نمایش نوار ابزار

شهدای عاشورای 1433 هجری قمری در افغانستان

دوشنبه ۱۰ دلو ۱۳۹۰

 جنگ و انفجار در افغانستان هر روز جان شماری از هموطنان ما را می‌گیرد و حوادث مانند حمله انتحاری به عزاداران عاشورای1433 هجری قمری افغانستان بسیاری از خانواده ها را داغدار کرد و فاجعه عاشورای امسال در زیارت منسوب به حضرت ابوالفضل العباس(ع) واقع مراخانی شهر کابل، علاوه برتلفات افراد  ملکی،  حتی زنان و کودکان خانواده‌های بیشتری را به سوگ می‌نشاند که بی سابقه بود و احتمالا این حمله با هدف شعله ‌ور کردن اختلاف‌های فرقه ای در شهرهای ذیل طراحی گردیده بود.

مرکز شهر کابل

قبل از ظهر سه‏شنبه همزمان با عاشورای حسینی یک بمب‏گذار انتحاری، مواد منفجره همراه خود را در مراسم عزاداری عاشورا در زیارت منسوب به حضرت ابوالفضل(ع) واقع مرادخانی از مربوطات  ناحیه دوم و مقابل ارگ ریاست جمهوری در مرکز شهر کابل منفجر کرد.

روضه مزارشریف

در عملیات تروریستی دیگری در افغانستان، عزارادان در شهر مزار شریف مورد حمله قرار گرفتند. این عملیات بر اثر هنگام عبور عزاداران از چهاراه الکوزی در مقابل شفاخانه  ملکی و در شمال روضه سخی به وقوع پیوست.

شهر قندهار

عزاداران حسینی در شهر قندهار هم هدف حمله انفجاری قرار گرفتند.

این حملات  در حالی انجام شد که ساعاتی پس از انفجار در شهر های کابل، مزار و قندهار، ذبیح الله مجاهد که خود را سخنگوی گروه طالبان معرفی می کند، در پیامی وقوع انفجارات امروز در افغانستان را محکوم نمود و  به گفته بسیاری از رسانه ها، فردی که خود را نماینده لشکر جهنگوی پاکستان معرفی کرده است، مسئولیت این حملات را از سوی گروه خود بر عهده گرفت. این گروه دهه هاست که به تجمعات شیعیان پاکستان حمله می کند و معمولا هم از سوی دولت پاکستان اقدامی علیه آنان صورت نمی گیرد که در رابطه با وقایع خونبار روز عاشورا در کابل و چند نقطه دیگر کشور، احتمالاتی را می‏توان اظهار کرد:

1. اولین احتمال، دخیل بودن پای «سازمان اطلاعاتی پاکستان» برای دامن زدن اختلافات داخلی میان فرقه های مختلف این کشور.

2. راه اندازی اینگونه برنامه‏های تخریبی و غیر انسانی را خارجی ها راه اندازی نموده، مخصوصا امریکایی ها تلاش می کند که اوضاع افغانستان را به سمت و سوی بحران و تشنج سوق دهد.

پس از حادثه مذکور با واکنش های تندی این قضیه  از سوی مجامع بین المللی، احزاب سیاسی و نهادهای مختلف دینی و مراکز علمی و فرهنگی محکوم گردید، یکی از مراکز که با برگزاری  جلسات متعدد خواستار شناسایی و محاکمه نمودن عاملان این فاجعه شد،  بنیاد فرهنگی،‌ تبلیغی پیامبراعظم(ص) بود که با پانمودن «سمینار  بررسی حادثه عاشورای 1433 هجری قمری افغانستان» و جلسه دهه گانه در ده منطقه شهر کابل با امضاء طوماری از دولت، نهادهای عدلی و قضای و مجامع بین المللی خواستار رسیدگی به پرونده حملات انتحاری روز عاشورای 1433 هجری قمری که منجر به شهادت و زخمی شدن  جمعی از هموطنان ما گردیده بود و اینک محتوای گزارش تجمعات مردمی حضور خوانندگان محترم پیش کش میگردد.

دهه اخیرصفر بیاد  اربعین حسینی و شهدای افغانستان در کابل ده مراسم سوگوار برپا گردید

ده  مراسم با شكوهی به مناسبت اربعین حسینی و تجلیل از شهدای روز عاشورای امسال افغانستان، در مساجد، حسینه ها و تكایای كابل با حضور گسترده مردم و شخصیت های علمی،‌ سیاسی و فرهنگی  این كشور برگزار شد.

جلسات یاد بود از اربعین اباعبدالله الحسین و یاران باوفایش و همچنین جمع زیادی از مسلمانان مظلوم افغانستان كه در روز عاشورا بر اثر انفجار بمب در میان عزاداران حسینی در كابل؛ مزار شریف و قندهار به شهادت رسیدند، پیروان اهلبیت(ع) با برگزاری مراسم در ده منطقه شهر کابل اظهار همدردی نمودند و  اشك ماتم ریختند.

در این مراسم ها كه با سخنرانی همراه بود، علما، دانشمندان و مداحان اهل بیت با سخنانی واقعه عاشورا و شهادت جمعی از مسلمان افغانستان  را در روز عاشورا گرامی داشتند و به لزوم وحدت مسلمانان افغانستان و خنثی سازی توطئه دشمنان تاكید كردند و خواستار هوشیاری مردم در برابر توطئه های دشمنان اسلام و رسیدگی به شناسایی و محاکمه عاملان این جنایت شدند.

 بیاد اربعین حسینی و چهلم شهدای عاشورای افغانستان با ابتکار  بنیاد فرهنگی، تبلیغی پیامبراعظم(ص) و همکاری علماء و هیأت امنای مساجد و تکایا در ده منطقه کابل تجلیل بعمل آورد که خلاصه گزارش قرار ذیل است.

1. روز شنبه 20 صفر 1433 قمری برابر   24  جدی 1390 در مسجد زیارت منسوب به حضرت ابوالفضل مراد خانی کابل.

از اربعین سالار شهیدان امام حسین(ع) و شهدای عاشورای امسال افغانستان با حضور شخصیت های علمی، سیاسی و فرهنگی در زیارت منسوب به ابوالفضل العباس(ع) واقع مرادخانی کابل تجلیل بعمل آمد.

حجت الاسلام والمسلمین حاج آقای هادی که قبلا بعنوان یکی از سخنرانان آن مراسم دعوت گردیده بود حضور داشت و مراسم  سوگواری اربعین حسینی و شهدای عاشورای امسال افغانستان از ساعت 9 تا 12 قبل از ظهر با مداحی و سخنرانی همراه بود.

2. روزیکشنبه 21 صفر 1433 قمری برابر 25 جدی 1390 در مسجد شاه قباد واقع در قلعه جرنیل ناحیه پنجم شهر کابل.

این جلسه پس از قرائت قرآن کریم با سخنرانی سید جعفرعادلی حسینی، معاون بنیاد فرهنگی، تبلیغی پیامبراعظم(ص) آغاز گردید.

ایشان بعد از اظهار تسلیت اربعین حسینی و فرا رسیدن چهلمین روز شهادت، شهدای عاشورای افغانستان در مورد تقابل جبهه حق علیه باطل گفت: امام حسین(ع) در جبهه هابل و وارث پیامبران الهی بود و یزیدیان در جبهه باطل و قابلیان قرار داشتند، این دو خط در طول تاریخ بشری بوده و تا امروز این مبارزه جریان دارد و براى همين است، كه نقطه اتصال همه حركت هاى الهى در عاشورا وقيام امام حسين(ع) است، عاشورا وواقعيت سر شاركربلا يعنى، حضور مجدد آدم، نوح، ابراهيم، اسماعيل، موسى، عيسى، وپيامبربزرگوار اسلام(ع) می باشد، بنا براین امام حسين وعاشورا نشانگر راه ورويش انبياء(ع) الهى وائمه اطهار(ع) وبقاى اسلام و جبهه حق علیه باطل است.

 منشی شورای اخوت اسلامی در رابطه با پیام رسانی اهل بیت امام حسین(ع) و تأثير نهضت عاشورا  در بیداری اسلامی اظهار داشت:  در بررسی  نهضت کربلا دو محور اساسی محسوس است، یکی خون وشهادت و ایثار در روز عاشورا ودیگر پیام رسانی عاشورا توسط امام سجاد(ع) و زینت کبری(س) که این دو بزرگوار پیام انقلاب و شهادت امام حسین(ع) و یارانش را به اطلاع مردم رساندند. اهل بیت امام حسین(ع) از عاشورا تا اربعین بهترین مبلغان عاشورا بودند، اگر امام حسین(ع) غیر از اهل بیت(ع) افراد دیگر را به عنوان مبلغ قرار می دادند یقینا آنان مثل اهل بیت آن حضرت پیام رسان نبودند، حضرت سجاد(ع) و حضرت زینب(س) هرکدام پس از شهادت امام حسین(ع) همراه سرهای شهداء در کوفه و شام و در نقاط مختلف مسیر راه در سخنانی پرشور مردم کوفه را به سختی سرزنش کردند و امام حسین(ع) و یاران آن حضرت را معرفی کردند.

لذا قیام های پس از عاشورای 61 هجری قمری تا به امروز،‌ مخصوصا انقلاب و حرکت های اسلامی در جهان معاصر همانند؛ قیام مرجع دینی،‌ خمینی بت شکن عصر،‌ جهاد اسلامی افغانستان به رهبری به رهبری روحانیت که جمع کثیری از آن عالمان دینی همانند: آیات عظام و دانشمندان نامی کشور، واعظ،‌افشار، بلخی، بحر، عالم،‌ ناصر، مصباح،‌ بنیش،‌ نهضت،‌ فضیلت و دهها اندیشمند مبارز که توسط کمونیست ها زندانی و به شهادت رسیدند که ثمره جهاد آنان و ملت مجاهد افغانستان باعث شکست تاریخی کمونیزم بین المللی  گردید و همین طور حزب الله لبنان و خیزش های اسلامی اخیر ملت های مسلمان،  اکثرا به برکت نهضت و قیام ماندگار امام حسین(ع) می باشد.

پس از ایشان جناب حجت الاسلام والمسلمین شیخ محمدعلی فطری پیرامون انقلاب و نهضت امام حسین(ع) سخنرانی نموده و در بخش از سخنان خویش فرمود: هر انقلاب دو چهره دارد، یکی خون و دیگری پیام، امام حسین(ع) در مرحله خون جانانه قیام نمودند و جانهای عزیزشان را در طبق اخلاص قرار دادند و امام سجاد(ع) و حضرت زینب کبری(س) پیام خون شهیدان را به گوش جامعه رساندند و نگذاشتند انقلاب امام حسین(ع) نا تمام بماند.. شهید هرگز نمی میرد بلکه خون او در رگهای جامعه بشری تداوام پیدا می کند.

ایشان در مورد حادثه خونین عاشورای کابل فرمودند: دشمنان اسلام و کوردل این جنایت را انجام دادند، اما عشق و علاقه مردم ما به امام حسین(ع)‌ هرروز بیشتر خواهد شد.

 همچنین سخنران اخیر این مراسم حجت الاسلام والمسلمین سید محمدهادی«هادی» رئیس بنیاد فرهنگی، تبلیغی پیامبراعظم(ص) بودند که در مورد محبت به اهل بیت(ع) از منظر قرآن و به  بررسی علل حادثه خونین کابل پرداختند، ایشان با استناط به آیه مودت فرمودند محبت براهل بر شیعه و سنی فرض است، از این جهت امام حسین(ع) متعلق به جهان اسلام می باشد، زیرا تمام اهل سنت در نمازهای جمعه این گونه خطبه می خوانند، اللهم صل علی محمد و علی آل محمد…. الشَّهيدينِ السندینِ، الحسن والحسين، سيّدي شباب أهلِ الجنَّةِ…

این عضو شورای اخوت اسلامی نهضت حسینی را بزرگترین الگو برای مبارزه با ظلم و تجاوز عنوان كرد و گفت:تمام آزادی خواهان جهان باید در مقابله با ظلم از امام حسین (ع) الگو بگیرند و شاهد بسیاری از انقلاب ها در جهان هستم که از نهضت امام حسین(ع) الگو گرفتند.

وی در ارتباط با حادثه عاشورای کابل فرمودند، امسال دولت ضعیف برخورد و کمیسیون برگزاری عاشورا تشکیل نشد، در حالیکه همه ساله این کمیسیون فعال بود، در ولایت کابل و نقاط مختلف پایتخت تا پس از عاشورا برپا بود.

رئیس بنیاد در بخش دیگری از سخنانش گفت: دولت باید عاملان این فاجعه را شناسایی، دستگیر و محاکمه کنند.

3. دوشنبه 22 صفر 1433 برابر 26 جدی 1390 در مسجد سید الشهداء‌ قلعه چه خمدان.

در این مراسم حجت الاسلام والمسلمین آقای شیخ محمدعلی فطری در مورد اربعین حسینی و پیام عاشورا برای جوامع بشری صحبت های مبسوطی فرمودند.

وی در بخش از سخنان خویش راجع به شهدای عاشورای امسال کابل گفت: مسئولیت از دوش انسانها هیجگاه برداشته نمی شود، خون شهدای عاشورای امسال کابل اسلام را بیمه کرد و علاقه مردم به امام حسین(ع) و انقلاب او بیشتر خواهد کرد، دشمن بدانند که این جنایات مردم مسلمان ما را از تصمیم شان باز نمی دارد.

 یکی دیگر از سخنرانان این مراسم حجت الاسلام والمسلمین حاج آقای هادی بود،‌ ایشان در مورد قیام اباعبدالله الحسین(ع) و شهدای عاشورای افغانستان گفت: نتیجه قیام امام حسین(ع) باعث بیداری امت اسلامی گردید و حادثه عاشورای امسال افغانستان نیز با عاشورای 61 هجری قمری پیوند خورد، ملت مسلمان افغانستان باید هوشیار باشند و بدانند که عاملان این حادثه دشمنان اسلام بوده که از این طریق خواستند که اختلافات را میان مردم مسلمان ما ایجاد نمایند.

 یکی دیگر از سخنرانان این مراسم آیت الله شیخ محمد نقی افشار بود، به باورآقای افشار شهادت و قیام امام حسین(ع) ریشه قرآنی دارد که در متون دینی بدان اشاره شده است. امام حسین(ع) برای احیای اسلام قیام نمود و برای اینکه انقلاب آن حضرت به پیروزی نهایی برسد همراه اهل بیت مکرم شان به سوی کربلا حرکت نمودند.

امام جمعه شرق کابل درباره ریشه‌های قرآنی قیام امام حسین(ع) و واقعه عاشورا گفت: جایگاه، شأن و موقعیت امام حسین(ع) در مقایسه با حکمرانان آن زمان همچون یزید، نخستین دلیل قرآنی پایه‌ریزی قیام سالار شهیدان است، وقتی ایشان می‌فرماید آیا کسی همچون من با کسی همچون یزید بیعت می‌کند، اشاره مستقیم بر آیه 133 سوره مبارکه احزاب و تطهیر اهل بیت) دارد.

وی با اشاره به صراحت امام حسین(ع) در بیان اینکه مرگ با عزت بهتر از زندگی با ذلت است، اظهارکرد: عزت نفس و بزرگ ‌منشی آن چنان که خداوند در آیه 8 سوره مبارکه منافقون می‌فرماید، به خدا، رسول و مؤمنان تعلق دارد و آیه 108 سوره مبارکه فاطر نیز به تعلق تمام عزت به خداوند می‌پردازد.

4. سه شنبه 23 صفر 1433 هجری قمری برابر 27 جدی 1390 خورشیدی در مسجد جامع امام مهدی(عج) واقع شهرک صفا.

این مراسم با مقاله محمد حنیف شهرستانی در مورد جایگاه شهداء در اسلام گفت: شهداء برای حیات و بقای جامعه انسانی خون های شان را نثار نمودند و ما امروز مدیون و مرهون انقلاب امام حسین(ع) می باشیم.

همچنین حجت الاسلام  والمسلمین سید حبیب الله اکبری در مورد مشکلات جهان اسلام و افغانستان اظهار داشت: ما در شرایط کنونی به ذلت و ذبونی بسر می بریم، رئیس جمهور ما دست گدایی به سوی کشورهای مختلف دراز می نماید و کشورهای زیادی به ما امر ونهی می کند، ما از اسلام آگاهی کامل نداریم، اسلام به برکت نهضت مانداگار امام حسین(ع) پیشرفت های زیادی نمود، متاسفانه ما با عدم شناخت از انقلاب امام حسین(ع) از این فرصت ها استفاده نتوانیستیم.

وی در قسمت دیگر از سخنان شان فرمودند: اگر ما میلیارد ها دالر خرج می کردیم، مردم تیشع افغانستان تا بدین حد مطرح و تبلیغ نمی شد.

 آخرین سخنرانی این مراسم آیت الله شیخ غلام عباس واعظ زاده بهسودی بود،‌ ایشان سال 1433 هجری قمری را در افغانستان استثنایی خواند و گفت: از یک سو نشان می دهد پیراوان ابن تیمیه و سلفی ها وجود دارد و از طرفی مظلومیت شیعیان افغانستان به نمایش گذاشته می شود، از نظر این گروه جز خودشان کسی دیگری مسلمان نیست و دیگران، مخصوصا شیعیان مشرکند، در حالکیه خودشان عقاید فاسدی دارند و برای جهان اسلام یک مشکله شده است.

ایشان در بخش دیگر از سخنان خود گفتند: ما نباید کوشش کنیم که شیعه دیگر ضربه پذیر باشد و باید اقدام به مبارزه فرهنگی، انسجام و وحدت و بالا بردن امنیت بکنیم.

ایشان در رابطه با عاملان عاشورای امسال اظهار داشت: آیا لشکر جنگهوی برای اسلام تلاش می کند؟ نه خیر، زیرا کعبه در چنگ دشمنان اسلام است، فسلطین اشغال شده، در آنجا شهرک سازیها ادامه دارد، اگر واقعا لشکری جنگهوی برای اسلام کار می کند، آنها بروند در فلسطین جهاد کنند و از کشتار غیر نظامی ها در این کشور جلوگیری نمایند، آنها باید بدانند که شیعیان دشمن آنها نیستند، جرم ما شیعیان این است که ما از اسلام ناب محمدی(ص) دفاع می کنیم، ما فعلا تقیه نداریم، نظام اعتقادی و عملی ما معلوم است، ما عزاداری می کنیم، قبور ائمه را می بوسیم، نماز و دعا می خوانیم و برتربت سیدالشهداء سجده می کنیم، هیچکدام اینها شرک نیست، ما چهارده نور مقدس را شفیع قرار می دهیم و بی تردید این شرک نیست. زیرا برادران یوسف،‌ حضرت یوسف را شفیع قرار دادند و خداوند به یعقوب از طریق پیراهن یوسف شفاداد، آیا علم حضرت ابی الفضل العباس به اندازه پیراهن یوسف نیست؟ چنانچه قرآن کریم می فرماید: و ابتغوالیه الوسیله… لذا ما از تمام اعتقادات خودمان دفاع می کنیم.

واعظ زاده در باره شهدای عاشورای افغانستان گفت: شهدای ما به وسیله جاهلیت جدید کشته شده اند، آنها نسبت امام حسین(ع) شناخت ندارند و بعضی از برادران بی اطلاع اهل سنت به من گفتند که ما نمی دانیستیم که امام حسین(ع) رسول خدا می باشد.

ایشان در پایان سخنرانی گفت: شهادت بن بست نیست، شهادت افتخار ماست، با این شهادت ها ملت ما بیدار تر می شود.

5. چهار شنبه 24 صفر 1433 هجری قمری برابر 28 جدی 1390 خورشیدی در مدرسه مدینة العلم قعله شهادة

این جلسه با همکاری شورای ائمه مساجد و خطباء تکایا در مدرسه مرحوم آیت الله تقدسی(ره) برگزار گردید، در این مراسم ابتدا حجت الاسلام آقای مظفری در مورد برگزاری جلسات ده گانه که از سوی بنیاد فرهنگی، تبلیغی پیامبراعظم(ص) برگزار می گردد توضیعاتی را ارائه نمود.

در این مراسم انجنیر عزیز حق پور در مورد اهداف قیام امام حسین(ع) اظهار داشت که نباید مردم ما در برابر عاشورا و شهدای اخیر افغانستان بی تفاوت باشند.

سخنران دیگر این مراسم حجت الاسلام والمسلمین شیخ محمدعلی فطری بود که پیرامون شهادت امام حسین(ع) و نقش تبلیغ اهل بیت(ع) آن حضرت پس از عاشورا اظهار داشت: هر انقلاب دو چهر دارد، یکی چهره خون که امام حسین(ع) و یارانش در کربلا جام شهادت را نوشیدند و دیگر چهره پیام و اطلاع رسانی که توسط حضرت امام سجاد(ع) و زینب کبری(س) انجام شد، لذا اگر اهل بیت(ع) امام حسین(ع) نبود یزید این نهضت را از مسیر اصلی اش منحرف می ساخت.

 حجت الاسلام والمسلمین استاد اعتمادی یکی دیگر از سخنرانان این مراسم گفت: از شهدای عاشورای افغانستان خیلی صحبت شده است،  آیا تنها مجلس گرفتن برای شهدا کافیست و رفع مسئولیت خواهد شد؟ نه خیر، از آنجاییکه این جلسه کار بردی است می خواهم چند تا پیشنهاد ارائه نمایم:

1. تلاش برای محکومیت این حادثه و پیگیری آن توسط علماء مخصوصا شورای علمای شیعه.

2. باید تلاش شود که سازمان کنفرانس اسلامی نیز این قضیه را محکوم کند، متأسفانه کنفرانس اسلامی در مورد کوتاهی نموده که من در تهران با سفیر افغانستان صحبت نمودم و ایشان وعده سپردند که این موضوع را پیگیری نمایند.

3. علماء باید علم خودشان را در رفع بدعتها آشکار سازند.

4. نباید اجازه داد که بعضی ها این قضیه را به انحراف بکشانند،‌ همینکه لشکرگنجهوی به عهده گرفته این سرنخ را باید تا پایان رسانید.

 حجت الاسلام آقای هادی گفت: سید شهداء‌ دراسلام از جایگاه خاصی برخور دار است، پیراون مذاهب اسلامی همه به او احترام دارند.

ایشان در بخش دیگر دیگر از سخنان شان اظهار داشت: از آنجاییکه مردم ما عاشورایی هستند و سالیان متمادی با زحمات علمای تجلیل از این نهضت طوفنده به پیش می رود، لذا دشمن تحمل آن را نتوانست و حادثه آفرید، اما دشمن بدانند که دیگر عاشورا به زیر زمینی ها بر نمی گردد ، مردم افغانستان دیگر حادثه امثال با عاشورا پیوست و هرگز از این مسیر بازگشت نمی کنند.

آقای هادی گفت: ما از دولت گلایه داریم، در صورتیکه این حکومت توانست امنیت جرگه عنعنوی بگیرند ولی چرا امنیت عزاداران حسینی را نتوانست بگیرند،‌ همچنین در قضیه حادثه امثال حکومت مقصراست که این ها نتوانست همانند سالهای قبل کمیسیون مشترک نهادهای امنتیی و نمایندگان مردم و علماء را هماهنگ سازند و این کمیسیون را فعال نمایند.

ما در جلسات ده گانه طورماری را به امضاء مردم شریف کابل رسانیدم در آن از رئیس جمهور و جامعه بین المللی خواسته ایم که قاتلان مردم ما را شناسایی، محاکمه و مجازات نمایند.

همچنین حجت الاسلام والمسلمین شیخ غلام عباس مصاح معاون شورای ائمه مساجدو خطبای تکایا نیز سخنرانی نمودند و تأکید بر ادامه جلسات را داشته و اضافه نمود: ما احساس مسئولیت نمودیم و این جلسات را برگزار نمودیم و همین طور آروز مندیم که با ادامه چنین جلساتی راه شهدای مان تداوم ببخشیم.

مصباح راجع به ایجاد شبهه سازی ها در مورد محرم و عاشورا گفت: آنان شبهه سازی می نمایند، آنها یا آگاهی از اسلام وامام حسین(ع) ندارند و یا آگاهانه حسودانه مانع برگزاری چنین مراسمات می گردند که آنها دشمنان ارزشها و اعقتادات مسلمانها هستند.

در شرایط فعلی بحمدالله همه نسبت به نهضت عاشورا آگاهند و در امریکا شش میلیون مسلمان مراسم سوگواری امام حسین(ع) برگزار می نمایند و از انقلاب آن حضرت درس و عبرت می گیرند، بقول علامه بلخی؛ خدا منکر دارد، اما امام حسین(ع) منکر ندارد.

حادثه عاشورای امسال افغانستان از یک سو برای مردم ما دلخراش بود، اما از سوی دیگر این عاشورا با عاشورای کربلا پیوست و توطئه دشمنان اسلام نیز خنثی شد و مردم ما بیشتر عاشورایی شده اند.

6. پنج  شنبه 25 صفر 1433 هجری قمری برابر 29 جدی 1390 خورشیدی قبل از ظهر در مصلی المهدی(عج) در قلعه نو غرب کابل.

حجت الاسلام والمسلمین شیخ محمدعلی فطری در علت و پیام های عاشورا و حادثه غمناک عاشورای امسال افغانستان سخنرانی نموده و اظهار داشت: ما از امام حسین(ع) آموختیم که نباید ظلم را بپذیریم و به ما ستم صورت گیرد، لذا دفاع از حق و مظلومیت شهدای افغانستان را وظیفه خود مان دانسته و با پیروی از دستورات امام حسین(ع) در برابر ظلم و ستم ایستادگی می نماییم.

 حجت الاسلام والمسلمین استاد عرفانی نماینده مردم کابل در پارلمان و معاون شورای علمای شیعه افغانستان نیز در مورد امام حسین(ع)‌ شهدای عاشورای امسال افغانستان سخنرانی نموده و با ذکر احادیث از آن حضرت باید مردم در مقام عمل به دستورات خدا و بزرگان دینی شان بی تفاوت نباشند، از حق و مظلوم دفاع نمایند.

رهبر حزب وحدت ملت افغانستان گفت: با هر قمتی که شده باید دولت عاملان این حادثه را شناسایی و مرد ما را در جریان بگذارند. همچنین این عضو شورای اخوت اسلامی  مردم این كشور را به وحدت و برادری دعوت كرد و عكس العمل مردم را در حادثه روز عاشورا برای ناكامی دشمنان افغانستان، ستود.

 حجت الاسلام والمسلمین شیخ محمد باقر ناطقی در مورد عظمت و مقام معنوی امام حسین(ع) صحبت نموده و اظهار داشت: محبت امام  حسین(ع) در دل مومنان همیشه شعله ور است و تجلیل از شهادت آن بزگوار هرسال نسبت به گذشته باشکوه و عظمت خاصی برگزار می گردد.

حجت الاسلام والمسلمین شیخ محمد حسین جعفری  در مورد مقام شهید سخن گفت و اظهار نمود: جلسه برای تجلیل از شهدای عاشورای امسال افغانستان برگزار گردیده و باید همه وظیفه شان بدانند که یاد آن عزیزان فراموش نشود.

  همچنین ایشان نسبت به حکومت انتقاد نمود و گفت: رئیس قبل از عاشورا گفته بود که امثال حادثه می شود، وقتیکه رئیس جمهور کشور از  این حمله انتحاری مطلع بود چرا جلوگیری نکرد و بعد شخصیت های مطرح در این قضیه بی تفاوت نمی ماند و رئیس جمهور را وارد می نمود که عزای عمومی اعلان می شد، از سوی دیگر تا هنوز چهل روز از آن حادثه گذشته چرا قاتلین معروفی نشده است.

7. جمعه  26 صفر 1433 هجری قمری برابر 30 جدی 1390 خورشیدی قبل از ظهر در حسینیه عمومی قلعه فتح الله.

حجت الاسلام والمسلمین سید روح الله جیدی، فرارسیدن اربعین حسینی و چهلم حادثه کابل، مزارشریف و قندهار را به پیشگاه امام زمان(عج) و  تمام امت اسلامی و خانواده های عزادار تسلیت گفت و اظهار داشت: این عظمت امام حسین(ع)‌ هست که در  اربعین امسال، کربلا  میزبان  17 میلیون عزا دار بود و آنها برای فرزند پیامبر به عزاداری و نوحه سرای پرداختند و عاشقانه گریه کردند و سینه زدند.

این مداح اهل بیت) گفت: در دنیا اگر از سخن و حرکت و هیهات منّا الذلة و غیرت و شهادت و وفا و فداکاری و عزتخواهی و مبارزه با ظلم به میان می آید بی تردید اسوۀ اصیل همۀ این ارزشها خامس آل عبا سالار شهدا پارۀ تن رسول خدا نورچشم مرتضی میوۀ دل زهرا شقیق مجتبی پدر ائمۀ نجبا حضرت ابا عبد الله حسین خون خدا است.

همچنین حجت الاسلام والمسلمین سید جعفرعادلی حسینی نیز طی سخنانی گفت:  در منابع شیعه و سنی از پیامبربزرگوار اسلام روایت شده است: انّ الحسن والحسین سیدی الشباب اهل الجنه، همانا حسن وحسین سرور جوانان اهل بهشت اند.

هدف از برگزاری این گونه جلسات آشنایی ما با اهداف و روش بزرگان دینی ما می باشد و باید ماآنان را بشناسیم، چنان در روایات اسلامی داریم: من مات ولم یعرف امام زمانه مات میتة جاهلیه، هرکس بمیرد وامام زمانش را نشناسد به مرگ دوران جاهلیت مرده است.

لذا گرامي داشت اربعين، تعظيم شعاير ديني و رمز پويايي هميشگي نهضت پربار حسيني و اعلام پاي بندي به مكتب سرخ عاشوراست.

اگر پيشوايان معصوم ما به برگزاري مراسم عزاداري، نوحه خواني و مرثيه سرايي تأكيد بسيار داشته اند و اگر براي گرياندن و گريستن، زيارت كردن و نماز خواندن بر تربت امام حسين(ع) ثواب و فضيلت هاي فراواني بيان كرده اند، به دليل همين آثار بالنده معنوي و عاطفي است كه در روح مسلمانان آزاده بر جاي مي گذارد.
آیت الله شیخ محمد نقی در افشار در خطبه دوم نماز جمعه از تجلیل و یاد بود شهدای کربلا یاد آوری نموده و اظهار داشت: قبل از اربعین حسینی جلسات متعدد مشورتی با حضور علمای بزرگوار در این مکان و مراکز دیگر برگزار گردید، قرار شد ستاد برگزاری ده مراسم در نقاط مختلف کابل برگزار نماید که زحمات برگزاری این جلسات را بنیاد فرهنگی، تبلیغی پیامبراعظم(ص) با همکاری علماء و مردم برپا داشتند و امروز به  بمناسبت چهلم شهدای دشت کربلا و شهدای روز عاشورای افغانستان مجلس تجلیل و سوگواری برگزار است.
تجلیل از شهدای عاشورای افغانستان که همگام با امام حسین(ع) جانهای شیرین شان را در راه خدا، آزادی و زنده ساختن شرف انسانیت در سال 61 هجری فدا کردند مسئولیت دینی و اخلاقی هر مسلمان است و این احساس باعث میگردد که همه ساله مسلمانان در سراسر جهان این رشادت و پایمردی را گرامی بدارند و فریاد حق طلبی امام حسین(ع) را زمزمه نمایند. طبیعی است همانطوریکه حسینیان صحنه را ترک نکرده اند، یزیدیان هم در صف مقابل در همه ای زمانها حضور داشته و کوشش نمودند تا از هر طریق ممکن شبهاتی را ایجاد کنند و اختلافات را میان مسلمان ها دامن بزنند که تا کنون بحمدالله در این مورد موفق نشدند.

8. روز شنبه   27 صفر 1433 هجری قمری برابر 1 دلو 1390 خورشیدی قبل از ظهر در تکیه خانه عمومی چنداول.

آيت‌الله سید محسن حجت در مراسم تجلیل از اربعین شهدای عاشورای افغانستان در تکیه خانه عمومی چنداول گفت: ايام محرم و عزاداری سرور و سالار شهيدان و ساير شهدای كربلا، تنها مربوط به اهل تشيع نيست، بلكه ما هميشه شاهد حضور صدها نفر از برادران اهل سنت در مراسم عزاداری در تكيه خانه های كابل هستيم و در عاشورای امسال تعداد  از پیروان مذهب اهل سنت نیز در این حادثه به شهادت رسیدند.

این عالم برجسته افغانستان نیز در سخنان خویش اظهار داشت: عاشورای امسال افغانستان تبدیل به صحنه ای کربلای دیگری شد و این عمل انتحاری خانواده های زیادی را به سوک نشاندند، باید تلاش‌های از سوی دولت و شخصیت ها برای بررسی و شناسایی حادثه عاشورا صورت گیرد و نباید از کنار آن به سادگی گذشت و همه در برابر آن مسئول هستیم.

9. روز یکشنبه   28 صفر 1433 هجری قمری برابر 2 دلو 1390 خورشیدی قبل از ظهر در حوزه علمیه خاتم الانبیا(ص).

در حوزه علمیه خاتم الانبیاء(ص) ـ مرحوم حضرت آیت الله فاضل(ره)ـ جمعی کثیری از مومنین در مراسم سوگواری شرکت نمودند، ضمن سخنرانی علماء از عزاداران نیز به صرف نهار پذیرایی صورت گرفت.

حجت الاسلام والمسلمین آقای فطری در مورد رحلت پیامیراسلام(ص) و سبط اکبرش امام حسن مجتبی(ع) و ثامن الحجج امام رضا(ع) سخنرانی نموده و گفت: رسول اکرم(ص) آخرین سفیر الهی در ظرف 23 سال زحمات طاقت فرسای در راه گسترش اسلام کشیدند و در مدت کوتاهی مسلمانان پایه، گذار بزگترین تمدن بشری در جهان شدند، اسلام و مسلمانان در زمینه های های علمی، حکومت داری، اقتصادی و اجتماعی پیشرفت های چشمگیری داشتند و تمدن و پیش رفت های کنونی مرهون اسلام و زحمات پیامبراعظم(ص) می باشد که مسلمانان باید بکوشند همان آقای و عظمت گذشته را به دست آورند.

ایشان در بخش دیگر از سخنانش پیرامون صلح و تقویت اسلام توسط حضرت امام حسن مجتبی(ع) مردم را به مصالحه و دوستی دعوت نمودند و گفتند نباید فریب برخی افراد منافق را بخوریم و حادثه المناک عاشورای افغانستان نیز توطئه دشمنان اسلام جهت برهم زدن وحدت امت اسلامی می باشد.

حجت الاسلام والمسلمین ناصری مشهور به شجاعی در مورد علت تحولات اجتماعی سخنرانی نموده و گفت:

1. رهبری

2. ایدئولوژی و مکتب

3. مردم

ایشان تأکید نمودند اگر هرسه عامل دست هم دهد تحول اجتماعی پدید می آید و در قرآن نیز از این عوامل نام برده شده که از رهبری تعبیر به رسول و از مکتب تعبیر به کتاب و از مردم تعبیر به ناس شده است.

ایشان در اخیر موضوع را به شرایط افغانستان تطبیق داده و گفتند ما مردم خوبی داریم و ایدئولوژی خوب هم دارم که مکتب اسلام هست، اما رهبری درست نداریم، امروز این رهبران و بزرگان ما هستند که در قضیه حادثه عاشورای امسال بی تفاوت ماندند.

حجت الاسلام والمسلمین سید حسن فاضل زاده با یاد آوری رحلت پیامبراسلام(ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع) و امام رضا(ع) ‌در محور رهبری امت اسلامی  و عصر جاهلیت بحث نمود و اظهار داشت: کسانی هستند که همانند دوران جاهلیت دنبال قدرت و ثروت اندوزی می باشند، در حقیقت اینها غرق جهالت هستند و این گونه افراد پول پرست، خود خواه و مقام طلب در هر عصر و زمان وجود دراد، اشخاصی پولدار و استفاده جو  که مسجد و عزاداری سالار شهیدان را دستمایه اهداف سیاسی و اقتصادی خود قرارداده اند و از هیئت عزادار ی و روضه خوانی سید شهدا برای تخریب رقیب سوء استفاده می نمایند و این عمل آنها نوعی از شرک خفیف محسوب می شود.

این عالم دینی در مورد حادثه عاشورای 1433 هجری قمری این کشور گفت: یزیدیان در عاشورای امسال افغانستان بار دیگر مرتکب عمل جنایتکارانه ای شدند که دقیقا حادثه عاشورای سال 61 هجری را تداعی میکند. یزیدیان زمان این بار نه باشمشیر بلکه با ابزار مدرن، عزاداران حسینی را در زیارت ابوالفضل کابل، هرات و قندهار  هدف گرفتند و جمعی از هموطنان ما به خاک و خون آغشته ساختند، باید جهت شناسایی عاملان این حادثه پیگیری جدی صورت گیرد.

قابل یاد آوری اینکه؛ قرار بود روز دوشنبه مراسم در حوزه علمیه رسالت آیت الله صالحی مدرس برگزار گردد، بخاطر مشکلات یخ بندان و و مسدود بودن کوچه ها … در این مرکز مراسم برگزار نگردید.

10. روز سه شنبه   30 صفر 1433 هجری قمری برابر 4 دلو 1390 خورشیدی قبل از ظهر در مسجد امام زمان(ع) پل خشک برچی.

مراسم پس از قرائت قرآن کریم و تواشیح فرقان الهدی و مداحی کربلای دیدار و سخنرانی حجت الاسلام شیخ دیدار کاظمی آغاز، ایشان در بخش از سخنانش راجع به شهدای عاشورا گفت: بعضی گروههای تکفیری از دین استفاده ابزاری می نمایند.

حجت الاسلام والمسلمین آقای شیخ محمد باقر ناطقی در مورد عوامل وحدت امت اسلامی گفت: احترام متقابل را از اهم همبستگی جامعه اسلامی دانسته و مردم را با خواندن آیات و روایات اسلامی به تقویت این موضوع تأکید نمودند وهمچین به عوامل تفرقه پرداخته و یاد آور شده که بوجود آمدن فرقه های تکفیری، مخصوصا وهابیت باعث دامن زدن به اختلافات میان مسلمان ها می گرددکه نمونه آن را در عاشورای امسال ملاحظه نمودید.

حجت الاسلام والمسلمین آقای هادی در پایان مراسم سخنرانی نموده و از دولت نسبت کمیسیون که همه ساله برگزار می شد و همین طور عدم رسیدگی به پرونده حادثه عاشورای امسال انتقاد نموده و گفت: از آنجاییکه در این موضوع کوتاهی صورت گرفته و ما با مشوره علمای بزرگوار تصمیم گرفتیم که در ده منطقه کابل جلساتی را برگزار نماییم و تا هم اکنون که نه جلسه را پشت سرگذراندیم و هزاران نفر پای طورمار امضا نمودند و ما این قضیه را پیگیری جدی می نماییم و آن طومار را ما به رئیس جمهور و مجامع بین المللی خواهیم رسانید و از موضع ما کوتاهی نخواهیم آمد.

همیچنین ایشان در مورد رحلت پیامبراسلام(ص) شهادت امام حسن مجتبی(ع) و امام رضا(ع) نیزمطالبی را ارائه نمودند.

مطالب مشابه