آن در شریعت مشروع است و چگونه انسان می تواند جلو احساسات و عواطفش را بگیرد؟ کسیکه جوانی و عزیزی را از دست داده چگونه جلو اشکش را بگیرد؟

این عالم دینی تصریح کرد: گاهی اوقات که دل قدم در راه خدا(ج) بردارد که در این گونه موارد(عزاداری) بر می دارد انسان را وادار به گریه و اشک ریختن می کند و نفس اشک ریختن از نظر شریعت هیچ اشکال و ممانعتی ندارد، اما آنچه مخالف رضای خدا(ج) باشد حرام و ناروا است.

به باور آیت الله حجت، کسیکه در عزای امام حسین(ع) اشک می ریزد و عزا داری برپا می کند یقینا مخالف رضای پرودگار حرفی نخواهد زد و کاری نخواهد کرد.

وی تصریح کرد: بعضی ها می گویند که عزاداری برای سه روز است اگر این عزیزان به تاریخ، تفاسیر و کتب و آثار روایی مربوط به این مسله مراجعه کنند به یقین از ابراز این نتیجه عذر خواهی خواهند کرد

وی با بیان اینکه اگر عزاداری بعد از سه روز بدعت بود افزود: پس چرا انصار زمانی که عزیزی را از دست میدادند، پس از ده ها سال برای حمزه سید الشهدا گریه و عزاداری می کردند؟ این خود نشان می دهد که عزاداری منحصر به سه روز نبوده است.

وی در اخیر از همه مسلمانان جهان به خصوص مسلمانان کشور اسلامی افغانستان خواست تا وحدت و اخوت را به گونه ای درست آن حفظ کرده و به معتقدات دینی هم شیعه به سنی و متقابلا سنی به شیعه احترام گذاشته و از واقعه کربلا که درس آزادگی و نجات از زیر ظلم رفتن است را آموخته و برای دیگران بیاموزانند.

  آیت الله شیخ محمد نقی افشار همچنان به دلایل قرآنی و حدیثی عزاداری از دیدگاه اسلام برای امام حسین(ع) پرداخت و گفت:  از فرمایشات دانشمند بزرگوار حضرت آیت الله حجت استفاده بردیم ولی نکته ای را که من برفرمایشات ایشان اضافه کنم این است کسانیکه نسبت به مسئله عاشورا و عزاداری اعتراض می کنند باید به این نکته توجه داشته باشند که منابع، در فقه اسلامی قرآن کریم، سنت پیامبراسلام(ص) اجماع فقهای امت، عقل از دیدگاه تشیع، یا قیاس و امثال آن از دیدگاه دانشمندان اهل سنت است؛ قرآن کریم در باره عزاداری داستان یوسف و یعقوب از پیامبران الهی را بیان فرموده است.

اما موضوع نذر تنها در زمان اسلام نبوده که قبل از اسلام نیز وجود داشته و قرآن کریم می فرماید: «فَكُلِي وَاشْرَبِي وَقَرِّي عَيْنًا فَإِمَّا تَرَيِنَّ مِنَ الْبَشَرِ أَحَدًا فَقُولِي إِنِّي نَذَرْتُ لِلرَّحْمَنِ صَوْمًا فَلَنْ أُكَلِّمَ الْيَوْمَ إِنسِيًّا»  گاهی در مورد روزه سکوت در قرآن کریم صراحت دارد: «إِذْ قَالَتِ امْرَأَةُ عِمْرَانَ رَبِّ إِنِّي نَذَرْتُ لَكَ مَا فِي بَطْنِي مُحَرَّرًا فَتَقَبَّلْ مِنِّي إِنَّكَ أَنتَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ …. فَتَقَبَّلَهَا رَبُّهَا بِقَبُولٍ حَسَنٍ وَأَنبَتَهَا نَبَاتًا حَسَنًا وَكَفَّلَهَا زَكَرِيَّا كُلَّمَا دَخَلَ عَلَيْهَا زَكَرِيَّا الْمِحْرَابَ وَجَدَ عِندَهَا رِزْقاً قَالَ يَا مَرْيَمُ أَنَّى لَكِ هَـذَا قَالَتْ هُوَ مِنْ عِندِ الله إنَّ الله يَرْزُقُ مَن يَشَاء بِغَيْرِ حِسَابٍ»  نه تنها مال را نذر کردن، بلکه همانند حضرت مریم فرزند خود را که در جنین دارد نذر می کند. لذا در آیات متعدد قرآن کریم و همین طور در سنت پیامبراسلام(ص) مسئله تعظیم شعائر آمده است.

امام جمعه شرق کابل از فرمایشات وحی آسای پیامبراسلام(ص) نسبت به عزاداری برای امام حسین(ع) در منابع شیعه وسنی روایاتی را  نقل نمود و در باره سیره عملی پیامبران الهی از حضرت آدم(ع) تا پیامبراسلام(ص) گفت همین بس که هرکدام آنان نسبت به عزاداری امام حسین(ع) براساس منابع شیعه وسنی عکس العمل نشان دادند و برای امام حسین(ع) گریه کردند، لذا امام حسین(ع) سری از اسرار خدا در عالم کون که این سر الی الابد درخشان تر و برافروخته تر می شود: «يُرِيدُونَ لِيُطْفِؤُوا نُورَ الله بِأَفْوَاهِهِمْ وَالله مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُونَ»  این نور خدا روز به روز تجلی تر می گردد.

آیت الله افشار با یاد آوری از همدردی و همکاری سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل نسبت به خانواده های شهداء قدر دانی نمود. از دولت افغانستان و برخی مدعیان و متولیان مذهب انتقاد نمود که چرا با وقوع این فاجعه عزای عمومی اعلام ننمودند و اظهار داشت: بعضی حرکت های از متولیانی بنام دین و پیشتازی مذهب، با آنکه کسی اینها را با این سمت در برابر امام حسین(ع) نمی شناسند، وقتی می خواهند عزای عمومی اعلان شود، می گویند ممکن حساسیت برانگیخته شود و خوب است عزای عمومی اعلام نشود، کسانیکه در گذشته در سلطه اقتدار تکیه می زدند برای شهدای عالم وغیر عالم چه کردند، برای آیات عظام واعظ شهید، افشار شهید، مصباح شهید، ناصر شهید و دهها شهید دیگر، اینها یک کلمه در باره آنها صحبت کردند و از خانواده های آنان خبرگیری نمودند و نیز گاها بعضی سیاست مداران از حادثه عاشورای امسال در مجامع عمومی برداشت های نژدگرایانه ضد دینی و مذهبی صورت میگرد و بعضی ها در رسانه ها می گوید شما آرام باشید و ما مسائل را پیگیری می کنیم،‌ قریب چهل روز می گذرد به چه نتایج رسیده اید، شما پس از بوجود آمدن این فاجعه چگونه این قضیه را پیگیری کرده اید؟ یک وقت دیدیم که سرپرست خانواده شهید بعد از دست دادن سرپرست شان بیایند و در قتلگاه پدرشان دست به گدایی بزنند.

  مولوی سید فیض محمد عطایی قبل از دعائیه اظهار نمود: شهدای گلگون کفن عاشورای امسال را به خانواده های شان  تبریک می گوییم، برای اینکه خداوند وعده بهشت به شهداء داده و خداوند نفس های مومنین را خریداری می کند و پروردگار خود را مشتری و جنت را سمن معرفی فرموده است.

او اضافه کرد: دنیای کنونی که در برابر مسلمان ها دشمنی می کند و روز عاشورا سرزمین کابل از خون شهداء گلگون ساخته، این پیام امام حسین(ع) است که ما نه تنها عزم ما سست می شود بلکه عزم ما  راسختر خواهد شد  و بقول شاعر:

از سنگ روز گار سرپرغرور ما

صد بار خون چکان شد و یکبار خم نشد.

در پایان قطعنامه ای توسط سید جعفرعادلی حسینی قرائت و با ذکر صلوات فرازهای آن مورد تأیید شرکت کنندگان قرار گرفت.

قطعنامه پایانی سمینار

بسم رب الشهداء و الصدیقین

يُرِيدُونَ لِيُطْفِؤُوا نُورَ الله بِأَفْوَاهِهِمْ وَالله مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُونَ (سوره صف، آیه 8)

  محرم ماه پیروزی خون برشمشیر است.

در طول تاریخ بشری مبارزه حق علیه باطل به رهبری انبیاء الهی و پیروان آنان از یک طرف و صاحبان زرو، زور و تزویر از طرف دیگر جریان داشته  و این مبارزه در زمان سالار شهیدان، سید جوانان اهل بهشت، حضرت امام حسین(ع) نواده پیامبراعظم(ص) همو که محبتش به حکم آیه شریفه قرآن  برهمه مسلمانان فرض گردیده به اوج خود  رسید.

آن حضرت و یارانش با قیام جوان مردانه اسلام را از خطرنابودی نجات داده و پیام رسانان این نهضت جاویدان، چون  فرزندش امام سجاد(ع) و خواهرش زینب کبری(س) پیام نهضت عاشورا به بشریت ابلاغ نمودند و این قیام در طول تاریخ زمینه ساز انقلابهای رهای بخش در سراسر جهان گردید؛ ملت مسلمان افغانستان اعم از شیعه و سنی با پیروی از سالارشهیدان همه ساله عاشورا را ارج می نهند، یاد و. خاطره شهدای کربلا را گرامی می دارند.

متأسفانه خفاشان کوردل،  استعمارگران و دشمنام اسلام و انسانیت در عاشورای امسال افغانستان فاجعه آفریدند و بیش از سه صد تن هموطنان مسلمان و  بی گناه اعم از زن و مرد، کودک، پیر و جوان را به خاک و خون کشانیدند.

تردیدی نداریم که مجریان این فاجعه المناک و حوادث مشابه طراحی دشمنان دین و ملت مسلمان افغانستان هست.

در آستانه فرارسیدن اربعین حسینی و چهلم شهدای عاشورای افغانستان «سمینار بررسی عاشورای 1433 هجری قمری»  برگرار گردید که ما شرکت کنندگان  موضع و خواسته های مان را  چنین اعلام می داریم:

1.ما شرکت کنندگان این سمینار ضمن تأکید بروحدت ملی باور مندیم حادثه المناک عاشورای خونین 1433 افغانستان که به شهادت و مجروح شدن صدها تن از هموطنان مسلمان ما منجر گردید، توطئه دشمنان دین و وطن عزیز ما افغانستان هست.

2. ضمن محکوم نمودن این عمل ضد اسلامی و انسانی، از ملت مسلمان افغانستان می خواهیم در برابر توطئه های دشمنان دین و وطن هوشیار بوده همبستگی و اخوت اسلامی و وحدت ملی شان را حفظ نمایند.

3. از حکومت جمهوری اسلامی افغانستان می خواهیم که مجدانه نسبت به شناسایی، معرفی و محاکمه عاملان این فاجعه المناک اقدادم جدی نماید، در غیر این صورت هرنوع  کوتاهی حکومت برای ملت مسلمان افغانستان قابل توجیه نبوده و مقصر شناخته خواهد شد.

4. از پارلمان افغانستان بعنوان خانه ملت، خواسته می شود طی مصوبه در تسریع رسیدگی به این حادثه اقدامات جدی نمایند.

5. از آنجاییکه مسئولیت این فاجعه را لشکر جنگهوی برعده گرفته است بدین جهت دولت جمهوری اسلامی افغانستان با دولت پاکستان در چارچوب قوانین بین المللی قضیه را پیگیری نمایند.

6. دشمنان اسلام بدانند که آنها هرقدر جنایت کنند علاقه مردم مسلمان به امام حسین(ع) نواسه رسول خدا(ص) بیشتر خواهد شد و پیروان شیعه و سنی همبستگی شان را بیش از هر زمانی در برابر توطئه دشمنان اسلام بیشتر خواهند نمود.

7.  ما شرکت کنندگان سمینار «بررسی عاشورای 1433 هجری قمری از همدردی مجامع بین المللی، کشورها، نهادهای علمی و مدنی، شخصیت های دینی و سیاسی، رسانه های متعهد و ملت مسلمان افغانستان قدر دانی می نمائیم.

در پایان سمینار با شرکت حدود پانصد نفر شرکت کننده پذیرایی و نماز ظهر به امامت آیت الله افشار اقامه گردید.

در این سمینار طورماری نیز با امضاء شرکت کنندگان رسیده که در آن چنین آمده است:

بسم رب الشهداء و الصدیقین

يُرِيدُونَ أَن يُطْفِؤُواْ نُورَ الله بِأَفْوَاهِهِمْ وَيَأْبَى الله إِلاَّ أَن يُتِمَّ نُورَهُ وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُونَ (سوره توبه، آیه 32)

   عاشورا مکتب انسان سازی است که به هفد احیای دین، مبارزه با ظلم و انحراف، به رهبری نواسه پیامبراکرم(ص) امام حسین(ع) بنیان نهاده شد، از نظر همه مسلمانان بازخوانی عاشورا وگرامی داشت یاد و خاطره شهدای کربلا تعظیم شعایر الهی و تأسی به پیامبر(ص) واهل بیت(ع) اوست.

  اما دشمنان دین و ملت مسلمان افغانستان عاشورای امسال کشور ما کربلای دیگر ساختند و فاجعه دیگری آفریدند.

ما امضاء کنندگان این تمار از دولت افغانستان، نهادهای بین المللی به ویژه سازمان ملل متحد مجدانه می خواهیم تا در شناسایی، معرفی و محاکمه عاملان این جنایت اقدام عاجل نمایند.

مطالب مشابه
دیدگاه ها