نمایش نوار ابزار

سمینار بین المللی رسالت علماء، وحدت امت اسلامی در كابل

پنجشنبه ۲۲ میزان ۱۳۸۹

این سیمینار به هدف برجسته ساختن شیوه حل مشکلات موجود در جهان اسلام و تشویق مسلمانان به وحدت و یکپارچگی با شركت‪ حدود 800 تن از اندیشمندان جهان اسلام، علما و پژوهشگران اكثر ولايات افغانستان در كابل برگزار گردید، اين سمينار روز شنبه با شركت علماي ديني پنج كشور اسلامي در شهر كابل برگزار شد ور روز يكشنبه با صدور قطعنامه اي به كار خود پايان داد.

در این سمینار علمای اسلامی از کشور های افغانستان، ایران، تاجکستان، پاکستان، عراق، سوریه، مصر و.. شرکت نمودند. این سمینار به ابتکار اكادمي علوم افغانستان، بنيادفرهنگي، تبليغي پيامبر اعظم(ص)، بنياد فرهنگي، اجتماعي راه امين،‌موسسه فرهنگي خدماتي ثقلين و مركز علمي، فرهنگي حضرت نرگس(س) و رياست اكادميسين استاد برهان الدین ربانی و معاونت شخصیت جهادی کشور حجت الاسلام والمسلمين حاج سيد محمد هادي«هادي» برای دو روز برگزار گرديد.

در این سمینار پیام رییس جمهور کرزی به وسیله مولوی قیام الدین کشاف رییس موقت شورای سراسری علمای افغانستان به خوانش گرفته شد که در بخشی از این پیام به نقش بارز علما در از بین بردن مشکلات وحدت ملی و آوردن صلح تاکید گردیده بود.

استاد ربانی نيز، حین افتتاح کار سمینار بر وحدت و یکپارچگی میان مسلمین تاکید کرد و خواستار حل تمام مشکلات و کشمکش ها از طریق مذاکره و مباحثه شد. او نقش علمای دین را در وحدت امت اسلامی و رفع اختلافات سلقیوی مهم و با ارزش تلقی کرد.

در عین حال حجت الاسلام سيد محمد هادي«هادي» رئيس اجرايي سمينار رسالت علماء، وحدت امت اسلامی گفت که اشتراک کننده های سمینار برعلاوه خوانش مقالات در چهار کمیسیون  موضوعات مربوط با هم بحث می کنند وکارشان را ادامه مي دهند.

  در اين همايش به ‪ ۲۰مقاله و پژوهش برتر و نيز دو نفر از نخبگان علمي و پيشگام در عرصه وحدت اسلامي نيز تجليل به عمل خواهد آمد.

در روز اول سمينار با حضور آيت‌الله «تسخيری»، رئيس مجمع جهانی تقريب مذاهب اسلامی و هيئت همراه، «يونس قانونی»، رئيس مجلس شورای ملی افغانستان، «مالكی»، سفير جمهوری اسلامی ايران در افغانستان، «مخدوم رهين»، وزير اطلاعات و فرهنگ افغانستان و ديگر مقامات رسمی اين كشور و با حضور فرهيختگان ديگر كشورهای اسلامی و افغانستان، سخنراني نمودند.

در اين سمينار دو روزه «آيت الله محمدعلي تسخيري» دبيركل مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي از جمله سخنرانان اين سمينار بود كه نقش علماي افغانستان را در وحدت اسلامي ستود.

وي در سخنان خود كه روز نخستين روز اين سمينار ايراد كرد به حادثه تروريستي در نماز جمعه ولايت “تخار ” اشاره كرد و اظهار داشت: چنين اعمالي مورد رضايت خدا و پيامبر اسلام(ص) نيست.

  محمد یونس قانونی، ریئس ولسی جرگه ضمن صحبتی گفت: ما وقتیکه هم نظری و همگرای را بین امت مسلمه به عنوان یک هدف دنبال کنیم، را هکار های برای دست یافتن به این آرزو وجود خواهد داشت، خاصتاً تقریب مذاهب، نزدیک ساختن آرأ فقی میان مذاهب اسلامی از جمله مسایلی است که میتوان با آن، راهکار عملی را جستجو کرد.

داکتر سید مخدوم رهین، وزیر اطلاعات و فرهنگ سخنران دیگر این سمینار بود، او خطاب به اشتراک کننده گان این سمینار گفت: در عصر حاضر جامعه اسلامی به بالاترین حد تفاهم و وحدت نیاز مند است و وقتی این تفاهم و وحدت میان جوامع اسلامی حاصل شده میتواند که زبان گویای مشترک بوجود آید، برای تفاهم و هم زیستی مسالمت آمیز به افکار یکدیگر احترام گردد، تفاهم ایجاد فضا همدیگر پذیری، احترام گذاشتن و گوش دادن به یکدیگر مقدمه برای اتحاد جوامع اسلامی خواهد بود.

  در روز پاياني اين نشست دو روزه، آيت الله سيد محسن حجت از علماي برجسته كشور، آيت الله صالحي مدرس، مولوي عبدالماجد وافي رئيس شوراي اخوت اسلامي و خانم مسعوده جلال وزير اسبق امور زنان، از افغانستان؛ آيت الله واعظ زاده خراساني، محسن پاك آيين و مولوي عبدالرحمان مرادزهي به نمايندگي از علماي ديني ايران و همچنين اكرام الله معاون وزارت ارشاد پاكستان به بررسي مشتركات و اختلافات بين المذاهب در جامعه اسلامي پرداختند.

سخنرانان با اظهار اين مطلب كه مشتركات مذاهب اسلامي بيشتر از اختلافات آن است، از امت اسلامي خواستند براي حفظ وحدت اسلامي بكوشند و اجازه ندهند دشمنان اسلام با ايجاد رخنه در ميان مذاهب، مسلمانان را تضعيف كنند.

در پايان قطعنامه اي در 11 ماده ازسوي شركت كنندگان اين نشست صادر شد كه در آن به ايجاد و حفظ وحدت بين مسلمانان، تحمل و همديگرپذيري، برگزاري نشست هاي بيشتر براي تنوير اذهان مسلمانان، مسدودكردن راه هاي نفوذ دشمن، حمايت از مبارزه مردم فلسطين و احساس مسووليت جامعه مسلمان در تامين صلح و امنيت در افغانستان تاكيد شده است كه مفاد آن به شرح زير است:

قطعنامه سمينار بين المللي « رسالت علماء ، وحدت امت اسلامي»

مقدمه: سمينار بين المللي دو روزه تحت عنوان رسالت علماء ، وحدت امت اسلامي كه به همت آكادمي علوم افغانستان، بنياد فرهنگي تبليغي پيامبر اعظم(ص)، موسسه فرهنگي – خدماتي ثقلين ، بنياد فرهنگي اجتماعي راه امين و موسسه فرهنگي علمي حضرت نرگس(س)  بتاريخ 17-18 ميزان سال 1389 به اشتراك علماء و دانشمندان كشور هاي مختلف اسلامي و علماء و دانشمندان ولايات افغانستان ، رهبران جهادي و سياستمداران تحت رياست پروفيسور استاد برهان الدين رباني در هوتل پراويلا كابل – افغانستان برگزار شد.

 

اين سمينار با تلاوت آيات متبركه قرآن كريم ساعت 9 قبل از ظهر روز شنبه آغاز گرديد و ساعت1 بعد از ظهر روز يكشنبه پايان يافت ودر اين سمينار دو روزه دانشمندان و علماء ديدگاه هاي شان را پيرامون موضوع سيمينار ضمن سخنراني و ارائه مقالات بيان نمودند . بنا به دستورات قرآني جهت جلوگيري از دسايس تفرقه انگيز دشمنان اسلام و بشريت مواد ذيل به اتفاق آراء مورد تصويب قرار گرفت:

1.  از همه مسلمانان رجامنديم كه آيه شريفه « انما المومنون اخوة فاصلحوا بين اخويكم » را نصب العين خويش قرار داده و در جهت اصلاح و توحيد امت اسلامي سعي نمايند .

2.  ما اشتراك كنندگان در اين سيمينار از تمام كشور هاي اسلامي مي خواهيم تا به خاطر استحكام وحدت امت اسلامي همچو سيمينار ها را سالانه در كشورهاي شان راه اندازي كنند و اداي تكليف نمايند .

3 . از همه علماء و گردانندگان امور امت اسلامي ميخواهيم تا در مشتركات با همديگر تعاون و همكاري داشته و آنرا برجسته نمايند و در مسائل اجتهادي همديگر را معذر بدارند و مسائل اختلافي را در جمع عوام مطرح نكنند و آنرا به حلقات علمي محصور بدارند.

4.  از تمام پيروان مذاهب اسلامي ميخواهيم كه در برابر توطئه هاي دشمنان اسلام موضع و موقف واحد اتخاذ نموده و راه هاي نفوذ آن را در بين مسلمانان مسدود نمايند .

5.  اينك كه در آستانه فرا رسيدن ايام حج كه يكي از محورهاي وحدت امت اسلامي است قرار داريم  بايد به نحو احسن در جهت استحكام و گسترش وحدت امت اسلامي از آن استفاده اعظمي صورت گيرد.

6.  از آنجايي كه تهاجم فرهنگي ، عقايد و اتحاد و همبستگي مسلمانان  را نشانه گرفته است، از دولت هاي كشور هاي اسلامي ، رسانه ها ، علماء ، مبلغين ، دانشجويان و همه مسلمانان ميخواهيم كه اين موضوع را جدي بگيرند و در اين كارزار از به كار بستن اسباب فكري و فرهنگي غافل نمانند و از هيچ اقدامي معقول در جلوگيري از اين تهاجم كوتاهي ننمايند.

7.  به منظور تأمين اتحاد و همبستگي واقعي در ميان امت اسلامي تنها به مواعظ و سخنراني ها نمي شود اكتفا كرد ، بسيار بايسته است كه در اين زمينه به تثبيت و تسجيل حقوقي جايگاه همه مذاهب اسلامي در كشورهاي اسلامي توجه شود .

8.  از همه مسلمانان جهان مي خواهيم كه براي دفاع از سرزمين هاي اسلامي بويژه سرزمين مظلوم فلسطين حمايت كنند.

9.  از سران كشور هاي اسلامي ميخواهيم تا در جهت تحكيم صلح و ايجاد امنيت در افغانستان كه سالهاي متمادي قرباني جنگ و نا امني بوده است احساس مسؤوليت نمايند و قدمهايي استوار و موثر در اين راستا بردارند .

10.  از همه مردم عزيز و تمدن ساز افغانستان خواهشمنديم مجد و عظمت گذشته را بياد بياورند و در جهت شگوفائي علمي ، همزيستي مسالمت آميز ، محبت و برادري ، اتكاء به خويش ، صلح پايدار ، كار در جهت اعمار و آبادي كشور ، بهداشت ، محيط زيست و مبارزه با مواد مخدر تلاش مضاعف نمايند .

11.  از همه دست اندر كاران امور تقريب و وحدت اسلامي مي خواهيم كه نمايندگي مجمع تقريب را در شهر كابل فعال كنند.

  در ضمن اين سمينار دو روزه  با گردانندگي شيخ محمد حسين جعفري، مسئول مركزعلمي، فرهنگي حضرت نرگس(س)، عبدالقديم فضلي آماج عضو اكادمي علوم افغانستان و سيد جعفرعادلي«حسيني» معاون بنياد فرهنگي، تبليغي پيامبر اعظم(ص) و منشي شوراي اخوت اسلامي انجام گرديد.

مطالب مشابه